Obsah Divadelních novin 16/2012
Dnes naposled…? (No. 5)
Ministryně kultury Alena Hanáková obdržela již druhý otevřený dopis na podporu časopisu Atelier.
Potrava pro dobrou mysl
Ve Dvoře Králové se konal první ročník festivalu Dobromysl, který představil filmovou tvorbu začínajících autorů i amatérů.
Zprávy /
V Brně otevírají novou divadelní scénu
Janáčkova akademie múzických umění v Brně otevře ve středu 24. října Divadlo na Orlí, hudebně-dramatickou laboratoř JAMU.
Kritika /
Grázlové z Disku
Nejednoznačnost dobra a zla se rozhodli dramaturg Martin Hýča a režisér David Šiktanc akcentovat v nové inscenaci Disku Grázlové, autorské adaptaci Schillerovy prvotiny Loupežníci. Děj umístili do současnosti.
Rozhlasová cesta na sever
V průběhu roku 2012 vysílá Český rozhlas 3 – Vltava pořad Severský rok. Navazuje tak na obdobné seriály věnované anglicky, německy, francouzsky a italsky mluvícím zemím. Nedávno uvedl i rozhlasovou verzi divadelní hry Igora Bauersimy Norway.Today.
Zprávy /
Mošu nám mohou jiná města závidět
Městské divadlo Brno začne nově kontrolovat dozorčí rada. Ve čtvrtek 4. října to oznámil brněnský magistrát. Současně náměstkyně Bohuňovská zveřejnila zprávu, že zřídila poradní sbor pro kulturu.
Zprávy /
Kdo ho má?!
Ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti byli nuceni změnit název komedie Jak důležité je mít Filipa na Jak důležité je ho mít…
Zprávy /
Nechci nést zodpovědnost…
Národní divadlo Brno dočasně vede jeho ekonomická náměstkyně Marie Hubová.
Kontext /
Opera za Jiřího Heřmana
Jiřího Heřmana (1975) si přivedl Ondřej Černý jako jediného nového šéfa. Operní režisér už na škole zaujal novou jevištní poetikou, poté výjimečnými produkcemi sdružení in spe, ale neměl zkušenosti s řízením stálého velkého operního souboru. Po nástupu do funkce udělal řadu manažerských i lidských chyb, které plynuly také z jeho...
Kontext /
Činohra se nepodbízí
Repertoár činohry Národního divadla v Praze je ve sledovaném období pestrý, aktuální, provokující. Publikum se tu nehladí po srsti, což může být i z hlediska diváckého očekávání, spojeného s návštěvou krásných historických budov, vnímáno jako počínání dosti nepopulární.
Kontext /
Balet v čase neautenticity
Krása a odtažitost baletního umění nechrání před nemocemi doby. „Epocha“ současného šéfa baletu Petra Zusky předchází „epochu“ Ondřeje Černého. Zusku uvedl na „trůn“ před deseti lety předchozí ředitel Daniel Dvořák, mazaný a zároveň inspirovaný impresario vyznačující se rychlými a avantgardními rozhodnutími.
Gábor Tompa: Divadlo by mělo být hřebíkem v politikově židli
Gábor Tompa (1957), umělecký šéf a režisér Maďarského divadla v rumunské Kluži. Do Prahy přijel nastudovat hru klasika absurdního dramatu Eugéna Ionesca Nosorožec. Po tiskové konferenci, kde se vehementně dral o slovo, aby všem zúčastněným přiblížil svoji inscenační ideu i důvody, které jej k nastudování hry vedly, jsem se obávala, že na mé...
Obraz totálního rozkladu
aneb Víra láska naděje dle Christopha Marthalera
Kontext /
Černý, ředitel Národního divadla (2007–2012)
Příchod ředitele Ondřeje Černého (1962) k 1. dubnu 2007 předznamenala diskuse o způsobu odvolání jeho předchůdce Daniela Dvořáka. Ondřej Pavelka tehdy jako dnes předčítal prohlášení proti zásahu ministra Martina Štěpánka do chodu Národního divadla, ale činohra ve stávkové pohotovosti také požadovala zrušit podle ní nepřipravený konkurs, do...
Burza /
3MIS3
Dokázali byste s fantazií dramatiků napsat životopis příštího ředitele Národního divadla? Co všechno by v něm bylo?
Burza /
Zprávy /
Na požadovanou 30% soběstačnost nedosáhneme
Divadlo Šumperk nedostalo peníze od státu, o pomoc žádá město.
Zprávy /
Radši spadnout z vrcholu
Slováckému divadlu v Uherském Hradišti chybí v rozpočtu na příští rok šest milionů. Ředitel divadla Igor Stránský městu vzkázal, že za těchto podmínek hrozí scéně v červnu 2013 uzavření.
David Jařab: Příliš mnoho ingrediencí kazí chuť
David Jařab je znám především jako divadelní a filmový režisér, dramatik a scenárista, autor scén ke svým inscenacím, surrealista. V dětství však snil o profesi řezníka. Něco z této touhy v něm přetrvalo. V Divadle Komedie občas pořádal „velké žranice“ – tedy společensko-divadelní setkávání, na nichž připravoval pokrmy. Začneme tedy...
Kritický žebříček 16/2012 – Divadlo Plzeň 2012
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Jan Kolář Jelena Alexejeva (Rusko) Hana Baltyn (Polsko) Jan Císař Andrea Henzel (Německo) Ian Herbert (Velká Británie) Nidjat Kazimov (Ázerbájdžán) Tomasz Miłkowski (Polsko) Karol Mišovic (Slovensko) Maria Napiontkowa (Pokračování textu…)
Chameleoni v tichém domě
Od té doby, kdy jsem v roce 2002 viděla v pražském Divadle Komedie Jana Nebeského JE SUis, chodím nejraději na ty z jeho věcí, které pro něj napsal Egon Tobiáš. Ať už šlo o Je na čase, aby se to změnilo, Solingen nebo NoD Quiote, byl to takový vichr myšlenek a emocí, že ani nevím, co o tom pořádně napsat kromě toho, že se to musí vidět a zažít, a...
Jaký krám, takový pán
Situace se takzvaně stabilizuje. V Národním divadle dočasně úřaduje alespoň pro činohru přijatelný technický ředitel, protesty odborářů ze Státní opery utichají, konkurs na nového nejvyššího šéfa ND prý bude vbrzku vyhlášen a mediální smršť kolem prohibice odsouvá celou záležitost rychle do zapomnění.
5.—17. září
5. září Asociace profesionálních divadel zahájila na Nové scéně v Praze informační kampaň Pomozte svému divadlu spojenou s peticí vyzývající vládu České republiky, aby plnila usnesení z 31. května 2006 vyjádřené dokumentem Koncepce účinnější podpory umění na léta 2007–2013. Do 21. září se do akce zapojila divadla po celé republice...
Sukces festivalu Divadlo Plzeň 2012
Reiner Werner Fassbinder: Odpad, město, smrt.
Jiří Jelínek
V Chocni na zámku má krásnou výstavu Hanka Voříšková. Jmenuje se Panáčci a název nelže. Jsou tam a je jich tam spousta. Kdo zná Obrázky, knížky a divadla H. V. ten ví, o čem mluvím.
Obnovení, vzestup a pád Literárek (No. 16)
Časosběrná reportáž třiadvaceti let polistopadových Literárních novin - dnes o roce 2009.
Obnovení, vzestup a pád Literárek (No. 15)
Časosběrná reportáž třiadvaceti let polistopadových Literárních novin - tentokrát o rozporech se Stranou zelených a o nově vzniklé A2.
Před politickým násilím
Nabízíme diskusi nad odlišnými pohledy na formy, smysl, poslání a dopad politického umění u nás, reprezentovanými úterním textem Jiřího Weigla v Lidových novinách a otevřeným dopisem-odpovědí kurátora festivalu ...příští vlna/next wave... Vladimíra Hulce.
Divadlo 2012 – Deprese, traumata i smích
Po léta uvádí Mezinárodní festival DIVADLO nejvýraznější české inscenace uplynulého divadelního roku, po léta je také letmým výhledem za naše humna do evropského divadelního prostoru. Nabízíme blok recenzí z festivalu Divadlo Plzeň 2012, jak vyšly v aktuálních DN 16/2012.
Dnes naposled…? (No. 1)
Výtvarný časopis Ateliér vychází dnes možná naposledy, čeká na rozhodnutí náměstka Sankota. Přednímu magazínu s 25 letou tradicí zkrátilo ministerstvo kultury dotaci o dvě třetiny. Lze se tomuto trendu ubránit? Jak?
Aféra a její dosah
Aféra kolem Národního divadla a odvolání jeho ředitele se podle mě týká celé současné krizové skutečnosti. (Ostatní texty kolem odvolání Ondřeje Černého z pozice ředitele ND najdete v aktuálních ND 16/2012.)
Zemřela Zora Šemberová
První Julie v Prokofjevově baletu Romeo a Julie, již tančila 30. prosince 1938 na světové premiéře v Zemském (dnes Národním) divadle v Brně v choreografii I. V. Psoty. V březnu příštího roku by se dožila 100 let.
Starší kolega I. O.
Měl jsem to štěstí, měl jsem tu čest: Celou druhou polovinu svého života jsem směl být přítelem Iva Osolsobě.
V nedožitých 101 letech zemřela Růžena Gottliebová-Křížková
Nejstarší česká herečka, tanečnice, choreografka a bývalý pedagog DAMU a pražské konzervatoře dožila v Domově Elišky Purkyňové v Praze 6.
Náš přítel I. O.
I když měl všedivadelní hluboké znalosti a rozhled, nedal na operetu a opereťáky dopustit. Osobní vzpomínka na právě zesnulou osobnost Iva Osolsobě.