Obsah Divadelních novin 18/2022
Vždycky bude proti čemu demonstrovat
Je mi sedmašedesát a říkám si, že už mě máloco v životě překvapí. Pak se většinou nestačím divit. Podívejte se, jaký příklad dávají politici, které volíme ve svobodných volbách.
Jiří Heřman: Kam kráčíš, člověče
S ředitelem festivalu Janáček Brno
O změnách k horšímu a písmenu Z
Mívali jsme na Malé Straně v Mostecké ulici takovou malou šikovnou spořitelnu, pro kterou by slovo „banka“ bylo přehnané; i když co já vím, možná že tam někteří nosili opravdu veliké prachy.
Petra Hůlová: Kurátorka visí nonstop na věšáku s kabáty
Točí se v kruhu nikoli v důsledku nějakých blbých premis nebo klouzavého zdůvodňování, ale právě proto, že dělá všechno dobře. Neboli je zcela jedno, kde začne. Zdali od mindráků, historie či nějakého zcela konkrétního feministického argumentu. Zkrat, z něhož vede přímá cesta ke stereotypu ošklivých žen (s chlupatýma nohama), které chtějí...
Kritický žebříček – opera
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Vojtěch Babka Věra Drápelová Helena Havlíková Josef Herman Radmila Hrdinová Daniel Jäger Olga Janáčková Rudo Leška Lenka Šaldová Národní divadlo, Praha – Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta 4 2 2,5 (Pokračování textu…)
Poctěný Jan Schmid
Principál Studia Ypsilon Jan Schmid spolu s dalšími osobnostmi převzal 20. října 2022 v Oblastní galerii v Liberci z rukou Martina Půty Poctu hejtmana Libereckého kraje. Získávají ji lidé, kteří svou činností vtiskli nesmazatelnou stopu do historie regionu – a takovou Ypsilonka v Liberci zanechala. Za nemocného oslavence cenu převzala (Pokračování...
Byl moc drzý
Ministryně kultury Slovenské republiky Natálie Milanová 21. října odvolala k 1. listopadu generálního ředitele Slovenského národního divadla v Bratislavě Matěje Drličku.
Kritika /
Chvějivě proměnlivé světy Pomezí
Starý vybydlený dům v karlínské ulici Za Poříčskou bránou, známý též jako Barák, začal psát svou divadelní historii v roce 2016 imerzivním projektem Pomezí o záhadách zaniklé vesnice a jejích obyvatel. U jeho zrodu stála skupina kolem režiséra Lukáše Brychty, která se podle své úspěšné inscenace následně pojmenovala. Během září jsem měla...
Kritika /
Černobílé karikování jako nešťastná cesta k vážnému problému
S rámcovou ideou inscenace katalyzátor_stability plně souhlasím. Lidé, kteří menstruují, a mohou tudíž otěhotnět – a zde dodávám, že nejde pouze o ženy, ale také například o nebinární nebo trans osoby –, by měli mít právo na svobodné rozhodnutí o podstoupení interrupce.
Kritika /
Začíná se a končí tichem
Opera Tak tiše až Slavomíra Hořínky, Petra Boháče a Jany Šrámkové se rodí z tichého tikotu, doprovázeného ptačím šveholením, jak asi dítě začíná vnímat svět kolem sebe, říkal jsem si. Tiše se hraje převážná část opery, neboť její příběh se nedá vykřičet, traumatizující zážitek ze sexuálního napadení v sobě dívky léta tiše...
Kritika /
Naši furianti včera a dnes
Na jeviště českých divadel se hra Ladislava Stroupežnického Naši furianti, která měla světovou premiéru v roce 1887 v pražském Národním divadle, vrací pravidelně. Není divu, Stroupežnickému se na dějovém půdorysu boje o místo ponocného ve vísce Honice podařilo velmi trefně zachytit až archetypální charaktery postav, které i přes nejrůznější...
Kritika /
Popperovi i Pavlovi jako rodinný portrét
Genius loci Berounky, Křivoklátska, Buštěhradu a Kladenska vůbec tvoří podloží inscenace Jak jsem potkal ďábla, kterou uvádí Městské divadlo Kladno. Právě tato místa jsou osudově spjata s obchodním cestujícím Leem Popperem, jeho ženou a třemi syny, z nichž posledního známe jako sportovního novináře a spisovatele Otu Pavla.
4+4 dny v pohybu a letos doslova!
Mezinárodní festival 4+4 dny v pohybu od 5. do 16. října oživil další opuštěné místo z pražské mapy. Letos se zabydlel na smíchovském břehu Vltavy v budově Erpet, v prostorách bývalého sportovního areálu TJ Tatra Smíchov, hostoval však i v Divadle Archa a Jízdárně Savarin, v nákupním centru nebo ve veřejném prostoru.
Rozhovor /
Zdena Herfortová: O všechny role jsem se vždy bála
Herečka Zdena Herfortová je legendou brněnského divadla v dobrém starosvětském, ale nijak nezaprášeném slova smyslu. Její jméno zná už několik diváckých generací ze dvou největších městských scén a pro mnohé je automatickou zárukou kvality. Od konce šedesátých let, kdy začala talentovaná blonďatá hvězdička zářit v Mahenově činohře, tedy...
Sbohem, můj králi
Hommage à Josef Somr (15. dubna 1934 Vracov – 16. října 2022 Nová Ves pod Pleší)
Refresh koše
/Několik poznámek k publikaci Neoficiální drama z komunistické totality/
Jamie Barton: Tradiční opera nabízí prostor pro queer osoby
Série tří koncertních představení Dvořákovy Rusalky v podání České filharmonie, kde ztvárnila postavu Ježibaby, letní kauza v italské Areně di Verona související s umělým začerňováním kůže představitelky titulní role Aidy a především intenzivní zájem o genderová a LGBTQ+, či přesněji queer témata. O tom všem jsme hovořili s americkou...
Křehká Nitra
Na konci září se ve slovenské Nitře konal 31. Mezinárodní festival Divadelní Nitra. Za poslední léta prodělal velké obsahové změny: od velkých divadelních pláten přes politické, dokumentární divadlo až po monodramatické a alternativní nezávislé divadlo, které letos převládalo. Festivalovým mottem byla křehkost – jako obecné vyjádření...
Burza /
Budiž světlo žárové (XVII) Počátky elektrického osvětlení v divadle
Po odvážném kroku londýnského Savoy Theatre do nevyzkoušeného světla na podzim 1881 následovalo v listopadu 1882 – bez záložního plynového osvětlení – Brno. Velké scény, nepochybně pod tlakem plynárenské lobby, váhají, ale hořící divadla v Evropě i zámoří tlačí příslušné úřady a divadla do „světla ve skle“.
Chtěl jsem
Chtěl jsem tomu vietnamskýmu obchodníkovi říct, že je možná poslední, koho vidím…
Alain Robbe-Grillet: Minulý rok v Marienbadu
Kdysi, když jsem ještě nedělal divadlo, se mi dostal do rukou scénář Alaina Robbe-Grilleta k filmu Minulý rok v Marienbadu.
Výročí 1.−15. listopadu
Haasová Olga, sólistka operety (1. 11. 1937) △ Handl Pavel, herec (1. 11. 1942) △ Kolářová Miroslava, herečka (1. 11. 1952) △ Kubišová Marta, zpěvačka (1. 11. 1942) △ Draský Jan, režisér (2. 11. 1952) △ Dušek Zdeněk, herec (2. 11. 1942) △ Bártová-Balogová Marie, sólistka baletu (3. 11. 1967) (Pokračování textu…)
Zemřeli
Angela Brigid Lansbury (16. 10. 1925 Londýn, Velká Británie – 11. 10. 2022 Los Angeles USA) Britsko- -americká herečka a zpěvačka. Největší věhlas jí přinesla role Jessiky Fletcher, spisovatelky detektivek, v televizním seriálu To je vražda, napsala (Murder She Wrote). Robbie Coltrane (30. 3. 1950 Rutherglen, Velká Británie – 14. (Pokračování...
Burza /
Oprava
Ve výročích na straně 15 v 17. čísle Divadelních novin odhalil pečlivý Jan Kerbr chybu, která ovšem figuruje už v databázi IDU, z níž údaje přebíráme, a i když je kontrolujeme, nepodařilo se nám odhalit překlep ve jménu operní pěvkyně: nikoli Ebertová, ale Eberlová Losová Salome (23. 10. 1957). Chybu (Pokračování textu…)
Jana Hermachová: Zakázanou herečkou (III) (O jednom životním osudu)
Janin osobní i rodinný život se dramaticky zkomplikoval od chvíle, kdy její otec připojil svůj podpis k textu Charty 77.
Jindřich Vodák píše Otokaru Fischerovi (1937)
Kritik Jindřich Vodák (1867–1940) připomíná v úvodu svého dopisu sborník, který vydal k jeho sedmdesátým narozeninám literární vědec Albert Pražák (1880–1956). Otokar Fischer (1883–1938), překladatel, dramaturg a šéf činohry Národního divadla v letech 1935–1938, psal kritiky mimo jiné do Vodákem redigovaného časopisu Jeviště na počátku...
Jak by to asi zahrál Pepa
Zpráva o odchodu Josefa Somra mě zastihla v Bratislavě, přímo před budovou SND. A v tu chvíli mi proletěly hlavou vzpomínky na všechny zájezdy, které jsme absolvovali, na nadšený ohlas publika, na bujaré večírky.
Došlo do redakce
Miloš Kopecký: Známá i neznámá tvář /Nahrávky z let 1958–1989/