Obsah Divadelních novin 17/2014
Nezařazené / Kronika
Bylo & bude 17/2014
Bylo Až do dna ponížení Televizní cyklus Nevinné lži má právem pro svou nadprůměrnou úroveň dobrou pověst. Scénář dílu Na dně skleničky (21. září) napsal Jan Prušinovský, režíroval Bohdan Sláma se svými oblíbenými herci jako Táňou Vilhelmovou či Pavlem Liškou v menší roli, spolu s typově dobře obsazenými herci jako (Pokračování...
Kritika /
Fantom opery je v Praze!
Producent František Janeček si k sedmdesátinám nadělil svůj životní sen, alespoň jak říká: pořídil v Praze domácí produkci proslulé megashow Andrewa Lloyda Webbera Fantom opery a po premiéře se všemi aktéry a diváky obřího divadla GoJa Music Hall své narozeniny na opulentním rautu oslavil. Závistivcům je třeba důrazně připomenout, že to všechno...
Kritika /
Návrat chlebíčkové kultury
Na rovinu – v Kalichu jsem byl poprvé a o tom, jací diváci a za čím sem táhnou, nemám iluze. Mám předsudky. Do nekonečné řady muzikálů a inscenací s televizními hvězdami devadesátých let, které už nejsou moje rozlišovací schopnosti s to zařadit alespoň rámcově, se však najednou procpal projekt dvou nejvýraznějších divadelních osobností...
Kritika /
Zeměměřič K. jako produkt nové totality
Uvidět a přečíst román Zámek v jiné optice, než jakou bývá tradičně vykládáno toto poslední dílo Franze Kafky, se pokusili v brněnském HaDivadle. Režisér Ivan Buraj s dramaturgyní Dagmar Radovou neservírují tradičně nabízenou černou grotesku o bezmocném jedinci marně zápasícím s byrokratickým aparátem ani příběh o tajemné iniciaci jedince....
Kritika /
Fyzika mořských vln
Tanečník Jiří Bartovanec, bývalý student konzervatoře Duncan Centre, od roku 2003 člen světově proslulého souboru Sasha Waltz & Guests, žije v Berlíně, zde začal i choreografovat – zpočátku vlastní sóla. Dvě z nich představil i v Praze – nejprve hledal svou identitu osobní, a nalezl tak své africké kořeny. Poté, jak říká, dospěl k...
Kritika /
Upíří rej podle Glazarové
Titul Vlčí jáma je v povědomí starší generace spjat především s úspěchem české (tehdy československé) kinematografie na benátském festivalu 1958, také ovšem s prvním výrazným vystoupením mladičké Jany Brejchové na stříbrném plátně. Psychologický román Jarmily Glazarové z roku 1937 tehdy režíroval Jiří Weiss.
Kritika /
Mukl A03915
V Brně rostou nezávislé produkce jako houby po dešti. Poslední, Opera Povera, kterou vloni založil režisér Rocc s Pavlem Petráňkem a Tomášem Cafourkem, se představila pravdivým operním monodramatem z jáchymovského pekla Martin Středa.
Rozhovor /
Martin Františák: Soubor má mít zdravé čelisti
Básník s motorovou pilou v ruce. Divadelník se zemitostí horalů. Martin Františák. Poměrně dlouho jsme se snažili potkat kvůli rozhovoru, a když už se to zdařilo, bylo to setkání přátelské, milé, zemité i poetické, něžné i drsné. Zdálo by se, že zřejmé protiklady vyžadují hledání zlaté střední cesty. Ne však u tohoto režiséra, který se...
Kontext /
Panu Hořínkovi s láskou…
Ve středu se Zdeněk Hořínek, jak bývalo jeho dlouholetým zvykem, zastavil v redakci Divadelních novin, aby si vzal právě vyšlé číslo, velmi často s vlastním chytrým článkem, aby odevzdal zadanou práci a vyzvedl si novou. Měli jsme ho rádi pro jeho plebejství, vždy prohodil pár přátelsky ironických slov, zavtipkoval na náš i cizí účet. V pátek...
Kontext /
O kritikovi, jenž miloval absurdno
Poprvé jsem jméno Zdeněk Hořínek zaznamenal v měsíčníku Divadlo v červnu 1969: psal o Ypsilonce, která se zrovna stávala mou divadelní hvězdou, a vedl dialog s Ivanem Vyskočilem, jehož jsem adoroval neméně. Až později, kdy už jsem byl divadlem „an sich“ zaujat nadobro, přečetl jsem si jeho jiné články, studie a poznámky ve zmíněném časopise a...
Kontext /
Zdeněk, můj oblíbený…
Zdeněk Hořínek byl můj oblíbený učitel, později kolega a ještě později kamarád. Na počátku devadesátých let jsme oba nastoupili na divadelní vědu pražské filozofické fakulty, on jako pedagog, já jako studentka. Docent Hořínek vyučoval předměty z teorie či dějin dramatu a divadelní kritiku. Z jeho lekcí mi utkvěly dva hlavní dojmy –...
Kontext /
Utrpení, vztek a zoufalství; Edinburgh Fringe 2014
V pořadí 67. ročník edinburského Fringe festivalu je podle pořadatelů největší uměleckou přehlídkou na světě. Letos opět rekordně narostl na objemu (s 11% navýšením oproti loňskému roku překročila programová nabídka hranici 3000 prezentovaných produkcí). Pro návštěvníka to znamená ještě větší zmatek při orientaci v čtyřsetstránkové...
V Salcburku historicky i současně aneb Podtitulek o titulním titulku
Závěrečný týden Salzburger Festspiele přinesl v posledních reprízách oper Fierrabras Franze Schuberta a La Cenerentola Gioachina Rossiniho komplementární podíl „historicky poučené“ interpretace: Fierrabras je rekonstrukcí dobové jevištní praxe, hudební provedení je dnešní, La Cenerentola (čili Popelka) zazněla s komorním orchestrem využívajícím...
Burza /
Rejžek píše Justovi
Málem bych se nedostal k tomu, abych psal o hlavním a nejsmutnějším tématu podzimních dnů, kterým je ovšem smrt Petra Skoumala. To, co se nyní děje, s geniální předvídavostí vyzpíval tento nenahraditelný skladatel, textař, pianista a komik už dávno před listopadem 1989.
Burza /
Burza /
3LO3
V Plzni postavili za velké peníze velké divadlo. Nemají moc „velký voči“? Je vhodné stavět dnes divadlu velké budovy? Co si myslíte o starých i moderních svatostáncích pro divadlo?
Burza /
Bylo nás pět a půl Dějství čtvrté
Morava Druhou divadelní sezonu v Uherském Hradišti jsem byl vypakován z hereckého domu Zelený strom – bývalého bordelu, gestapa, městského výboru strany a posléze nad poměry lukrativního bydlení pro umělce. U této exkluzivity s koupelnou, záchodem, kuchyňkou vybavenou moderním kuchyňským robotem, s koženými sedačkami, válendami, konferenčním...
Burza /
Burza /
Zpráva o setkání herců v Divadle v Dlouhé (21. září)
Podpora Prezident HA požádal správní radu Nadace Život umělce o možnost finanční podpory pro ty, kteří se kvůli pětiměsíční absenci v dabingu dostali do existenčních problémů. Správní rada NŽU odsouhlasila, že nám pomůže a že uvolní určité prostředky.
Na Václavským Václaváku (No. 3)
Na mezinárodním festivalu 4 + 4 dny v pohybu se poprvé představil také soubor Ryba řvoucí s projektem Trasy vlasů.
Na Václavským Václaváku (No. 4)
O Druhém městě – site-specific projektu, na němž spolupracovaly soubory Vosto5 a VerTeDance společně se studenty KALD DAMU – se dá mluvit jen výčtem toho, co všechno je tu k vidění. Vše ostatní už by byla škoda prozrazovat.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 74)
Ach, Bože můj, a k čemu je smrt aneb Mudrování nejen nad bolem, zmarem a skonem Vojtěcha Barchovského.
Pražská ani muk! (No.1)
Mezi davy proudícími centrem Prahy, aby zahlédly mámivá světla videomappingů a instalací festivalu Signal, jsem zabloudila jen na chvíli. Raději jsme si odskočila do Alty nedaleko holešovického výstaviště, abych byla svědkem prvního pražského festivalu pantomimy Mime Fest. Zahajujeme denní zpravodajství z festivalu Mime Fest Praha.
Pražská ani muk! (No. 2)
Skupina pěti mladých žen, které loni společně založily Mime Fatale, už má za sebou dva projekty – Na Plechárně a Push the Button. Nyní představily nový projekt vycházející z prostředí čundrů, táboráků a buřtů – Ešús.
Pražská ani muk! (No. 3)
Boris onemocněl, a tak se slavnostní hybnerovský „The best of“ večer musel konat bez něho. Pořadatele Mimefestu to ale nezaskočilo a na jeviště pozvali skupinu Mime Prague, aby Hybnerovi vzdali hold alespoň na dálku. Na to, že šlo o náhradní program, bylo rozhodně na co se koukat.
Tip na příští týden: Magický svět kabaretu a butó v NoD
Narozeninové oslavy NoD/ROXY budou hostit i zahraniční hosty.
Na Václavským Václaváku (No. 6)
Divadelní formace Stage Code přizvala sbor La Grande Bande a dětské zpěváčky sdružené pod názvem Kampata a uspořádala podvečerní procházku Cros-sing time.
Na Václavským Václaváku (No. 5)
Hvězdy zemřou za trilion let, tebe to čeká možná zítra. Zhruba takto je možné shrnout poselství nového multimediálního projektu SPAM-SMRT rappera Vladimíra 518 a zvukového mága Davida Vrbíka.
Prase v divadle (No. 15)
Neděle festivalu ...příští vlna/next wave... se v Brně nesla v duchu dívčích problémů, vnímání okolí a jejich místa ve světě. Jeden projekt tématizoval vztah matka – dcera, druhý byl mírně surreálným obrazem hektického života posluchačky vysoké školy.
Česká i světová pantomima obsadí Prahu
Mezinárodní festival pantomimy Mime Fest, jehož třetí ročník se konal v září v Poličce, proběhne poprvé od 17. do 22. října také v Praze.
Úchvatný mág s příběhy vystoupí v Arše
Dva projekty vlámského divadelníka, hvězdy evropských progresivních scén, Pietera De Buyssera uvede koncem října Divadlo Archa.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 75)
Sleduji učednická léta dramaturgyně Kateřiny Menclerové a režiséra Juraje Augustína snad čtyři roky, a proto jsem se rozjel za jejich první inscenací s profesionálním souborem rozjel aneb Mudrování nad zlínským Oněginem.
Pražská ani muk (No. 5)
Mime Fest přivítal v české premiéře i další zahraniční hosty - a to Alexandra Neandera a Wolframa Bodeckera. Tato francouzsko-německá dvojice se přiznaně hlásí k odkazu Marcela Marceaua, u něhož oba dva kdysi pracovali jako asistenti.
Zprávy /
Ceny česko-německého porozumění pro Pavla Kohouta a Jitku Ludvovou
Uměleckou cenu německo-českého porozumění obdržel minulou středu spisovatel Pavel Kohout a bývalý velvyslanec Hermann Huber. Čestnou cenou byla za Českou republiku vyznamenána odborná pracovnice Kabinetu pro studium českého divadla Jitka Ludvová a za Německo Dirk du Pin.
Vítězi ankety Neviditelný herec se stali Munzar a Balzerová
V sobotu 25. října byly v přímém přenosu pořadu Tobogan na Dvojce Českého rozhlasu vyhlášeny výsledky 18. ročníku ankety Týdeníku Rozhlas Neviditelný herec.
Sedmkrát ostravské divadlo
Přehlídka Ostrava v Praze!!!, která představí nejlepší inscenace všech ostravských divadel, se bude konat od 26. října do 2. listopadu.
Pražská ani muk! (No. 4)
V pondělí se festival přestěhoval z Alty do žižkovského paláce Akropolis. Prvním z cizinců, který tuto scénu vyzkoušel, byl Michael Trautman, jenž se přes čtyřicet let pohybuje na scéně jako klaun, mim, storyteller, kouzelník a kabaretiér.
Na Václavským Václaváku (No. 7)
Premiéra inscenace Collective Loss of Memory bezpochyby aspiruje na pomyslný titul Největší událost festivalu 4+4 dny v pohybu. Ke spolupráci s DOT504 se vrátila dvojice choreografů Jozef Fruček a Linda Kapetanea.