Obsah Divadelních novin 16/2014
Kritika /
Divadlo prvotního pohledu
Téměř týdenní plzeňská divadelní přehlídka pro mě převážně představuje výběr inscenací, které jsou příznačné úsilím o prvotní pohled, tj. buď o ztvárnění známého textu, jako by byl inscenován poprvé, nebo o jevištní tvar nový jak látkou, tak režijním pojetím. Dvaadvacátý Mezinárodní festival DIVADLO ve mně upevnil domněnku, že...
Kritika /
Velká Plzeň
Mezinárodní festival DIVADLO i letos konfrontoval tuzemské tvůrce se zahraničními kolegy. V domácí linii dominovaly inscenace Jiřího Havelky a Daniela Špinara. Ze zahraniční sekce lze v podstatě za vrcholné počiny programu považovat inscenace, jež dramaturgie zařadila na slavnostní zahájení a ukončení festivalu – Revizora budapešťského...
Kritika /
Když je dovoleno úplně všechno
Po „kontroverzní“ inscenaci Aischylovy Oresteie na domovské krakovské scéně přivezl polský režisér Jan Klata loni do Plzně Hru o matce a vlasti a letos Shakespearova Hamleta, kterého nastudoval v Německu s bochumským Schauspielhausem. Loni také stihl uvést v Krakově na scénu Strindbergovu hru Do Damašku – inscenace vyvolala malý skandál. Odpůrci...
Kritika /
2 + 1 = ! ??!
Revizor, jímž budapešťský Vígszínház zahájil slavnostně plzeňský divadelní festival, nabídl jako představení – to jest jako jedinečný komunikační akt jeviště a hlediště – dva atributy. Prvním, klíčovým je aktualizující scénický přepis Gogolova textu, který se nekompromisně soustředí na politickou tematiku. Snad je z pojmu aktualizující...
Kritika /
Sergova pomalost
Zdlouhavý, melancholický, záměrně „nedivadelní“ (myšleno ve významu málo efektní) je projekt Sergův efekt režiséra a výtvarníka Philippa Quesna a herce Gaëtana Vourc’ha. Na Mezinárodním festivalu Divadlo vyvolal mezi diváky bouřlivou debatu, jedna část publika ho stroze odmítla, druhá euforicky přijala. Vysvětlení je jednoduché – inscenace...
Kritika /
Sergův efekt, divadelně zcela neefektivní
Ta hodinka a čtvrt strávená ve společnosti francouzského performera Gaëtana Vourc’ha byla opravdu hodně zvláštní. Čas se vleče pomalu a líně, nenaplněn – jak jsem napsal již v blogu – žádným divadelně postřehnutelným dějem. Nutí vás to, abyste zrevidovali svůj ustálený způsob vnímání a očekávání.
Kritika /
Uslyšet hlas fosilního paliva
Saddám Husajn, George W. Bush a zbožštělá ropa jako po věky zakonzervovaná noc, která dnes zazáří na tisícerá království, byli protagonisty nejhůře zařaditelné inscenace letošního plzeňského festivalu. Jmenovala se Saddám Husajn – Mysterium. Svým neuchopitelným humorem a podprahovou, rafinovanou ironií někoho otrávila, jiné okouzlila. Formálně...
Kritika /
Ptačí manipulace
Carrièrova adaptace staroperského eposu Ptačí sněm je pozoruhodný text. Díky avignonské inscenaci Petera Brooka z roku 1979 se stal ikonou evropského divadla druhé poloviny minulého století, přesto jeho nová uvedení dokládají, jak radikálně se za necelé čtyři dekády proměnila estetika a vnímání divadla. Jasně to ukázalo nedávné nastudování...
Kritika /
O beránkovi, který spadl z nebe
…a s pomocí malé holčičky se na ně zase vrátil. Inscenace libereckého Naivního divadla inspirovaná obrázkovou knížkou Freda Rodriana je určena dětem ve věku od dvou let. Nicméně myslím, že dokáže na chvíli udělat bezelstné, naivní dítě i z leckterého dospělého. Alespoň mně se tak stalo. Žasla jsem nad tím, (Pokračování textu…)
Rozhovor /
Tomáš Petřík: Věřil jsem, že mě divadlo dokáže podržet nad vodou
omáše Petříka si z jeviště pamatuji přes dvacet let, přesto jsem jeho zásadní inscenace neviděl. Namátkou: Úplné zatmění, Těsný město, Sekretářky, Přízraky. Hercům, alespoň některým, bývá ale vlastní velkorysost, zkrátka mi Tomáš mou neznalost prominul. K rozhovoru jsme se sešli ve smíchovské kavárně, co má vtipný název V Sedmém nebi.
Tip na sobotu: Do Kotců se vrátí divadlo
Divadlo V Kotcích patří neodmyslitelně k dějinám českého divadla, přestože dnes již budova, v níž se hrávalo, nestojí. Místo, kudy kráčely dějiny, se rozhodl na chvíli vzkřísit Filip Jan Zvolský sobotním odpoledním minifestivalem pouličního divadla nazvaným Divadlo V Kotcích.
Kontext /
Spor o projev politických citů
Slavný ruský dirigent Valerij Abisalovič Gergijev má za sebou dvacet let v čele orchestru Mariinského divadla v Sankt Petěrburgu, hostování u Rotterdamské filharmonie, výkon funkce jejího hudebního ředitele, hostujícího hlavního dirigenta Metropolitní opery v New Yorku a šéfdirigenta Londýnského symfonického orchestru. Loni k šedesátinám obdržel od...
Kontext /
Bizarní blázniviny obyčejného života
Dramatik a režisér Petr Zelenka vydává půltucet svých divadelních textů pod názvem Obyčejná šílenství. O Jaroslavu Hilbertovi se říkalo, že píše čím dál horší hry. Zavinil to mimořádný úspěch jeho prvotiny Vina. I Petr Zelenka vděčí za svou popularitu raným Příběhům obyčejného šílenství (od nichž se odvozuje i název celého...
Kontext /
Kyselé deště devadesátých let
Tvůrci jednoho z nejoceňovanějších českých filmů posledních let Pouta (2009) avizovali, že jejich nový snímek Místa bude „něco úplně jiného“. A skutečně je…
Kontext /
SM(art) Kabaret
Avantgardní poslání kanálu ČT art je po roce jeho existence značně diskutabilní. Doslova živou vodou by se tak pro něj mohl stát cyklus SM Kabaret, který vzniká pod křídly kreativního producenta Čestmíra Kopeckého. Ten odstartoval letos 6. září signifikantně na „pražském Montmartru“ v pražských Vršovicích v Krymské ulici a bezprostředním...
Viktor Bodó: Přehrál jsem herečce Hitchcockovy filmy
Inscenace Revizora maďarského souboru Vígszínház slavnostně zahájila 22. ročník Mezinárodního festivalu Divadlo. Přípravy před uvedením hry se nesly v poněkud napjaté atmosféře, protože režisér Viktor Bodó ještě na poslední chvíli měnil text, čímž přiváděl k šílenství nejen překladatelku, ale i techniky, kteří měli na starosti...
Yonatan Levy: Slovo je svět sám o sobě
Saddám se ve vašem Mysteriu stává těžce definovatelnou postavou, která promlouvá lyrickým jazykem. Z ničeho nic se promění i ve svého protivníka George Bushe…
Gaëtan Vourc’h: Necháváme Sergovy přátele mluvit jejich řečí
Francouzské Studio Vivarium představilo v Plzni Sergův efekt režiséra a výtvarníka Philippa Quesna. Serge je mladík s kamennou tváří připomínající Bustera Keatona, který si každou neděli večer zve k sobě domů přátele, aby jim předvedl krátké, minutové přestavení. Je to tak trochu podivín, kutil-samotář, který si rád hraje.
Burza /
Just píše Rejžkovi
Vyjel jsem tedy na premiéru nejnovějšího opusu Hany Burešové a Štěpána Otčenáška, režisérsko-dramaturgické dvojice, která zpravidla zahajuje v září sezonu nikoli v mateřské Dlouhé, ale v Městském divadle v Brně. A díky jim mohu teď pokračovat na ruské struně Tvého dopisu: jeden by nevěřil, jak nejen Tebou vzpomínaní Babel a Oleša, ale i...
Burza /
Burza /
3LO3
Mnohá divadla, agentury či profesní obce každoročně vypisují různé soutěže hledající současný dramatický text. Přesto se nedaří objevit „novou klasiku“. V české dramatické literatuře možná vůbec nenalezneme – snad kromě Maryši a Její pastorkyně – klasické drama. Je čeština vůbec vhodný jazyk pro napsání divadelní hry?
Burza /
Burza /
Rozhlasové Ceny Thálie, podruhé…
Milí přátelé herecké profese ve všech jejích disciplínách, té rozhlasové obzvláště… Mezinárodní festival rozhlasové tvorby Prix Bohemia Radio je tradiční mezinárodní soutěžní přehlídkou rozhlasové tvorby (letos: 24.–27. listopadu 2014), jejímž vyhlašovatelem a pořadatelem je po jedenatřicáté Český rozhlas. Cílem této soutěže je...
Burza /
Došlo do redakce
Kulturní magazín UNI 2014/9 Milí čtenáři, vítám vás ve zcela nové podobě magazínu UNI. Jak vidíte, po bezmála čtvrtstoletí existence jsme se rozhodli zmodernizovat grafickou stránku časopisu, zvětšit formát, zvýšit rozsah a v neposlední řadě rozšířit autorský okruh přispěvatelů, píše v úvodníku devátého letošního čísla kulturního...
Kritika /
Veršovaný thriller
Nemám rád cool drsňárny na jevišti. Protože, jak už věděli staří Řekové, zobrazené ošklivosti na rozdíl od těch jen představovaných nelze stupňovat, vezmete je s hnusem na vědomí jednou provždy a všechno, co přijde po nich, už bude nuda.
Burza /
Prase v divadle (No. 4)
Závěrečným představením sobotního programu byla premiéra autorské inscenace Písnička o kudle souboru Masakr Elsinor.
Prase v divadle (No. 5)
Členové souboru Antonín Puchmajer D. S. uvedli v rámci festivalu …příští vlna/next wave… inscenaci Spánek nikdo nevolá.
Prase v divadle (No. 6)
Forma kabaretu jako by letošnímu směřování festivalu ...příští vlna/next wave... byla šitá na míru. Vnáší návštěvníka do centra dění, obklopuje ho zábavou a nechává ho užít si přítomný okamžik.
Prase v divadle (No. 7)
Vojna v podání BodyVoiceBandu je inscenací pro všestranné herce. Její repríza byla uvedena na závěr nedělního programu v Divadle DISK.
Prase v divadle (No. 8)
V audiovizuální instalaci Haters poslal její tvůrce Jan Mocek jednotlivé účastníky s tabletem a sluchátky do útrob garáží pod Národním divadlem.
Prase v divadle (No. 9)
Tvůrčí tým inscenace Generace FB je složen převážně ze studentů, respektive nedávných absolventů DAMU, a dětí z tanečního Studia Light.
Kritika /
Masakr v obýváku
Divadelní text Elfriede Jelinekové Rechnitz – Anděl zkázy (2008) byl inspirován skutečnou událostí z konce druhé světové války, jejíž stopy se v podstatě náhodou odhalily o řadu desetiletí později. V březnu 1945 uspořádala hraběnka Margit von Batthyány na svém zámku v Rechnitzu oslavu. Nacističtí hosté postříleli po půlnoci na hraběnčině...
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 72)
Dokud to bylo bílé nic, bylo to slepé, bez očí, a co se nožiček týče, inu, mělo to dva páry čehosi, čemu se při dobré vůli mohlo říkat nožičky aneb Mudrování nad Dášeňkou z Husy aneb Čapek na provázku
Who is the Director?
Mezinárodní festival současného umění 4+4 dny v pohybu zahájí v pátek v Divadle Archa 20 nahých tanečníků a v prázdném Paláci U Stýblů vernisáž výstavy 40 umělců.
Prase v divadle (No. 10)
Pustina, hudebně-vizuální pásmo opírající se o básnickou legendu undergroundu Pavla Zajíčka, je přesně tím, co mnozí už po dva roky od Studia Hrdinů čekají – divadlo působivé vizuálně, divadlo, které se ničeho nebojí... Všechny reportáže z festivalu ...příští vlna/next wave... najdete v rubrice Festivaly a sekci Seriály a blogy.
Prase v divadle (No. 11)
V rámci …příští vlny/next wave… připravily Depresivní děti toužící po penězích premiéru 120 dnů Sodomy, již by Markýz de Sade nepochybně velmi rád navštívil. Všechny díly denních reportáží z festivalu ...příští vlna/next wave... najdete v rubrice Festivaly nebo v sekci Seriály a blogy.
Prase v divadle (No. 12)
Nenápadný, až plachý muž – herec, mim, kaligraf a pedagog Ondřej Lipovský představil ve Studiu Hrdinů svou vizi dětského světa Černý Karkul. Všechny reportáže z festivalu ...příští vlna/next wave... najdete v rubrice Festivaly a sekci Seriály a blogy.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 73)
Přišel mně mail z Husy: To zaručeně musíte vidět! aneb Mudrování nad Bubilandem české Husy.
Prase v divadle (No. 13)
Divadlo D´EPOG se představilo v Malé dvoraně Veletržního paláce s inscenací ∞ tematizující extrémní rodičovství. Všechny reportáže z festivalu ...příští vlna/next wave... najdete v rubrice Festivaly a sekci Seriály a blogy.