Obsah Divadelních novin 15/2021
Proč je tak důležité ptát se proč
Bezmoc a frustrace z totální nemožnosti porozumění, navzdory enormnímu argumentačnímu úsilí.
Událost
V areálu bývalého Branického pivovaru byl 1. září otevřen Dům tanečního umění Praha. Památkově chráněná budova z konce 19. století byla od března citlivě revitalizována pro potřeby tanečního vzdělávání a kontinuální činnosti profesionálních nezávislých souborů. Sídlí tu Taneční centrum Praha, konzervatoř – gymnázium, přípravka pro...
Tomáš Čapek: Ať je klima půdy školy jakékoli, studenti tvořit mohou, a to cokoli
Rozhovor se studentem herectví DAMU a principálem souboru Ductus Deferens
O volebních heslech a jiných voláních do prázdna
Píše Jiří Dědeček
Nesvatě o svatém aneb Ježíšku, panáčku
Vyrostla jsem v katolické rodině a návštěva kostela byla celé dětství i dospívání má jediná společenská aktivita. Otec nás nutil chodit na mši každou neděli i všechny svátky. Nutil není správné slovo. Otec řekl, a šlo se. To bylo ještě v době, kdy se s dětmi nediskutovalo.
Produkční dům Vzlet
Městská část Praha 10 převzala v roce 2002 zdevastovanou budovu sokolského kina, postaveného v roce 1921 ve stylu art deco na nároží Holandské a Norské ulice u Heroldových sadů. Po dlouhé komplikované rekonstrukci zde vzniklo kulturní centrum, v němž našly sídlo autorské divadlo Vosto5, barokní orchestr Collegium 1704, rekonstruované vršovické...
Kritický žebříček – Letní Letná, premiéry a Setkání Stretnutie
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Jan Grulich Vladimír Hulec Jan Kerbr Jiří P. Kříž Kateřina Kykalová Vladimír Mikulka Josef Mlejnek Kateřina Rathouská Jana Soprová Hana Strejčková Petra Zachatá Cirque Le Roux (FR) – Deer (Pokračování textu…)
Předvolební guláš
Jako vždycky jsme i letos nahlédli do programu politických stran, které dle průzkumů mají šanci uspět ve volbách, abychom zjistili, co z jejich případného vládnutí bude mít kultura. Soustředíme se na konkrétní navrhovaná opatření v oblasti živé kultury a umění. Začneme dvěma dosud vládními stranami, které už měly dost prostoru (Pokračování...
Letní Letná na prahu dospělosti
Na Letenskou pláň se již po osmnácté vrátil Mezinárodní festival nového cirkusu Letní Letná, který každoročně oslovuje tisíce návštěvníků a je již typickým vyvrcholením cirkusové sezony a tečkou za prázdninami v Praze.
Kritika /
Zrcadlení pod Hlávkovým mostem
Každý rok oslovují tvůrci ze souboru Tygr v tísni někoho z okruhu těch, kdo s nimi celoročně sdílejí prostory ve VILE Štvanice, aby vytvořil inscenaci pro jejich letní festival Antická Štvanice.
Kritika /
Bezzubá Vražda
Studio Hrdinů uvedlo jako první premiéru nové sezony adaptaci autorského filmu Ester Krumbachové z roku 1970 Vražda ing. Čerta. Jde o volbu, která budí zájem.
Kritika /
Raritní doplněk repertoáru
Národní divadlo Brno v komorním prostoru Reduty pokračuje v ambiciózním projektu uvádění českých premiér. Po několika hrách současných světových dramatiků nyní sáhlo po „novince“, která vznikla před téměř sto lety: ztracené a před šesti lety znovuobjevené prvotině Ödöna von Horvátha Nikdo.
Kritika /
K otevření sezony…
Divadlo Komedie, jedna ze scén Městských divadel pražských, zahájilo novou sezonu site-specific projektem s limitovaným počtem uvedení o historii tohoto sálu, nazvaným Stigmata, který napsal a režíroval Tomáš Loužný.
Kritika /
Na dosah Togolandu
Nejnovější inscenaci Vzpomínky na Togoland skupiny Handa Gote otevírá fiktivní konference, jejímiž hosty jsou čtyři performeři rozesazení u dvou stolů: Veronika Švábová a Tomáš Procházka na levé straně, Angela Nwagbo a Papis Nyass na pravé.
Krása a důvtip divadelních miniatur
Tři scény a přilehlé prostory divadla Alfred ve dvoře na konci srpna po dva dny zaplnil festival Ohromné maličkosti desítkami pestře poskládaných produkcí.
Kritika /
Dva z Brna, jeden z Plzně
První pocovidové muzikálové představení jsem zhlédl pod širým nebem, v brněnském Biskupském dvoře v produkci Městského divadla.
Ve Zlíně nad očekávání
Pětadvacátý, jubilejní ročník česko-slovenského divadelního festivalu Setkání Stretnutie ve Zlíně měl proběhnout již loni v červnu, ale s ohledem na covidovou pandemii byl dvakrát odložen a konal se až letos ve dnech 3.–8. září.
Rozhovor /
Jana Tomečková: Nevzpomínám, vzpomínky chodí za mnou
Narodila se na Slovensku, přesto je moravskou patriotkou. Na milovaný Baťov, který je částí města Otrokovice, nedám dopustit. Žila jsem tam od svých dvou let až do dvaceti, řekla mi hned po našem seznámení herečka Jana Tomečková, která je už padesát let věrná Městskému divadlu Zlín, přičemž si netroufá jeho různé etapy hodnotit.
Tohle jste si u nás zapomněl aneb Vyvzdorované divadlo Petra Oslzlého
Pamětí na dobu, v níž stalinský pořádek u nás znovu nastolovaly ruské tanky, nikdy nebude dost. Zrovna jsem jedny dočetl: Vzpomínky Petra Oslzlého.
Kdo uteče, vyhraje
Výpravné životopisné drama o československé běžecké legendě Emilu Zátopkovi je v naší kinematografii výjimečným počinem. Skoro pohádkový příběh továrního dělníka, který přišel ke sportu náhodně a dosáhl olympijských úspěchů, má šanci zaujmout i mezinárodní publikum.
Kontext /
Svobodný film v nesvobodné době
Filmový historik Jan Bernard podniká v posledních letech objevné průzkumy v dosud neprobádané oblasti na pomezí kinematografie a disentu.
Došlo do redakce
Jan Vodňanský & Haňa Navarová: Jubileum Supraphon 2021 (v licenci Českého rozhlasu), dramaturgie Jan Kolář, producentka Naďa Dvorská, 74:03 min. K nedožitým 80. narozeninám Jana Vodňanského sestavili Jan Kolář s Naďou Dvorskou kompilaci rozhlasových záznamů inscenací v Činoherním klubu, a sice S úsměvem bytového jádra (2006) a Jubileum (2016),...
Otakar Zich: Estetika dramatického umění – Teoretická dramaturgie
Zatímco Bible svatá čítá se Starým a Novým zákonem 66 různorodých svazků, Biblí divadelních je na světě požehnaně…
Alžběta Nováková: Jsou věci, které se od stolu zkrátka nevymyslí
Rozhovor s Alžbětou Novákovou, herečkou a režisérkou open air představení Cirkus Faust, se kterým kočovná společnost Budenebudekůň projela o divadelních prázdninách Česko.
Výročí 16.−30. září
Menčík Ivan Kiša, fotograf (17. 9. 1966) △ Moravcová Jitka, výtvarnice (17. 9. 1951) △ Pollertová-Trojanová Klára, herečka (17. 9. 1971) △ Sirakovová Marta, pěvkyně (17. 9. 1971) △ Jágr Zdeněk, sólista opery (18. 9. 1931) △ Skalský Štefan, sólista baletu (18. 9. 1931) △ Aubrecht Stanislav, herec (19. 9. (Pokračování textu…)
Burza /
Oprava
V rubrice Výročí v čísle 14 na straně 15 jsme uvedli Vlastu Zábranského, který však zemřel 4. února. Tiskařský šotek pak bůhvíjak zaměnil inzerát s letošními premiérami Městských divadel pražských za loňský, správnou verzi inzerátu proto tiskneme znovu v tomto čísle. Omlouváme se čtenářům i vedení MDP. Josef Herman, šéfredaktor...
Zemřeli
Mikis Theodorakis (29. 7. 1925 Chios, Řecko – 2. 9. 2021 Athény, Řecko) Jeden z nejslavnějších řeckých a evropských hudebních skladatelů druhé poloviny 20. století. Proslavil se hlavně hudbou k filmu Řek Zorba (1964). Mojmír Weimann (12. 11. 1943 Třebíč – 6. 9. 2021 Brno)Dramaturg, operní a muzikálový režisér a (Pokračování textu…)
O Vinohradech kdysi královských (II)
Mezi Vinohradskou a Slezskou – s jednou frontou otočenou k Čechovým sadům – je Raisova škola, kam z Vinohradské ulice chodili kluci a ze Slezské my holky. Škola má ještě další vchod do mateřské školy z Šumavské ulice – proti zmíněnému parku. V křídle budovy ze Slezské je dnes Lidová škola umění Ilji Hurníka.
Pod taktovkou baroka
Přibližně v polovině cesty mezi Hradcem Králové a Trutnovem leží malá obec s názvem Kuks. A právě zde dal na přelomu 17. a 18. století hrabě F. A. Špork vzniknout nejvýznamnější barokně komponované krajině na českém území.
Dvacetileté Ostravské dny
Petr Kotík, skladatel, dirigent, flétnista, si před dvaceti lety splnil sen – založil v Ostravě skladatelské kurzy s festivalem nazvané Ostravské dny (inspirací mu asi byly darmstadtské kurzy nové hudby), od roku 2012 rozšířeným o Dny nové opery.
Ze stínů pod světla reflektorů
Avignonský festival má mnoho tváří – záleží na tom, kterou si vyberete. Já jsem v Avignonu v roce 1998 potkala Afriku a Karibik a od té doby se tam za nimi vracím.