Obsah Divadelních novin 16/2017
Rozhovor /
Filip Barankiewicz: Přednější je osobnost tanečníků a jejich umělecké kvality než národnost
Rozhovor s novým uměleckým šéfem Baletu Národního divadla
Kritika /
Vykřičíme všechnu bídu
Součástí pracovních oslav deseti let existence pražského souboru Spitfire Company byla hned počátkem nové sezony inscenace inspirovaná knihou běloruské spisovatelky Světlany Alexijevičové Doba z druhé ruky.
Kritika /
Každý musí sestoupit do pekla
Hrát na konci léta v krásném plenéru štvanického ostrova antiku je dobrý nápad. Letos se zdejší Antická Štvanice konala podruhé a Nebeského inscenace Orfea po loňské trochu školsky digestové Oresteii ukázala druhý mantinel možného přístupu ke klasické látce.
Kritika /
Nedává, nebere
Poslední premiérou loňské sezony Slováckého divadla byla Čechovova prvotina Platonov, kterou režisér Břetislav Rychlík opatřil podtitulem Ztratil Bůh trpělivost?.
Radu Afrim: Stačí tři zvuky a krásný obraz
Afrimovština – tak nazývají styl předního rumunského divadelního režiséra Radua Afrima (1968). Jeho inscenace se vyznačují silnou výtvarnou a zvukovou stránkou.
Aurora Lubos: Čekám, až mě něco praští do hlavy
V rámci off-programu plzeňského festivalu Divadlo pozval spolek Johan na nádraží Jižní předměstí / Moving Station polskou performerku Auroru Lubos s inscenací o válce, konfliktu, nebezpečí a utrpení Welcome/Witajcie. V Česku vás zatím neznáme. Mohla byste se představit? Vyrůstala jsem ve Slezsku v umělecké rodině. Můj otec je výtvarník, takže...
Jak budovat nový svět
Neznám knížku slovenské autorky Ireny Brežné, která po roce 1968 emigrovala do Švýcarska.
Mysteriózní film o temné politice
Závěrečným představením mezinárodního festivalu DIVADLO byl Smutek. Belgická inscenace Anne-Cécile Vandalem reaguje především na pravicový extremismus a módu severských detektivek. Využívá k tomu principy live cinema, tedy „živého kina“. Ale po svém a výborně.
Dosažení vyšších cílů
V roce 1999 uvedl Petr Lébl v rámci festivalu DIVADLO premiéru inscenace Strýček Váňa. Od té doby – pokud vím – přichází festival až nyní s podobným konceptem – v rámci off-programu Johan uvádí nabídl premiéru nové práce jím vybrané osobnosti.
Vše, anebo nic o synech a matkách
Nápad přivézt na plzeňský festival dvě inscenace zabývající se vztahem synů ke svým matkám byl jistě dramaturgicky lákavý.
Místo srdce máme troud
Rumunské maďarskojazyčné divadlo z Târgu-Mureș představilo v Plzni inscenaci, která tak trochu mátla tělem.
Slepá avantgarda (proti)
Inscenace polského TR Warszawa Holzwege údajně na hranici divadelní hry a koncertu se zabývá životem, dílem a především nejasnou smrtí průkopníka sonorismu a minimalismu, hudebního skladatele Tomasze Sikorského.
Otázky bez odpovědí (pro)
Možná si toho nejsme plně vědomi, ale zažíváme dnes obrovskou proměnu divadla, změnu paradigmatu, ve kterém existuje.
Zločin a trest v celé amplitudě
Nejen zlí jazykové tvrdí, že mnohé herce a režiséry nastartoval odchod z Národního divadla (v Praze) k novému tvůrčímu rozletu. Názorným, přímo empirickým důkazem toho se zdá i Michal Dočekal, bývalý ředitel ND, který letos na jaře v Divadle Husa na provázku výtečně „vystavěl“ Dynastii, ságu bankovního rodu Lehmanů, z (Pokračování...
Šílenství jako stav světa?
Gogolovy Bláznovy zápisky – o autorovi maďarského překladu nebo textu se program nezmínil – hraje Tamás Keresztes zpočátku jako monolog podivínův. Natahovací hračku vyšle pod vstupními dveřmi do svého pokojíku, a když poté pootočí celou jevištní konstrukci, vstoupí dovnitř a otevře divákům pohled do groteskně pojednaného interiéru, hračku...
Divadelní smrti aneb Festival DIVADLO Plzeň 2017
Podle mého si „přední příčky“ mezi velkými divadelními přehlídkami stále udržuje, byť tomu nemusí být na věky.
Burza /
Burza /
Burza /
Příloha /
Lze zachránit střední Evropu?
Střední Evropa, o které kdysi psal Milan Kundera ve svém eseji Oloupený Západ neboli Tragédie střední Evropy, už v podstatě neexistuje. Byla to střední Evropa, kterou bylo možné i po rozpadu Rakouska-Uherska identifikovat nejen s územím bývalé monarchie, ale také – a to především – s rozpoznatelnou kulturou.
Příloha /
Nová pravice ve střední Evropě
Rodí se nová střední Evropa a jeden se nestačí divit. Vůdčími zeměmi této politické změny jsou Polsko a Maďarsko, které z Visegrádu zjevně dělají spolek na rozložení EU.
Příloha /
O střední Evropě
Střední Evropa existuje a my v ní, ale nemáme to jednoduché. Pás zemí zhruba od Pobaltí a Polska na jih má složitou minulost.
Příloha /
Visegrád by chyběl stejně jako střední Evropa aneb Držme se i kulturních instinktů
V posledních měsících jsou stále hlasitější názory o škodlivosti našeho členství ve Visegrádské skupině a umělosti tohoto uskupení.
Příloha /
Palm Off Fest 2017 – program
20. října v 19 hodin Zahájení festivalu Henrik Ibsen Nora (Domeček pro panenky) Divadlo pod Palmovkou, Praha, ČR Režie: Jan Nebeský Scéna: Jan Nebeský a Jana Preková Kostýmy: Jana Preková Dramaturgie: Daria Ullrichová Hudba: Miroslav Hloucal Choreografie: Nataša Novotná Hrají: Jan Teplý, Tereza Dočkalová, Jan Hušek, Kateřina Holánová, Radek Valenta,...
Příloha /
Poděkování
Mezinárodní divadelní festival PALM OFF FEST, který se uskutečnil v Divadle pod Palmovkou na přelomu května a června 2016, získal ocenění SUKCES MĚSÍCE v Divadelních novinách. Chtěli bychom poděkovat partnerům druhého ročníku Festivalu Palm OFF: Ministerstvu kultury České republiky, Magistrátu hl. města Prahy, městské části Praha 8, firmě Medireco,...
Rozhovor /
René Levínský: Píšu, když mi zaplatí
Prý nebude snadné s ním udělat rozhovor, protože je mystifikátor a pábitel. Možná je pravdivá jen polovina jeho historek, ale o to jsou krásnější. A bylo to příjemné povídání, protože je pohotový, inteligentní, vtipný a nebojí se lichotit. Významný český dramatik, geniální matematik a mizerný herec René Levínský (1970).
Kontext /
O divadelním létě (nejen) v Praze
Zdá se, že vypravit se do divadla během letních prázdnin, tedy mimo divadelní sezonu, je čím dál méně obtížné. Jaká však mají letní divadelní produkce specifika? Jsou určené a dostupné opravdu všem divákům? Je Praha kulturní metropolí? Na to jsem se ptala divadelní kritičky Jany Soprové (JS), publicisty Josefa Chuchmy (Pokračování textu…)
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 274)
Pět spravedlivých nelze najít na celé Moravě, natož pak v Brně aneb Mudrování nad jásáním v BuranTeatru a jejich Železným majorem II.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 273)
Jsme více bytosti z masa a kostí než bytosti rozumu, nejprve cítíme a teprve pak přemýšlíme aneb Mudrování nad premiérou hry Mariny Carr U Kočičí bažiny v Mahenově divadle.
Na Pražských křižovatkách (No. 4)
Režiséru Jiřímu Havelkovi se znovu povedlo to, co v inscenacích Já, hrdina nebo Dechovka. Nemluví se o provedení, ale o jejich tématu. O tématu, které se nás až příliš týká. Divadlo jako zrcadlo doby... (O inscenaci Elity, již na festival přivezlo SND Bratislava)
Na Pražských křižovatkách (No. 3)
Nejočekávanější událostí Pražských křižovatek byla bezpochyby show italského režiséra a zároveň scénografa Romeo Castellucciho Democracy in America. Můj dojem z představení byl tedy takový, jako bych byla přítomna divadelnímu rituálu.
Na Pražských křižovatkách (No. 2)
Představení Ich Kann Nicht Anders slovinského souboru Beton Ltd. můžeme brát buď jako výpověď jedné generace, jen tak bez souvislostí, nebo také jako podobenství o světě, který stojí na pokraji entropie.
Na Pražských křižovatkách (No. 1)
Festival Pražské křižovatky, který se letos koná podruhé, přiváží v tomto a přístím týdnu (2. - 8. října) na Novou scénu Národního divadla v Praze několik pozoruhodných zahraničních inscenací tvůrců, kteří se většinou proslavili v rámci tu více tu méně alternativních festivalů a jejichž inscenace přinášejí tzv. angažované umění.
…příští vlna/next wave… se hlásí o slovo v Brně
Festival divadelní, hudební, taneční, literární, výtvarné a jiné alternativy …příští vlna/next wave… se opět představí také v Brně. Od pátku 13. do neděle 15. října láká diváky do HaDivadla a zatím tajné kanceláře Centra experimentálního divadla na představení, performanci, koncerty, projekci i diskusi o směřování alternativního...
Slovo, slovo, slovo (No. 10)
Předposlední den pražské části festivalu přinesl v DriveHouse čapkovsky laděnou miniaturou Matiji Solceho o životě z pohledu zvířecí perspektivy Život pod psa. Následovala mlčenlivá salónní mezihra Antonína Brindy Bez komentáře a vrcholem byla premiéra site-specific inscenace z výběru básní Ivana Magora Jirouse Člověku nad tím rozum i čurák...
Slovo, slovo, slovo (No. 9)
Desátý den festivalu …příští vlna/next wave… se odehrál v „kulturním“ činžovním domě DriveHouse. Rozlehlý prostor byl téměř kompletně obydlen, k čemuž přispěla nejen (v ČR premiérovaná) Kniha jedů nezávislé divadelní skupiny Masakr Elsinor, ale i performerka Jana Orlová s představením To se mi líbí následovaná koncertem zpěvačky...
Slovo, slovo, slovo (No. 8)
Nový projekt nezávislého dua Ufftenživot tvořeného Sárou Arnstein a Jiřím Šimkem KEEP CALM ukázal, že i generace českých mileniálů se umí zhodnotit s kritickým nadhledem.
Zápisník nezmizelé (No. 1)
Jihočeské divadlo se odvážně rozhodlo inscenovat Dítě a kouzla jako rodinnou operu určenou i pro malé diváky... Žurnalistka Veronika Paroulková si u nás otevírá blog, který chce věnovat především hudbě a hudebnímu divadlu. V prvním díle píše o hostování opery Jihočeského divadla na právě probíhajícím festivalu Opera 2017.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 276)
Je stará divadelní pravda, že umění a dovednost režiséra poznáte dle toho, jak mu v představení hrají herci aneb Mudrování nad Budulínkem z hudebky.
Neviditelnými herci 2016/2017 Preiss a Medvecká
Do ankety Neviditelný herec, kterou Týdeník Rozhlas a Český rozhlas uspořádaly již pojedenadvacáté, dorazily téměř čtyři tisícovky hlasů. Osmdesát šest vylosovaných hlasujících získalo věcné odměny.