Obsah Divadelních novin 15/2017
Rozhovor /
Lenka Dombrovská …příští vlna/next wave…
Starý operní kritik Josef Herman se ptá mladé dramaturgyně festivalu …příští vlna/next wave… Lenky Dombrovské
Kritika /
Všelidové divadlo – Cirkus na Letní Letné 2017
Divadelní avantgardy 20. století snily o všelidovém divadle. A hle! Zde ho máme, v podobě donedávna „nového“ – a dnes už bez přívlastků – cirkusu.
Kritika /
Není co vzkázat, ale je o čem hrát
Jak vývoj divadelního jazyka na českých scénách v posledním zhruba čtvrtstoletí, tak samotná předchozí produkce pražského Studia Hrdinů natolik vycvičily diváka, že jej inscenace Pár vzkazů veškerenstvu nemůže svým tvarem zaskočit.
Kritika /
Ovčáček se vrací
Když v listopadu loňského roku připravili v Městském divadle ve Zlíně nekorektní kabaret Ovčáček čtveráček, nemělo se jednat o víc než o útvar reflektující aktuální turbulence na domácí politické scéně předchozích dnů a týdnů.
Kritika /
Cosi shnilého ve městě vídeňském
Jako poslední premiéru minulé sezony uvedla činohra Národního divadla Brno Shakespearovo veseloherní drama Measure for Measure, v překladu Martina Hilského nazvané Něco za něco.
Kritika /
Ach, ti muži
Odumírání vztahu v manželství má na mušce slovenský dramatik Viliam Klimáček, zkoumá ho v titulu Muži sa minuli s výrazně komediální nadsázkou a s přihlédnutím k obrazu komplikovaného světa těchto dní.
Kritika /
Z borůvčí do hrobky
Několik glos k Theatrum Kuks, 23.–27. srpna 2017
Kritika /
Absurdní cesta k domácímu štěstí
Make no Noise je paradoxní název pro hudební dílo. V případě Srnkovy opery z roku 2011 však má hlubší význam, signalizuje způsob hudební charakterizace vývoje hlavní postavy: Hanna se od mlčení a koktavého vyjadřování přes fragmenty zpěvu postupně propracovává ke kontinuální kantiléně. Hudebně je tím vyjádřen vývoj jejího psychického stavu.
Rozhovor /
Vladimír Polívka: Jen se trochu víc myju a měním si ponožky
Zaujal mě, ještě když studoval na KALD DAMU. Jeho ročník byl plný vitality, elánu a aktivit – se Slovincem Matijou Solcem hráli s prstovými loutkami mezi diváky, na Skupovu Plzeň přivezli řadu vlastních miniinscenací, s režisérem Janem Mikuláškem se pustili do silně stylizovaného divadla na hraně coolness dramatiky, s Jiřím (Pokračování...
Kontext /
Židé v moderních českých kulturních dějinách – Obtížný úkol mapování
Kniha Cizí i blízcí. Židé, literatura, kultura v českých zemích ve 20. století, již na konci roku 2016 vydalo nakladatelství Akropolis, je sborník o celkovém rozsahu více než tisíce stran jen o málo menších než formátu A4.
Kontext /
Kontext /
O talentu a kontaminaci hnusem
Ačkoli se neustále mluví o potřebě kritického myšlení, pozorujeme, jak tuto schopnost sociální sítě doslova znemožňují. Kritické a relevantní informace v oblasti kultury nenápadně z médií mizí a na jiných platformách se tyto informace pro změnu nezadržitelně prolínají s byznysem. Uvedu příklad. Když jsem psala úvod do katalogu k české...
Od dekonstrukce k příběhu – Avignon 2017
Mraky jsou neuchopitelné, a přesto mají zcela konkrétní podobu, konkrétní tvar. V této nelehké době bychom se neměli vzdávat našich snů. Politické divadlo nestojí ve službách politických stran. Přesto ale vyjadřuje politické postoje. Nic nikomu nepředepisuje. Upozorňuje pouze na skutečnosti, materializuje je na konkrétních osudech, a to vždy svou...
Burza /
Burza /
JAMU sedmdesátiletá (V) (události, vzpomínky, dokumenty)
Počátek let sedmdesátých jako dozvuk let šedesátých Na rozhraní šedesátých a sedmdesátých let následovalo po sobě několik opravdu výrazných hereckých ročníků, což bylo dáno i tím, že ke studiu byli přijímáni studenti skutečně podle talentu, nikoli podle kádrových předpokladů. Navíc měli vynikající herecké pedagogy, mezi...
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 270)
Mudrování nad světovou premiérou neoperní opery Pravidla slušného chování v moderní společnosti
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 269)
Kdo trhá na hrobech květiny, toho ať ztrestá Bůh… aneb Mudrování nad Morávkovým Idiotem v Huse.
Divadlo Kámen: Autentičnost je to hlavní
Pražské Divadlo Kámen zahajuje svou dvacátou kamennou divadelní sezonu. Rozhodlo se v ní věnovat především tématu autentičnosti. První salonní debata na toto téma se v divadle uskuteční v pátek 22. září se sociologem Miroslavem Paulíčkem na téma Nemožnosti autentičnosti.
Festival v káznici
V barokní brněnské káznici, neblaze proslulé v obou totalitách minulého století, se představí festival s programem rezonujícím s historií a odkazem tohoto místa.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 272)
Hrubozrnná komika se divákům líbila. Zrovna tak i lascivnost chtivých pohybů hříšných těl. Aneb Mudrování nad představením Dvojí proměna hraném k padesátinám Divadla Husa na provázku.
25. MF DIVADLO: Up & Down (No. 7)
Skutečný zážitek z něčeho, co jsem dosud neznal, mě na festivalu nepotkal.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 271)
Přeji mnoho dalších radostí a úspěchů…, řekl jsem paní režisérce Vrbkové a tiše se vytratil do deště aneb Mudrování nad radostmi brněnského Divadla Aldente.
25. MF DIVADLO: Up & Down (No. 6)
Letošní ročník festivalu Divadlo z mého pohledu nepřinesl nijak výrazné zážitky, zejména co se týče těch pozitivních. Volbě některých inscenací pro festival vůbec nerozumím...
25. MF DIVADLO: Up & Down (No. 5)
V kontextu celého festivalu to chvílemi vypadlo jako jeden německý předválečný kabaret...
25. MF DIVADLO: Up & Down (No. 4)
Up - Das Fräulein (Kompanie) - Tristesses / Smutek. Nečekané „down“ mi připravil tradiční a vždy očekávaný účastník MFD, Slovácké divadlo Uherské Hradiště.
25. MF DIVADLO: Up & Down (No. 3)
Za vrcholy letošního festivalu považuju představení Smutek režisérky Anny-Cécile Vandalem a Klid režiséra Radu Afrima. Těsně na paty jim šlapala polodokumentární inscenace Holzwege režisérky Katarzyny Kalwat.
25. MF DIVADLO: Up & Down (No. 2)
Letošní ročník mi přišel vcelku zdařilý, propadáky se buď nekonaly, nebo jsem se s nimi úspěšně minul.
25. MF DIVADLO: Up & Down (No. 1)
Jsem překvapen, jak se česká kritika míjí s polským divadlem, kterému zcela nerozumí. /Zahajujeme anketu z 25. ročníku Mezinárodního festivalu Divadlo Plzeň 2017./
Mozaika z Divadla Plzeň 2017 (No. 3)
Pár slov k zahraniční víkendové části festivalu a k linii Johan uvádí. Závěrečný díl reflexí z letošního festivalu Divadlo Plzeň 2017.
Festival 4+4 dny v pohybu se dává do pohybu
Zahraniční divadelní a taneční program mezinárodního festivalu 4 + 4 dny v pohybu představí například spolupracovnici Andyho Warhola, ženský politický kabaret z Ukrajiny, dokumentární portrét stařičkého páru z Černobylu, multimediální performanci se skleničkami na víno i choreografie inspirované súfijskou tradicí nebo „pitvající“...
Slovo, slovo, slovo (No. 7)
Festival …příští vlna/next wave… divákům ve Venuši ve Švehlovce nabídl premiéru nového autorského projektu Chemického divadla s podmanivým názvem Šumava láska. Ústřední tvůrci souboru, dramaturg a režisér Vojtěch Bárta a scénografka Jana Hauskrechtová, se tentokrát vydali po stopách umělce Josefa Váchala.
Slovo, slovo, slovo (No. 6)
Divadelní spolek Antonín Puchmajer D.S. tvořený ze tří pětin divadelními kritiky a muži a ze dvou pětin ženami, z nichž jedna je spisovatelkou a druhá odbornicí na historický tanec, připravil speciálně pro festival …příští vlna/next wave… site specific inscenaci Rösnerovo oko aneb Nutkání souložit se sochami.
Slovo, slovo, slovo (No. 5)
V pořadí třetí autorská inscenace režiséra Miroslava Bambuška Nature, uvedená v rámci festivalu …příští vlna/next wave… na žižkovském nákladovém nádraží, se vrátila do podzemní chodby, kde se před dvěma lety uváděla Quatro Mother Fuckers. Tématem čtyř ročních období navazuje na loňskou inscenaci Země – rolnickej nářez. Tentokrát...
Slovo, slovo, slovo (No. 4)
Brněnský soubor Divadlo Feste se v čele s Jiřím Honzírkem rozhodl pustit do obtížné látky jednoho z nejdůležitějších nedivadelních textů Václava Havla – eseje Moci bezmocných. Inscenace balancovala spíše na hranici site-specific performance a výtvarného díla.
Slovo, slovo, slovo (No. 3)
Permanentní souboj s nevyhnutelnou demolicí bývalé čokoládovny v Petrohradské 13 bojuje Petrohradská kolektiv vede i s pomocí festvalu …příští vlna/next wave…, který se zde třetí den svého konání usídlil a představil další premiéru ve svém programu: Královnu limitů Divadla Kolonie.
Slovo, slovo, slovo (No. 2)
Druhý den, druhá premiéra, druhý prostor. Prvním divadelním počinem ve znovuotevřeném prostoru bývalého ÚLUV DUP39 se stala adaptace slavného sci-fi románu Stanislava Lema Solaris v dramatizaci René Levínského pro Divadlo X10 (pod názvem Solaris: Anything Goes).
Slovo, slovo, slovo (No. 1)
Festival alternativního divadla …příští vlna / next wave… odstartoval v již kultovní, módně ošuntělé MeetFactory premiérou adaptace románu Ferrnanda Arrabala Smrt sardinky.
Divadlo Ponec zahájilo podzimní sezonu
Ponec – divadlo pro tanec zahájilo v neděli 17. září podzimní sezonu inscenací Jany Vrány Black&White. Do konce roku chystá čtyři další premiéry.
Vážený pane řediteli, vážení signatáři,
...dovolte, abych zareagoval na otevřený dopis, který jste mi zaslali. /Reakce ministra zahraničí Luboše Zaorálka na otevřený dopis ředitele ND a zástupců dalších organizací./