Obsah Divadelních novin 15/2018
Po změně
Ptali se na koncepci rozvoje Městských divadel pražských pro roky 2018–2024, kterou jsem před rokem předložil ve výběrovém řízení. Co z ní platí? Všechno. Nepsal jsem ji jako slohové cvičení, nebyla to úvaha, ideová studie. Je to koncepce v každém jednotlivém bodě určená k realizaci. Chceme ji naplňovat společně s (Pokračování textu…)
Bedřich Smetana: Libuše
Národní divadlo Brno, dirigent Robert Kružík, režie Jiří Heřman, premiéra 7. září 2018 na Výstavišti Brno v pavilonu P. Heřmanova inscenace uchopila příběh Smetanova slavnostního „tableau“ jako procházku českými dějinami posledních sta let. Vznikla k výročí vzniku republiky, které však odmítla nahlížet s obvyklým českým sebedojímáním,...
Marta Ljubková: Sejdeme se na Pražských křižovatkách
Rozhovor s ředitelkou festivalu Pražské křižovatky
Jan Burian jmenován ředitelem Národního divadla 2019–2025
Ministr kultury Antonín Staněk na interním zahájení 136. sezony Národního divadla 27. srpna nečekaně oznámil, že jmenuje prof. MgA. Jana Buriana ředitelem Národního divadla na druhé období.
Stopy v paměti
(Barunka is leaving divadlo Disk) Jeden muž si vytkl za cíl zobrazit svět. Po léta zaplňoval prostor obrazy zemí, království, hor, zálivů, lodí, ostrovů, ryb, místností, přístrojů, hvězd, koní a lidí. Krátce před smrtí si uvědomil, že ten složitý labyrint čar je vlastně obraz jeho tváře. Jorge Luis Borges Sešly (Pokračování textu…)
Kritický žebříček 15/2018 – Letní Letná
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Jiří P. Kříž Vladimír Mikulka Kateřina Rathouská Jana Soprová Veronika Štefanová Zdeněk A. Tichý Nina Vangeli Baro d’evel Cirk Cie – Bestias 4 5 4 (Pokračování textu…)
Otázek víc než odpovědí…
… mám ke jmenování Jana Buriana ředitelem Národního divadla na dalších šest let. Vezmu to popořadě, jak se uvádí v článku K věci. Opravdu prošlo Národní divadlo v prvním ředitelském období Jana Buriana pozitivním vývojem, a to jak v umělecké oblasti, tak ve smyslu realizace významných strategických projektů? Podle mého (Pokračování...
Jak se hrají VyšeHrátky
Na začátku září oživuje okolí Vyšehradské kapituly interaktivní festival VyšeHrátky. Pořádající Damúza po léta zabydluje zdejší open-air prostory autorským, mnohdy loutkovým divadlem a hravými edukačními aktivitami pro všechny věkové kategorie dětí a rodiče, kteří chtějí aktivně trávit volný čas se svými potomky. Kromě toho v prvním...
Kritika /
Kdo se bojí, nesmí do lesa
První premiérou sezony v Divadle v Dlouhé je Sen v červeném domě, autorská inscenace, která vznikla ve spolupráci režijního dua SKUTR a osmi herců.
Kritika /
Tohle nesmí být konec Faidry
Toto NENÍ recenze na představení Konec Faidry, které letos tvoří třetí ročník Antické Štvanice.
Kritika /
Je místo pro naději?
Komorní scéna Aréna se poměrně často obrací k titulům, které jí umožňují zrcadlit svébytnou ostravskou rázovitost.
Kritika /
Co voda může přinést i vzít
Alice, Alenka a voda živá je autorským dílem Milana M. Deutsche. Muzikál je postaven na příběhu osiřelé dospívající dívky Alice, která se v noci před osmnáctými narozeninami vydá do světa za zrcadlo, aby pochopila a odpustila staré křivdy. Setká se tam s jakýmsi svým druhým videm, Alenkou, se kterou prožívá (Pokračování textu…)
Kritika /
Na pěknú notéčku
Spolek Kašpar čas od času expanduje z domácího Divadla v Celetné i do dalších prostor, ať už na své letní scény v Kašperských horách či ve Vlksicích, nebo do bývalých bytů či skladů v centru Prahy.
Baroko, které spojuje
Barokem inspirovaný a pro baroko založený festival THEATRUM KUKS nabídl již po sedmnácté bohatý program zaměřený na divadlo, hudbu, tanec i výtvarné umění.
Svár opery s létem
Operní představení, často pod širým nebem nebo v netradičních prostorách, k létu prostě patří. Jsou překvapivě dobrým obchodním artiklem, jejich návštěvnost je možná vyšší než průměrné počty publika v sezoně. Proč tomu tak je? Opatrně zkusím nabídnout jedno vysvětlení: Opera ve většině letních případů ozvláštňuje už tak zpravidla...
Rozhovor /
Tomáš Havlínek: Snil jsem o Amadeovi
Rozhovory s herci na počátku kariéry nebývají na stránkách Divadelních novin obvyklé. Neskýtají totiž možnost ohlédnutí, sčítání úspěchů či ztrát. Výkony Tomáše Havlínka (nar. 1992) v Jihočeském divadle mě přesto inspirovaly k tomu, abych mladého herce oslovil.
Srpen v České televizi s otazníkem
Co do kvantity témat souvisejících s půlstoletým výročím „bratrské internacionální pomoci“ Československu ze srpna 1968 nelze České televizi nic moc vyčítat. Veřejnoprávní televize zde plnila své poslání, seč jí síly stačily, a to ve všech dostupných žánrech a formátech.
Špalek Beckettova života
Životopis Samuela Becketta sepsaný jeho přítelem a předním odborníkem na jeho tvorbu Jamesem Knowlsonem spatřil světlo světa před více než dvaceti lety v roce 1996, přičemž práce na něm započala o sedm let dříve, a to pět měsíců před Beckettovou smrtí v prosinci 1989. Přestože od té doby byl publikován (Pokračování textu…)
Kontext /
Perspektivy teatrologie 2
Dva dny konference Perspektivy teatrologie 2, konané v Olomouci 17. a 18. května 2018, byly příjemné, užitečné a inspirativní. Téměř jediné, co bylo možné organizátorům z Katedry divadelních a filmových studií FF UP a jmenovitě Martinu Bernátkovi vytknout, je, že to nebyly dny tři.
Kontext /
Nový cirkus a všechno kolem
Mezinárodní výzkumný projekt Circus and its Others (pracovní překlad Nový cirkus a všechno kolem) si dal do vínku zkoumat, jak začleňování nového cirkusu do mainstreamové kultury může ovlivňovat historický status žánru, charakterizovaného jako místo pro oslavu a využívání rozdílů všeho druhu, od performancí výjimečných uměleckých skupin až...
Burza /
České divadlo v zahraničí
Soubor Dejvického divadla se vydal na cesty! Ve dnech 15. a 16. září vystoupili v DANCEHOUSE v britském Manchesteru. Představili zde hru Patricka Marbera Dealer’s Choice a adaptaci povídky Irvina Welshe Ucpanej systém. Akce se uskutečnila u příležitosti oslav 100. výročí vzniku samostatné republiky. 3. října už budou dejvičtí hrát (Pokračování...
Druidi – doktor Scruton
Se starou, která byla vyštudovaná porodní bába, a s titulem MUDr. vydělával ročně tak kolem 300 000 kanadskejch. Dost dobrý. My to v tý době dotáhli občas tak na padesát, spíš míň.
Burza /
Divadlo 1918–2018
Mnichovská dohoda 1938 Těsně po půlnoci 30. září před osmdesáti lety byla v Mnichově A. Hitlerem, B. Mussolinim, N. Chamberlainem a E. Daladierem podepsána dohoda o odstoupení pohraničních území ČSR obývaných německou menšinou Německu. Sudety museli Češi opustit do 10. října, poté vláda přistoupila i na územní požadavky Polska (Těšínsko)...
Došlo do redakce
Vráťa Brabenec: Šaman bez kmene bez rodu bez prérie 2CD, Guerilla Records, 77:26 min. + 72:50 min. V dubnu oslavil básník, hudebník a zpěvák Vratislav Brabenec, legenda a patriarcha českého undergroundu a pravidelný autor Divadelních novin, pětasedmdesáté narozeniny. Lounský label Guerilla Records a jeho výhradní vydavatel a producent Vladimír „Lábus“...
Výročí 16.−30. září
Trnková Milada, loutkoherečka (16. 9. 1933) △ Lodrová Regina, herečka (16. 9. 1953) △ Schönweitzová Danuše, sólistka baletu (18. 9. 1948) △ Kalábová Jitka ml., loutkoherečka (18. 9. 1963) △ Smrčka Vladimír, scénický výtvarník (19. 9. 1943) △ Zawadská Valérie, herečka (19. 9. 1958) △ Smitková Marie, herečka (20. 9. (Pokračování textu…)
Jednou větou
Na 2 000 návštěvníků zhlédlo nezvyklé ztvárnění opery Giuseppa Verdiho Nabucco pod širým nebem, které se na konci srpna uskutečnilo na pražském Vypichu. Legendární operu v klasickém nastudování se 120 účinkujícími a dirigentem Milošem Formáčkem viděli diváci v italském jazyce s českými titulky. První premiérou sezony v prostorách Jatka78 se...
Zemřeli
Marie Stejskalová (1. 9. 1952 Chomutov – 3. 7. 2018 Praha) Řezbářka, výtvarnice a loutkářka dlouhodobě spolupracující s Divadlem rozmanitostí v Mostě. Neil Simon (4. 7. 1927 New York, USA – 26. 8. 2018 New York, USA) Jeden z nejvýznamnějších komediálních dramatiků dvacátého století. Napsal více než třicet divadelních her (Pokračování...
Ohlédnutí (II)
Přijížděla jsem autobusem do Karlových Varů, tentokrát jako vystudovaná herečka. Koupil mě pan režisér Hugo Domes. Opět jsem si připadala dospělá, plná nadějí a očekávání. V autobuse městské dopravy jsem se poněkud ztrácela, nebylo to totiž tak jednoduché, bus se šplhal po Pražské a divadlo se ztrácelo někde v hlubinách (Pokračování...
Otázka zní: Jsou alternativy? 72. ročník Avignonského festivalu
Současný finanční, hospodářský a politický svět nám vysílá jen jedinou informaci: Není alternativy, konstatoval ve svém úvodu k letošnímu programu Avignonského festivalu jeho ředitel (letos již pátým rokem), režisér, herec a dramatik Olivier Py. „Není alternativy“ se zdá být heslem naší doby, heslem které určuje současný politický...
Patnáct let pod plachtami šapitó
Letní Letná se stala součástí evropské sítě novocirkusových festivalů a také atraktivním útočištěm pro vyhlášené novocirkusové značky, jakou je například švédský Cirkus Cirkör, australská Circa nebo kanadský soubor 7 doigts de la main/7 fingers.