Obsah Divadelních novin 18/2021
Mašíni
Rád bych uvedl několik poznámek ke vzniku hry i zážitku z premiéry Mašínů, které jsme uvedli v Divadle Na Jezerce.
Sukces měsíce
Benjamin Britten: Peter Grimes, dirigent Marko Ivanović, režie David Radok, Národní divadlo Brno v Janáčkově divadle, 9. října 2021 Brněnské nastudování jednoho ze stěžejních operních opusů 20. století je inscenací přinejmenším desetiletí. Pod taktovkou Marka Ivanoviće je slyšet každá fráze, každý sebetišší tón do detailu propracovaného...
Petr Štědroň: Německojazyčné divadlo je velmi svobodné
Rozhovor s ředitelem PDFNJ
Moji exiloví dobrodinci
(k říjnovým narozeninám Zdeny Salivarové a Sixty-Eight Publishers)
Jon Fosse čestným doktorem JAMU
Na slavnostním zasedání Umělecké rady JAMU 15. října v Divadle na Orlí obdržel norský dramatik Jon Fosse Zlatou medaili JAMU a diplom s titulem Doctor Artis Dramaticae Honoris Causa Janáčkovy akademie múzických umění. Laudatio nazvané V milosti okamžiku pronesl děkan Divadelní fakulty JAMU doc. Mgr. Petr Francán. V poděkování Fosse (Pokračování...
Kritický žebříček – Balet 2021
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Marcela Benoniová Lucie Dercsényiová Ivana Kloubková Lucie Kocourková Ivanka Kubicová Zdeněk Prokeš Roman Vašek Národní divadlo, Praha – Spící krasavice (M. Haydée) 3 2 3 4 3,5 2,5 (Pokračování textu…)
Krakov, podzim, Kantor
V prosinci roku 2020 se v Krakově k 30. výročí smrti Tadeusze Kantora nekonalo nic, žádný průvod jeho postav a loutek městem. Covid zrušil i slavné adventní trhy na Rynku Glówném a uzavřel předvánoční čas do soukromí domácností. Ani velkolepé divadlo bohoslužeb nebylo tak velkolepé jako jindy. A kostel svatých (Pokračování textu…)
Kritika /
Mašíni, Jezerka a bída české reflexe…
Soukromé Divadlo Na Jezerce má jistě v naší kultuře úplně jinou pozici, jiné funkce a hlavně už řadu let úplně jiné starosti než být pokusným instrumentem ke zkoumání čehokoli: stavu české společnosti, případně její kritické sebereflexe či kulturnosti.
Kritika /
Maryša jako kobyla na koňském handlu
Zdá se, že kanonické texty českého realismu po vlně postmoderních scénických kejklí devadesátých a počátku nultých let opět provokují domácí režiséry mladší generace. A je to především Maryša, s níž chtějí poměřit vlastní poetiku.
Kritika /
Mumraj pohybu a slov
Hra Petra Zusky a dalších s názvem Terapie, inscenovaná v Dejvickém divadle, vlastně divadelní hrou není, ale bůhví, čím je, či chce být. Scénickou básní?
Kritika /
Křup. Kdopak se tu klube?
Ostravské Divadlo Petra Bezruče se v adaptaci novely Iana McEwana Skořápka, již uvedlo v české premiéře, formálně i tematicky obrací k vlastní zářné minulosti.
Kritika /
Josefa Floriana cesta do Etiopie
Jako třetí premiéru sezony 2021/2022 uvedlo Horácké divadlo v Jihlavě inscenaci o Josefu Florianovi ze Staré Říše na Moravě Poklekni před duší.
Kritika /
Co si počít, když režisér je mrtev?
Němec Marius von Mayenburg patří ke vzácné sortě současných dramatiků, kteří dokážou oslovit široké spektrum diváků, neboť umějí perfektně ovládnuté řemeslo skloubit s podstatnou výpovědí o dnešním světě a zároveň si s gustem pohrávají s dramatickými a divadelními konvencemi.
Kritika /
Napjaté očekávání výstřelu
Adaptaci románu Zeď rakouské autorky Marlen Haushofer nabídlo brněnské HaDivadlo na jaře tohoto roku nejprve v online remediované podobě.
Kritický žebříček – Premiéry
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Vladimír Just Jan Kerbr Jan Kolář Jiří P. Kříž Kateřina Kykalová Jiří Landa Luboš Mareček Kateřina Rathouská Marie Reslová Jana Soprová Martin Švejda Vít Závodský (Pokračování textu…)
Kritika /
Operní tsunami
Čekali jsme v Divadelkách přetlak premiér a obávali se, jak ho budeme zvládat. S letní předehrou několika předpremiér se od září i českým operním rybníčkem valí tsunami premiér. Operní domy čekaly na přece jen jistější časy, i když je otázkou, jestli se jich dočkaly – spustit operní provoz je prostě (Pokračování textu…)
Kritika /
Oživená Smrtholka
Krátce před letošními divadelními prázdninami měla v pražském A studiu Rubín premiéru inscenace Osobní Fudži, inspirovaná několika prozaickými díly a napsaná Lucií Ferenzovou a Jiřím Ondrou, který titul také režíroval.
Kritika /
Pěstitelské práce v zahradě Boží
Pražské Švandovo divadlo už léta důsledně dramaturgicky těží z inspiračního zřídla skandinávské kinematografie posledních asi patnácti let.
Kritika /
Hřebec grošák patří na jeviště pražské Violy
Tvorba amerického básníka, epika a mystika Robinsona Jefferse vždy lákala divadelníky výjimečným stylem, v němž se díky kongeniálním českým překladům Kamila Bednáře lyrika prolíná s dramatickým potenciálem.
Rozhovor /
Taťjana Medvecká: Mezi intuicí a hlasem rozumu
Rozhovorové namlouvání s Taťjanou Medveckou začalo na začátku loňského roku. Po několika telefonátech jsme se dohodli, že interview uskutečníme hned po premiéře inscenace Dobrou noc, mami, která měla být uvedena k 25. výročí založení Divadla Ungelt. Jenže přišla covidová pandemie, která premiéru a s ní i naše setkání o více než rok odsunula....
Kontext /
Mirkovi Plešákovi
Nečekaný a náhlý odchod Miroslava Plešáka je pro mne velmi osobní a bolestivý. Je ústřední postavou mé vazby na Městské divadlo Zlín.
Ad Pan Nepostradatelný
Před drahnou dobou jsem se zařekl, že nechci mít nic společného s DN. Na plzeňském festivalu, který tak vadí vašemu šéfredaktorovi, nejspíše proto, že i jemu šéfuje Jan Burian, bylo přece jen více času.
Dokolečka dokola
Nekolný se sice Divadelek štítí, ale vždycky věděl, co jsme napsali. Ve svých životopisech uvádí, že u nás pravidelně publikuje.
Jde o budoucnost aneb Jak 3D technologie ovlivňuje sochařství?
Takzvané digitální sochařství je stále oblíbenějším a rychle se rozvíjejícím oborem výtvarného umění.
Co když jsem ve skutečnosti pudink?
David Drábek publikuje svoje dramatické opusy knižně v nakladatelství Filip Tomáš – Akropolis. Vydal v něm i svoji prózu Ochechule. Ani v ní nezapře svou bohatou imaginaci, smysl pro absurditu a výrazný fabulační talent.
Poklad v kasematech
Vídeňské Nové Město (Wiener Neustadt) leží asi padesát kilometrů jižně od Vídně a v hlubokém středověku mělo obrannou funkci, především proti tureckým nájezdům.
Okno do MeToo
Čtyři roky od vzniku hnutí bojujícího proti sexuálnímu obtěžování a zneužívání zasahuje vlna i francouzské divadlo. Tenhle vztek není francouzská komedie! křičí reprezentantky iniciativy #MeTooThéâtre.
Stavovské divadlo, Praha
Do divadla zadním vchodem
Peklo není
Pokud. Pokud v něj věříš nebo se ho bojíš, tak je, takový, jaký sis ho udělal.
Zemřeli
François Hirsch (13. 12. 1925 Paříž, Francie – 12. 10. 2021 Carcassonne, Francie) Francouzský básník a především překladatel. Do roku 1984 dvorní překladatel do francouzštiny Milana Kundery. Přeložil ale i další české spisovatele, mimo jiné Zahradní slavnost Václava Havla. Edita Gruberová (23. 12. 1946 Bratislava – 18. 10. 2021 Curych,...
Výročí 1.−15. listopadu
Brnada Šimon, výtvarník (1. 11. 1971) △ Černá Markéta, výtvarnice loutek (1. 11. 1956) △ Krčmář Zdeněk, herec (1. 11. 1951) △ Dančíková-Skoupá Zdena, herečka (2. 11. 1951) △ Houška Přemysl, herec (2. 11. 1971) △ Michálek Vladimír, režisér (2. 11. 1956) △ Procházková Míla, zpěvačka (3. 11. 1941) △ (Pokračování textu…)
O Vinohradech kdysi královských (V)
Poté co jsem se dočkala třetích narozenin, udělala jsem významný – asi vůbec nejvýznamnější – krok v životě. Vstoupila jsem do mateřské školy.
Kontext /
Ceny Divadelních novin za období pandemie uděleny!
V tréninkové hale pražského divadla Jatka78 byly v úterý 26. října odpoledne předány Ceny Divadelních novin za počiny v sezoně 2020/2021 s přesahem do závěru sezony 2019/2020, jimiž se od března 2020 do května 2021 divadelníci vyrovnávali s důsledky proticovidových opatření, zejména s uzavřením divadel pro diváky.
Friedrich Dürrenmatt: Stati a projevy o divadle
Má divadelní bible… Zdánlivě jednoduché zadání – v reálu hloubková probírka vlastní pamětí a divadelní knihovnou, z níž si dovolím vyjmout hned čtyři „osudové“ tituly.
Burza /
4CD Harold Pinter: NAROZENINY & Voltaire: CANDIDE
Nakladatelství Galén a Činoherní klub vydaly u příležitosti letošních 90. narozenin profesora Jaroslava Vostrého 4CD s audiozáznamy dvou divadelních inscenací Činoherního klubu z let 1967 a 1971.
Došlo do redakce
František Novotný: Jak se hladí duše. Autorské čtení ze stejnojmenné knihy umělecky všestranného – rozhlasový redaktor, scenárista, publicista, moderátor, básník, písňový textař a odborník na krizovou komunikaci – autora.
Penda Diouf: Na tabu nelze vystavět upřímnou budoucnost
Koncem září byla hostkou 17. ročníku (nejen) divadelních setkání Tvůrčí Afrika aneb Všichni jsme Afričanky francouzská dramatička senegalského původu Penda Diouf.