Obsah Divadelních novin 17/2020
Číslo S, faktor strachu
Po vypuknutí pandemie COVID-19 se do popředí mediálního zájmu dostalo tajemně znějící číslo R ukazující, jakou rychlostí se nemoc šíří.
Leoš Janáček: Osud
Leoš Janáček: Osud, dirigent Marko Ivanović, režie Robert Carsen, premiéra 28. září 2020 v Janáčkově divadle Prestižní premiéra spojila vynikající možnosti brněnské opery s proslulým operním režisérem. Ideální zahájení ambiciózního programu mezinárodně uznávaného festivalu Janáček Brno. Carsen se pokusil přehledně vyložit komplikovaný...
Mezinárodní kritická obec v době koronaviru
V době celosvětové pandemie se online konference staly normou. Jsou demokratické, připojit se může každý, koho téma zajímá.
Jistoty?!
V současné době je jistot pomálu. Spíše by se dalo napsat, jistota je v nejistotě. Už řadu měsíců si můžete plánovat, co chcete, ale co přijde, nevíte.
Robotovi je sto let
Památník Karla Čapka ve Staré Huti u Dobříše otevřel 26. září výstavu Cesta do hlubin robotovy duše ke stému výročí prvního vydání hry R. U. R. (Rossum’s Universal Robots, listopad 1920), v níž se zrodilo slovo „robot“, jemuž dnes rozumí celý civilizovaný svět. Rozhodli jsme se uspořádat výstavu, na níž (Pokračování textu…)
Volnočasové aktivity?
Nejsem sám, koho slovník ministra zdravotnictví Romana Prymuly ponouká. A způsob vyjadřování dalších vládců. Kdyby šlo jen o slova, čert to vem – jenže slova prozrazují způsob myšlení těch lidí a ten je ukotvený daleko před listopadem 1989. Podle slov poznáte je, ani armáda marketingových poradců je neschová.
Kritika /
Výtvarník v sobě objevil režiséra
V prologu Monteverdiho opery Korunovace Poppey se přou Ctnost a Štěstěna, kdo má větší moc. Ale je to přece láska, která vládne světu! Láska, které je tady dovoleno vše. Císař Nerone miluje Poppeu a chystá se tak odvrhnout svou ženu Octavii. Ottone, zhrzený manžel Poppey, se rozhodne svou ženu zničit, (Pokračování textu…)
Kritika /
Martinů – Já se tam vrátím
Horácké divadlo zahájilo sezonu 2020/2021 inscenací věnovanou světovému skladateli s rodovými i duchovními kořeny ve východočeské Poličce nazvanou Martinů – Česká rapsodie Bohuslavova. Autorem předlohy a režisérem je hostující Dodo Gombár.
Kritika /
Když se hádá kočka se psem…
Původně chtěl Semafor zahájit sezonu muzikálem Nižní Novgorod. Známe jej už z devadesátých let, nyní měl zaznít v nové verzi s částečně přepsaným libretem a s „ruskou“ Havlíkovou hudbou nově zkříženou s autentickým jazzem.
Kritika /
Prubířský kámen hereckých dovedností
Divadlo v Dlouhé už na jaře ohlásilo premiéru britské komedie Michaela Frayna Bez roucha (v originále Noises Off) v režii Hany Burešové. Nad touto volbou leckdo z kritiků krčil rameny.
Kritika /
Jakub Jan Ryba: martyr i paličák
Svého času hojně uváděnou hru Josefa Boučka Noc pastýřů vrátilo na svoji menší, činoherní scénu Městské divadlo Brno. A je to návrat zdařilý, jenž stvrdil sílu textu a jeho nadčasovost, navíc disponuje řadou neschematických hereckých výkonů.
Kritika /
Dáma s psíčkem na půdě
Za činoherní novinkou Jihočeského divadla Holky a kluci je nutné vystoupat na studiovou scénu Na Půdě, tam diváky očekává elipsoid z židlí. Jen v ohybech je utvořena iluze druhé řady, většina příchozích jako by se účastnila poněkud početnější skupinové psychoterapie.
Kritika /
To víš, že jo, kokote!
Před třemi lety začala novinářka Saša Uhlová zveřejňovat na internetovém deníku A2larm investigativní reportáže z nejhůře placených zaměstnání.
Kritika /
Donkichotové heterosexuality vracejí úder
Kokot je jenom střelka; kompas, ten máte v srdci, zní jedno z nesčetných mouder, která lze vyslechnout v průběhu představení Tři heteráni.
Na Oáze bez Magora
O této knize jsme měli (a chtěli) napsat už dávno. Vždyť vyšla koncem minulého roku a velkou část tvoří texty z Divadelních novin. Nikdy však nebyl vhodný čas, prostor, příležitost. A tak až nyní splácíme dluh, který k této objemné publikaci máme.
François Rabelais a lidová kultura středověku a renesance
Mezi několik knih, které mi – jak se říká – otevřely oči, patří zcela jistě mezinárodně proslulé dílo ruského literárního vědce Michaila Michailoviče Bachtina François Rabelais a lidová kultura středověku a renesance, které poprvé vyšlo v Moskvě v roce 1965 a u nás v roce 1975 v nakladatelství Odeon.
Výstava Račte vstoupit do divadla virtuálně
Když jsme si na stránkách tohoto listu v recenzi výstavy Račte vstoupit do divadla z pera šéfredaktora přečetli zmínku o tom, že by mohla dobře sloužit jako učebnice dějin českého divadla, rozhodli jsme se napomoci tomu vytvořením její 3D vizualizace, tedy aplikace, která umožní procházet výstavou na počítači téměř jako ve výstavní síni.
Výročí 16.−31. října
Vávra Miloš, herec (16. 10. 1945) △ Vohlídal Václav, scénograf (16. 10. 1960) △ Hájková Radka, sólistka baletu (17. 10. 1945) △ Marek David, scénograf (17. 10. 1965) △ Hladíková Eva, pěvkyně (18. 10. 1955) △ Malíková Nina, dramaturgyně (18. 10. 1945) △ Razovová Regina, herečka (18. 10. 1945) △ (Pokračování textu…)
Burza /
Oprava
V minulém čísle Divadelek na straně 13, v článku o dvoudenním jednání Culture Get Together, se přihodily dvě nepříjemné chyby, za které se omlouvám, obě v pasáži o ministerstvu kultury. Za prvé z textu vypadlo jméno náměstka pro řízení sekce živého umění, pana Mgr. Milana Němečka, Ph.D., a za druhé (Pokračování textu…)
Zemřeli
Ronald Harwood (9. 11. 1934 Kapské Město, Jihoafrická republika – 8. 9. 2020 Sussex, Velká Británie) Britský dramatik a filmový scenárista, autor dramat Garderobiér a Na miskách vah, jež se hrála i u nás. Juliette Gréco (7. 2. 1927 Montpellier, Francie – 23. 9. 2020 Ramatuelle, Francie) Francouzská zpěvačka, herečka (Pokračování textu…)
Kritický žebříček 17/2020 …příští vlna/next wave… a premiéry v Praze a Brně
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Veronika Boušová Vladimír Hulec Jiří P. Kříž Kateřina Kykalová Jiří Landa Marcela Magdová Luboš Mareček Dominik Melichar Kateřina Rathouská Jana Soprová Petra Zachatá Vít Závodský Depresivní děti touží (Pokračování textu…)
Martin Finger: Herectví se nevzdám!
Rozhovor s novým uměleckým šéfem Činoherního klubu
Stále jsou naši mrtví s námi
Dnes ráno jsem si udělal takový vzpomínkový výčet mých slavných kolegů: Kocourek, Bulis, Pospíšil, Scherhaufer, Ambrová, Derfler, Kovalčuk, Pecha, Tálská…
Na Heydricha s Golemem
Tomáš Dianiška, vystudovaný herec, se do širšího povědomí zapsal mnohem zásadněji coby autor a nejnověji také režisér – a dnes platí za jednoho z nejvýraznějších českých divadelních tvůrců.
Kečup a vorčestr
Dlouho (asi tak deset minut) jsem hledal nadpis.
Festivaly, Zahraničí / COVID Kultura, Festival d´Avignon, Francie, Maďarsko, Španělsko, Velká Británie
Okno do světa
Avignonský festival byl letos, stejně jako řada jiných, ze známých důvodů zrušen...
Kdo byl Zdeněk Adamec?
V rámci činoherní části salcburského festivalu byla nejočekávanější událostí světová premiéra zatím poslední hry loni oceněného nobelisty Petera Handkeho Zdeněk Adamec. Eine Szene.
Průsečíky v říši loutek
Říší loutek nemám na mysli stejnojmennou pražskou loutkovou scénu, ale celé mnohohlavé impérium postaviček a předmětů z různých materiálů a různým způsobem animovaných, majících za úkol hrát „malé“ divadlo.
Divadelní kacíři přežijí!
Smrt divadla – tak znělo kacířské motto 27. ročníku setkání divadelní, hudební, taneční, literární, výtvarné a jiné alternativy …příští vlna/next wave…
Rozhovor /
Filip Kaňkovský: Trpím decentní závistí
Herec Filip Kaňkovský nastoupil do pražského Národního divadla hned po dokončení DAMU, takže ho dnes na prknech naší první scény vídáme už šestou sezonu.
Národy sobě! (IV)
Plně emancipovaná činohra SND s domestikovaným režisérem Jozefem Budským se již koncem padesátých let projevuje jako soubor nezaměnitelných osobností... Dějiny SND v kontextu českého divadla.
Kulatý stůl o divadle pro děti a mládež v Praze
Ke kulatému stolu o divadle pro děti a mládež zasedli: Marek Bečka, Luděk Horký, Nina Malíková, Jakub Matějka, Zdeněk Pecháček a Karola Štěpánová.