Obsah Divadelních novin 14/2013
Kritický žebříček 14/2013 – Divadlo evropských regionů Hradec Králové
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Jan Grulich Vladimír Just Jan Kerbr Jiří P. Kříž Petr Pavlovský Věra Ptáčková Vlasta Smoláková Milan Uhde Vojtěch Varyš Michal Zahálka Vít Závodský Petr Feyfar (Švýcarsko) Kari Senius (Pokračování textu…)
Kritika /
Sen noci svatojánské aneb Konec vše pokazí
Komedie A Midsummer Night’s Dream patří k nejpopulárnějším hrám Williama Shakespeara, a jevištní praxe na českém jevišti její postavení dlouhodobě jen potvrzuje. Ve všech dobách a pro každé publikum je největším lákadlem onen pohádkově magický mix, v němž jsou splývavé hranice mezi fantazií, snem a realitou rozostřovány mlhou tajemné letní...
Kritika /
Umírání ve vodě i prachu
Continuo letos nenabídlo žádné dobrodružné hledání lesa, ve kterém se bude hrát, a přemýšlení, zda se na představení vyzbrojit gumáky. Svůj poslední letní site-specific projekt Ve sklepě nevinně zrealizovalo v centru relativně snadno dostupného Písku.
Kritika /
Když chybí osudovost
Problém jednorázových projektů je v tom, že jsou jednorázové. Co od nich očekávat? Co od nich vyžadovat? Letošní srpnový projekt Ve sklepě, který se po dva týdny odehrával v – doslova zemitých – prostorách historické sladovny v Písku.
Kritika /
Jeepem do Štědré doliny
Po hvězdně obsazených Komediantech s José Curou letos převládla na otáčivém hledišti v Českém Krumlově činohra (o Nelidovi jsme už referovali) a muzikál. Lidovější zábava, rekněme, a nic ve zlém, výnosy z letního hraní jsou důležitou součástí celoročního rozpočtu Jihočeského divadla v Českých Budějovicích. Nakonec je stejně...
Nebezpečné vztahy Marilyn i dr. Burkeho (festival Divadlo evropských regionů)
Do Hradce Králové jsme se na festival Divadlo evropských regionů sjeli letos podevatenácté. Na konci sezony tu byl – jako ostatně každoročně – čas v klidu si popovídat s přáteli a známými „od divadla“, naskýtala se však eventuelní možnost v té smršti představení (vedle oficiální části také open air program) absolvovat třeba i pět...
Radost z podvodu, svět jako podvod
Inscenace Gogolových Hráčů v provedení Komorní scény Aréna Ostrava začíná vstupem hostinského Alexeje. Michal Čapka se v jeho roli představí jako bytostný živnostník: odtažitý, distinguovaný, k zákazníkovi zdrženlivě loajální, plně chápavý.
Kritika /
Víry víry
Už před čtyřmi lety objevilo Městské divadlo Brno nové letní odbytiště svých produkcí. Opravený prostor Biskupského dvora Moravského zemského muzea patří k nejromantičtějším místům v centru metropole. Divadlo pod širým nebem navíc v posledních letech „frčí“, což Městské divadlo Brno stvrdilo zdejší šikovnou recyklací hudebních i...
Kritika /
V sázavských peřejích
Nevím, zda je to teatrologicky správně, ale rozlišuji mezi amatéry a ochotníky. V amatérských peřejích jsme se smočili tak trochu všichni a mnohé z nás vyplavily na profesionální břeh. No ale ochotníci? Při jejich představeních jsem míval utkvělý pocit, že se snaží hrát jako bardi Národního divadla, což mívalo nechtěné účinky.
Rozhovor /
Lukáš Trpišovský a Martin Kukučka: Říkali nám Rozum a Štěstí
Lukáš Trpišovský a Martin Kukučka – tedy duo SKUTR – jsou nejen česko-slovenský režijní tandem, ale i dvě velice rozdílné osobnosti. Martin během rozhovoru živě gestikuluje, poposedává na židli, hovoří dlouze a s obrovskou kadencí, Lukáš sedí bez většího pohnutí, odpovídá o poznání klidněji, věcně a srozumitelně.
Kontext /
Tomáš Motl a Zdeněk A. Tichý: Zábavnost či sdělnost nejsou sprostá slova
Posledního srpna začne vysílat nový program ČT art a to je v letošním extrémním létě jednoznačně dobrá zpráva. Podrobnější informace přinese denní tisk, já jsem dal přednost rozhovoru s Tomášem Motlem, výkonným ředitelem, a Zdeňkem A. Tichým, dramaturgem programu.
Kontext /
Zlo jejich životů
Publikace Ivany Ryčlové Mezi kladivem a kovadlinou s podtitulem Dvacáté století v osudech literárních osobností Ruska navazuje na její knihu Ruské dilema, která vyšla ve stejném brněnském nakladatelství CDK před šesti lety. Je výsledkem autorčiny soustředěné badatelské práce posílené několika cestami do Ruska spojených s možností seznámit se s...
Kontext /
Naivní, ne nevinný
Rozhlasová dramatizace románu Nevinný proslulého britského autora Iana McEwana byla natočena v roce 2003 jako šestidílný seriál, letos v květnu tuto nahrávku vydal na dvou CD Radioservis. Pokračuje tak ve vydávání úspěšné volné řady rozhlasových seriálů s politickou tematikou (dříve vydali např. Ministerstvo strachu Grahama Greena).
Kontext /
Přiblížil se k touhám i deziluzím doby
Letošní plzeňský festival českých filmů Finále se věnoval kromě novinek domácí produkce osobnosti Pavla Kohouta, a to právě vzhledem k jeho filmovým aktivitám. Ivana a Jan Lukešovi připravili v knižní edici Finále svazek Ecce Pavel Kohout!, do něhož shromáždili devatenáct příspěvků, ve velké většině otištěných právě zde poprvé – a to s...
Avignonské utopie 2013
Údajně to byl nedostatek financí, který přivedl před deseti lety nastupující ředitele Vincenta Baudrillera a Hortensii Archambaultovou k rozhodnutí na festivalu neuvádět velké, drahé, „hvězdné“ produkce, na které byli diváci z předchozích let zvyklí.
Kontext /
Kontext /
Den, který otřásl Národním divadlem
Říká se, že Národní divadlo je v krizi od té doby, co ho začali stavět. Není pro toto tvrzení a jeho osudy nic symboličtějšího, než požár 12. srpna 1881. Jako by v samých základech Národního divadla sídlila temná energie, která čas od času vyhřezne na povrch a způsobí katastrofu.
Kontext /
3SES3
V posledním dvacetiletí se v češtině zabydlel termín gender. Máte dojem, že se už diskuse zcela vyčerpala, anebo stále existují témata nedořečená, přehlížená? Případně čím vás nekonečný diskurs o rovnoprávnosti pohlaví osobně iritoval?
Kontext /
Kontext /
Moje doteky s divadlem I
Zpěvačka Marta Kubišová tvrdí, že nemá příliš dobrou paměť a také prý nerada vzpomíná – raději hledí dopředu. Přesto dovolila Divadelním novinám alespoň trochu nahlédnout do své – především divadelní – minulosti.
Kontext /
Avignonské utopie 2013 (No. 1)
V aktuálních DN 14/2013 vyšla obsáhlá reportáž z letošního Avignonského festivalu. Nabízíme části, které se do tištěných novin nedostaly. Začínáme inscenací "na samých hranicích jevištního projevu" Swamp Club pařížské divadelně-performanční skupiny Vivarium Studio.
Avignonské utopie 2013 (No. 2)
Bylo to hezké, ladné, efektní aneb Partita 2 Borise Charmatze a A. T. Keersmaker v Cour d´honneur.
Divadlu se bude v Plzni opět fandit!
Ve středu 11. září začíná v Plzni 21. ročník mezinárodního festivalu DIVADLO, který uvede přední divadelní soubory z Ruska, Polska, Maďarska, Lotyšska a Slovenska, výběr těch nejzajímavějších domácích inscenací za uplynulou sezónu i bohatý alternativní, open air a doprovodný program.
Moskevská Slečna Julie s pražskou čivavou
Víkend na festivalu Divadlo vyvrcholí inscenací Slečna Julie s ruskými hereckým hvězdami, studenty DAMU a také čivavou z Prahy.
Zprávy /
Třináctka pro Plzeň
Plzeň se připravuje na výběr nového ředitele Divadla J. K. Tyla. Ustanovila proto speciální třináctičlennou komisi. Zasednou v ní nejen odborníci spjatí s českou divadelní scénou, ale také zástupci úřadů a veřejné správy.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 27)
Mudrování nad koloběhem života a smrti aneb V programu budu veden jako Mrtvý muž.
Průlety Letní Letnou (No. 8)
Ženská práce Cirkusu Cirkör aneb Vrchol festivalu nového cirkusu Letní Letná 2013. Předchozí díly festivalových reflexí najdete v sekci Seriály a blogy nebo v rubrice Festivaly.
Špičky pantomimy v Poličce
Druhý ročník Mezinárodního festivalu pantomimy začíná 16. září 2013. Na Mime Festu vystoupí mimové z České republiky, evropských zemí i USA. Součástí festivalu budou také mimové v ulicích, představení pro školy a workshopy.
Avignonské utopie (No. 3)
Proč se při tom musí válet v prachu jsem nepochopil aneb Lear is in Town Ludovica Lagarda z Reimsu v lomu Boulbon. Další ze střípků letošního Avignonského festivalu.
Kontext /
Transformace pražské divadelní sítě – Švandovo divadlo na Smíchově
Švandovo divadlo by mělo být progresivním divadelním prostorem, který umožní Praze reflektovat změny a vývoj v oblasti performing arts a poskytnout profesionální zázemí etablujícím se umělcům zejména mladší generace, stojí mimo jiné v Návrhu systémové optimalizace Švandova divadla. Naplňuje toto „poslání“ soubor vedený ředitelem Danielem...
Clown Bilbo bloguje (No. 31)
Dnes to bylo strašný! Děti nebyly k utišení. Vrhaly se na pódium, braly věci, šťouchaly do mě, provokovaly, plazily jazyky, opičky dělaly… aneb Hranice bolševníku.
Zprávy /
I v Olomouci hledají ředitele divadla
Dosavadní ředitel Moravského divadla Josef Podstata končí, od října se ujme vedení ostravského a olomouckého studia Českého rozhlasu.
Avignonské utopie (No. 4)
Zapomeňte na Ostermeiera, zapomeňte na Marthalera aneb Němci v Avignonu. Závěrečný díl reflexí letošního Avignonského festivalu, které se nedostaly do reportáže v Divadelních novinách 14/2013.
Londýnská rozvědka (No. 1/2013)
Kafka Brity fascinuje aneb O inscenaci Project Colony divadelní skupiny Fourth Monkey Theatre Company. Zahajujeme cyklus reportáží z divadelního Londýna.
Havel + Tříska v Liberci 68: Rozhlasový objev roku
Dagmar Havlová včera převzala z rukou generálního ředitele Českého rozhlasu Petera Duhana historický záznam Václava Havla a Jana Třísky komentujících dramatické události srpna 1968.
Klíče k vnitřní rovnováze
Každé pondělí-čtvrtek od září běží v pozdních nočních hodinách na novém kanálu ČT – ART pořad ARTEFAKTA. V pondělí ho uvádí Jan Burian, v úterý Jan Rejžek, ve středu Lucie Klímová a ve čtvrtek Miroslav Balaštík.
Zprávy /
Přehled premiér v září 2013
Převzato z databáze Institutu umění / Divadelního ústavu
Bez umrtvení z Divadla Plzeň 2013
První – jinými ohlasy neovlivňovaná – reflexe právě skončeného 21. ročníku Mezinárodního festivalu Divadlo Plzeň aneb Kdo jsi, Divadlo Plzeň?