Obsah Divadelních novin 15/2013
Kritický žebříček 15/2013 – Letní letná a činohra
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Lenka Dombrovská Richard Erml Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Jan Kerbr Kateřina Kočičková Jan Kolář Kateřina Rathouská Marie Reslová Jana Soprová Michal Zahálka Cie Cahin Caha (Francie) – Rose 3,5 (Pokračování textu…)
Kritika /
Cirkus přijel, senzace se nekonala
Po letošním jubilejním ročníku už není pochyb. Z původně komorního festivalu Letní Letná pro fanjšmekry je velikán, který návštěvnost počítá na desetitisíce.
Kritika /
Hlavouni a lahváče
Festival Nultý bod, který chce být platformou pro fyzické a taneční divadlo, uvedl předpremiéru Spitfire Company – inscenace Antiwords, scénický tvar odvozený (nejen) od Audience Václava Havla. Premiéra se uskuteční v září ve Washingtonu v rámci festivalu Mutual Inspirations, pořádaný našimi oficiálními místy, který se v tomto roce zaměří na...
Kritika /
V Praze se zjevil Rent
Rent se odehraje v jednom takřka prázdném prostoru, v provokativních kostýmech newyorské mládeže 90. let, která prožije svou rockovou verzi příběhu Pucciniho Bohémy. I jim je zima, také nemají na nájem (Rent), místo na souchotě umírají na AIDS, převládají gayové a lesbičky, rodiče jim nechávají vzkazy a dobré rady do života na záznamnících, z...
Kritika /
Ionescovo mysterium mortis
Inscenací Ionescova stěžejního dramatu Král umírá se režisér František Derfler zaobíral ve svých úvahách a představách už delší dobu. Stálou obtíží jeho Divadla U stolu však je to, že každá inscenace je závislá na tom, jací se v ní mohou sejít herci z různých brněnských divadel.
Kritika /
Souznění hlasů v kostrbatých textech
Postava Sidonie Nádherné (1885–1950), múzy, přítelkyně, respektive milenky slavných mužů Karla Krause, Maxe Švabinského či Rainera Marii Rilkeho, inspirovala Divadlo Ungelt k vytvoření komorního muzikálu Touha jménem Einodis.
Kritika /
Vyhnáni k bezbřehé svobodě?
Brněnský Buranteatr zakončil svou velmi vydařenou sezonu premiérou jediného dramatu Jamese Joyce Vyhnanci. Hra, kterou slavný irský spisovatel psal ve švýcarském exilu v čase první světové války souběžně se svým klíčovým románem Odysseus, s nímž ji pojí některé autobiografické rysy, stojí v autorově díle poněkud stranou pozornosti nikoliv jen...
Taneční hypotézy – Festival Tanec Praha 2013
Zavedený taneční festival pokračuje v realistické strategii. Progresivní program – díla, která posouvají taneční jazyk či signalizují vynořující se témata – zviditelňuje atraktivními mezinárodními hvězdami, schopnými přitáhnout široké publikum. Vybírám z jeho programu díla, která pokládám za vývojově signifikantní.
Rozhovor /
Eliška Balzerová: Kdo jednou zklamal, zklame znovu
S dnešní principálkou Divadla Na Fidlovačce jsem se poznal před lety, kdy jsme spolu seděli v grantové komisi ministerstva kultury. Na rozdíl ode mě byla pokaždé svědomitě připravena, měla věcné připomínky a především smysl pro fair play. K rozhovoru jsme se sešli v její prostě zařízené kanceláři, kde strávila i letošní divadelní prázdniny,...
Kontext /
Nepovedená Hřebejkova svatba
Cenu za režii si z letošního karlovarského festivalu odnesl Jan Hřebejk. Jeho Líbánky, uzavírající volnou trilogii „morálních filmů“, pošilhávají k severu, zůstaly však nepříliš zdařeným pokusem o nápodobu vzorů pohříchu nedostižných.
Kontext /
Byl Sinatra v Karlových Varech? aneb Novinky v divadelních orchestrech našich lázní
Naše lázně byly vedle svých léčivých procedur také vždycky kulturním střediskem svého regionu. K lázeňskému životu patřily promenádní koncerty místního orchestru a velmi často tu vznikaly i kvalitní divadelní scény, které spolu s „lázeňskými orchestry“ vytvářely pro hudebníky i skladatele vítanou existenční základnu.
Susan Mach: Klíčem k napsání hry je dobrý příběh
Když se mě lidi ptají, co dělám, snažím se působit zajímavě, a tak vždycky říkám, že píšu. Většinou se pak už nikdo na nic neptá. A když mi někdo přece jen položí tuhle nepříjemnou doplňující otázku „A co píšeš?“, často mlžím a všelijak se vyhýbám odpovědi.
Burza /
Představivost zabít nelze aneb Edinburgh Fringe 2013
Šestašedesátý ročník Edinburgh Fringe festivalu, který každoročně v srpnu vzrušeným cvrkotem probudí k životu ospalý Edinburgh, byl letos neobvykle úspěšný i pro české divadlo. Dvě produkce – One Step Before the Fall a S/He Is Nancy Joe – získaly prestižní ocenění Herald Angel.
Kontext /
Burza /
3SES3
Léta letoucí slýcháme o pozitivních změnách, jaké by přineslo větší zapojení žen do politického dění. V posledním roce byly některé političky nepřehlédnutelné: paní Němcová, paní Klasnová, paní Peake, například. Jak hodnotíte jejich přínos politické kultuře a stranické taktice?
Burza /
Po Glassovi házeli rajčata
Letošní ročník Ostravských dnů na plakátech prezentoval především osobnost Philipa Glasse a jeho ansámblu, který se v Ostravě zastavil v rámci svého evropského turné. Ostravské dny však nabízí mnohem více. Je to unikátní festival s širokou mezinárodní účastí a skladatelská rezidence v jednom. Na rezidenci jsem se přihlásila jako skladatelka...
Burza /
Nová úprava uzavírání pracovních smluv na dobu určitou
Herecká asociace informuje
Moje doteky s divadlem II
Bruno Coquatrix mi nabízel, abych v Paříži ještě půl roku zpívala podobně jako třeba Hana Hegerová. Zuřily tam tehdy ovšem studentské bouře a vypadalo to dost divoce. Coquatrixovi jsem řekla, že o tom budu uvažovat, vrátila jsem se domů, tam opět David Bilk, už jsem pro něho měla natočené promo, Yesterday v režii Vladimíra Síse.
Burza /
Živým věřit nemůžete
Dnes vystoupí v pražském Divadle Archa londýnská kabaretní hudební skupina Tiger Lillies. S jejím vedoucím, zpěvákem a hráčem na harmoniku Martynem Jacquesem chystáme rozhovor, který vyjde v DN 16/2013. Nabízíme z něj krátký úryvek.
Polička plná mimů (No. 2)
V Poličce pokračuje týdenní festival nonverbálního divadla Mime-Fest. Tentokrát přinášíme reportáž z druhého dne festivalu.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 28)
Můj vrozený optimismus nemůže přebít fakt, že mně v ledničce zplesnivěla na týden uvařená fazolová polévka aneb Mudrování o tom, že člověk musí bejt frajerem do poslední chvíle.
Spectacula mezi šašky a královnami (No. 1)
Ve znamení masek, nadživotních loutek, bubnů a akrobacie se nesl první den X. ročníku bienále mezinárodního loutkářského festivalu Spectaculo interesse v Ostravě. Zahajujeme denní zpravodajství.
Spectacula mezi šašky a královnami (No. 2)
Loutkové divadlo je závislé nejen na tvůrčí invenci režiséra, případně dramaturga, schopnostech a dovednostech herců, citlivosti muzikanta, ale také (a často dokonce v první řadě) na hravosti výtvarníka. Druhý den Spectacula Interesse představil díla tří týmů s rozdílnou divadelní ambicí.
Polička plná mimů (No. 3)
Tento díl reportáže z mezinárodního festivalu Mime-Fest v Poličce věnujeme studentským workshopům, které jsou vedeny předními lektory z ČR, Slovenska, Maďarska, Polska, Německa a USA. Předchozí díly denního zpravodajství naleznete v sekci Seriály a blogy nebo v rubrice Festivaly.
Polička plná mimů (No. 4)
Poslední reportáž z druhého ročníků poličského festivalu Mime-Fest.
Spectacula mezi šašky a královnami (No. 3)
Třetí den na festivalu Spectaculo Interesse byl ve znamení loutkářských exhibicí aneb Porno loutky nespasí.
Spectacula mezi šašky a královnami (No. 4)
Kromě představení pro děti se čtvrtý festivalový den Spectacula hrálo i pro publikum čistě dospělé. Hřebem večera se stalo The Ginodrama, které získalo cenu Gianduja di Pezza za rok 2011.
Spectacula mezi šašky a královnami (No. 5)
Předposlední den Spectacula nabídl dvě představení zahraničních loutkářů, jejichž tvorbu ovlivnila zkušenost z pražské DAMU, inscenaci Čert tě vem Divadla Alfa Plzeň a přivítal Nizozemce Dudu Paivu a Španělku Malgosii Szkanderu.
Na okraj papírového Tance Praha
V aktuálním čísle DN vyšel velký článek o Tanci Praha, pro i-DN připravila autorka dovětek o dvou inscenacích - Desh Akrama Khana a The Hill mužského tria Roy Assaf.
Příští vlny jara a zimy (No. 1)
Kulatý ročník …příští vlny/next wave… bylo třeba zahájit poctivě. Nejlépe dvojmo. Den před oficiálním zahajovacím večerem, ve čtvrtek 26. září, se proto konal festivalový Prolog v Divadle Kámen.
Festival …příští vlna/next wave… bude světit jaro
Dvacátý ročník festivalu ...příští vlna/next wave..., jenž nese podtitul Setkání divadelní, hudební, taneční, literární, výtvarné a jiné alternativy, začne v Praze v pátek 27. září a potrvá až do 10. října.
Příští vlny jara a zimy (No. 3)
Energetické zdroje, industrializace a otázka lidské existence. Tři zásadní faktory našeho „tady a teď“ se staly tématem site-specific inscenace Ropa, závěrečné části čtyřdílného cyklu Cesty energie.
Příští vlny jara a zimy (No. 2)
Druhý, zahajovací večer festivalu ...příští vlna/next wave... patřil vernisáži výtvarně-divadelního projektu s názvem The Stranger Gets a Gift Service, který bude možné navštívit v divadle Afred ve dvoře v dnech 1. - 3. října. Předchozí díl denního zpravodajství najdete v sekci Seriály a blogy nebo v rubrice Festivaly.
Příští vlny jara a zimy (No. 4)
Čtvrtý festivalový večer s podtitulem Příběhy o statečnosti se nesl v ovzduší intelektuálního odboje proti totalitě a nezničitelné síly lidského ducha.
Zprávy /
Tip na příští týden – Francouzský nový cirkus
Palác Akropolis 30. září a 1. října nabídne v rámci své nové programové linie CirkoConnection nejnovější inscenaci francouzského souboru Lonely Circus, která nese název Fell Fall Falen.
Divadlo Plzeň 2013: Up & Down Josefa Hermana
Festival by měl stále promýšlet, zda plní deklarované cíle a zda jsou ty cíle žádoucí a reálné. Mám o tom jisté pochybnosti, včetně druhového a žánrového zaměření.
Divadlo Plzeň 2013: Up & Down Ruth Tonn Mendelsonové
Festival byl krásně zorganizovaný, vysoce funkční a efektivní, lidé byli velmi ochotní a velkorysí a milovali divadlo, jedinou chybou byly titulky pro překlad. Pozdrav a hodnocení izraelské kritičky.
Divadlo Plzeň 2013: Up & Down Karola Mišovice
Plzenský festival Divadlo som navštívil už po tretí krát. A aj tento rok som sa opäť tešil na showcase toho najlepšieho z českého divadla a na ukážky z dielne svetovej produkcie. Tento rok však moje očakávania v niektorých prípadoch predbehli výsledok.