Obsah Divadelních novin 17/2012
Kritika /
Offenbachovská lehkost nahrazena řachandou
Objevování zapomenutých titulů klade na inscenátory paradoxně větší nároky než další nastudování osvědčeného repertoárového kusu. Potvrdilo se to i při premiéře libereckého operního souboru, Offenbachově komické opeře Robinson Crusoé (v českých zemích se už hrála v roce 1931 jako pasticcio pod názvem Robinsonade – asi v pražském Novém...
Rozhovor /
Martina Krátká: S ďáblem bych nechtěla tančit
S Martinou, herečkou Švandova divadla na Smíchově, jsme se sešli dvakrát: před představením poslední zdejší inscenace Eskalátor a po představení. Varovali mě, že je křehká, ale já jsem rychle nabyl pocitu, že to je křehkost nebojácná, a tak jsem ji v otázkách nešetřil. Na svůj křehce mladý věk už toho stihla dost: angažmá v Huse na...
Kontext /
Felicia Zeller: Když chcete něco změnit, musíte spoléhat na čas
Felicia Zeller přijela na premiéru své hry Rozhovory s astronauty v nastudování Divadla Letí. Posléze k nám přiběhla dvouletá holčička a připojil se i partner s kočárkem, výtvarník Arno Bojak, který po celou dobu o dcerku nadšeně pečoval. Dcera Felicie Zeller se pak až do konce rozhovoru „líčila“ máminými šminkami, aby byla do divadla krásná.
Bavorská státní opera lehla popelem
A ne jednou, po každém představení jedné ze čtyř částí Wagnerova Prstenu Nibelungova spěchali návštěvníci před budovu opery, aby shlédli audiovizuální show promítanou na průčelí budovy, při níž pod střechou vyšlehne malý plamínek, zachvacuje posléze okna i masívní dveře, až se po nějakých deseti minutách s rachotem bortí celá budova jako...
Burza /
Alfredův překážkový běh II
Zásluhou filmu Bylo nás deset jsem vešel do povědomí jako mim.
Příloha /
Praktický průvodce ostravskými divadly
Ostravská Broadway? Ulice 28. října! Je jiná. Menší, přehlednější a přece neopakovatelně svá. Ostrava. Rázovitá se tu říká. A ke všemu jaksi šikovně divadelně rozvrstvená – komorní činoherní kousky se dělají v Aréně, nové inscenační postupy aplikují u Bezručů, vedle dětských představení se rodí i alternativní inscenace...
Kritika /
Zetlít v zajetí
Režisér Štěpán Pácl, už dvojnásobný lauerát radokovské ceny v kategorii Talent, se nebojí velkých témat. Se svým souborem Masopust se pustil do Josefa Topola i Henrika Ibsena, v ostravském Národním nastudoval Tyla i Čechova, na Vinohradech změřil síly s Molièrem a nyní se svou trupou představuje Calderónova Vytrvalého prince.
Ceny Divadelních novin za sezonu 2011/12
Ve Studiu Ypsilon byly včera předány Ceny Divadelních novin udělované za tvůrčí divadelní počiny v uplynulé sezoně. Cenu Herecký výkon sezony bez ohledu na žánr získala Gabriela Míčová za roli Romi v inscenaci PKD Odpad, město, smrt. Její režisér Dušan D. Pařízek si odnesl cenu v kategorii činohra.
Kritický žebříček 17/2012 – Divadlo Plzeň 2012
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Zdeněk Hořínek Jan Kolář Richard Erml Jan Kerbr Vladimír Hulec Lenka Dombrovská Jana Paterová Jana Soprová Vladimír Just Josef Mlejnek Zdeněk A. Tichý Michal Zahálka Luboš Mareček Milan Uhde (Pokračování textu…)
Dědova mísa
Groteska sice není jenom, ani především žánr divadelní, zato právě tam mívá největší úspěch a nejvděčnější diváky. Ovšem jak u koho. Revizora vnímali jinak diváci z ulice, jinak prevoschoditělstvo. Stejně se četly Mrtvé duše. České umění nezná tolik krutých grotesek jako třeba německý expresionismus, zato máme v našem groteskním...
Tlustokožec
Jsem člověk na úrovni. Jak bych vám to jenom ilustroval… Představte si mne jako člověka povznášeného uměním.
Zaplaťte
Bylo zajímavé, ne-li překvapivé, poslouchat v diskusi na konci plzeňského festivalu Divadlo masové výtky visegrádské divadelní komunity. Nikdo není spokojen se stávajícím systémem, nikdo nemá rád svého ministra kultury. Ačkoli systémy, které všechny čtyři země zdědily z komunistických režimů, jsou podobné, byly patrné i výrazné rozdíly.
19. září—2. října
19. září V centru Letohradu ve východních Čechách byla otevřena ulička Járy Cimrmana. Dosud bezejmenná cesta slouží jako průchod mezi domy a navazuje na místní muzeum se světničkou českého génia, které vzniklo před dvěma lety. Ensemble Inégal na koncertě nazvaném Baroko v romantizmu v pražském sále Hlaholu přednesl Mši D dur...
Zatrženo
A lze se i divit, že čeští divadelníci, zřejmě otupení všemi seriály, v nichž se míhají už k nerozeznání, nepřijdou znovu s činem, kterým by předem varovali každého, kdo chce bičíkem drezírovat Thalii, aniž ví o ní víc, než že je to divadelní cena. Proč už dávno není osmnáctý listopad Dnem českého divadla? Proč už dávno...
Jan Horák
dramaturg, režisér, umělecký šéf Divadla Orlík, které zahájilo svou činnost ve Studiu Hrdinů, tedy v bývalém kině ve Veletržním paláci.
Albert Čuba
Kniha Zrovna se prokousávám šíleností zvanou Hra o trůny. Navedl mě k tomu skvělý seriál stejného názvu z produkce HBO, který jsem ukradl na internetu (klid, pak jsem ho i koupil) a který jsem zhlédl během několika dní (2 × 10 dílů). A proč šílenost? Protože kupříkladu třetí díl, který teď čtu, má bezmála tisíc dvě stě stran a dva díly...
Bestseller jevišť českých i německých
Egon Ervín Kisch před osmdesáti lety v Pražském Pitavalu napsal: Téměř 100 let řádili Loupežníci na Chlumu na scénách českých a německých divadel. Hra byla nedílnou součástí repertoáru kočovných divadel a hlavně divadel loutkových na celém českosaském pomezí.
Obnovení, vzestup a pád Literárek (No. 17)
Závěrečný díl časosběrné reportáže třiadvaceti let polistopadových Literárních novin aneb Literárky jsou opět ke čtení!!!
Obnovení, vzestup a pád Literárek (No. 18)
Apendix k časosběrné reportáži třiadvaceti polistopadových let Literárních novin. Hodnocení posledních dvou čísel.
S trAKTORem do ulice Krokodýlů
Pražský polskojazyčný soubor trAKTOR projel dvakrát Prahou s dramatizací Schulzovy povídky Krokodýlí ulice a tuto sobotu 27. října a pak v neděli 2. prosince se představí znovu.
MK jmenovalo expertní komisi pro řešení problematiky ND
Včera dopoledne se na své první jednání sešli členové expertního týmu Ministerstva kultury pro řešení problematiky Národní divadla.
Kašpárek v kómatu?
Rád čítávám články Jana H. Vitvara pro jejich živost i názorovou neotřelost. Kašpárek v kómatu (Respekt 7/2012) mě však zarazil mírou neznalosti toho, o čem pojednává. Polemika s textem Jana H. Vitvara.
Kdyby tisíc klarinetů (kritické teze)
Režijní debutant Jan Vondráček obstaral v inscenaci hry Kdyby tisíc klarinetů v Divadle pod Palmovkou skoro všechno: kromě režie i scénickou hudbu, hudební úpravu písní, spolupracoval na inscenační úpravě i na hudebním nastudování. Nic z toho ale není dobře.
I kultura je součástí české ekonomiky
...a zaslouží si strategickou podporu. Živá kultura nespočívá pouze v neziskových a dotovaných uměleckých projektech, ale zahrnuje i podnikatelské aktivity.
Jak udělat kariéru snadno a rychle (kritické teze)
Divadlo na Vinohradech Praha – Frank Loesser, Abe Burrows: Jak udělat kariéru snadno a rychle (How to Succeed in Bussiness Without Really Trying). Režie a choreografie Radek Balaš, hudební nastudování Martin Kumžák.
Zemřel arch. František Skřípek
(7. srpna 1923 Praha - 22. října 2012 Praha) Scénograf Československé televize, malíř, divadelní výtvarník a pedagog.
Zemřel divadelní režisér Rudolf Vedral
Ve věku 83 let zemřel jeden z průkopníků a zakladatelů muzikálového divadla u nás.
O děsivé minulosti a neuspokojivé přítomnosti
Na letošní Divadelní Nitře jsme neviděli žádného Shakespeara či Čechova, zato celou sérii inscenací, které zpracovávaly témata minulosti a současnosti. Reportáž z 21. ročníku největšího slovenského divadelního festivalu.