Obsah Divadelních novin 16/2012
Burza /
Proč je v Německu čisto?
Přečetli jsme v Literárních novinách
Divadlo Plzeň 2012: Up & Down Jeleny Alexejevové
Up: Odpad, město, smrt - vyzývavě divadelní forma, hlásící se ke kabaretu. Down: Europeana - žánr, který si zvolil režisér, se dá nejspíš označit slovem masturbace.
Divadlo Plzeň 2012: Up & Down Lenky Dombrovské
České barvy obhájil především Tichý Tarzan a Kalibův zločin. Režiséři, herci, scénografové - všechny shledávám jako bezmála dokonalé.
Kontext /
Odvolávání v Čechách
Případ odvolání ředitele Národního divadla Ondřeje Černého nám s pravidelností přílivu a odlivu opět připomíná nevyřešený vztah mezi divadlem a jeho zřizovatelem. Případů podobných tomuto poslednímu se odehrálo na desítky, pouze postavení Národního divadla způsobilo, že kauzu nahlížíme pod zvětšovacím sklem.
Divadlo Plzeň 2012: Up & Down Heleny Havlíkové
Z patnáctky představení, která jsem zhlédla, mě nejvíce oslovila inscenace plzeňského loutkového divadla Alfa Hamleteen.
Time Out Petra Pavlovského (No. 41/1): Prix Bohemia Radio 2012
Na srdce jsou Poděbrady, na duši je Český rozhlas. Festival Prix Bohemia Radio zahájil včera v Poděbradech podvacáté. Zahajujeme denní zpravodajství.
Divadlo Plzeň 2012: Up & Down Jana Císaře
Překvapila vás má reakce na Tichého Tarzana a chcete po mně vysvětlení, zdůvodnění, objasnění.
Krakov žije divadlem (No. 1)
V pátek začal v Krakově festival alternativního divadla Krakowskie reminiscencje teatralne, tento rok s podtitulem Masa – maszyna – marzenie (Hmota – stroj – snění). Začínáme denní zpravodajství.
Krakov žije divadlem (No. 2)
Druhý den Krakovských divadelních reminiscencí patřil bioartu, aktuálnímu performančnímu směru, který experimentuje se spojením umění, biologie a biotechnologie.
Krakov žije divadlem (No. 3)
Třetí den Krakovských divadelních reminiscencí. Performativní procházka na téma Město budoucnosti, interaktivní projekty v podání skupiny Ligna a společnosti Me and the Machine a také tanec z Rakouska.
Krakov žije divadlem (No. 4)
Týdenní polský festival Krakovské divadelní reminiscence je právě v polovině. Pondělní večer byl americko–německý a divadelně–interaktivní.
Dnes naposled…? (No. 2)
Reakce časopisu Ateliér na dnešní (čtvrtek 11. října) zamítnutí žádosti o dotaci z rezervního fondu MK ČR.
Dnes naposled…? (No. 3)
Otevřený dopis Sdružení výtvarných kritiků ministryni kultury z 10. října podporující žádost o dodatečnou dotaci časopisu Ateliér z rezervního fondu MK ČR.
Krakov žije divadlem (No. 5)
Reportáž z pátého dne Krakovských divadelních reminiscencí, který opanovala svým sólovým výstupem It’s going to get worse and worse and worse, my friend vlámská performerka Lisbeth Gruwez.
…bez srdce…? (No. 6)
Šestý festivalový den přinesl závan mladistvé, lehce syrové tvořivosti a multimediálního experimentu - premiéru Kunstakademie Jana Mocka a Jižák, město snů Petry Tejnorové.
…bez srdce…? (No. 4)
V sobotu se v pražském Roxy/NoD představilo několik projektů, které vznikly v rámci ostravského festivalu Deepcamp.
…bez srdce…? (No. 3)
Festival divadelního okraje ...příští vlna/next wave... rozdal Pocty v šesti kategoriích. Živoucím pokladem se stal Bohdan Holomíček.
…bez srdce…? (No. 1)
V pražském klubu NoD začal 19. ročník setkání divadelní a jiné alternativy ...příští vlna/next wave... Zahajujeme denní zpravodajství a přinášíme ohlédnutí za Valentýnem Petra Krušelnického a antitheatrální show kladenského Antitheatru.
…bez srdce…? (No. 2/1)
Včerejší program festivalu ...příští vlna/next wave... byl velice nabitý. Tři projekty byly uvedeny v prostoru NoD/Roxy a jeden (ovšem i s debatou poté) v Divadle Disk. O tom druhém - inscenaci Jiřího Havelky Já, hrdina - je tento článek.
…bez srdce…? (No. 2/2)
Včerejší program festivalu ...příští vlna/next wave... byl velice nabitý. Tři projekty byly uvedeny v prostoru NoD/Roxy a jeden (ovšem i s debatou poté) v Divadle Disk. O projektech Divadla D´EPOG a kontroverzním koncertu Agon Orchestra - je tento článek.
Zprávy /
Tip na neděli: Vladimír Merta v divadle Semafor
V neděli 14. října od 19 hodin bude hostem divadla Semafor písničkář Vladimír Merta.
Krakov žije divadlem (No. 6)
V reflexi předposledního dne Krakovských divadelních reminiscencí se podíváme, co se skrývá za 9-minutovým představením When We Meet Again.
…bez srdce…? (No. 7)
V úterý byla v pražském Roxy/Nod uvedena kontroverzní inscenace Divadla Feste Pohřbívání.
Time Out Petra Pavlovského (No. 42)
Respekt jako zdroj dezinformací? Reakce na článek Jana H. Vitvara a Ondřeje Nezbedy Češi sobě v aktuálním čísle Respektu č. 41.
…bez srdce…? (No. 5)
V neděli byl otevřen nový divadelní prostor Studio Hrdinů ve Veletržním paláci. Očekávaným vrcholem večera byl projekt Jana Horáka a Michala Pěchoučka Církev.
Alfredův překážkový běh I
Pokusím se vyprávět svoje vzpomínky na důležité i méně důležité až jen impresivní okamžiky existence čtyř společností Alfred a jejich aktivity. V DN začaly vycházet paměti doyena moderní české pantomimy.
Dnes naposled…? (No. 4)
Stanovisko Ministerstva kultury k situaci kolem časopisu Ateliér a oficiální reakce časopisu Ateliér.
Time Out Petra Pavlovského (No. 41/2): Prix Bohemia Radio 2012
Rozhlas zatím dospěl sotva ke „kritické samoobsluze“. Vykonávají ji sami tvůrci, ale jenom u příležitosti soutěží; své kritiky nepíší a nezveřejňují. A na druhé straně kritiky, které píší a zveřejňují jiní, nečtou. Není v tom cosi perverzního?
Příloha /
Divadlo v mírném údolí
Společnost Jana Hrušínského slaví ve svém sídle, Divadle Na Jezerce, deset let své existence. Nečiní tak s nějakou okázalou mediální pompou, nemá to vlastně ani zapotřebí. Na Jezerku se chodí a vezmeme-li v úvahu její ne úplně samozřejmou dostupnost ve srovnání s jinými pražskými scénami, jde o okolnost obdivuhodnou. Janu Hrušínskému se...
Příloha /
Jan Hrušínský: „Svoboda je drahá věc, není na ni v světě klec.“
„Nepodceňujeme diváky, chováme se k nim slušně a vstřícně. Pozor, nejde o podbízivost, ale o úctu k lidem. K účinkujícím i k divákům.“
Příloha /
Jak jsme hráli Kumšt Yasminy Rezy
Tedy: principál Honza Hrušínský, Honza Kačer a já, Honza Tříska.
Příloha /
Tak trochu jiné divadlo
Divadlo Na Jezerce je zvláštní přírodní úkaz. Podle oficiálních zdrojů by se na této adrese v pražských Nuslích měla vyskytovat divadelní instituce. Ale když se dostavíte na toto místo osobně, zjistíte ke svému úžasu, že jste v obýváku rodinného domu.
Příloha /
Úcta k tradici
Pro mne je Divadlo Na Jezerce přímo chrámem, do něhož vstupuji pokaždé s myšlenkami na principálova otce a tím vlastně i tvůrce uměleckých kritérií, Rudolfa Hrušínského, jehož herecký projev působil jako čistá přírodní síla, která podivuhodně hovořila, i když její nositel mlčel a jen na vás hleděl.
Příloha /
Miluju ta okna
Setkala jsem se tady s lidmi, kteří se stali mými přáteli i mimo práci a toho si velmi vážím, na jevišti se na ně mohu spolehnout. Vyhovuje mi repertoár, který hraju, a moc se těším na další práce. Až tady jsem si uvědomila, že většinu času v divadle jsem prožila ve tmě, protože divadla jsou ve sklepě, miluju ta okna a to, že jsem v parku.
Příloha /
Jedinečný Malvolio
Když mi Jan Hrušínský zavolal a sdělil mi, že Na Jezerce chystá Shakespearův Večer tříkrálový, měl jsem velkou radost už proto, že si pamatuji jeho skvělý herecký výkon v roli Malvolia. Tentokrát se Jan Hrušínský chystal hru režírovat a byla to, pokud se nemýlím, jeho první shakespearovská režie.
Time Out Petra Pavlovského (No. 41/3): Prix Bohemia Radio 2012
Finis coronat opus - festival skončil vítěznou inscenací Kufr autorky Malgorzaty Sikorské-Miszczuk v režii Ivana Chrze. (Všechny díly denních reportáží najdete v sekci Seriály a blogy nebo v rubrice Festivaly.)
Ze sexbyznysu na trh práce?
Občanské sdružení Rozkoš bez rizika pořádá ve dnech 16.-17. října v Domě světla v Praze 8 konferenci k legalizaci prostituce a problematice sexbyznysu.
Krakov žije divadlem (No. 7)
Emmanuel Eggermont dotančil, světla zhasla a 37. ročník Krakovských divadelních reminiscencí byl završen. Některé z účinkujících uvidíme zanedlouho i v Praze.
…bez srdce…? (No. 8)
Poslední večer pražské části festivalu ...příští vlna/next wave... byl uveden projekt Meze tolerance souboru Potrvá. Příliš vydařený večer to nebyl...
Kritika /
Tramvají do Vršovic a pak do stanice Touha
Produkce má přinejmenším ve výkonu Markéty Burešové profesionální parametry... OLDstars Praha – Tennessee Williams: Tramvaj do stanice Touha.