Obsah Divadelních novin 17/2013
Kritický žebříček 17/2013
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět /2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Lenka Dombrovská Zdeněk Hořínek Radmila Hrdinová Jan Kerbr Vladimír Hulec Vladimír Just Marcela Magdová Dominik Melichar Jana Paterová Jana Soprová Kateřina Rathouská Michal Zahálka Divadlo Na zábradlí, Praha – (Pokračování textu…)
Kritika /
Destruktivní výbuch v suterénu Veletržáku
Fiktivní setkání Mileny Jesenské s dospělou dcerou Honzou Krejcarovou je námět jako hrom. Ve skutečnosti, jak připomíná přehledně připravený divadelní program, žily spolu do roku 1939, tehdy bylo Honze jedenáct let, a statečná, leč lehkomyslná matka ji zapojovala do ilegální činnosti.
Kritika /
Krize středního věku
Kritické může být kterékoliv období lidského života. Čekání v Divadle v Dlouhé se zaměřuje na krizi středního věku. Její kořeny nespočívají v mimořádných velkých událostech, ale v drobných každodenních příhodách, zážitcích, averzích, zvycích a ticích. Jejímu zpodobení lépe než osvědčená zápletková technika odpovídá vynalézavá...
Kritika /
Mohutný kvádr pro Žida
Hrou švýcarského dramatika Maxe Frische Andorra chtělo vinohradské divadlo především otevřít živé téma netolerance. O jeho aktuálnosti není sporu, nemusíme hned sahat ke krizi multikulturalismu, stačí nám k tomu podívat se do našich ulic a sídlišť.
Kritika /
Toufar a jemu podobní
Druhá opera Aleše Březiny Toufar je na první pohled klonem jeho úspěšné „opery-procesu“ Zítra se bude… o justiční vraždě Milady Horákové. Opět příběh ze stalinistických procesů o vraždě faráře Josefa Toufara v souvislosti s tzv. číhošťským zázrakem: při kázání se v místním kostele několikrát pohnul kříž na oltáři, Toufar byl...
Kritika /
Byl a nebyl jsem to já
Relativně mladý zaměstnanec Scotland Yardu je zavolán do bytu Solomona Freitaga a svým etnickým původem vyhovuje přání, aby se jednalo o policistu židovského. Jde prý o vraždu. Poté, co se panu Freitagovi představí, je vyzván, aby vstoupil do vedlejšího pokoje.
Kritika /
Past na Kafku
Se začátkem druhého roku působení Divadla Company.cz na půdě Divadla Komedie vstoupil do repertoáru další významný polský spisovatel – Tadeusz Różewicz. Inscenování jeho hry Past doplňuje linii vztahující se k problematickému vztahu polského národa k vlastní minulosti v čase druhé světové války a bezprostředních let po jejím konci. A to...
Kritika /
Vrahové se přece střílejí
Ve Švandově divadle byla jako předposlední premiéra loňské sezony uvedena hra Jana Kratochvíla Vladimirova děvka. Tento počin si zasluhuje pozornost především z toho důvodu, že se jedná o text, který vyhrál dramatickou soutěž v Cenách Alfréda Radoka za rok 2011.
Kritika /
Večer v hlučném domě
Když začal divadelní spolek Tygr v tísni inzerovat, že jejich site-specific inscenace Golem v domě na pražské Štvanici bude něco zcela nevídaného, protože se budou diváci pohybovat po hracím prostoru dle svého uvážení, byl jsem skeptický: představil jsem si variaci Nebeského Příliš tichého nosu a Haškovy Ambrosie, což je sice lákavé, ale nijak...
Kritika /
Láska až za hrob
Janusz Klimsza v Národním divadle moravskoslezském režíroval příběh příběhů o fatální lásce – Tristana a Isoldu. Vycházel z románu Josepha Bédiera a zůstal věrný poetice starého eposu, nepokoušel se za každou cenu zdokonalit dokonalé, nechal na divácích, zda je pro ně příběh stále dostatečně atraktivní.
Kritika /
Událo se kdysi, děje se dnes
Janáčkova Káťa Kabanová, Catalaniho La Wally, Wagnerův Lohengrin a nakonec Donizettiho Anna Bolena. Ať mám k jednotlivým premiérám ostravské opery v minulé sezoně jakékoli dílčí výhrady, nemohu neobdivovat, jak sebevědomě dvojice Jiří Nekvasil a Robert Jindra realizuje značně ambiciózní program.
Kritika /
Operní kázání
Symbolický příběh nové původní opery Noc plná světla o pokorném přijímání životního osudu vypreparoval libretista, olomoucký biskup Josef Hrdlička, z duchovního dramatu Paula Claudela Zvěstování Panně Marii z roku 1911. Podal ho jako názorné naučení, příliš zatížené katolicismem, než aby mohlo přirozeně zatřást svědomím současnosti – a...
Kritika /
Setkání druhů
Uvedení původního muzikálu Mata Hari v pražském Divadle Broadway je prolnutím různých světů. Radek Balaš jakožto libretista příběhu sestrojil retrospektivu života exotické tanečnice a špionky přesně po vzoru své předchozí Marilyn v Klicperově divadle v Hradci Králové. V obou případech je ústředním hybatelem životních osudů dítě, dcera, pro...
Kontext /
Záslužná edice utěšeně košatí
Do dnešního dne vydal Jan Dvořák v nakladatelství Pražská scéna kolem osmdesáti titulů. Kromě výjimečných reprezentativních publikací jako Jaroslav Malina či Divadelní kostým (většinou v kooperaci s Divadelním ústavem) jsou páteří jeho programu ediční řady.
Rozhovor /
Jan Dvořák: Divadlo mizí, kniha zůstává…
Se zakladatelem o nakladatelství divadelní literatury Pražská scéna
Mistři, Sněhurka a bazén – Salzburger Festspiele 2013
Hlavním dramaturgickým tématem operní části letošního festivalu byla konfrontace díla dvou jubilantů: Richarda Wagnera a Giuseppe Verdiho. Závěrečný týden nabídl mj. poslední reprízu Mistrů pěvců norimberských, koncertantní provedení Nabucca a prvního dějství Valkýry.
Jak došlo k pozvání na Salzburger Festspiele
Ve dnech 19.–23. srpna hostovalo brněnské Divadlo Reduta, komorní scéna Národního divadla Brno, s inscenací Jana Mikuláška Nenápadný půvab buržoazie na jednom z nejprestižnějších evropských festivalů Salzburger Festspiele. Inscenace byla zařazena do soutěžní sekce Young Directors Project.
Snobský slapstick
Hommage Jana Mikuláška na Buñuela se výborně hodí do projektové řady Young Directors Project na divadelním festivalu v Salcburku.
Kritikenrundschau
V německém Bayerischer Rundfunk BR 2 (20. srpna 2013) komentuje Sven Rickelfs Mikuláškovu svéhlavou jevištní adaptaci Buñuelova filmu, která letos poprvé na Young Directors Project ukázala něco jako politickou relevanci, a byla tak velmi zajímavou tečkou.
Kontext /
Divadlo na Vinohradech – dům s anděly
Transformace pražské divadelní sítě
Kontext /
V hlavní roli neherečka
Přečetli jsme v Literárních novinách
Burza /
3SES3
V čase výročí Mnichova se nabízí otázka, nakolik jsou pojmy jako hrdost, bojovnost a neústupnost v dnešním světě pochopitelné? A teď nemáme ani tak na mysli mimořádnou situaci, jako spíše každodenní život.
Burza /
Pojištění neschopnosti výkonných umělců
Exkluzivní nabídka pro členy Herecké asociace: 10 % nižší výše pojistného
Burza /
Ceny Divadelních novin za tvůrčí počiny sezony 2012–2013
Alternativní divadlo: Petr Boháč za režii a koncept inscenace One Step Before the Fall / Spitfire Company & DAMÚZA Tanec a balet: Markéta Vacovská za choreografii inscenace One Step Before the Fall / Spitfire Company & DAMÚZA Hudební divadlo: Miloš Orson Štědroň za hudbu a libreto inscenace Divadlo Gočár / (Pokračování textu…)
Helenka zvaná Míša
Mnozí ji znali jen pod jménem Míša, jak ji kdysi „přejmenoval“ její manžel Leoš Suchařípa. Pro nás, kdo jsme ji poznali už ve studentských letech, to byla dlouho Helena.
Symbol kontinuity divadelního tisku
Osobně si ji, její eruptivnější povahu se sarkastickou přesností v označování čehokoli, poprvé vybavuji v redakci Scény v souvislosti s Otakarem Blandou, který s Míšou sdílel za normalizace podobný osud (snad i nějaký čas pracovali společně v technicko-korektorských pozicích v tiskárně v Karmelitské ulici). Scéna se v druhé polovině 80. let stala...
Míša i Helena
To auto byla bílá Škoda Forman. Notně už rozvrzaná, řízení táhlo, tuším, doprava. Do toho ne dvakrát bezpečného vozu jsme pravidelně usedali a vydávali se v barvách Divadelních novin za divadlem. Já většinou řídil, vedle mě často Bára Topolová, vzadu Richard Erml, Vláďa Hulec, a když to jen trochu šlo – Míša Suchařípová.
Míša
Od vzniku těchto novin jejich poslední strana tradičně patří memoárům, postřehům a jiným záznamům divadelních osobností.
Burza /
Po(c)hyby současného umění (No. 4)
Včera byla v rámci festivalu uvedena premiéra tanečního souboru 420PEOPLE Mirage. Projekt je inspirován fenoménem stand-up comedy.
Po(c)hyby současného umění (No. 3)
Pondělí a úterý v Arše aneb Mnoho pohybu pro nic z Indie a apollónský duet z Belgie.
Zprávy /
Hudební sklepy otevírají
V Praze dnes začíná celoroční hudební festival písničkářů Hudební sklepy. Bude se konat každou středu až do konce května v dejvické kavárně Už jsme doma.
Zvěsti z Krytu (No. 17/2)
Literární ukázky z dávných dob. Pro připomenutí, že existovalo něco jako lid. Pokračování úvahy z minulé soboty o tom, co znamená termín "lid".
Zprávy /
Vzniká ještě nějaká původní tvorba?
Coworkingové centrum Creative Gate představuje diskusní pořad Úhel pohledu, který se uskuteční dnes v 19 hodin v prostoru Era svět na Jungmannově náměstí.
Rozhovor /
Martin Glaser: Ve zlu a negaci se nedá žít
Režiséra Martina Glasera znám dlouho. Už když byl na DAMU, kde byl jeho spolužákem Dušan D. Pařízek a spolu s ním a celým ročníkem založili nezávislý soubor Na prahu. A sledoval jsem pak jeho dráhu dál. České Budějovice, kam nastoupil hned po škole, Liberec, Plzeň, Ostrava, Pardubice, Olomouc, Praha…
Tip (nejen) na tento víkend: Ostrava v Praze
Bohatý a pestrý program divadelní přehlídky Ostrava v Praze odstartuje dnes 19. října v Divadle Komedie inscenace Gogolových Hráčů v režii uměleckého šéfa Komorní scény Aréna Ivana Krejčího. Podrobný program přehlídky a další informace najdete uvnitř.
Zprávy /
Životy v hudbě a tanci zvítězily
Padesátý ročník festivalu České televize Zlatá Praha ovládl dokument o dirigentské legendě. Nejvyšší ocenění Grand Prix Golden Prague si odnesl dokument Cesta životem: Sir Georg Solti. U návštěvníků festivalu zvítězil snímek České televize Daria Klimentová – Život v tanci.
Zprávy /
Výzvy, paradoxy, hry: Václav Havel – I.
Dnes se v Knihovně Václava Havla uskuteční první ze setkání věnovaných divadelním hrám Václava Havla. Cyklus zahajuje večer věnovaný jeho postvězeňskému dramatu Largo desolato.
Zvěsti z Krytu (No. 17/3)
Proměnlivost termínu "lid" dovolím si v kontrastu k včerejší části zdokumentovat s realitou současného světa: Devět žen „z lidu“ se svléklo a ukázalo, jak vypadá jejich nahé tělo. To je odvaha!
Po(c)hyby současného umění (No. 6)
Dnes o dvou projektech – tanečním site-specific Naučená bezmocnost souboru VerTeDance a autorské inscenaci Angel-y herečky Vandy Hybnerové a tanečnice Lucie Kašiarové.