Obsah Divadelních novin 15/2015
23. MF DIVADLO: Up & Down Vlasty Smolákové
Z mého pohledu letos pozvedly festival do „evropské ligy“ 4 velké zahraniční formáty: Netopýr, (A)pollonia, Nepřítel lidu, Mistr a Markétka.
23. MF DIVADLO: Up & Down Kerstin Car
Even though Germany and the Czech Republic are neighbours, I hardly knew anything about Czech theatre. Coming to Pilsen and enjoying the Czech and international stagings offered me a first look into what's shown and happening within Czech theatre.
23. MF DIVADLO: Up & Down Jiřího P. Kříže
Shodnu se s většinou: Příšerný byl Netopýr, zážitkem (A)pollonia a Laskavé bohyně.
23. MF DIVADLO: Up & Down Heleny Havlíkové
Třebaže se opera na plzeňském festivalu objeví spíše výjimečně, je taková koncentrovaná divadelní přehlídka užitečná a potřebná i pro mé operní zaměření. A letošní výsledek kalibrace činoherních trendů v porovnání s těmi operními?
23. MF DIVADLO: Up & Down Njåla Helgeho Mjøse
As a Scandinavian, a foreigner visiting the festival for the first time, it was exciting trying to get a grasp of Czech theatre of today through the performances presented.
23. MF DIVADLO: Up & Down Zbyňka Černíka
Plzeň se letos docela povedla, jak na zahraniční – např. Nepřítel lidu –, tak na domácí frontě – např. Mrtvé duše nebo Brémská svoboda.
23. MF DIVADLO: Up & Down Lenky Šaldové
Jakkoli se mi zdaleka ne vše líbilo, byl to rozhodně inspirativnější ročník nežli několik předchozích – se dvěma zcela výjimečnými divadelními zážitky.
23. MF DIVADLO: Up & Down Kateřiny Jírové
Pro mě byla největším zážitkem Ostermeierova inscenace Nepřítel lidu. Precizní herectví. I malá gesta byla natolik velká, že se na "velkém plátně" neztratila. Polská inscenace Netopýr byla tak příšerná, že mi dodnes leží v žaludku...
23. MF DIVADLO: Up & Down Josefa Ptáčka
Pro mě byl největší zážitek Teatro Tatro - Mistr a Markétka. Pak s odstupem Oněgin a snad i Bouře. Skůtr je dnes už dobrá značka... Opravdové zklamání se nekonalo.
23. MF DIVADLO: Up & Down Jana Grulicha
Jsem rozčarovaný reagováním kritiky. Česká reaguje na zahraniční soubory podle svých kritérií, bez schopnosti přijmout jiný styl a kontext. Naproti tomu zahraniční kritika zase nemá pochopení pro česká představení.
23. MF DIVADLO: Up & Down Milana Uhdeho
Největším zážitkem z letošního plzeňského festivalu bylo pro mne představení Nowego Teatru (A)pollonia. Uvědomil jsem si, že témata, která si uložil a suverénně zvládl režisér Warlikowski a jeho spolupracovníci, nestačí české divadlo ani pojmout jako pouhý záměr, natož uskutečnit.
23. MF DIVADLO: Up & Down Ivana Žáčka
Chcete jen puntíky, nebo i slova?
Zprávy /
Ceny Františka Filipovského 2015 rozděleny
Ceny Františka Filipovského za nejlepší ženský a mužský herecký výkon v dabingu v sobotu 19. září v Přelouči získali herci Zlata Adamovská a Petr Lněnička.
Polička pantomimická (No. 6)
Šestý a poslední den festivalového dění v Poličce přinesl odpolední vystoupení kouzelníka, představení pro rodiče s dětmi na Palackého náměstí a nakonec slavnostní gala-večer festivalu. Všechny reportáže z poličského Mime Fest-u najdete v rubrice Festivaly nebo v sekci Seriály a blogy.
Emma Černá: Vůbec si z toho nic nedělejte
Z rozhovoru s Emmou Černou v aktuálních DN 15/2015 Z kolbiště snů odejdu včas vypadly – z prostorových důvodů – jedna otázka a odpověď úplně, některé pak byly výrazně kráceny. Nabízíme původní verze.
Vlasta Chramostová: Divadlo z nás dělá lidi
Herečka Vlasta Chramostová byla 1. září jako vůbec první uvedena do nově založené Síně slávy Národního divadla... V DN 15/2015, které dnes vycházejí, je s ní na str. 2 rozhovor pořízený krátce po slavnostním předání. Přinášíme jeho plnou verzi.
23. MF DIVADLO: Up & Down Radmily Hrdinové
23. ročník Mezinárodního festivalu DIVADLO v Plzni považuji za tzv. silný, programově slušně nabitý. A to i přesto, že nepřinesl jen silné, tj. pozitivní zážitky, ale i zklamání. Zahajujeme každoroční internetové reflexe plzeňského festivalu DIVADLO.
Oslavy DesetiLETÍ pokračují
Pražské nezávislé divadlo LETÍ vstupuje do druhé fáze oslav desátého výročí svého založení. Ve Vile Štvanice bude od 20. do 25. září uvedena přehlídka tvorby z poslední doby.
Alexej Byček: Heydrich je symbol
Přinášíme rozhovor s Alexejem Byčkem ze skupiny Mime Club. Je autorem a jediným interpretem inscenace Heydrich, která byla v neděli uvedena na festivalu ...příští vlna/next wave...
Antonín Brinda: Vše už bylo ztvárněno…
Lehce filozofický rozhovor s Antonínem Brindou, absolventem oboru Performerství na DAMU. V rámci festivalu …příští vlna/next wave… obdržel Poctu v kategorii Objev roku.
Manipulacje demokracją Wrogu ludu
Manipulacje demokracją pokazał we Wrogu ludu Thomas Ostermeier na festiwalu Divadlo w Pilznie. Na festiwalu zawiodła takze słowacka inscenizacja Łaskawych Jonathana Littella ze słowackiego Teatru Narodowego w Bratysławie...
23. MF DIVADLO: Up & Down Borise Tuche
For me, the most meaningful thing at the 23rd International Theater Festival in Plzen was a dominant trend: the preponderance of what I would call direct action theater.
Buranteatr: Fúze starého s nádechem omladiny
Brněnský soubor Buranteatr nově vede umělecký šéf Juraj Augustín, nedávný absolvent Janáčkovy akademie múzických umění. Pro nadcházející sezonu připravil pět inscenací.
NANOHACH oslavuje česky
Taneční soubor NANOHACH dnes započal oslavu NANOHACH ČESKY, která představuje původní českou tvorbu. Tančit se bude ve třech městech – Pardubicích, Plzni a Praze.
DIVADLO 23/Plzeň 2015 (No. 6)
Nejsem si zcela jist, zda produkce vytěžila z tématu a Littelovy předlohy veškerý potenciál aneb Laskavé bohyně Slovenského národního divadla.
Experimentální prostor Roxy / NoD
Místa pro „nová“ divadla
Ve Slezském divadle Opava to vře
Nový ředitel Karel Drgáč nečekaně vyměnil šéfy obou souborů - činohry i opery. A u toho zřejmě neskončí. Zaměstnanci divadla jeho kroky odmítají a stěžují si na nepřátelskou atmosféru plnou nejistoty. Chystají proto petici.
Zprávy /
Patrně tu vůbec nejde o kvalitu
Magistrát města Prahy chystá výběrové řízení na ředitele Divadla Minor.
Zprávy /
Motivační charakter podpory
Středočeská profesionální divadla budou od příštího roku dostávat dotace od kraje podle nových pravidel. Bude se přihlížet například k počtu premiér či získaným oceněním. Navržená minimální celková roční suma pro tři divadla je 1,8 milionu korun a každé z nich z ní dostane dotaci složenou z fixní a pohyblivé části.
Žebrání, nebo přirozené mecenášství?
Divadelní svět se bez peněz neobejde. Nikde a nikdy. Mecenáši existují odjakživa a schopnost je zaujmout vždy patřila k žádaným dovednostem. Za antiky fungovala přirozená finanční podpora divadla jako čestný úkol pro nejbohatší občany Athén. Inu, byla to pro ně dobrá reklama, řeknete si.
Nic ve zlém, ale…
Kdo a jak se u nás může stát ředitelem divadla, chápu stále méně.
Cirkus aneb Autenticita
Nový cirkus je dnes fenomén. Ale vynořuje se a vstupuje do povědomí od šedesátých let, poté, co upadl v opovržení cirkus tradiční. Objevuje se jako mezinárodní jev od Austrálie po Ameriku, hlavní zásluhy o jeho vznik i kvality jsou však přisuzovány Francii, pravděpodobně plným právem.
Kritický žebříček 15/2015 – Letní Letná a činohra
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Lenka Dombrovská Vladimír Hulec Radmila Hrdinová Jan Kerbr Tatjana Lazorčáková Vladimír Mikulka Kateřina Rathouská Jana Soprová Martin J. Švejda Ladislav Vrchovský SKUTR a Losers Cirque Company, Praha: Walls (Pokračování textu…)
Divadlo je out
„Divadlo je out,“ pronesl soused na baru mezi dvěma zívnutími a měl věc za uzavřenou. Předpokládal jsem, že ho k tomuto závěru přiměla léta zkušeností, ale stejně jsem se zeptal, jak k tomu došel. „Nikdo tam nechodí,“ uzavřel téma a já si uvědomil, že i pro mne je mnohdy nesnadné do divadla dojít. Těch překážek a nástrah!
Jednou větou
Novým ředitelem Slezského divadla v Opavě jmenovali od 1. července radní města režiséra Karla Drgáče. Jarek Nohavica otevřel v Ostravě svůj soukromý klub Heligonka (2. září), který z bývalých umýváren horníků Dolu Hlubina vytvořil architekt Josef Pleskot, stavbu i provoz financuje sám Nohavica s podnikatelem Janem Světlíkem: plánuje uvádět...
Podoby – Hronov
Po válce jsem na prázdniny jezdil do Hronova. Nikam jinam. Vlastně: v 46. jsem byl s rodiči taky v Popovicích u Benešova. Ale soustředit se budu pouze na Hronov. Popovice potom.
Losers Cirque Company – Walls & Handbags
(režie SKUTR a Jana Burkiewiczová, premiéra na festivalu Letní Letná 17. 8. 2015) Po loňské eponymní produkci přišel pražský soubor fyzicky výjimečně disponovaných performerů s divadelně, tanečně i scénograficky náročnějším tvarem. Ve spojení se zkušenými režiséry a choreografkou a v jednoduché, vysoce funkční scéně se zrodila dynamická,...
Výročí 16.−30. září
Papežová Lena, tanečnice (16. 9. 1925) △ Machová Hana, choreografka (16. 9. 1930) △ Suchý Ondřej, spisovatel (16. 9. 1945) △ Karhánková Dagmar, sólistka baletu (17. 9. 1925) △ Křišťanová Jana, loutkoherečka (17. 9. 1945) △ Březina Aleš, skladatel (17. 9. 1965) △ Krištůfková Taťána, tanečnice (18. 9. 1945) △ (Pokračování textu…)
Pilsen: Ein Fest für Theaterfreunde
Die Kulturhauptstadt Europas 2015 präsentiert beim 23. Internationalen Theaterfestival ein interessante Mischung aus tschechischen und internationalen Produktionen. Původní reportáž z letošního plzeňského festivalu DIVADLO určená rakouským čtenářům.
The Problem with the space at the Pilsen festival
During a festival like this, the necessary spaces have to be found. But it might also be the problem of how to analyze what´s going on a little better dramaturgically on the curatorial level, so that performances happen to find their maximum spaces... Festival DIVADLO 2015 očima norského teatrologa.