Obsah Divadelních novin 18/2023
Jde jen o peníze
Začnu historkou. Před dvaceti lety se tak jako nyní bouřili vysokoškolští učitelé proti podhodnocení své práce. V aule Filozofické fakulty UK jsme stejně jako současní kolegové uspořádali debatu o své důležitosti a svých nízkých mzdách.
Susanne Kennedy, Markus Selg: ANGELA (a strange loop)
Nová scéna Národního divadla, Praha, 14. a 15. října 2023 v rámci festivalu Pražské křižovatky
Petr Kazík: Musíme situaci zklidnit a stabilizovat
Rozhovor s ředitelem Slezského divadla
O predátorech a lidech
Sedíme si tuhle s kamarády na opuštěné pláži, modrý Jadran šplouchá, až by se člověku chtělo zazpívat si nějaký umrněný cajdák na to téma.
Sylvie Krobová: Hlasy ve vaně
Kousek tam a kousek sem, větrem popohnán ~ ~ Bludičkami obklopen bažinami prostoupen, bludný kořen stále dokola ~ ~ babské ucho popíjet k večeru i k ránu aby se astma odebralo do klidu ~ ~ a pak za klubkem ven, ven, ven ~ ~ Dnes rackové své písně zazpívají, hledajíc (Pokračování textu…)
Kritický žebříček – 4+4 dny v pohybu, premiéry
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Vladimír Hulec Vladimír Just Jan Kerbr Jiří P. Kříž Kateřina Kykalová Jiří Landa Marcela Magdová Kateřina Rathouská Jana Soprová Hana Strejčková Vojtěch Voska Petra Zachatá Kolektiv Nesladim (ČR) – (Pokračování textu…)
Dvě dobré zprávy
Dramaturg činohry Národního divadla Brno Jaroslav Jurečka zasáhl na iDN do polemiky o kritické analýze práce svého souboru, kterou pod názvem Co by tomu řekl Mahen publikovala v Divadelkách (č. 15, s. 4–5) Iva Heribanová.
Hodina ženy v Poslanecké sněmovně
V budově Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR – v jejím kinosále – se 11. října konalo historicky první divadelní představení: Hodina ženy brněnského nezávislého Divadla Feste.
Kritika /
Tři energie vibrací
Nový složený program Baletu Národního divadla Beyond Vibrations v něčem připomíná premiéru Choreografie v Nizozemí, uvedenou před více než třiceti lety.
Kritika /
Xena filmového kritika
Tomáš Dianiška si tentokrát dal pauzu od divadelních životopisů i příběhů z moderních českých dějin. Ve Studiu Palm Off se vrátil k osvědčené značce F. X. Kalba, která ho přivedla na výsluní divácké (i kritické) přízně, a společně s herci Barborou Kubátovou a Jakubem Albrechtem nechal publikum nahlédnout do peripetií jednoho (ne)obyčejného...
Kritika /
Láska a manipulace
Na ochozu nad podmanivě nasvíceným jevištěm Venuše ve Švehlovce svítí nápis: This performance makes you ready for love and death. Ještě před začátkem představení tak Depresivní děti vysílají jasný signál, že v nové inscenaci Jakuba Čermáka Modrovous Revival nepůjde o nic menšího než o lásku a smrt.
Kritika /
Na první i na druhý pohled
Monodrama Australanky Suzie Miller Prima Facie (právní výraz označující předběžné soudní slyšení, které má odpovědět na otázku, zda je žaloba dostatečně odůvodněná) vítězně kráčí světem.
V Těšíně. Bez hranic!
Existují v našich zemích festivaly, které pod enormní rozpočty, olbřímí propagační strategii a velkoústá superlativní prohlášení nezřídka ukrývají stereotypní dramaturgii i neochvějné spoléhání na řadu letitých komerčních jistot.
Kritika /
O hudbě a lidech
V inscenaci oratoria Josefa Myslivečka Adam a Eva v Divadle F. X. Šaldy v Liberci figurují automatické pračky. Stejně jako v inscenaci Nápoje lásky ve Státní opeře v Praze, psal jsem o nich předminule (DN 16, s. 6). V Praze měly zatraktivnit podívanou, v Liberci byly jedním z důležitých atributů (Pokračování textu…)
Kontext /
První kulatý stůl k tanečnímu umění
Od jara Divadelní noviny spolupracují s odborem kultury a turistického ruchu hlavního města Prahy na průzkumu infrastruktury tanečního a pohybového divadla, tedy především nového cirkusu.
Kontext /
Dva roky s KritikLabem
Připadá mi to jako včera, když jsme na podzim 2019 v redakci zvažovali nabídku jednoho grantového okruhu Norských fondů, v němž Ministerstvo financí ve spolupráci s Institutem umění – Divadelním ústavem, Arts Council Norway a Icelandic Centre for Research vyhlásilo otevřenou výzvu – světe, div se – na uměleckou a kulturní kritiku!
Zklamané naděje
Na přelomu září a října vstoupily do kin tři české filmy, které na sebe upozornily při premiérovém uvedení na karlovarském festivalu. Tematicky a žánrově zcela odlišné snímky spojuje poctivé úsilí a nadšení autorů. A bohužel i nenaplnění jejich ambicí.
Rozhoduje skutečnost, ve které právě žiju aneb (Nejen) divadelní inspiromat Jana Koláře
Bývalo zvykem, že o divadelních inscenacích či filmech novináři hovořili buď s jejich autory, dramatiky a scenáristy, nebo s jejich realizátory, režiséry.
Všepožírající mrtvý dům v německé Bochumi
Bochum je ospalé německé městečko typické pro Porúří. Kdyby nebylo jeho centrum plné vynikajících arabských obchodů a restaurací, asi by tu všichni umřeli hlady. Donedávna hornické souměstí má však industriální multifunkční halu, která spolu s dalšími místy v Porúří hostí teprve druhý ročník místního trienále.
Afrika vypráví – Deváté Hry Frankofonie v Kinshase
Mezinárodní organizací frankofonie (OIF) se sídlem v Paříži jsem byla nominována jako porotkyně devátých Her Frankofonie v konžské Kinshase v sekci vypravěčů ve dnech 27. července – 6. srpna 2023. Stala jsem se tak první a jedinou kulturní porotkyní z České republiky za dobu konání Her.
Varietní excentrik ve dvou světových válkách
Divadelní fotografie z fondů Národního muzea (XVIII)
Došlo do redakce
Povodí Ohře: Místo odpočinku CD, Indies Scope, 27:44 min. Třetí album chebské rockové kapely, která ve své tvorbě mísí „špinavý“, drsný zvuk s prvky písničkářství a death metalu, je tematicky i zdrojem inspirace v českém – a možná i světovém – rocku výjimečné. Jedná se totiž o koncepční nahrávku vzniklou (Pokračování textu…)
Mladý udavač II
(dodatek k textu z DN 16/2023)
A. P. Čechov: Višňový sad
(režie Jan Kačer, premiéra 16. října 1969, Činoherní klub, Praha)
Burza /
Z Divadelního oddělení Národního muzea
Čert, ďábel, satan, pekelník, ďas, nečistej, černej myslivec, čerchmant, antikrist, červivec, čmert, zlý… Mnoho podob má v češtině pojmenování personifikovaného zla, které bojuje s principem dobra dvěma hlavními zbraněmi: pokušením a klamem.
Výročí 1.−15. listopadu
Martinovská Alena, herečka (1. 11. 1933) △ Kafková Tamara, herečka (2. 11. 1943) △ Hladík Jan, sólista opery (3. 11. 1943) △ Zástěra Dalibor, sólista baletu (3. 11. 1958) △ Landa Daniel, herec, zpěvák a skladatel (4. 11. 1968) △ Simonová Yvetta, zpěvačka (4. 11. 1928) △ Vernerová Monika, herečka (Pokračování textu…)
Burza /
Oprava
Ze soupisu vítězů Cen Thálie se nám v minulém čísle Divadelek vytratil František Zacharník. Všestranný umělec a skromný férový člověk – trochu ho podezírám, že se domluvil s tiskařským šotkem, aby jako Kristián nenápadně zmizel a poškádlil nás. Ocenění za celoživotní mistrovství obdržel právem, o operetu a muzikál se zasloužil...
Zemřeli
Marta Kastner, roz. Procházková (1. 10. 1931 Praha – 21. 9. 2023 Lexington, Virginie, USA) Praneteř Karla Čapka, dcera Heleny Koželuhové, předúnorové poslankyně, autorky knihy Čapci očima rodiny (1961). Jorge Lavelli (1. 11. 1932 Buenos Aires, Argentina – 9. 10. 2023 Paříž, Francie) Významný, původem argentinský činoherní a operní režisér...
Spadl jsem ze skály porostlé arnikou (X)
Proslavila mě Porta, to byl opravdový zázrak, který mě v životě potkal. Zjistili tam, že tak, jak koncerty uvádím já, to nedělá nikdo. Protože já do toho říkám básničky… Ale vraťme se na začátek. Když se v roce 1967 konal první festival písničkářů zvaný Porta, to bylo v Ústí nad (Pokračování textu…)
Olga Wojan píše K. H. Hilarovi
Herec Eduard Vojan vedl svou dceru Olgu (1896–1922) k vysokým nárokům. Nechtěl, aby na ni bylo nahlíženo jako na protekční dceru slavného otce, proto odešla studovat herectví do Berlína, kde absolvovala Reinhardtovu hereckou školu (1912–1914) při Německém divadle, působila pak pod pseudonymem Olga Wojan v Drážďanech, Lodži a zejména v Berlíně, kde...
Kdopak by se Kafky bál…
Poslední premiéra pražského novocirkusového souboru Cirk La Putyka nazvaná jednoduše K odkazuje k Franzi Kafkovi.
Rozhovor /
Radek Melša: Nacházet klid, milovat a přitom vášnivě hořet
Když se objeví na jevišti, přitahuje pozornost, jako kdyby vyzařoval zvláštní světlo. Okouzlí svou energií a přirozeným hereckým i pěveckým talentem. Upozornil na sebe již ve třiadvaceti letech v úspěšném muzikálu Šimona Cabana s hudbou Borise Urbánka a texty Jaromíra Nohavici, který vznikl podle Shakespearovy tragédie Romeo a Julie v Národním...