Obsah Divadelních novin 14/2015
Rozhovor /
Daniel Špinar: Společné fungování se doladí
Rozhovor s šéfem činohry Národního divadla
Kritika /
Vratká rovnováha, masky, škleby a polyrytmické struktury
Osou festivalu TANEC PRAHA bývá přítomnost dvou velkých hvězd. Letos představil díla směrodatných světových tanečních tvůrců – Sashy Waltz z Německa a Ohada Naharina z Izraele.
Kritika /
Střídání stráží v Uherském Hradišti
Dlouholetý ředitel Slováckého divadla Igor Stránský nastudoval jako poslední titul ještě ve funkci Shakespearova Macbetha. V paměti mi stále zůstává jeho zdařilý, jen lehce zmodernizovaný Richard III. s Tomášem Šulajem, který ztvárňuje ukázkového padoucha i v nové shakespearovské féerii.
Kritika /
Mizina jako náhradní program
Od počátku své padesátileté existence Semafor vždy, když byl v úzkých, dokázal nepříznivou situaci zvrátit ve svůj prospěch. I jedinečný Jonáš a tingl tangl, který objevil „buster-keatonovskou“ komiku do té chvíle neherce Jiřího Šlitra, vznikl z nouze: po odchodu hvězd Matušky a Pilarové do konkurenčního Rokoka se autoři divadla rozhodli...
Kritika /
Drábkův bestiální komiks
Udělal jsem zřejmě chybu, že jsem si před představením nové hry Davida Drábka Český les přečetl scénář. Domníval jsem se, že tím plním požadavek kladený na svědomitého recenzenta. Tak se stalo, že jsem v hledišti hradeckého divadla usedl jako divák předem zaujatý. Přiznávám se k tomu. Obdivoval jsem dosud bezvýhradně (Pokračování...
Kritika /
Transcendentální hnus
Divadlo U stolu uvedlo ještě před prázdninami pod názvem I obešel já polí pět premiéru krátkého dramatu Ladislava Klímy Edgar, které režisér a autor scénáře František Derfler doplnil částí Klímovy prózy Jak bude po smrti. Diváci mohli – pokolikáté už? – sledovat, co vše se na malou sklepní scénu brněnského CED může vejít, aniž si...
Kritika /
Láska více než tragická
Již podruhé vytvořili v pražské MeetFactory alternativu ke komerčním letním divadelním produkcím. A podruhé musím ocenit kreativitu tvůrců, kteří pod vedením dramaturga Matěje Samce tyto pouze zdánlivě kratochvilné projekty inscenují. Loni uvedli putovní Autoatlas Ukrajiny (v jedné části jsme se projížděli po Vltavě na lodičkách a jinou jsme...
Rozhovor /
Michael Tarant: Začínal jsem z hněvu
Na přelomu osmdesátých a devadesátých let to byl právě on, jehož režijní styl bořil mýty a překračoval hranice zatuchlého českého divadla. Jeho inscenace byly syrové, provokativní, brutální. V kamenném divadle (a před vchodem a na ulici před ním) používal ohně, kouře, rockovou hudbu, lomoz a hluk. Tehdy něco nevídaného.
Kontext /
PQ na rozcestí, nebo na konci cesty?
Pražské Quadriennale vzniklo v roce 1967 jako světová výstava divadelní scénografie. Od minulého ročníku se přejmenovalo na Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru, letošní úvodní webová stránka projektu už inzeruje „živou výstavu světového divadla a scénografie“.
Kontext /
Když scénografie promluvila
Dílem nejproslulejšího českého scénografa Josefa Svobody se u nás zabývá už další badatelská generace – k Věře Ptáčkové a Heleně Albertové, jejíž tři roky stará opulentní monografie Josef Svoboda – scénograf představuje prozatímní tuzemský vrchol svobodovského bádání, se přiřazuje velmi zdatně i Barbora Příhodová.
Je suis l’autre aneb Jsem jiný – Festival d’Avignon 2015
Během desetileté vlády ředitelského dua Hortense Archambault a Vincenta Baudrillera (ten dnes řídí Théâtre Vidy v Lausanne, kam přivedl i řadu svých „koní“) nad Avignonským festivalem postupovala ruku v ruce s tanečními a fyzickými inscenacemi i duchovní demontáž centrálního festivalového prostoru ve dvoře Papežského paláce. Nové vedení v čele...
Burza /
Uhde píše Levínskému
Ahoj, René, myslel jsem na Tebe intenzivně na letošním Jiráskově Hronově. Předpokládám totiž, že budeš mít smysl pro mé hronovské pocity. Nevím, zda víš, že jsem začínal jako dramaturg-ochotník v brněnské Iksce. S Radimem Vašinkou a Zdeňkem Turbou jsme se pokoušeli o divadlo poezie. Od té doby jsem sice soustavně (Pokračování textu…)
Burza /
Ministrem kultury stvořený Pavel Dostál
Herecká asociace informuje
Burza /
Došlo do redakce
Alena Ježková: Staré pověsti české a moravské (3CD, Supraphon 45:17, 56:53, 72:38) Pro mládež soudobým jazykem a dějovými zkratkami zpracované nejstarší české a moravské legendy autorky populární historické literatury načetli v režii Nadi Dvorské známí herci Jan Kačer, Jan Potměšil, Veronika Gajerová a Boleslav Polívka. Kapitoly – od příchodu...
Nalezeno na Švestkovém dvoře
Mířím do jihočeských Malovic na festival Re:opening. Stejnou cestou, jako jsem zhruba před rokem jela na Re:start, kterým se divadlo Continuo loučilo se starým Švestkovým dvorem, původní zemědělskou usedlostí, kde soubor dvě desetiletí pracoval a kde byl ve vysloužilých maringotkách také doma.
Burza /
DIVADLO 23/Plzeň 2015 (No. 5)
Lodní kajuta, kde se odehrává vše, co může rybář na moři zažít. S tím na letošní Plzeň přijeli – měli odvahu přijet – Islanďané, divadlo Vesturport z Reykjavíku.
DIVADLO 23/Plzeň 2015 (No. 4)
O dvou pražských inscenacích, které včera v Plzni (ne)bodovaly - Požitkáři Divadla Na zábradlí a Bratři Karamazovi Činoherního klubu aneb V pitevně skalpel sterilizovat netřeba.
DIVADLO 23/Plzeň 2015 (No. 3)
Pátek přinesl stylově vyhraněná divadla plná fyzického jednání, estetizovaných obrazů a dekomponovaného tvaru aneb Klasičtí autoři na mnoho způsobů.
DIVADLO 23/Plzeň 2015 (No. 2)
Druhý den Mezinárodního festivalu DIVADLO nabídl mimo jiné Mrtvé duše v režii Hany Burešové a (A)pollonii v režii Krzystofa Warlikowského.
DIVADLO 23/Plzeň 2015 (No. 1)
Dvacátý třetí ročník festivalu DIVADLO, konaný v Plzni, která je pro rok 2015 „hlavním městem evropské kultury“, byl otevřen Netopýrem maďarských autorů Katy Wéber a Kornéla Mundruczó.
Divadlo Kámen: Postřehy (No. 13)
Jsme tady proto, abychom prožívali a zkoumali soustředěnou přítomnost, říká umělecký šéf a zakladatel Divadla Kámen Petr Odo Macháček.
Velké příběhy i velká podívaná
Mezinárodnímu festivalu DIVADLO se podařilo pro letošní 23. ročník získat inscenace předních evropských režisérských hvězd - Thomase Ostermeiera, Krzysztofa Warlikowského a Kornéla Mundruczóa.
Nezařazené / Ostatní
Zrádce národa z restaurace U Svitáků
20. 8. 1968 seděli jsme s přáteli U Svitáků, jako každý jiný den. Asistent dějin dělnického hnutí z Karlovky M. vykládal dvěma Němcům z NDR o socialismu s lidským ksichtem.
Zprávy /
Spravedlnosti času, jsem tvůj vyznavač
Do Síně slávy pražského Národního divadla vstoupila v úterý 1. září herečka, někdejší disidentka a signatářka Charty 77 Vlasta Chramostová.
Zprávy /
Jatka78 zahájily sezonu
Prostor Jatka 78 zahajuje první kompletní sezonu, během které divákům nabídne mimo jiné premiéru hry Family od „domácího“ Cirku La Putyka, pětihodinovou taneční improvizaci Jozefa Fručka, benefiční večer na pomoc běžencům nebo nově pravidelná představení pro děti.
Nezařazené / Ostatní
Blahopřejeme Soně Červené
V Národním divadle se ve středu 9. září uskutečnila oslava 90. narozenin české pěvěcké legendy Soni Červené, která se ten den dožila úctyhodných devadesáti let. Operní pěvkyně a herečka při té příležitosti obdržela od ministra kultury Daniela Hermana titul Dáma české kultury.
Michael Tarant: Chybí nám odvaha
V aktuálních DN 14/2015 vyšel velký rozhovor s režisérem Michaelem Tarantem Začínal jsem z hněvu. Nabízíme části, které se do rozhovoru nevešly.
Národní divadlo zahajuje 133. sezonu
Česká první divadelní scéna nabídne od září 2015 do června 2016 dvacet dva premiér. Tři připraví soubor Baletu, Činohra nazkouší devět nových inscenací a devět operních titulů rozšíří repertoár souboru Opery Národního divadla a Státní opery. Novým projektem přispěje i Laterna magika.
NDM Ostrava hlásí ostrý start
Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě zahájilo v úterý 1. září svou 97. sezonu. Svým divákům nabídne celoroční kulturní projekt Shakespeare Ostrava 2016, muzikál Jesus Christ Superstar a u příležitosti 200. výročí od prvního uvedení Lazebníka sevillského i speciálního hosta Jaromíra Nohavicu.
Mimové se budou vlnit v balkánských rytmech
Hvězdy světové pantomimy a klaunérie Michael Trautman, skupina Okidok nebo Bodecker & Neander zavítají do Poličky, kde 14. září odstartuje týdenní mezinárodní festival pantomimy Mime Fest.
Festival d´Avignon 2015 II.
V právě vycházejících tištěných DN 14/2015 najdete dvoustránkovou reportáž z letošního Festivalu d´Avignon - Je suis l´autre aneb Jsem jiný. Nabízíme pasáže, jež z původního textu vypadly.
DnV: Důraz na vztah jedince ke společnosti
Ve své 108. sezoně připravuje pražské Divadlo na Vinohradech sedm premiér na velké scéně. V cyklu Česká a slovenská hra v nové zkušebně DnV pak plánuje uvedení dalších čtyř nových inscenací. Sezonu otevře 9. září premiéra Vedralovy hry Kašpar H. (Dítě Evropy).
Kritické teze Josefa Hermana: Američan čínského původu hraje Dvořáka
Při zahájení festivalu Dvořákova Praha zahrál skvěle violoncellový koncert h mol Antonína Dvořáka uznávaný americký violoncellista čínského původu Yo-Yo Ma. Vystihnout češství v české hudbě není věcí původu, ale muzikantského citu a schopností.
Příliv teroristů a démonů
Dvacátý druhý ročník festivalu …příští vlna/next wave… nabídne sedm premiér, bude trvat dlouhých dvanáct dní a proběhne na osmi místech v Praze. Nabídne i výlet do bývalé papírny – nyní nově vznikajícího kulturního prostoru – Perla ve Vraném nad Vltavou.
MeetFactory
Místa pro „nová“ divadla – Seriál, ve kterém chceme našim čtenářům představovat divadla, pokračuje i v nové sezoně. Nyní padla volba na prostory, v nichž vznikají inscenace alternativní či, lépe řečeno, experimentální, mnohdy vznikající na základě autorských textů a mezioborového dialogu. Často zde tvoří mladí tvůrci a nezávislé...
Příspěvková organizace musí být zničena
Po dlouholetých zkušenostech jsem přesvědčen, že organizační strukturu Národního divadla je třeba změnit. A to tak, že jednotlivé soubory nabudou skutečnou samostatnost, tj. právní subjektivitu, a ND nebude nadále již příspěvkovou organizací. Jsem rád, že současný ředitel ND Jan Burian je stejného názoru. Takovou změnu ale nelze realizovat...
Patří špatný vkus za mříže?
Herec Jiří Maryško byl stíhán pro trestný čin výtržnictví. Vyvázl s peněžitým trestem a veřejně prospěšnými pracemi. Výtržnictví se měl dopustit tím, že na facebooku zveřejnil fotografii postřílených mužů z filmu Lidice s dopsanými jmény ústeckých komunálních politiků a komentářem, že takto si představuje v Ústí úklid....
Ne Tyl, nýbrž Hýlom Hálom
Hýlom Hálom je naše nejstarší dochovaná divadelní hra. Bohužel se nedochovala v písemné podobě a možná ani písemnou podobu neměla. Teatrologové ji proto opomíjejí. Pro ně, co není napsáno, jako by nebylo. Hra se uchovala jen díky tomu, že ji po staletí inscenují jihomoravští venkovští divadelníci. Jen díky jejich inscenacím hru známe.
Kritický žebříček 14/2015 – činohra
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Veronika Boušová Lenka Dombrovská Vladimír Hulec Vladimír Just Jan Kerbr Luboš Mareček Kateřina Rathouská Marie Reslová Jana Soprová Vít Závodský PQ – E. Tobiáš, J. Nebeský, L. Trmíková: Sweet (Pokračování textu…)