Obsah Divadelních novin 16/2024
O dovolání k „Nejvyššímu“…
Na jaře to byly tři roky, kdy do pozice provizorní ředitelky Slováckého divadla v Uherském Hradišti zřizovatel dosadil vedoucí auditu Městského úřadu ing. Libuši Habartovou.
Tiago Rodrigues: Hekuba, ne Hekuba
režie Tiago Rodrigues, Comédie-Française v koprodukci s Avignonským festivalem (premiéra 30. června 2024)
O hrdinech
Na film Jiřího Mádla Vlny jsem se vydala s pocitem povinnosti a s obavami. Kdysi se Ludvík Vaculík v Českém snáři pohoršil nad zahraničními historiky hledajícími kořeny a souvislosti pražského jara 1968: My ještě živí oblézáme svou teprve dohořívající Tróju, a oni přes nás už rozkutávají svůj Hisarlik, napsal.
Zkoumáme různé druhy předsudků
Rozhovor s Jankem Lesákem a Natálií Strýčkovou Preslovou
Martin Dvořák: HAAS_Dny po slávě
Ve čtvrtek 17. října uplyne osmdesát let od smrti skladatele Pavla Haase
Bedřich Barták: Divadelní plakáty
Výtvarník a scénograf Bedřich Barták (1924–1991) byl synem významného šéfa plzeňské opery Antonína Bartáka. Jeho slibnou kariéru přerušil v roce 1950 desetiletý pobyt v jáchymovských dolech poté, co u sebe nechal přespat dva kolegy, kteří chtěli uprchnout přes hranice. Do té doby stihl řadu inscenací v Plzni i jinde, často (Pokračování...
Hrát divadlo se musí umět!
Mluvené, slyšené, v případě titulků čtené divadlo. Tak o letošním ročníku plzeňského mezinárodního festivalu mluví kdekdo.
Kritický žebříček – Mezinárodní festival Divadlo Plzeň
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Georg Dox (AT) Teresa Drozda (PL) Josef Herman Vladimír Hulec Petra Janák Zachatá Jiří P. Kříž Kateřina Kykalová Jiří Landa Andriej Moskwin (PL) Małgorzata Semil (PL) Vlasta Smoláková (Pokračování textu…)
Divadlo, ne divadlo!
Trauma, rozvrat hodnot, obžaloba systému, smrt. Právě tato často existenciálně pojednaná témata nejsilněji rezonovala letošním 32. ročníkem Mezinárodního festivalu Divadlo v Plzni, jehož hlavní část se uskutečnila od 11. do 15. září 2024 převážně na scénách Divadla J. K. Tyla, Divadla Alfa a Moving Station.
Jak jsem nezabil svého otce a jak moc toho lituji (PRO A PROTI)
Polský divadelní vizionář Jerzy Grotowski kdysi označil umění jako vozidlo (vehikulum), jež diváky převáží do cíle, který si tvůrci vytknou.
Kritika /
Co nám zbylo z Pasoliniho?
„Tak jak tedy?“ chce se říct nad informacemi, které ke svému nejnovějšímu titulu Teoréma poskytuje Divadlo v Dlouhé. Autorská jevištní adaptace předlohy slavného filmu, stojí jako první věta v anotaci na stránkách divadla. Jenže o pár řádek níže se lze dočíst, že jevištní adaptace vychází z knižního zpracování námětu, jejž Pasolini v...
Kritika /
Nenechat si přistřihnout křídla
Dekkadancers je už dobře zavedená značka. V pestré paletě českého nezávislého tance představuje nezaměnitelnou barvu. Jádro souboru tvoří tanečníci, kteří patřili k výrazným osobnostem Baletu Národního divadla.
Rozhovor /
Petr Štindl: Divadelníci chtějí tvořit, divadla potřebují vyrábět
S divadelním režisérem Petrem Štindlem jsme se potkali na sklonku léta, pár dní předtím, než začínal zkoušet inscenaci 50 způsobů, jak se rozejít v Klicperově divadle v Hradci Králové. Atmosféra pražské vinohradské kavárny byla vyloženě letní, i když podzimní divadelní sezona se již nezadržitelně blížila. Naše zastavení v povídání se tak...
Kontext /
Co se událo v kladenském Městském divadle?
Chtěl bych shrnout události okolo Městského divadla Kladno. Myslím, že se tak od médií ani nikoho ze zúčastněných doposud nestalo, nicméně pro přehlednost celé situace je to velmi podstatné.
Nitra přerozená v novou krásu
Středoevropský kulturní unikát jménem Divadelní Nitra ve svém třiatřicátém ročníku odvážně ustoupil z tradičního zářijového termínu, aby intenzivně rozčeřil vlny již tak dosti zkoušeného června.
Burza /
Burza /
Miroslav Horníček: Můj strýček kauboj aneb Rodeo
(režie Richard Mihula a Miroslav Horníček, premiéra 17. dubna 1987, Městská divadla pražská v Divadle ABC)
Výročí 1.−15. října
Márová Veronika, scénická a kostýmní výtvarnice (1. 10. 1974) △ Molínová Ludmila, herečka (1. 10. 1949) △ Němeček Jiří, sólista baletu (1. 10. 1949) △ Procházková Marika, herečka (1. 10. 1974) △ Novenková Věra, herečka a zpěvačka (2. 10. 1924) △ Skamene Roman, herec (2. 10. 1954) △ Šiktancová Jaroslava, (Pokračování textu…)
Burza /
Zasláno k článku Jana Koláře Léto s Formanem, DN 14/2024
Ráda bych uvedla na pravou míru některé faktické věci, které nejsou tak, jak jsou v kritice napsány.
Některé příběhy
Petr Oslzlý: Od performance k revoluci… (III)
Příloha /
Třicítka? To je šarm a jiskra energie
Jana Pavlová Před dvěma lety stanula v čele Vyšší odborné školy herecké nová ředitelka Martina Kubátová. Třicítka je báječný věk, jak v životě člověka, tak třeba i školy. Je překonána prvotní nezralost, přibývají zkušenosti, dostavuje se určitá stabilita i odolnost vůči vnějším vlivům, říká zkušená pedagožka k jubileu VOŠH. Kde...
Příloha /
Víte, že…
• Za dobu existence VOŠH studiem herectví a moderování prošlo na 800 studentů, jen během posledních deseti let ze školy si titul DiS. odneslo přes 200 absolventů. • Na VOŠH vyučuje každoročně přibližně 60 pedagogů, v databázi školy je jich na 350. • Studenti mají možnost pracovat nejen s vyučujícími, (Pokračování textu…)
Příloha /
Jde o práci individualit s individualitami
Režisér Martin Vokoun už pracuje na VOŠH řadu sezon, v současnosti je vedoucím kabinetu herectví. Jeho skupiny mají za sebou mnohá úspěšná představení a někteří mladí herci a herečky se uplatnili v divadlech, kde jako režisér pracoval či pracuje, mimo jiné v Městském divadle Kladno. Je také zakladatelem 3D Company, (Pokračování textu…)
Příloha /
Moderátor je na rozdíl od herce sám za sebe
Vedoucí kabinetu a pedagožka moderování Michaela Jadrná není jediná, kdo si na VOŠH vyzkoušel obě strany jedné mince. Studovala ve skupině Hany Seidlové a Karla Vlčka a již v té době se intenzivně věnovala tanci a moderování. Vzdělání si ještě doplnila o pedagogiku a psychologii a její doménou je mediální (Pokračování textu…)
Příloha /
Moderátor je perfomer i tvůrce
Absolventi VOŠH nehledají uplatnění jen v divadlech nebo seriálech. Vzhledem k tomu, že studují obor Herectví a moderování, vydávají se někteří moderátorskou cestou. Vyšší odborná škola herecká vychovala mnoho úspěšných moderátorů, mezi ty nejslavnější patří Aleš Cibulka, Laďka Něrgešová, Petr Vágner, Klára Doležalová nebo Tereza...
Příloha /
VOŠH slaví 30 let
slovo úvodem Každý chvilku… Jak se to praví v tom tradičním českém přísloví? Každý chvilku tahá pilku. V těch čtyřech slovech je skryta moudrost mnoha generací. Slovo „každý“ naznačuje, že se to může týkat každého z nás. „Chvilka“ nás nabádá, že jsme na světě – z historického pohledu – jen (Pokračování textu…)
Příběh o katarzi
Budeme-li chtít někomu v pár větách odvyprávět „divadelní“ román Milana Tesaře Lhář a kráva a použijeme-li zkratkovitého sloganu „nejmenovaný slavný herec – provalená spolupráce s StB – následný pád celebrity“, leckdo si řekne fajn, ale to už tady bylo.