Obsah Divadelních novin 14/2012
Kritika /
Kdyby nebylo lidí, šlo by to jako po másle
Na samém sklonku sezony brněnská Reduta uvedla Nenápadný půvab buržoazie – podle stejnojmenného slavného filmu. S podtitulem Hommage À Buñuel Et Carrière. Riskantní podnik, zvlášť když jde o poctu tvůrcům tak svrchovaným, v podstatě klasikům, jejichž dílo je již dávno jednou z ikon moderního umění.
Kritika /
Richard v mlze
V rámci Letních shakespearovských slavností nastudoval režisér Martin Huba Richarda III. s Jiřím Langmajerem v titulní roli. Podle informací v programu nebylo záměrem vytvořit historizující, ale ani aktualizující inscenaci.
Kritika /
V hlavní roli poklopec
Mistrovu Marnou lásky snahu nastudoval pro Letní shakespearovské slavnosti režisér Ondrej Spišák převážně s ostravskými herci a pamětliv teď už komerční kratochvilnosti velké celorepublikové akce (i se slovenskými příspěvky) interpretoval duchaplnou milostnou disputaci nemilosrdně „od pasu dolů“.
Kritika /
Hitler a Herzl v Krvavé ulici
Příběh o podivném přátelství židovského podomního obchodníka s biblí a Kámasútrou Šloma Herzla a mladého, dosud zcela neznámého Adolfa Hitlera (který přijel do Vídně, aby absolvoval přijímací zkoušku na Akademii krásných umění) je zároveň jakousi zárodečnou historií nacismu, podobenstvím židovského údělu v dějinách i teologickou...
Kritika /
Nosorožec z antikvariátu
Dramaturgie činohry Národního divadla v Praze na Nové scéně je už dlouho jaksi dvojlomná. Počátkem roku 2010 ji divadlo převzalo s proklamovaným záměrem uvádět tu současnou dramatiku – a od té doby tu kromě dvou domácích novinek uvedlo inscenace her starých desítky let.
Bylo jich už osmnáct
Hradecký festival Divadlo evropských regionů letos oslavil své osmnácté narozeniny a přes ekonomické problémy, které dnes postihují prakticky veškerou „živou“ kulturu, nabídl 277 představení, které navštívilo 82 900 spočitatelných diváků: na scénách Klicperova divadla to bylo 28 900 milovníků Thálie, v Draku 6 000 a na produkcích Open Air...
Burza /
Hrát si na velký
Pěkných produkcí bylo na festivalu Divadelní svět Brno 2012 na štěstí dost. Nedostatků však bohužel také. Proč se například musely začátky a konce představení překrývat, mi není jasné.
Burza /
Kontext /
Kontext /
V zajetých kolejích?
Úvahy posttelevizní o zajetých kolejích České televize.
Zprávy /
Divadlo v srdci Sudet
Nová sezóna Činoherního studia v Ústí nad Labem nese motto Všechno je v tobě.
Zprávy /
Nepřizpůsobiví v Divadle Na zábradlí
Co nabídne DNz v nadcházející divadelní sezóně?
Zprávy /
Shakespearovo divadlo v originále
Příležitost setkat se v originální angličtině s inscenacemi Williama Shakespeara budou mít čeští diváci od 21. září do 3. listopad v divadle Kolowrat. Do Prahy přijede Prague Shakespeare Festival.
Zprávy /
Jak si vede činohra v Olomouci?
V Moravském divadle Olomouc se uskuteční od neděle 23. do úterý 25. září činoherní přehlídka. Program nabídne celkem pět představení včetně reprízy oceňované inscenace Arabská noc.
Zprávy /
Pohádky i tragédie v Pardubicích
Východočeské divadlo vstoupilo do 103. divadelní sezóny.
Zprávy /
Království za koně zaznělo na Pražském hradě letos naposled
Letošní Shakespearovské slavnosti skončily, vidělo je 83 tisíc diváků.
Zprávy /
Premiéry 18. září – 1. října 2012
Z databáze Divadelního ústavu / Institutu umění.
Zprávy /
Festival Divadlo začne ve středu
20. ročník mezinárodního festivalu DIVADLO zahájí ve středu Čechovův Ivanov režiséra Tomáše Aschera odehrávající se v ponurém Maďarsku za doby socialismu.
Time Out Petra Pavlovského (No. 38)
Mé příspěvky na iDN i jinde v diskusích nad odvoláním ředitele ND.
Burza /
3MIS3
Očekáváte v nastávající sezoně víc dramat na českém politickém kolbišti než na českých jevištích? Co myslíte, bude prezidentská volba drama, nuda nebo přehlídka trapnosti? David Drábek V politickém podpaží je to jedna mela za druhou. Myslím, že politických kabaretů přibývá a že jsou mladí satirici stále říznější...
Divadlo Plzeň Cup 2012 (No. 1)
Včera začal 20. ročník Mezinárodního festivalu Divadlo Plzeň. Otevíráme denní zpravodajství.
Divadlo Plzeň Cup (No. 2)
Druhý den festivalu byl ve znamení generačního výsměchu a anarchie.
Divadlo Plzeň Cup (No. 3)
Třetí den korunoval večerní multimediální projekt Sunken Red.
Clown Bilbo bloguje (No. 18)
Co je v paměti, je i v duši - teskněsmutné ohlédnutí nejen za uplynulým létem.
Kritika /
Odvážná na hranici lehkomyslnosti
Poslední srpnovou sobotu se v Kuksu uskutečnila odložená premiéra Gozziho pohádky Láska ke třem pomerančům v provedení společnosti Geisslers Hofcomoedianten.
Kéž by byli přišli jen tak
Radošinské naivné divadlo mám rád pro jeho smutné veselí nebo spíš veselý smutek, se kterým zobrazuje obyčejné lidi, a to zpravidla ve všední dny. Bývá plné porozumění pro domnělou banalitu látky a nestoná ani módními běsy, ani touhou následovat někdejší avantgardu v jejím pokusnictví.
Rozhovor /
Daniela Kolářová: Jsem prosta všech iluzí
Máte nějakou oblíbenou květinu? zeptal jsem se herečky Daniely Kolářové, když jsme si domlouvali první schůzku. Chrpu, odpověděla. Když ji někde vidím, nevydržím a jdu si ji aspoň prohlédnout.
Kontext /
Komedie jako horor?
Elegie za Divadlem Komedie – Pražským komorním divadlem 2002–2012
Kontext /
Brněnští mušketýři po dvaceti letec
Český zástupce v hlavní soutěži MFF Karlovy Vary, Polski film Marka Najbrta, vzbuzoval očekávání něčeho výjimečného. A také je v jistém smyslu naplnil. Jeho mystifikační tažení započalo loni právě na karlovarském festivalu, kde vznikly první záběry a tvůrcům se podařilo obalamutit část novinářů, že režisérem filmu je Jan Budař.
Jaké bylo to léto ve Villeneuve
Začalo to 7. července a byl to hukot nesmírný. Napřed jsme jeli Čebusem, pak jsme letěli, na závěr byl autobus zas. Někdy kolem jedenácté v noci dorazili jsme konečně do Avignonu. Tedy přesněji do Villeneuve. To je na druhé staně řeky Rhony.
Jak daleko musí člověk zajít, aby nalezl začátek?
Kde vůbec Avignon, ono bezpochyby – alespoň v červenci – hlavní město divadla, vlastně leží? Ve Francii? V Německu? Ve Švýcarsku? V Belgii? Nebo snad dokonce přes kanál v Anglii? Mnohé hovoří pro to, že tomu tak nějak být musí! Francouzské divadlo totiž už dávno není hlavní doménou festivalu. Třeba Ibsenův Nepřítel lidu…
Kontext /
Za hodně peněz málo muziky?
Divadelní prázdniny už nejsou, co bývaly. Diváci nestrádají ani v červenci a srpnu, nejrůznější produkce se jim nabízejí především na letních – otevřených scénách. Jsou však tyto projekty něčím víc než jen rozmarnou kratochvílí, kterou odvane první podzimní větřík? A odpovídá cena jejich kvalitě?
Burza /
Opomíjená generace
Dva skladatelé, dva Magoři - Nic není v historii architektury a urbanismu vnímáno v současnosti víc rozporuplně než období šedesátých až konce osmdesátých let. Pevně věřím, že se tato generace tvůrců nakonec dočká širokého uznání.
Co na sebe vím VIII
Jev, který chci pojmenovat, vznikal plíživě. Šlo o to, že zhruba od poloviny devadesátých let začala situace v ODS připomínat stav, který podle vyprávění přátel-osmašedesátníků nastal před třiceti roky mezi komunisty: v kuloárech téměř všichni kritizovali vedení, ale v sále pak hlasovali pro usnesení navržená shora.
Zprávy /
Nová podoba Divadelních novin
Od zaří 2012 postupně nasazujeme nové webové stránky Divadelních novin. Na první pohled jenom trochu upravené. Ve skutečnosti jde o poměrně zásadní změnu.
Pomozte svému divadlu!
Vznikla iniciativa na podporu českých regionálních divadel. Otevíráme prostor pro reakce, komentáře a diskuse.
Kritický žebříček 14/2012
Kritický žebříček Divadlo evropských regionů Hradec Králové 5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Věra Ptáčková Milan Uhde Jan Kerbr Vladimír Just Petr Pavlovský Kateřina Dolenská Zdeněk Aleš Tichý Michal Zahálka Vít Závodský Kari Senius (Finsko) Petr (Pokračování textu…)
Propadák léta
William Shakespeare: Romeo a Julie, Spolek Kašpar, režie Jakub Špalek