Obsah Divadelních novin 14/2022
Petr Tyc: O škole mluvím se všemi
Rozhovor s ředitelem Konzervatoře Duncan centre
O lidové písni, pivu a behaviorismu
Když při představení uvádím svoje písničky, často říkám, že jsou to jen zážitky ze života, že nemám žádnou fantazii – co nezažiju, to nenapíšu.
François Rabelais: Gargantua a Pantagruel
François Rabelais napsal svůj román Gargantua a Pantagruel v první polovině 16. století jako satiru na středověké společenské a politické poměry.
Kritický žebříček – Regiony Hradec Králové
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Veronika Boušová Jan Grulich Vladimír Just Jan Kerbr Petr KlariN Klár Jiří P. Kříž Kateřina Kykalová Dominik Melichar Vladimír Mikulka Petra Zachatá Sardegna Teatro a TeatroPersona (ITA) – Macbeth (Pokračování textu…)
Smoček 90
Činoherní klub oslavil 2. září devadesátiny svého zakladatele, režiséra Ladislava Smočka.
Kritika /
Tanec Praha v duchu šedesátek
I v těchto těžkých časech, letos již po třicáté čtvrté, se na začátku léta odehrál náš nejvýznamnější taneční festival. Zúčastnili se ho umělci a soubory z Belgie, Británie, Francie, Ghany, Nizozemska, Itálie, Kanady, Maďarska, Německa, Portugalska, Řecka, Slovenska, Ukrajiny a České republiky. Bylo uvedeno deset celovečerních děl,...
Kritika /
Kapesní atlas smějících se bestií
Klidně by se to mohlo jmenovat Preslové a Lesákův létající cirkus českých dějin. Jde o velmi dobře namíchaný koktejl parodie, satiry a sebeironie na téma my Češi, který není stylově zcela vzdálený Monty Pythonům. Přesto se nedá říct, že jim z oka vypadl. Spíš bych uvěřil, že tenhle komediální styl vyvinul Jára Cimrman a Pythoni ho na...
Kritika /
Nádhera! Dvojnásobná!
Úspěšnou sezonu zakončil režisér a šéf opery Jihočeského divadla Tomáš Ondřej Pilař dvěma prázdninovými projekty. Mají k sobě blízko – jde o oratoria z 18. století bohatá na hudebně dramatické a emocionální scény, které Pilaře vybídly k jevištnímu dialogu s nimi.
Kritika /
Hnus a krása v jednom večeru
Letní shakespearovské slavnosti letos zahájila premiéra Macbetha. A atmosféru pošmourné skotské krajiny, vyobrazené na modře malovaném členitém zadním prospektu, ve druhé půli dokreslil vytrvalý déšť.
Regenerace po (hradecko)královsku
Kde jinde dohnat divácké resty a bujaře zakončit divadelní sezonu než na královéhradeckých Regionech? Letošní již sedmadvacátý, postcovidový ročník vsadil na myšlenku regenerace kulturou a svá ozdravná stanoviště strategicky rozmístil v nejrůznějších koutech města, takže před blahodárnými účinky živého umění neunikl opravdu nikdo – i...
Rozhovor /
Lucie Ferenzová: Tabu je třeba prolamovat
S režisérkou, dramaturgyní a autorkou Lucií Ferenzovou jsme se potkaly v Olomouci na festivalu Divadelní Flora, v jehož rámci Divadlo na cucky v premiéře uvedlo její novou inscenaci Pravidla úklidu. Vznikla v koprodukci s A studiem Rubín a spolkem Kolonie, s nimiž je Luciina tvorba úzce spjata. Ač je to trochu paradoxní, na začátku jejího zájmu o divadlo...
Kontext /
Pokus o portrét přítele
Peter Brook (21. března 1925 Londýn – 2. července 2022 Paříž)
Kontext /
Peter Brook Alive
Narodil se v první jarní den a zároveň první den ve znamení berana, ale bezpochyby měl v ascendentu nějaké introvertní znamení a snad i díky tomu v něm byla zvláštní směs charakterových vlastností, kde se snoubí netrpělivost a touha hrnout se kupředu s nákladem pochybností, které o sobě člověk má.
Elias Adam: Řecko je rasistické a homofobní
Současný francouzský spisovatel Édouard Louis se v Česku těší rostoucí oblibě. Jeho novelu Kdo zabil mého otce v listopadu dramatizoval Jakub Čermák ve Venuši ve Švehlovce, román Dějiny násilí o tři měsíce později Tomáš Loužný ve smíchovském Švandově divadle.
Burza /
Budiž světlo žárové (XIII) Počátky elektrického osvětlení v divadle
PANÍ BRUNA ROZSVĚCUJE V Brně bude příští neděli – 5. listopadu – slavnostně otevřeno nové Městské divadlo. (…) V dychtivém očekávání a s netrpělivostí hledí celé Brno vstříc otevření nového divadla, přes den se kolem monumentální stavby shromažďují davy lidí, aby prozatím obdivovaly její vnější krásu a číhaly na příležitost...
Došlo do redakce
Pavel Landovský: Soukromá vzpoura / Rozhovor s Karlem Hvížďalou Galén; CD/mp3, 5 hodin 57 minut Hvížďalův rozhovor s Pavlem Landovským Soukromá vzpoura vyšel knižně čtyřikrát. Poprvé v roce 1988 v Bonnu u Karla Rittera, první porevoluční vydání je z Mladé fronty (1990), další dvě vydalo nakladatelství Galén. První v roce (Pokračování...
Burza /
Výročí 1.−15. září
Hučínová-Slunéčková Věra, herečka (1. 9. 1972) △ Kocur Ida, herečka (1. 9. 1942) △ Venclík Vlastimil, dramatik (1. 9. 1942) △ Berka Tomáš, scénický výtvarník (2. 9. 1947) △ Prosová Vlasta, sólistka operety (2. 9. 1937) △ Homolová Michaela, loutkoherečka (3. 9. 1972) △ Knollová Kateřina, sólistka baletu (3. 9. (Pokračování textu…)
Zemřeli
Blanka Severová (1. 8. 1948 Teplice – 14. 6. 2022 Praha) Emeritní sólistka Opery Národního divadla. Miloš Vodička (27. 12. 1938 Chrudim – 17. 6. 2022 Pardubice) Básník, autor třinácti básnických sbírek, které vycházely od poloviny šedesátých let. Dalibor Štys (21. 4. 1934 Praha – 17. 6. 2022 Praha)Divadelní architekt, (Pokračování textu…)
Kdo byli předkové Petra Lébla? (I)
Ostrou polemiku s léblovskou monografií Radky Denemarkové a nečekané vzpomínky na rodinné zázemí Petra Lébla poslal Divadelním novinám muzikolog Tomislav Volek právě před rokem. Materiál čekal na otištění tak dlouho z redakčních důvodů, kontextové stránky byly permanentně plné materiálů, které nesnesly odkladu, a vzpomínková poslední strana...
Karel Čapek píše Karlu Hugu Hilarovi (1925).
Spisovatel svým charakteristickým drobným písmem zdvořile odmítl režii v Národním divadle a pozval uměleckého šéfa činohry mezi pátečníky. Zatímco Karel Čapek se ještě jednou vrátil k divadelní režii uvedením své Věci Makropulos v Městském divadle na Královských Vinohradech (1927), K. H. Hilar pozvání do milé mužské společnosti nikdy...
Ke třem otázkám ministru kultury Martinu Baxovi
Ministr řešil technické problémy Programu státní podpory festivalů s těmi, kterým současný stav vyhovuje, ale problémem je, že usnesení vlády ČR ze dne 11. května 2016 č. 415 směřovalo k možnosti financovat v několikaletém předstihu nejvýznamnější festivaly, kdežto ministerští úředníci za souhlasu Baxy i jeho předchůdce program...
Tři otázky ministru kultury Martinu Baxovi
Nad Programem státní podpory festivalů profesionálního umění proběhla řada jednání se zástupci oborových komisí a odbornou veřejností.
Nejvyšší čas se hlasitě ozvat!
Začíná nová sezona. Za humny zuří válka. Vzduchem si poletuje virus. Ceny energií tryskem rostou. Inflace stoupá. Blíží se komunální volby. Divadelníci přemýšlejí, o čem má v takové době smysl hrát divadlo. A o čem se ještě vlastně dá divadlo hrát? Na co diváci přijdou, pokud tedy přijdou vůbec. České (Pokračování textu…)
Sukces léta
Hudební festival Znojmo – Joseph Haydn: Návrat Tobiášův. Dirigent Roman Válek, režie Tomáš Ondřej Pilař. Premiéra v jízdárně Louckého kláštera ve Znojmě 15. července 2022. Jihočeské divadlo, České Budějovice – Georg Friedrich Händel: Mesiáš. Dirigent David Švec, režie Tomáš Ondřej Pilař. Premiéra před Otáčivým hledištěm Český...
Klub mladých diváků
V devadesátých až nultých letech pro mě, dospívající Pipi z náměstí Míru, byla Praha každodenně pulsující metropolí, a to předně divadla.
Život naplněný tancem
Zemřel možná nejvýznamnější – rozhodně mezinárodně nejproslulejší – český tanečník druhé poloviny 20. století. Jan Minařík.