Obsah Divadelních novin 16/2018
Pavel Štorek a Denisa Václavová: Naší dramaturgii sluší nedivadelní prostor
Rozhovor s organizátory festivalu
Kultura už zase volí
První debata s názvem Kultura volí se odehrála před parlamentními volbami v minulém roce. Předcházelo jí vydání plakátu, který srovnával názory politických stran na různé otázky podpory a řízení resortu kultury a stála za ní Platforma uměleckých profesních organizací sdružující hned několik profesních sdružení (Asociace nezávislých divadel,...
Transport do Terezína
I. Cestou v tramvaji jsem otevřel bestseller o vzestupu a pádu Třetí říše a hned mě udeřilo do očí, že na prvního máje vznikly jednotky SS. Vida, byl právě první máj. A my se chystali s partou přátel na výlet na Karlštejn. (Ne že by mě nacismus extra zajímal. Je (Pokračování textu…)
Grand Prix slovenského Bienále divadelní fotografie
V úterý 4. září byli na vernisáži výstavy Současná slovenská a česká divadelní fotografie, konané do konce měsíce v Bratislavě ve Dvoraně Ministerstva kultury Slovenské republiky, vyhlášeni vítězové 4. ročníku soutěže Bienále divadelní fotografie. Jeho cílem je představit veřejnosti divadelní fotografii jako svébytný umělecký druh,...
16/2018 Festival DIVADLO Plzeň
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Georg Dox (A) Géza Hizsnyan (SK-H) Andriej Moskwin (PL) Kalina Stefanova (BG) Boris Tuch (EST) Helena Havlíková Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Jan Kolář Jiří P. Kříž Josef Mlejnek Jana (Pokračování textu…)
Ohrožený rozpočet Národního divadla v Brně?
Národní divadlo v Brně na prahu sezony nečekaně oznámilo deficit rozpočtu ve výši sedm a půl milionu korun v roce 2019.
Kritika /
Ilias
Slovinskou inscenaci Homérovy Iliady, na níž se v režii Jerneje Lorenciho podílela tři lublaňská divadla, jsem viděl před dvěma lety na festivalu Kontakt v polské Toruni, kde získala řadu ocenění, včetně hlavní ceny mezinárodní jury.
Kritika /
Tajný život Friedmanových
Dokudrama Marcina Wierzchowského a Daniela Sołtysińského těží nejen ze svého tématu, ale i z naturalistické divadelní formy, jež totálně rozbíjí rampu a diváka nemilosrdně vrhá doprostřed příběhu.
Kritika /
Nachlass – Hry bez osob
V prostoru DEPO2015 byl uveden projekt Nachlass – Hry bez osob (Nachlass – Rooms after people), který vznikl v koprodukci s Théatre de Vidy v Lausanne.
Kritika /
Postfaktótum
Alternativní projekt režiséra Blaha Uhlára a jeho domovského divadla Stoka byl v hlavním programu festivalu od začátku tak trochu outsiderem. Hrál se totiž současně s dvěma velkými zahraničními produkcemi (Nachlass a Tajný život Friedmanových), které přilákaly většinu diváků.
Kritika /
Ľudia, miesta, veci
Hra Duncana Macmillana Lidé, místa, věci (People, Places, Things) byla poprvé uvedena v londýnském Národním divadle v roce 2015 a následně byla přenesena do westendového divadla Wyndham.
Kritika /
Racek
Když jsem uviděl fotografův záběr z inscenace Čechovova Racka v podání Lotyšského národního divadla a v interpretaci čtyřiatřicetiletého režiséra Elmārse Seņkovse, pojal jsem podezření, že půjde o plod známé snahy oživit starou hru pouhým převlekem do soudobých kostýmů. Podezření bylo však zcela liché. Režisér dosáhl toho, že...
Kritika /
Zdání života (pro)
Filmový a divadelní režisér, Maďar Kornél Mundruczó, je výrazná postava současné performativní scény Evropy a rozhodně se vyplatí jeho tvorbu sledovat.
Kritika /
Zdání života (proti)
Maďar Kornél Mundruczó je nejen divadelním, ale také filmovým režisérem, což v inscenaci Imitation of life (Zdání života), kterou vytvořil pro domovské Divadlo Proton, vehementně demonstruje.
Na hraně provokace, zážitku i konvence aneb Festival DIVADLO Plzeň 2018
Rozpočet letošního 28. ročníku Mezinárodního divadelního festivalu DIVADLO (pořádají město Plzeň, Divadelní obec a Divadlo J. K. Tyla ve spolupráci s Divadlem ALFA ve dnech 12. až 28. září) činil rovných 12 milionů korun. Už před několika lety jsem se v tomto listě dočetl, že jenom vídeňský magistrát přispívá na přehlídku srovnatelného...
Kritika /
Do baletu na pexeso
Plzeňský balet zahájil sezonu interaktivním komponovaným programem především pro dětského diváka U nás to baLETÍ.
Vzpomínka na Jirku
Jiří Josek zemřel 10. srpna. Jeden z nejlepších překladatelů z angličtiny, kterého tato země ve druhé polovině dvacátého a počátkem jedenadvacátého století měla.
Došlo do redakce
Už jsme doma: Kry CD Indies MG, 46:32 min. Rocková skupina Už jsme doma po osmi letech nahrála nové řadové album. CD obsahuje osm poměrně rozsáhlých písní (nejkratší má 3:21 min, nejdelší 7:26 min.) s typickým, byť tentokrát méně „hutným“ rockovým zvukem kapely a s větším důrazem na texty a (Pokračování textu…)
Divadlo 1918–2018 – Na prahu normalizace
To, co se dělo v českém divadle přesně před padesáti lety, ještě nevypadalo nijak zle. Rodící se občanská společnost se po prvním šoku z noci z 20. na 21. srpna 1968 brzo vzpamatuje a jednou z hlavních platforem jejího odporu se stane – nikoli poprvé a naposled – divadlo. Národní (Pokračování textu…)
Zemřeli
Bohumil Kulínský ml. (5. 5. 1959 Praha – 15. 9. 2018 Praha) Dirigent a sbormistr, známý především vedením dětského pěveckého sboru Bambini di Praga od roku 1977 do listopadu 2004, poté trestně stíhaný a odsouzený za zneužívání nezletilých sboristek. František Návrat (29. 4. 1933 Ostrava-Třebovice – 20. 9. 2018 Ostrava) (Pokračování textu…)
Jednou větou
Národní divadlo získalo nové sídlo pro činohru, která původně sídlila v Kolowratském paláci; získala je za 70 mil. Kč ve zrekonstruovaném Anenském areálu na Starém Městě, kde už působí balet ND. V rámci festivalu Dvořákova Praha byl realizován koncert oratoria Antonína Dvořáka Svatá Ludmila, věnovaný stému výročí založení republiky, a...
Výročí 1.−15. října
Kuchařová Eliška, herečka (2. 10. 1928) △ Svobodová Irena, herečka (2. 10. 1963) △ Štěpánek Petr, herec (2. 10. 1948) △ Blažíčková Eva, choreografka (4. 10. 1943) △ Krejčí Miloš, sólista opery (4. 10. 1948) △ Nohýnková Marcela, herečka (4. 10. 1948) △ Skopec Jindřich, herec (4. 10. 1968) △ (Pokračování textu…)
Ad Martin C. Putna: Tohle nesmí být konec Faidry, DN 15/5
Objednal jsem u Martina C. Putny jako špičkového odborníka na danou problematiku reflexi třetího ročníku Antické Štvanice, tedy recenzi premiéry inscenace Divadla LETÍ v koprodukci se souborem Tygr v tísni Konec Faidry / Prosebnice. Premiéra se nedohrála kvůli dešti a Martin C. Putna místo recenze nabídl velmi kritický názor na (Pokračování...
Burza /
Pubertální hrátky a sežehnutá tvář
V letošní hlavní karlovarské soutěži se objevily dva pozoruhodné české filmy, které v září vstoupily do běžné distribuce. Oba zrcadlí současné trendy naší nekomerční kinematografie poznamenané chvályhodnou snahou o prolamování stereotypů, ale i jistou apartností a vyspekulovaností.
Ohlédnutí (III)
Nakonec jsem se dostala do svého posledního, ale také nejdelšího profesionálního angažmá – do Kladna.
Zase sny
Některé staré kultury buď sny uznávaly a vykládaly, nebo je zatracovaly a považovaly za cosi jako odpad až výkal, kterýho se člověk po ránu lehce zbaví a nebude se v tom… hrabat. Tak to máme dvě skupiny: jedna si snů váží, druhá je zavrhuje. Do třetí party by se dal (Pokračování textu…)
Eva Mahkovic: Jako když pohlížíte do krajiny a přiblížíte detail
Úvodní večerní produkcí 26. ročníku Mezinárodního festivalu Divadlo v Plzni byla mezinárodními oceněními ověnčená slovinská inscenace Ilias, v níž režisér Jernej Lorenci osobitým způsobem hudebního, voicebandového a fyzického divadla zpracoval stejnojmenný Homérův epos. Ilias je novátorská i velkolepá, stejně tak klasická jako inspirovaná...
Rozhovor /
Tereza Marečková: Svůj život neřídím
Od roku 2013 je Tereza Marečková (1995) členkou souboru Divadla Husa na provázku, kam nastoupila během studií brněnské hudební konzervatoře (housle) bez jakékoli herecké průpravy. Na první pohled je až pozoruhodně křehká. Na jevišti se ale dokáže proměnit v osudové femme fatale, jakými byly Alma Mahler, Vítězslava Kaprálová nebo Zdena Janáčková....
V Sibiu se nebojí pustit si svět k sobě domů
Rumunské Sibiu, chcete-li německy Hermanstadt, je malebné město v Transylvánii, počtem obyvatel srovnatelné s Plzní. Na mě během červnové návštěvy Mezinárodního divadelního festivalu dýchla atmosféra Hradce Králové.