Obsah Divadelních novin 16/2020
„A Brutus je přec poctivec…“
(Drobná úvaha nad divadlem dnešní doby)
Miloslav König: Mít možnost posunout svou existenci
Rozhovor s uměleckým šéfem Divadelní společnosti Masopust
Divadelníci rokují
Názory na současnou situaci ve společnosti a v divadle v podmínkách pandemie COVIDu-19 jsou sociální sítě přeplněné. Než se toto číslo Divadelek dostane z tiskárny ke čtenářům, přibydou další informace, polemiky, budou se možná měnit nařízená pravidla. Přesto poukažme alespoň na to nejpodstatnější, co se dalo k datu uzávěrky zachytit....
Infikovanej divadelní fotografií
V pátek 18. září byly v pražském divadle Komedie již po osmnácté uděleny Pocty festivalu …příští vlna/next wave… určené osobnostem a projektům nezávislé divadelní scény u nás, tentokrát spojené s předáním ocenění vítězům druhého ročníku Přehlídky divadelní fotografie, kterou organizuje IDU. Nejvýznamnější ocenění festivalu...
Zvedáme opony!
Kampaň směřovaná na diváky. Zaštítila ji Asociace profesionálních divadel. Výzva k ní vzešla 21. září z Městského divadla Brno.
Stát jsem já
To výrazně nejhorší se na plzeňském festivalu objevilo po mém soudu hned první den – dva dny po pražské premiéře a jako záskok za zahraniční scénu, která se neodvážila participovat ze strachu před koronavirem.
Triumf lásky
Triumf lásky napsal Olivier Py pro festival v Avignonu, který momentálně vede.
Nepolepšený světec
Inscenace o obdivuhodné duševní a duchovní síle, s níž katolický disident a lékař Silvester Krčméry (1924–2013) vzdoroval svým komunistickým věznitelům, patří do dramaturgického cyklu Slovenského národního divadla o osudech významných osobností moderních dějin.
Vivat, české loutkářství!
Plzeňský festival je spojován převážně s činohrou, nicméně fyzické divadlo, občas i hudební, ale především loutkové je v něm vždy zastoupeno, leckdy v míře nikoli malé. Letos české loutkové divadlo vyčnívalo natolik výrazně, že není možné je v ohlédnutí za festivalem opominout.
Plzeň bez alternativy, zato s rouškami a dezinfekcí
Festivalovým nadšencům koronavirová pandemie letos připravila nejedno zklamání.
Kritika /
Pompou kánonu rámovaný kanon
Městská divadla pražská zahájila sezonu nadmíru ambiciózním gestem. V režii uměleckého šéfa Michala Dočekala uvedla Tolstého kolosální románovou epopej Vojna a mír, líčící osudy Ruska v období 1805–1820.
Kritika /
Černému lesu spolu vstříc
Do své 53. sezony vstoupilo A studio Rubín premiérou inscenace Perníková chaloupka (čekání na lopatu) Jiřího Ondry a Lucie Ferenzové.
Kritika /
Ve volbách platí jediné: sliby!
Po zhlédnutí inscenace veselohry Deskový statek ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti nic nenasvědčuje tomu, že by ji Václav Štech napsal v roce 1908.
Kritika /
Dobrou chuť aneb Brunch delikates
Národní divadlo v Praze vstoupilo do nové sezony gastronomickou epopejí pro gurmány plnou moderního tanečního umění, osobitě úderné hudby Ivana Achera či vizuálně atraktivních scénických formátů.
O tanci, divokých devadesátkách a hledání sebe sama
Když paní učitelka v základní umělecké škole v Aši vypravovala svou nejlepší žačku Miřenku Čechovou na státní konzervatoř do Prahy, asi cítila, že tohle dítě nemá jen pohybové nadání, múzičnost a fyzické dispozice pro klasický balet, který paní učitelka miluje, ale někde v hloubi duše musela cítit, že Miřenka je dítě zcela mimořádné i...
Došlo do redakce
Ondřej Fencl & Hromosvod: Na kraji nebe CD Galén, 42:53 min. Zpěvák, hráč na klávesové nástroje a kytarista – a také skladatel, publicista (Lidové noviny, Právo…), textař (Lenka Dusilová, Olympic…), kapelník 5P Luboše Pospíšila a spolupracovník Vladimíra Merty či skupin Marsyas, Schodiště a dalších – Ondřej Fencl vydal své první...
Kontext /
Culture Get Together
Dvoudenní setkání nezávislé divadelní scény s partnerskými institucemi, včetně ministerstva kultury a pražského magistrátu, svolané sdružením Nová síť, se uskutečnilo 16. a 17. září v Grégrově sále Obecního domu.
Jihočeské divadlo, České Budějovice
Do divadla zadním vchodem
Kdyby už…
Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.
Burza /
Akviziční činnost
Nejen knihy mají své osudy. Někdy se do sbírek Divadelního oddělení Národního muzea dostávají předměty připomínající a dokládající divadelní kulturu i osudy jednotlivých tvůrců tak klikatými cestami, že by stálo za to rozepsat se jenom o tom. Bývá to i dobrodružné, když třeba vstupujete do roky neobydleného měšťanského domu na...
Výročí 1.−15. října
Csáková Ilona, zpěvačka (1. 10. 1970) △ Kotyza Stanislav, sólista opery (1. 10. 1950) △ Navrátilová Anežka, herečka (1. 10. 1935) △ Voběrek Jiří, sbormistr (1. 10. 1965) △ Polášek Josef, herec (2. 10. 1965) △ Erben Roman, spisovatel (3. 10. 1940) △ Kubran Martin, dramaturg (3. 10. 1970) △ (Pokračování textu…)
Jednou větou
Novocirkusový soubor Losers Cirque Company v neděli 13. září otevřel Divadlo BRAVO! v budově Branického divadla slavnostním zdarma přístupným odpoledním programem pro celou rodinu, sestaveným z nového cirkusu, divadla a hudby – odpoledne zahájila pohádka Superkluk souboru Damúza, soubor Losers Cirque Company předvedl ukázky z úspěšných inscenací...
Burza /
Cyklus přednášek o českém divadle
Teatrologická společnost a Kabinet pro studium českého divadla zvou na cyklus přednášek v akademickém roce 2020/2021 Šárka Havlíčková-Kysová: Tvorba operního režiséra Miloše Wasserbauera – 24. září 2020 Michal Zahálka, Jana Jansová: Možnosti redakce. Svoboda a Giraudoux jako ediční problémy – 22. října 2020 Pavel Himl: Proti vášním,...
Zemřeli
Jan Dušek (27. 11. 1942 Vacov – 10. 9. 2020 České Budějovice) Emeritní ředitel Jihočeského divadla v Českých Budějovicích. Ředitelem byl v letech 1976–1991 a v roce 1996. Eva Vojtová-Indruchová (23. 3. 1930 Uherské Hradiště – 22. 9. 2020 Praha) Poslední aktivní herečka ze slavné dynastie Vojtových. Nekrology najdete na (Pokračování textu…)
Kritika /
Divoká jízda mezi pohádkou a masakrem
Národní divadlo Brno připravilo českou a vlastně i kontinentální premiéru hry Velmi, velmi, velmi temný příběh od hvězdy britské dramatiky Martina McDonagha, hojně uváděného i v Čechách.
Jaroslav Kvapil a Josef Kajetán Tyl
Nejdůležitější objev pro vstup do magie divadla pro mě znamenalo vyštrachání a opakované čtení dvou knížek z rodičovské knihovny – Tylova Strakonického dudáka a libreta Jaroslava Kvapila k Dvořákově Rusalce.
Kritický žebříček 16/2020 – Mezinárodní festival Divadlo Plzeň
Zuzana Augustová Anežka Pondělíčková Georg DOX (A) Josef Herman Géza Hizsnyan (SK-H) Vladimír Hulec Jiří P. Kříž Jiří Landa Vladimír Mikulka Josef Mlejnek Andriej Moskwin (PL) Małgorzata Semil (PL) Vlasta Smoláková Kalina Stefanova (BG) Lenka Šaldová Petra Zachatá Divadlo Alfa, Plzeň – Pozor, Zorro! 4,5 5 4 4,5 4 (Pokračování textu…)
Kontext /
V pastech zrůdných ideologií
Po biografické skládance Havel vstoupily do našich kin další dvě pozoruhodné české novinky – retrospektivní kroniky Šarlatán a Krajina ve stínu. Obě mají obdobný přesah: dotýkají se nedoléčených traumat naší nedávné minulosti.
Kontext /
Ti nejlepší jsou obtížní
Tuhle pravdu jsem se učila ke své vlastní škodě. Nevím, jestli to byl osud nebo štěstí, ale vybírali si mě ti nejlepší z nejlepších. A já jsem souhlasila.
Kontext /
Jiří Menzel (23. února 1938 Praha – 5. září 2020 Praha)
Jiří Menzel dělal – podobně jako Evald Schorm – nejdřív přijímací zkoušky na DAMU. Tam ho nevzali, na FAMU byli prozíravější a studoval tam v ročníku, bez kterého by nebyla česká filmová nová vlna.
Rozhovor /
Michal Skočovský: Člověk by měl zkusit vyjít z komfortní zóny
V kuloárech JAMU se o něm hovořilo s velkým respektem, o to víc mě zajímala jeho bakalářská inscenace Fassbinderových Hořkých slz Petry von Kant, s níž dorazil na Zlomvaz Festival.
Národy sobě! (III) Dějiny SND v kontextu českého divadla
Po nuceném odchodu Antonína Drašara ze SND v roce 1938 došlo ke sloučení operního a operetního souboru.