Obsah Divadelních novin 17/2019
O pohřbívání v Čechách
Napadlo mne to sousloví hned, jak premiér Andrej Babiš začal překotně organizovat státní pohřeb milovaného zlatého slavíka Karla Gotta. Je to část podtitulu monodramatu Dávno, dávno již tomu, které František Pavlíček napsal pro Vlastu Chramostovou. Poprvé ho uvedla o Vánocích 1979 u sebe v pokoji, protože spolu s Pavlíčkem nesměli (Pokračování...
Zuzana Burianová: Většina jeho tvůrčí energie mířila k divadlu, kontaktu, dialogu a syntéze
Rozhovor s ředitelkou Festivalu EFB
Ceny Thálie
V březnu oznámil prezident Herecké asociace Ondřej Kepka změny v pořádání Cen Thálie, které po rovném čtvrtstoletí bez jakékoli změny měly udělování cen zatraktivnit.
Ordnung po holandsku
Navzdory tomu, že se v útrobách ArtEZ University of the Arts pohybuji sebevědomým krokem zkušeného studenta Master in Performance Practices, jedna věc mě nepřestává uvádět do rozpaků, a to do očí bijící pořádek. Jednotlivé ateliéry, kromě mechanických stop používání, nejeví žádné známky toho, že v nich někdo pravidelně pracuje; stěny...
Dvě výročí v Naivním
Pod názvem Dvě výročí připomíná výstava jubilea spojená s libereckým Naivním divadlem, které slaví sedmdesáté narozeniny, a loutkářským festivalem Mateřinka, jemuž bylo letos pětadvacet let. V prostoru Galerie U Rytíře v podzemí liberecké radnice si ji příznivci loutkového divadla všech generací mohou prohlédnout každý den (kromě neděle,...
Kritický žebříček 17/2019 – Zářijové premiéry a …příští vlna/next wave…
Anežka Berčíková Veronika Boušová Vladimír Hulec Vladimír Just Jan Kerbr Jiří P. Kříž Marcela Magdová Martin Macháček Luboš Mareček Josef Mlejnek Jana Paterová Kateřina Rathouská Marie Reslová Jana Soprová Veronika Štefanová Martin Švejda Petra Zachatá Vít Závodský T.I.T.S. a A studio Rubín – Tumor: karcinogenní romance 4 4 3 3 (Pokračování...
Přefestivalováno?
Prosím vás, kde berete ty lidi, kteří chodí do divadla? ptal se mě nedávno jeden zámořský divadelník
Potěšilo
Na úložišti prestižního mezinárodního projektu Opera Vision se shromažďují streamy operních inscenací z celého světa.
Kritika /
Kill your darlings!
V jednom kalendářním roce v rozmezí pár měsíců se odehrály dvě premiéry hry Franze Grillparzera Sláva a pád krále Otakara (německy König Ottokars Glück und Ende), obě v režii českých tvůrců.
Kritika /
Spásná „díra do hlavy“
Režisér Jan Nebeský a Lucie Trmíková, herečka a také autorka scénářů, se ve svých náročných autorských kreacích snaží vystihovat a zjevovat tajemství lidského údělu vesměs v mezních polohách.
Kritika /
Werner Schwab prizmatem citů
Před prvním vstupem do divadla v nové sezoně jsem pravidelně nervózní jako prvnička před večerem, a volbu inscenace tudíž zásadně neponechávám náhodě.
Kritika /
Lolita z normalizace
Doufal jsem, že na jevišti už neuvidím operu, v níž postavy důstojně přežvykují zdlouhavé repliky, zpěvavě deklamují záplavy zbytného textu, aniž by bylo zřejmé, proč se příběh zpívá a k čemu hudba je.
Kritika /
Kšeft předstíraně autentický
Uvedením hry mladší britské dramatičky Sarah Page K.Š.E.F.T. pokračuje Ondřej Sokol v budování nového programu v Činoherním klubu.
Kritika /
Věci dnešních mileniálů
Inscenace Věci podle stejnojmenné novely Georgese Pereca je splaceným dluhem A studia Rubín z minulé sezony, jež byla tematicky zastřešena otázkou: S kým žijem?
Kritika /
Básník a klaun pod jednou střechou
S divadelními biografiemi se v posledních letech roztrhl pytel – jen namátkou: Hegerová, Kryl, Mašková a Štaidl, Voskovec a Werich, Kafka, profesor Holý, Václav Havel nebo Olga Havlová…
Angažované vlnění české alternativy
V reflexi letošního Mezinárodního festivalu Divadlo v Plzni (DN 16/2019) Ivan Žáček poznamenal, že divadlo v poslední době důrazně upozorňuje na nejrůznější alarmující jevy, jež by v nejbližší budoucnosti klidně mohly ohrozit demokratickou společnost.
Vlasta Chramostová
(17. listopadu 1926 Brno – 6. října 2019 Praha)
Těžce se smrtí se prát
Zaznamenejme nejprve způsob, jak důstojně, nehystericky a „vyváženě“ se veřejnoprávní ČT na všech svých kanálech vyrovnala s oběma úmrtími významných uměleckých osobností, jaké se rodí jen párkrát za sto let, a také s humbukem, který se strhl kolem „státního“ pohřbu první z nich. Zazněly, například v pořadu 168 hodin, jak...
Shakespeare v čase proměnlivý
Obvykle se do této rubriky píše o nových knihách. Tento text jsem jednak Divadelním novinám v jedné své Knihovničce přislíbil, jednak se dovolávám argumentu prozatím stále trvalého: Shakespearovy přetrvávající stálosti.
Dětská hra
Na chodník nebo na chodbu pohodíte naditou peněženku. Na niti nebo na vlasci. A čekáte. Nejste vidět… Někdo přijde a sehne se. Vím, že to znáte. Vykouknete a můžete se jim vysmát. Člověk čistého srdce vám bude chtít roznejtovat držku. Pokrytec promluví v klidu o tom, že to přeci chtěl (Pokračování textu…)
Burza /
Připomenutí
Jak známo, Karel Hynek Mácha (1810–1836) zemřel zřejmě na infekci (cholerinu) z vody, které se napil, když pomáhal hasit požár v Litoměřicích, a tam byl pochován. Po mnichovském diktátu inicioval, organizoval a financoval převoz Máchových ostatků z Litoměřic do Prahy guvernér Národní banky československé Karel Engliš, také pražský primátor Petr...
Jednou větou
Výstava malovaných opon bude k vidění ve výstavní síni Městského divadla Mladá Boleslav až do listopadových oslav 110 let od otevření budovy divadla. Muzikál The Addams Family se vrací do Hudebního divadla Karlín s lehce pozměněným obsazením, v roli Alice Beineke se nově představí Barbora Munzarová a v roli Pugsleyho (Pokračování textu…)
Zemřeli
JAN SCHMIDT (3. 1. 1934 Praha – 27. 9. 2019 Praha) Filmový režisér, scenárista a příležitostný filmový herec. MARK ZACHAROV (13. 10 1933 Moskva, SSSR – 28. 9. 2019 Moskva, Rusko) Ruský divadelní a filmový režisér, scenárista a divadelní pedagog. JESSYE NORMAN (15. 9. 1845 Augusta, Georgie, USA – 30. (Pokračování textu…)
Výročí 16.−31. října
Turba Ctibor, mim (16. 10. 1944) △ Altmannová Jana, loutkoherečka (17. 10. 1944) △ Klášterecká Dana, herečka (17. 10. 1929) △ Plicková-Bradáčková Erika, scénická výtvarnice (17. 10. 1964) △ Šprlák-Puk David, sólista baletu (17. 10. 1969) △ Matyáš Svatopluk, herec (18. 10. 1929) △ Průdek Josef, režisér (18. 10. 1944) (Pokračování...
Burza /
Škatulata, hejbejte se! (II)
Pokračujeme v přehledu změn v obsazení na českých a moravských scénách v této sezoně. Dnes se rozhlédneme po krajích. Z ostravského Divadla Petra Bezruče odešli Vojtěch Říha do Klicperova divadla a Milan Cimerák do Komorní scény Aréna, od nové sezony nastoupil Jáchym Kučera, který okamžitě naskočil do zkoušení Zdravého ne/mocného...
Burza /
Divadlo na Artu
Letošní podzim přináší až překvapivé množství možností sledovat něco z divadla na televizní obrazovce. I když nejspíš dáváte přednost divadlu živému, do New Yorku se asi tak často nepodíváte. Proto doporučuji nahlédnout do programu ČT art, kde je od podzimu k dispozici programový cyklus Z první řady… Broadway na Artu (Pokračování...
Došlo do redakce
Alžběta Trojanová, Petr Maděra: Houbeles Musicus CD Indies Scope, 79:17 min. Navenek hudební atlas hub, ve skutečnosti bláznivé hádačky a říkačky na téma houby doprovázené jejich písňovým zpracováním či hudebně-vokálními variacemi na ně. CD obsahuje 22 písní v podání 46 muzikantů a herců, členů kapel Traband, The Plastic People of...
Rozhovor /
Igor Orozovič: Už vím, že žádná hra netrvá věčně
V Národním divadle moravskoslezském zazářil v mnoha hlavních rolích a ostravské publikum ani po letech nezapomnělo na jeho Oidipa, Amadea, Nikolu Šuhaje ani třeba Jarka Lukavského z muzikálu Donaha. Před šesti lety se Igor Orozovič (1984) rozhodl přijmout nabídku, kterou dostal z Národního divadla v Praze. Opustit dosažené úspěchy nebylo jednoduché, ale...
Člověk v historických souvislostech
Pascal Rambert, autor hry a režisér inscenace Architecture (Architektura), profilové produkce letošního Avignonského festivalu, jíž v pořadí 73. ročník zahajoval svůj měsíční program, není ledaskdo... Festival d’Avignon 2019.
Avignon mimo Evropu
Avignonský festival je Mekkou nejen evropského, ale především světového divadla. Jeho jedinečnost dnes nespočívá ani tak v pečlivé dramaturgii hlavního programu, nýbrž v jeho bezedném tavicím kotli zvaném OFF program.
Nina Vangeli
Festival …příští vlna/next wave… již pošestnácté předával Poctu Živoucí poklad...
Divadlo je věc veřejná (IV)
Devadesátá léta tvoří v historii českého divadla zvláštní období. Na jedné straně vládla euforie ze svobody a spoluúčasti na jejím znovunabytí, na druhé zklamání z odlivu zájmu společnosti o divadlo. Hledala se nová témata a způsoby komunikace s divákem, což vedlo k nutnosti znovu definovat smysl a poslání divadla. Divadla (Pokračování...