Obsah Divadelních novin 18/2024
Vážení a milí čtenáři a předplatitelé,
připravujeme pro vás nové Divadelní noviny, které se od nového roku vizuálně kompletně změní a budou vycházet jako měsíčník.
Layla Martínez: Červotoč
Činoherní studio Ústí nad Labem, premiéra 11. října 2024
Stanislav Lehký: Herecká asociace toho má ještě hodně před sebou
Rozhovor s hercem a odborářem Stanislavem Lehkým
Bůh se nemění
Íránský otec běduje nad morálkou svých dospívajících dcer: Proč si chce Saná lakovat nehty a barvit vlasy na modro? Vždyť to není správné!
Jiří Bulis: Slunce na peřinách
Jiří Bulis (1946–1993) vtiskl svou scénickou hudbou tvář desítkám inscenací Divadla na provázku a HaDivadla.
Kritický žebříček – 4+4 dny v pohybu, premiéry
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Petra Janák Zachatá Jiří P. Kříž Tomáš Kubart Marcela Magdová Luboš Mareček Vladimír Mikulka Kateřina Rathouská Jana Soprová Jana Soukupová Vít Závodský Antoine Defoort (Pokračování textu…)
Retro není nevinné
Navštívil jsem 16. října první reprízu inscenace operety Oskara Nedbala Polská krev v Krušnohorském divadle v Teplicích.
Nová Spirála
V roce 1991 vzniklo unikátní Divadlo Spirála přestavbou kruhového kina na pražském Výstavišti. Tady se odehrával muzikálový zázrak devadesátek, především legendární uvedení rockové opery Jesus Christ Superstar. Provoz divadla ukončily povodně v roce 2002 a budova patnáct let chátrala, než bylo v roce 2017 rozhodnuto ji zrekonstruovat. Plány zdržela...
Kritika /
Rozpačité progresivní tendence v NdB
Národní divadlo Brno přispěchalo začátkem sezony s inscenací podle textu jedné z aktuálně nejuváděnějších autorek v Německu Sivan Ben Yishai. A samo se toho trochu zaleklo. Jak si v NdB stojí Paměti Medúzy, tematizující velmi explicitně sexualizované násilí a vztahy deformované patriarchální společností?
Kritika /
Lidské charaktery v tělech brouků
Do brněnského Mahenova divadla se vrátila hra bratří Čapků Ze života hmyzu. Zásadní titul tuzemského jevištního expresionismu v pátém zdejším nastudování vypravil režisér Štěpán Pácl jako rozvernou komediální revui s písničkami, která se po přestávce ztiší, zvážní a změní (i přes ironický závěr) v hloubavější existenciální...
Kritika /
Pokrok nezastavíš
Režisér Michal Hába se v Klicperově divadle pomalu stává expertem na inscenování klasiky. Nejprve v Hradci Králové nastudoval Molièrova Lakomce, z něhož udělal žánrově vybroušenou grotesku.
Kritika /
Hledání smyslu a ztraceného jazyka s beckettovským puncem
Předpremiérová prezentace novinky Cirku La Putyka v médiích vypadala, jako by její režisér Thomas Steyaert spolu s principálem souboru Rostislavem Novákem ml. našeptávali novinářům titulky budoucích recenzí: Krok stranou… příliš velký experiment… vykročení ze zajetých kolejí…
Kritika /
Zrzouni cestují do země zaslíbené
Román Hrozny hněvu, který vyšel v roce 1939, reagoval na deset let probíhající hospodářskou krizi vedoucí k politickému a sociálnímu chaosu. John Steinbeck v něm popisuje obrovský nárůst nezaměstnanosti, jenž přiměl velké množství lidí k migraci za prací a vidinou lepšího života daleko od vlasti, kde jejich rodiny po generace hospodařily.
Těšínská podzimní symfonie
Letošní 33. ročník těšínského divadelního festivalu Bez hranic se navzdory tradičnímu termínu na přelomu září a října nesl ve znamení aprílového počasí a divadlem nabitých dní, jež svou pestrostí hravě evokovaly barevnou paletu pozvolna padajícího listí.
Rozhovor /
Kryštof Bartoš: Prostě přijdu a hraju!
Když jsem viděl jeho herecké nasazení na scéně Divadla X10, kde exceluje v provokativních hrách divadelní skupiny Lachende Bestien, nebo v rámci imerzivního divadla Pomezí či v ironickém divadelním spolku MASO v klubu NoD, byl jsem ohromený vášní a energií, která z něj tak intenzivně vyzařuje.
Kontext /
Opravdu nové realismy
Rozumím Vladimíru Justovi, že se svou negativní zkušeností ze socialistického realismu a různých popisných realismů padesátých a možná i dalších let „reálného“ socialismu je skeptický k návratům, či raději bych napsal novému zkoumání a využívání starších – možná by se dalo napsat tradičních v konvencích 19. a 20. století –...
Dvojí kvalita k-popu aneb Pro Čechy dobrý
Se světem k-popu, tedy korejské populární hudby, jsem se do styku dostal teprve nedávno, stihl mne ale celkem pohltit
Nad vichrnými póly nehostinné doby
Tvorba autorské dvojice Zdeny Bratršovské a Františka Hrdličky osciluje v širokém žánrovém rozpětí. Její těžiště spočívá v prozaických textech, jež mnohdy mají experimentující a novátorský charakter. Například próza Sebranci nebo povídkový soubor Samé malé pitvorky.
Snové vzpomínky Divadla Odéon
Po devíti letech opouští slavné pařížské divadlo jeho ředitel, divadelní režisér Stéphane Braunschweig. Emblematická postava, která z divadla vytvořila scénu evropského významu a hodnot. Jeho poslední sezona s sebou přináší klasiku i novinky. Ve vedení ho ovšem již v létě formálně vystřídal mladý režisér Julien Gosselin.
Yannick Thomas: Herectví je opak akrobacie
Francouzský akrobat Yannick Thomas je jedním ze čtyř spoluzakladatelů souboru Cique Le Roux, který vznikl v roce 2014 a letos se na festival Letní Letná vrátil potřetí. Poprvé zde hostoval v roce 2016, kdy Prahu ohromil inscenací Elephant in the Room.
Došlo do redakce
Sára Mertová & Vladimír Merta: Zpěvy zbožných / Chants of the Pious Ones Galén, CD 53:56 min. Soubor jednadvaceti tradičních chasidských – či jiných židovských – písní v rodinném podání Sáry a Vladimíra Mertových, dcery (voc) a otce (především kytara, ale i akustické dechové nástroje + 2. hlas). Oba tento (Pokračování textu…)
Člověk se nepoučí
Tím nemyslím sebe. To by bylo!
Setkání s fenomény šedesátých let
Dlouho jsem s příspěvkem do této rubriky váhala – nebylo totiž snadné rozvzpomenout se, které divadelní představení bylo tím zásadním iniciačním „probuzením“ mé touhy být součástí magického divadelního prostoru.
Byli jsme s Jiřím Hromadou krajani
Z Chomutova, on přímo, já se přistěhoval poté, co nám nedalekou vesničku Dřínov pod zámkem Jezeří zbourali a vyhrabali kvůli uhlí. Chomutov byl spíše ospalé městečko, na náměstí v malém divadélku (za mých časů se jmenovalo Na Rychtě, ale název se měnil) se však scházeli místní kulturní nadšenci – divadelníci, (Pokračování...
Burza /
Oprava
V článku Karola Mišovice Exkurze do hudebního divadla – Kritické ohlédnutí za festivalem Dokořán pro hudební divadlo (DN 17/2024, s. 10) bylo nesprávně uvedeno, že plzeňskou inscenaci muzikálu Company režíroval Lumír Olšovský. Jejím režisérem byl Vilém Dubnička. Za chybu se omlouváme. (Pokračování textu…)
Výročí 1.−15. listopadu
Bendová Ivana, dramaturgyně (1. 11. 1969) △ Venigerová Dvořák Martina, herečka (1. 11. 1974) △ Zedníček Pavel, herec (1. 11. 1949) △ Finková Ivana, herečka a sólistka operety (2. 11. 1959) △ Macková Vladimíra, zpěvačka (2. 11. 1944) △ Penev Nikolaj, režisér (2. 11. 1974) △ Prokopová Jarmila, sólistka baletu (Pokračování textu…)
Zemřeli
Alena Tománková (4. 4. 1932 Brno – 6. 10. 2024 Ostrava)Herečka, emeritní členka ostravského Divadla Petra Bezruče. Vítězslava Bobáková (15. 6. 1948 Zlín – 7. 10. 2024 České Budějovice) Operní zpěvačka, sopranistka, dlouholetá sólistka opery Jihočeského divadla v Českých Budějovicích. Věra Plívová-Šimková (29. 5. 1934 Lomnice nad Popelkou –...
Obzory nejen HaDivadla
Původem prostějovské, od roku 1985 brněnské HaDivadlo slaví letos padesát let existence. V rámci celosezonních akcí věnovaných této události uspořádalo ve dnech 10. a 11. října ve svých prostorách v brněnské Alfa pasáži Scénickou konferenci: HaDivadlo v proměnách času.
Opravdu nové realismy – nebo staronové objevování Amerik?
(Glosy k jednomu trendu)