Obsah Divadelních novin 14/2023
Hrejme dále?
Tuto výzvu adresoval František Halas básníkům v jednom z nejtěžších období našich novodobých dějin, ale místo otazníku vyjadřoval její smysl vykřičník. Básníci nemohou, ba nesmějí mlčet, i když je zle, ba právě tehdy mají promluvit.
Letní hostování českých inscenací v zahraničí
Letní měsíce jsou časem festivalů, a to jak u nás, tak v zahraničí. A české soubory se v nich neztratily. Druhého největšího kontinentálního festivalu v rumunském Sibiu se účastnilo Národní divadlo Brno s inscenací hry Milana Kundery Majitelé klíčů. Na největším kanadském novocirkusovém festivalu Complèment Cirque v Montréalu hostovala inscenace...
Magdalena Müllerová: Co je udržitelné, má trvalejší hodnotu
Rozhovor s vedoucí Kanceláře Kreativní Evropa Kultura
Jirka Černý
Jeho smích v publiku vydal za celou rotu motostřelců. Ale kvůli tomu jsem si ho s sebou na představení nevozil.
Michal Šanda
V balónu les rybník silnice auto závory kolej kolej kolej kolej kolej kole kolej kolej kolej kolej kolej kolej kolej kolej kole kolej kolej kolej kolej kole kolej vlak kolej kolej kolej kolej kolej kole kolej kolej kolej kolej kolej kolej kolej kolej kole kolej kolej kolej kolej kole kolej (Pokračování textu…)
Granty, printy, internety
Panelová diskuse Divadelních novin v rámci projektu KritikLab podpořeného Evropskými fondy
Toto je vaše cesta
V srpnu se na festivalu Jiráskův Hronov odehrál incident, o kterém se nakonec psalo a na veřejných sítích diskutovalo víc než o jeho programu. V závěru představení náchodsko-kladsko-pražské skupiny D.R.E.D. Totování, kdy se herci vydali do sálu mezi diváky, technik divadla fyzicky napadl herečku.
Kritika /
Kolik svateb je příliš?
Hned na dvou pražských scénách měla v červnu premiéru Shakespearova komedie Jak se vám líbí. Nejprve v divadle ABC v režii Maďarky Enikő Eszenyi a překladu Jiřího Joska, poté na Letních shakespearovských slavnostech v interpretaci původem slovenského režiséra Jakuba Nvoty a překladu Martina Hilského. Jaké prvky ze Shakespearova tradičně...
Kritika /
Mateřinka pro všechny smysly
Byla by škoda, kdyby liberecký mezinárodní festival profesionálních loutkových divadel s inscenacemi pro děti předškolního věku Mateřinka zapadl v záplavě regionálních i lokálních festivalů a plenérových divadelně-zábavných akcí, které se po covidovém omezení na diváky vyhrnuly jako utržené ze řetězu.
To se nedá popsat, to se musí zažít!
… tak znělo motto letošního ročníku Mezinárodního festivalu současného tance a pohybového divadla TANEC PRAHA, jenž oslavil již 35 let své existence. Díky nekonečné vytrvalosti jeho vedení v čele s ředitelkou a zakladatelkou Yvonou Kreuzmannovou a spoluředitelkou Markétou Perroud se nejen pražskému publiku současný tanec dostává pod kůži.
V dialogu s barokní architekturou a hudbou
Festival současného tance a nového cirkusu KoresponDance se koná ve Žďáru nad Sázavou od roku 2013. Patří mezi největší kulturní události na Vysočině a přesahuje hranice regionu. Zřejmě i zásluhou festivalu dostalo zelenou nové Kreativní centrum, které bude vybudováno na zámku Žďár.
Na laně zážitků z obrazů, pohybů i slov
Je odzbrojující zkušeností státi se svědkem historické události. V prosluněných dnech 17.–22. června se taková příležitost naskytla v Liberci, kde svá křídla poprvé roztáhla bilanční divadelní přehlídka Šaldova šňůra.
Kontext /
Augmentovaná realita padesátých let? Laterna magika slaví 65
Přesně 26. května 1958 se v Bruselu na Světové výstavě EXPO 58 v československém pavilonu poprvé představil program s názvem Laterna magika. Nikdo netušil, že se píše velká kapitola historie českého divadla, a tak je to i správně: zásadní milníky většinou přicházejí mimochodem.
Jiří Černý (25. února 1936 – 17. srpna 2023)
Jiřího Černého oslovil pro Divadelní noviny šéfredaktor Jan Kolář. Letmo se znali z dávné Melodie, kde Kolář nějaký čas pracoval jako elév a Jiří Černý do redakce nosil příspěvky.
Rozhovor /
Jakub Skrzywanek: Naše scény musí plnit poslání
Divadlo otevírá možnost diskutovat o nejdůležitějších společenských tématech, říká Jakub Skrzywanek, jeden z nejvýznamnějších polských režisérů mladé generace. V rámci stipendia jste studoval na Karlově univerzitě v Praze a na DAMU. Mluvíte česky? Před deseti lety jsem mluvil dost dobře, teď si troufnu jen v soukromí. Čechy jsou pro mě...
Kontext /
O Zdenku Potužilovi a Divadle na okraji
Pár vzpomínek těch, kteří DNO se Zdenkem Potužilem (25. 8. 1947 – 14. 8. 2023) prožili
Ve znamení paměti a tvorby – Montpellier Danse 2023
Mezinárodní taneční festival Montpellier Danse má stále své významné postavení mezi evropskými tanečními festivaly a navazuje na dlouholetou tradici. Jsem pravidelným návštěvníkem a viděla jsem tady mnoho světových souborů a pravidelný přehled francouzské současné tvorby.
Béatrice Massin: Chci dát baroknímu tanci nový život
Na festivalu KoresponDance 2023 se měli návštěvníci ve Žďáru nad Sázavou možnost seznámit s aktuální tvorbou francouzské choreografky Béatrice Massin a jejího souboru Compagnie Fêtes Galantes. Béatrice Massin v minulosti Českou republiku několikrát navštívila jako pedagožka, lektorka workshopů pro choreografy, které seznamovala s možnostmi využití...
Faun Eduard Kohout
Divadelní fotografie z fondů Národního muzea (XV)
Ani jelen snad
Snad ani jelen jeden není tak mimo, aby něco sliboval. V lese nemaj oltář. Laň si to přeje v tý době. Jelen přijde, vodejde a ptát se, jak se ta laň jmenuje? A vona se koneckonců taky neptá. Vod laně k lani a je na rok zas pokoj. A ne (Pokračování textu…)
Jiří Suchý, Jiří Šlitr: Zuzana je sama doma
(režie Antonín Moskalyk, premiéra 7. května 1960, Divadlo Semafor, Praha)
Výročí 1. − 15. září
Kupka Vojtěch, sólista opery (1. 9. 1958) △ Miláčková Eva, herečka (1. 9. 1943) △ Pulec Kamil, herec (1. 9. 1963) △ Přinosilová Helena, herečka (2. 9. 1958) △ Rataj Miroslav, herec (2. 9. 1943) △ Dušek Václav, herec (3. 9. 1943) △ Hodina Jiří, dirigent (3. 9. 1963) △ (Pokračování textu…)
Zemřeli
Katarína Paveleková (17. 11. 1981 Poprad, Československo – 1. 6. 2023 Liestal, Švýcarsko) Slovenská herečka, která svou kariéru naplňovala v Hollywoodu. Jakub Hybler (30. 11. 1974 Praha – 26. 6. 2023 Praha)Divadelník, technolog a světelný designér. Zakládající člen Handa Gote research & development, člen Institutu Světelného Designu, dlouholetý...
Spadl jsem ze skály porostlé arnikou (VI)
Docela malé divadlo mělo svůj repertoár, který jsme cítili intuitivně, ale když se za ním dnes ohlédnu, inscenovali jsme v podstatě jakousi generační básnickou galerii.
Jan Bartoš panu prezidentovi
Dopis dramatika a zakladatele divadelní sbírky Národního muzea Jana Bartoše (1893–1946) prezidentu republiky Edvardu Benešovi je smutným svědectvím o poslední špetce nadějí v lepší časy, které nemohly nastat. Všimněte si opravené chyby v závěru dopisu, která je trochu trpkým připomenutím nepřikrášlené reality. O půl roku později si pisatel vzal...
Kritický žebříček – premiéry, MDF Regiony
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Lukáš Dubský Jan Grulich Vladimír Hulec Vladimír Just Jan Kerbr Jiří P. Kříž Kateřina Kykalová Marcela Magdová Dominik Melichar Kateřina Rathouská Jana Soprová Petra Zachatá Geisslers Hofcomoedianten, Praha – (Pokračování textu…)
Pod vlivem úlomku
Celovečerní hraný debut Alberta Hospodářského Brutální vedro získal Zvláštní cenu poroty v sekci Proxima na karlovarském festivalu. Tato sci-fi road movie na rozdíl od loňských Běžných selhání Cristiny Grosan, o nichž jsem psala do DN 20/2022, uchopuje apokalyptickou tematiku čistě z hlediska nejmladší generace.
Burza /
Otázka pro ministra kultury Martina Baxu
V původním i upraveném programovém prohlášení z 1. března 2023 vláda uvádí: Nejpozději do poloviny roku 2023 připravíme zákon o veřejných kulturních institucích. Jaký je stav a výhled přípravy zákona o VKI půldruhého měsíce po plánovaném termínu? Co se VKI týče, tak nyní dokončujeme vypořádání velmi komplikovaného mezirezortního...
Cesty dvorem, lesem i vagínou
Festival d’Avignon oslavil sedmasedmdesátý ročník. Od svých počátků v roce 1947 se drží svého poslání – být výkladní skříní novátorské divadelní tvorby a moderních scénářů, mapovat současné dramatické umění ve Francii i ve světě.
Avignonská ztělesnění všehosvěta
Nová citlivost, nový pohled, nová otevřenost. Tak bych charakterizovala proud, který si razí stále sebevědoměji cestu avignonským festivalem. Bezostyšně se ptá, odkrývá dávno zasutá tabu, zpochybňuje, rozebírá a tříbí, znovu definuje, ohledává hranice… V rámci letošní nabídky byl k přehlédnutí už jen stěží. A to v obou programech, IN i OFF.
Festivaly, Kontext / Divadlo evropských regionů, REGIONY – Mezinárodní divadelní festival Hradec Králové
Hradecké meditace aneb V čem je jedinečnost Regionů?
Od pátku 23. do posledního června jsem prožil obvyklý mimořádně nabitý osmidenní divadelní maraton v Hradci Králové (Mezinárodní divadelní festival Regiony 2023 – dříve Divadlo evropských regionů). Letošní 28. ročník měl být monotematicky zastřešen tématem „rituál“. Kromě prvého ročníku 1996 jsem absolvoval všechny další ročníky –...