Obsah Divadelních novin 17/2015
Rozhovor /
Petr Boháč: Macbetin je divadelní esej
Rozhovor s uměleckým šéfem Spitfire Company
Burza /
KOMEDIANTI NA STŘELÁKU
O divadelní pouti (v té době ještě nazývané Staropražskou poutí) jsem se dozvěděl v době, kdy jsem měl po přijímacích zkouškách na loutkářskou katedru, ale výsledek zkoušek mi ještě nebyl znám. Byla mi nabídnuta účast na tomto projektu. Jelikož jsem, přiznám se, loutkové divadlo jako profesi, které bych se chtěl (Pokračování textu…)
Příliv trvá
Už podruhé se mi dostalo té cti napsat pár řádek o festivale, který je mi duchem i srdcem nejbližší. Budu tedy zkraje drobně sentimentální. Ačkoli festival …příští vlna/next wave… letos žádné významné jubileum neslaví (pokud tedy nevnímáte jako významnou lehce symbolickou a jako dvě labutě na jezeru se tvářící 22), já ano. Je to přesně...
Cesty uměleckým podsvětím
Miroslav Bambušek se vydal do rozsáhlých podzemních prostor Nákladového nádraží Žižkov, aby hledal a divákům zprostředkoval „pravdy o umění“. Zcela jedinečně a pouze u příležitosti festivalu …příští vlna/next wave… zde 27. a 28. září uvedl projekt s názvem Quatro Mother Fuckers. Žádné angažované divadlo či výrazně ožehavé téma...
Kritika /
Banalita na druhou
Zelené plátno vinoucí se po podlaze jeviště až na horizont a překrývající zadní stěnu evokuje televizní studio, kde se na pozadí herců, spíkrů, komentátorů… promítá předem připravené prostředí. Ovšem tento efekt se nikdy během následující produkce nevyužije.
Kritika /
Trenažér zábavy
Letošní ročník festivalu …příští vlna/next wave… přinesl řadu projektů, které zcela rozložily očekávání (i těch v alternativě zběhlých) diváků. Jedním z nich byla inscenace Divadla D’EPOG Vše, co je krásné, rozmnožit má se, která nadchla i odradila pojetím oscilujícím na hraně trapnosti a kýče.
Kritika /
Kvádrování s Fručkem
Když se vnitřně nastavíte na sledování pětihodinové performance a ona po dvou hodinách skončí, připadáte si jako „rootless“, aniž máte se skupinou RootlessRoot Jozefa Fručka a Lindy Kapetaney cokoli společného.
Kritika /
Byl jednou jeden dům
Dramatická tvorba Wernera Schwaba se – s výjimkou titulu Prezidentky – na českých jevištích kupodivu příliš často neobjevuje. Že by snad naši tvůrci nenacházeli to správné pochopení pro autorova fekální dramata, v nichž specificky jízlivým pohledem a v kombinaci se svéráznou básnickou imaginací obnažuje neduhy společnosti?
Kritika /
Rozpačitá revue, řekl bych
Kdo jiný než Ondřej Havelka byl práv uvést na filmové plátno či divadelní jeviště osudy swingového všeuměla a správného chlapa Jiřího Traxlera. Stýkal se s ním v posledních letech jeho dlouhého života a natočil o něm báječný televizní dokument.
Kritika /
Ira Levin nahání hrůzu v Brně
Stařena a stařec Mackeyovi se v restauraci studentce sociologie Susan a jejímu novému příteli Larrymu představili jako správci rodinného sídla Brabissantových. Získali dívku k zvláštní službě: její podoba s mrtvou Veronikou Brabissantovou ji předurčuje k tomu, aby mrtvou na kratinkou chvíli sehrála. Udělala by tím radost Veroničině sestře...
Rozhovor /
Petr Krušelnický: Každej umělec by měl jít uklízet ulice
S Petrem Krušelnickým neboli Krushou jsme se sešli na pivu v Holešovicích v době, kdy byla inscenace hry španělského dramatika Carlose Be Woman in a taxi crossing New York ještě horkou novinkou a Bambuškova produkce Quatro Mother Fuckers na žižkovském nákladovém nádraží vzdálenou hudbou sfér.
Burza /
Patrick Fridrichovský: Byla to „Sezona štěstí“
Ceny doma i v zahraničí, veliký zájem diváků sklízí po své první sezoně v čele souboru operety a muzikálu Národního divadla moravskoslezského v Ostravě dramaturg Patrick Fridrichovský.
Kontext /
Lubomír Lipský nás poprvé zarmoutil
Je horký letní den roku 1966. Maminka na chatě v Plané nad Lužnicí od časného rána peče koláč, vaří, uklízí a připravuje dům na příjezd hostů. Říkám jí: „Mami, ty děláš, jako kdyby měla přijet anglická královna.“ – „Ne, Honzo,“ odpověděla mi, „přijedou naši přátelé. A to je víc. Pamatuj si to.“
Kontext /
Knihovnička – O loutkách
Loni v nakladatelství Routledge vyšel soubor 28 statí teatrologů, divadelníků a badatelů o loutkách v nejširším slova smyslu: ostatně název – Průvodce loutkářstvím a materiální performancí to naznačuje. Všehochuť: studie národopisné, studie dějepisné, stati sentimentální, stati sebeopěvující, nářky, nostalgie, spisy hluboko- i plytkomyslné...
Kontext /
Ceny Divadelních novin
Ve středu 23. září se sešla porota, která letos čítala sedmadvacet členů, a z kandidátů nominovaných v prvním kole zvolila vítěze Cen Divadelních novin za sezonu 2014/2015. Laureáti budou vyhlášeni 15. října v prostoru Jatka78. Slavnostní udílení bude uvádět duo Bratři v tricku.
Miguel Ángel Martín Bordera: Krize pomáhá
Jeden z nejslavnějších současných španělských loutkářů. Narodil se v roce 1966 do rodiny výtvarníků. Po studiích malby a reklamního designu se rozhodl pro divadlo. V roce 1994 založil společnost Carros de Foc, která má svou základnu ve španělském městě San Vicente del Raspeig nedaleko Alicante, odkud pravidelně vyjíždí do všech koutů světa....
Zeleným vrchem ke Stodole
V severobavorském Bayreuthu, Wagnerově městě s proslaveným festivalem, je možné navštívit v místním parku výstavu Verstummte Stimmen (Oněmělé – nebo Umlčené – hlasy). Myslím, že stojí za to – pokud do Bayreuthu přijedete – ji neminout.
Burza /
Levínský píše Uhdemu
Jak se dívám na současnou debatu ohledně uprchlíků? První, co mi přijde pozoruhodný, jak všichni s velikým zaujetím operují se zájmenem MY. Všichni mají obavu o NÁS a konají ve prospěch NAŠEHO dobra. V tomto smyslu je příkladného altruismu na všech stranách přehršel, kdyby se konalo mistrovství světa v obětování sebe sama pro blaho celku, tak...
Burza /
Národní muzeum informuje
Soupis repertoáru Prozatímního divadla v elektronické verzi na webu Národního muzea
Burza /
Soňa Červená čestnou členkou HA
Herecká asociace informuje
Burza /
Došlo do redakce
Miroslav Paleček: Ježkárny (CD, Supraphon, 43:16 min.) Semaforské duo Paleček–Janík – obdobně jako Suchý se Šlitrem – čerpalo svou tvorbu z přímého vlivu písní Osvobozeného divadla. Miroslav Paleček je pravidelně zařazuje do svého repertoáru a nyní jich patnáct – konečně – vydává na samostatném albu. Doprovází se na kytaru (včetně...
Jak šel čas v Rokoku
Stoletá historie ve čtyřech skocích (I) Karel Hašler kontra sedmičkáři
Burza /
Na Spectaculu zvítězila Compagnie Philippe Genty
Hlavní cenu si z loutkářského festivalu Spectaculo Interesse, který v pátek večer skončil v Ostravě, odváží francouzský soubor Compagnie Philippe Genty za inscenaci Zigmund Folies. Porota vybírala z 18 soutěžních představení, které přivezly soubory z 11 zemí.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 126)
Zdařilá balada o hamižnosti, intoleranci a krutosti Je třeba zabít Sekala aneb Mudrování o tom, jak se s podzimem vrátilo do Mahenky divadlo.
Theatrum Mundi Brno (No. 4)
Jakékoliv klíčové myšlenky pro mě zůstaly ztraceny... O Mojmírovi II. aneb Soumraku říše bratislavského SND a Sedmi smrtelných hříších vídeňského Volkstheateru.
Theatrum Mundi Brno (No. 3)
O maďarské inscenaci Caesar Róberta Alföldiho aneb ...a co ten déšť?
Theatrum Mundi Brno (No. 2)
Chladný nedělní večer mohli návštěvníci Divadelního světa Brno strávit pěkně v teple Divadla Husa na provázku sledujíc ústecký Klub rváčů. Nebo se stejně jako já mohli vydat do venkovních prostor Brněnského výstaviště, aby se stali svědky Macbethovy honby za mocí.
Theatrum Mundi Brno (No. 1)
Úvodní večer festivalu Divadelní svět Brno patřil hned několika inscenacím. Já jsem si vybrala one man show Patricka Morrise Bloominauschwitz z britského souboru Menagerie. Zahajujeme denní zpravodajství z festivalu Divadelní svět Brno.
Kritika /
Jenůfa brněnského usmíření?
Martin Glaser jako by chtěl inscenací opery Leoše Janáčka Její pastorkyňa usmířit zdejší tradicionalisty se současnou estetikou a se snahou hledat i v operním díle aktuální témata, aniž by jim ovšem výrazně sáhl na milované dílo. I na kroje došlo, jen byly stylizované, nehistorické.
Kritický žebříček 17/2015 – …příští vlna/next wave…
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Veronika Boušová Vladimír Hulec Tereza Hýsková Jan Kerbr Lukáš Křížek Otto Linhart Marcela Magdová Dominik Melichar Jana Soprová Nicola Škvarová Martin J. Švejda Miroslav Bambušek: Quatro Mother Fuckers (Pokračování textu…)
Theatrum Mundi Brno (No. 5)
Inscenace tragických děl dvou z nejhranějších světových dramatiků – Williama Shakespeara a A. P. Čechova – zahnaly i poslední zbytky slunečních paprsků pokoušejících se prorazit podzimní oblohou.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 127)
Husa na provázku si připomněla narozeniny muže, který pohnul koly osudu dějin našeho státu aneb Mudrování nad Prasetem a Prodankou v Huse.
Zápisník Jana Kerbra (No. 13)
Je vždycky příjemné pobývat v publiku se soustředěnými, zaujatými dětmi aneb Laskavý Sherwood v Minoru-
Soukromý FDNJ 2015 (No. 4)
Tentokrát o Dostojevského Běsech v Staatsschauspiel Drážďany. Poslední díl miniseriálu předznamenávajícího blížící se PDFNJ v Praze aneb V Německu se na významných scénách stále hraje i interpretační divadlo udržující si pevnou (a skvělou), byť moderní divadelní formu.
12 ze 760
Dne 27. září se v Paříži sešlo 250 zástupců festivalů z celé Evropy na vyhlášení první ceny EFFE. Mezinárodní porota, které předsedal Vincent Baudriller, ocenila 12 nejinovativnějších festivalů tohoto roku z celkového počtu 760 festivalů z 31 zemí. PQ 2015 byl jedním z nich.
Teroristé a démoni putují do Brna
Festival divadelní, hudební, taneční, literární, výtvarné a jiné alternativy …příští vlna/next wave… se koncem října přelévá do Brna. Také zde bude po čtyři večery naplňovat letošní téma Teroristé a démoni.
Clown Bilbo bloguje (No. 48)
Slyšel jsem vtip, že továrna budoucnosti bude zaměstnávat jen dva živé tvory: člověka a psa. Člověk má za úkol krmit psa a pes hlídat, aby člověk v továrně na nic nesahal. Smutný konec snílků veškerenstva! Hrajeme, hrajeme a zdá se… Aneb Člověk, pes, Quijote.
Přelet nad loutkářským hnízdem již čtvrt století
Na jubilejním 25. ročníku Přeletu nad loutkářským hnízdem během tří dnů vystoupí celkem 14 loutkářských souborů, skupin či sólových interpretů se čtrnácti inscenacemi pro děti i dospělé. Proběhne ve dnech 6. - 8. listopadu.