Obsah Divadelních novin 18/2015
Rozhovor /
Michal Zetel: Slovácké divadlo má potenciál…
Rozhovor s ředitelem Slováckého divadla v Uherském Hradišti
Burza /
Burza /
Ani nadšen, ani zklamán
Gorbačovova perestrojka nabírala obrátky a slušní lidé z prorežimních struktur se pokoušeli napravovat staré křivdy. Možná chtěli také ulevit svému svědomí. Umělecké svazy se otevíraly těm, kteří tvořit a publikovat dlouhé roky či desetiletí nesměli – do SČDU přijali například Jiřího Suchého. Přijmout či nepřijmout takovou poctu nebylo...
Kritika /
Touha nebude utrpením
K poněkud opomíjeným, přesto vynikajícím literátům a myslitelům se často obrací trio divadelníků: režisér Jan Nebeský a herci Lucie Trmíková s Davidem Prachařem. To nic nemění na okolnosti, že občas se jejich aktivita utká i s mistry nejuznávanějšími (Dante, Shakespeare). Lucie Trmíková je autorkou scénářů pozoruhodných divadelních fantazií,...
Kritika /
Tanečníka Michala Záhory kafkovský Dopis otci
Michal Záhora (taneční skupina Nanohach) v minulých sezonách zanechal v divácích hluboký dojem tanečními inscenacemi Orbis Pictus (společně s Lenkou Bartůňkovou) a Diptych. Jeho choreografický mysticismus, jeho zájem dát tělo a život pojmům animus a anima z hlubinné Jungovy psychologie, estetika záhadných nápovědí a tajemného světla, plodícího...
Umění v bodě vyprázdněnosti
Mezinárodní festival současného umění 4 + 4 dny v pohybu oslavil ve dnech 2.–10. října dvacet let.
Úspěšné ostravské bienále
Už po jedenácté se v ostravském Divadle loutek (a přidružených prostorách) konal mezinárodní loutkářský festival Spectaculo Interesse. Bylo by nošením sov do Athén psát o tom, že vzhledem k postupnému expandování tohoto specifického uměleckého druhu prakticky do všech sousedních divadelních disciplín stává se i ostravské bienále stále více...
Rozhovor /
Radim Vizváry: Rád se pouštím do neobjevených vod a riskuji
S Radimem Vizvárym se známe od doby, kdy vznikl jeho úplně první soubor pantomimy. Stejně dlouho spolu vedeme dialog, v němž on plně stojí za snem obnovit slávu tohoto umění, a já tvrdím, že se mu to v dnešní době nemůže podařit. Za tu dobu jsem nepoznala tvrdohlavějšího a pracovitějšího člověka. I díky tomu se mu daří hýbat s oborem, který...
Kontext /
Výkřiky od Kulatého stolu Theater Tech 2014 aneb Na umění nezbývá čas
Před rokem uspořádalo brněnské výstaviště přehlídku jevištní techniky Theatre Tech. Divadelní noviny v jejím rámci uspořádaly Kulatý stůl, který byl dobře navštíven především zástupci vystavujících firem, pedagogy a studenty, málo divadelníky. Stačilo vyslovit základní otázku, aby se rozproudila místy hodně živá diskuse: Proč se v...
Kontext /
Češi jsou zbabělci, Führer je skvělej!
Každý nový film Petra Zelenky je neopominutelnou událostí. Přihází se jednou za několik let nejen proto, že dotyčný scenárista a režisér „netočí nic, pokud k tomu nemá vážný důvod“, jak by se dal parafrázovat název jeho studentského filmu z roku 1991, ale zejména kvůli nesnadnému získávání financí pro jeho projekty. (Pokračování...
S úctou i bez ní
Jsou Čechoslováci smějící se bestie? Nebo chovají úctu k (mezi)národním hrdinům – ať už žijícím, či zesnulým? Pokud bychom hledali odpověď v antologii čtrnácti současných českých a slovenských dramatických textů Hry na hrdiny, odpověď by byla jednoduchá – platí obé. Výběr zahrnuje oslavná, kritická, vážná, parodická i humorná...
Čtyři A Divadelní Nitry aneb Ve znamení empatie
Ve dnech 24.–29. září se uskutečnil 24. ročník mezinárodního divadelního festivalu na Slovensku nesoucí titul DIVADELNÁ NITRA. Tématem letošního ročníku byla EMPATIE – schopnost sdělovat a dávat. Prakticky to byla volba aktuálních a provokativních témat v současné společnosti, která ohrožují a mrzačí lidský život. Podle ředitelky festivalu...
Střechy a mosty New Yorku
New York je roh hojnosti inspirace; několik záblesků osvětlí atmosféru jeho alternativní taneční kultury, jak jsem ji poznala začátkem září, kdy jsem zde byla na pozvání Českého centra s přednáškou Tanec v krajině mezi upírem a vlkodlakem, věnovanou současnému českému tanci. Ta byla součástí projektu kurátora Ivana Pinkavy‚ známého fotografa,...
Burza /
Uhde píše Levínskému
Už po léta se stále hlouběji upevňuju v názoru, že je pro politikův profil podstatné, s jakým lidským vybavením přišel do funkce. Jistě je dobré, když se ministr obrany vyzná ve vojenství, ale i laik může na tom místě obstát, je-li pracovitý, vzdělává se v oboru, systematicky poznává, umí to s lidmi a dokáže se obklopit loajálními odborníky.
Kritika /
Otázky jen nad Lovci perel?
Ředitel Severočeského divadla a dirigent inscenace Miloš Formáček se v programu k inscenaci opery Georga Bizeta Lovci perel svěřuje s problémy (také finančními), jež doprovázejí volbu správného titulu, který by se strefil do vkusu stále náročnějšího diváka. Došel k nesporně pravdivému závěru, že právě opera Lovci perel není jednodušší ani...
Kritika /
Bulgakov a Stalin jako Faust a Mefisto
Divadlo pod Palmovkou konečně zahájilo ve vlastním… A tuto událost se rozhodlo oslavit českou premiérou hry britského dramatika Johna Hodge Spolupracovníci. Text původně vznikal jako filmový scénář a tento fakt připomíná i způsob kladení a překrývání jednotlivých scén. Je jakousi surrealistickou revue, v níž netušíme, co je realita a co se...
Burza /
Došlo do redakce
Leoš Janáček: Moravské lidové písně (CD Supraphon, 18. září 2015) Výběr z moravských a hukvaldských písní Leoše Janáčka natočila sopranistka Martina Janková a barytonista Tomáš Král za klavírního doprovodu Ivo Kahánka. Supraphon album vydal i digitálně spolu nahráli album. Martina Janková pochází z Lašska a jsou jí blízké Janáčkovy...
Kritika /
Hlubinné doteky
V současné české (nad)produkci postmoderního autismu, zmatečných divadelních konceptů, výtvarné opulentnosti a humoru v každé situaci přišlo autorské duo Miřenka Čechová (režie) a Jiří Bartovanec (choreografie) – jinak též vynikající tanečníci – s inscenací Lessons of Touch (Lekce doteku).
Kritika /
Polovičaté zrcadlo nenávisti?
Vedralovo drama Kašpar H. (Dítě Evropy), bodující už před lety v anonymní radokovské soutěži, zpracovává, nikoli poprvé, skutečný případ z roku 1828, kdy se v počestném městě Norimberku k zděšení obyvatel objevil tak říkajíc z nebe spadlý juvenilní nalezenec s neznámým původem, nulovým vzděláním a katastrofálně zanedbaným vychováním.
Burza /
Jak šel čas v Rokoku II
Stoletá historie ve čtyřech skocích (II) Vlasta Burian Superstar
Burza /
Příloha /
K čemu další zákon a proč transformovat Národní divadlo
Od prvních měsíců roku 1990 se diskutuje o potřebě vhodně upravit právní postavení a způsob financování stálých zřizovaných profesionálních divadel. Za těch pětadvacet let se však divadla pouze odstátnila a jejich zřizování přešlo na města a výjimečně na kraje v podobě příspěvkových organizací. Pokud by měl zřizovatel na své divadlo...
Příloha /
Nedostatky příspěvkové organizace pro živá umění
aneb O nezbytnosti přijetí zákona o veřejnoprávní instituci v kultuře
Příloha /
Návrh zásad zákona o veřejnoprávních institucích v kultuře
Záměr vytvoření zákona je motivován výsledky, kterých bylo dosaženo v jiných obdobně zaměřených resortech (zákon o vysokých školách, zákon o veřejných výzkumných institucích, zákon o veřejných zdravotních zařízeních). V resortu kultury zatím obdobný předpis není a kulturní instituce, které poskytují veřejné kulturní služby, jsou buď...
Příloha /
V jakém stavu je příprava zákona o VPI?
Programové prohlášení vlády obsahuje závazek přijmout zákon o veřejnoprávní instituci v kultuře, který odstraní nedostatky dnešních příspěvkových organizací, odpolitizuje je a zajistí jejich stabilní financování. Vyhodnocení nedostatků ve stávající právní úpravě a fungování příspěvkových organizací samozřejmě vyžaduje určitý čas. V...
Příloha /
Řekli k návrhu
Je zřejmé, že současná forma příspěvkových organizací již v mnoha ohledech nevyhovuje modernímu fungování kulturních institucí, včetně Národního muzea. Jsem rád, že se zásluhou Národního divadla opět otevírá diskuse na téma transformace stávajících příspěvkových organizací do formy veřejnoprávních institucí v kultuře.MICHAL LUKEŠ,...
Příloha /
Zodpovědnost za stav kultury
Znám návrh zákona, který připravila Asociace profesionálních divadel. Je poučený z prověřených zkušeností ze zahraničí, uzpůsobený domácím potřebám, dlouho a pečlivě promyšlený nejzkušenějšími řediteli českých a moravských divadel a následně zpracovaný renomovanými právníky, aby byl v souladu se stávající legislativou. Takovou normu...
Příloha /
Raději se nedělá nic, aby se nepopudilo
Zákon o veřejnoprávních institucích (VPI) je jeden z nejdůležitějších zákonů týkajících se oblasti kultury po roce 1989. I díky tomu budí jisté napětí, emoce, a jak už to tak bývá v Česku, když se má něco měnit, v neznalosti věci vzniká pocit ohrožení. A tak i vznikají kolem tohoto zákona (Pokračování textu…)
Příloha /
Zákon o VPI má dlouhou historii
O chystané transformaci Národního divadla mám minimálně podkladů, takže se k ní těžko mohu vyjadřovat, navíc na tak malém prostoru. Nicméně se domnívám, že s transformací, ať už bude jakákoli, „zamíchá“ pořádně rekonstrukce budovy Státní opery, jež má odstartovat 1. července 2016 a která zcela zastaví provoz této scény na několik let.
Příloha /
Vyhodnocení navrhovaného transformačního záměru v Národním divadle v Praze
Otiskujeme důležité pasáže z prezentace oponentní studie, kterou k projektu transformace Národního divadla vypracovala skupina Integrated Consulting Group, reprezentovaná Mag. Günterem Kradischnigem, MBA. Integrated Consulting Group stojí za řadou transformací největších divadel v německy mluvícím prostoru, mimo jiné za organizační proměnou...
Kritický žebříček 18/2015
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Veronika Boušová Lenka Dombrovská Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Vladimír Just Jan Kerbr Marcela Magdová Kateřina Rathouska Marie Reslová Jana Soprová Národní divadlo, Praha – M. Vačkář, O. Havelka: V (Pokračování textu…)
Tip: Marianne Faithfull v Arše (29. října)
Nestárnoucí múza řady rockerů, jejiž životy by přežil málokdo, ale i inovátorka, která proslula spoluprací s o generaci mladšími hudebníky jako jsou Beck, PJ Harvey, Blur, Billy Corgan a další. Pražská koncertní zastávka britské zpěvačky a skladatelky se koná v rámci turné k padesáti letům jejího působení na hudební scéně.
Severská dramatika i klaunérie v Akropoli
Festival Nordic Spirit zahájí 1. listopadu Orchestr Berg svým dalším inovátorským projektem a zakončí 4. listopadu finská klaunka Heli Väätäinen. Její intimní představení zároveň odstartuje navazující festival Mime Fest Praha.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 128)
Křivdy naší minulosti vyřeší až vnoučata našich dětí a křivdy vzniklé řešením vnoučat budou řešit až vnoučata jejich dětí. Tak tomu bude až do skonání světa Aneb Mudrování nad festivalem Divadelní svět Brno 2015.
Tip: Karel Vaněk – Hidden Tracks (Studio Alt@)
Karel Vaněk a Vojtěch Havel se v Hidden Tracks tancem a hudbou dotýkají tématu vzpomínek (Studio Alt@ Praha, 8 + 9. 11. 2015, 19:30h).
Theatrum Mundi Brno (No. 6)
Do třetice se v rámci Divadelního světa Brno představil Theater Bremen, tentokrát s produkcí I'm your man. Do divadla jsem přicházela s očekáváním, že mě čeká, dle programu, divadelně-hudební večer se zpěvy. Všechny díly denních zpravodajství z festivalu Divadelní svět Brno naleznete v rubrice Festivaly nebo v sekci Seriály a blogy.
Zprávy /
Jakub Hrůša držitelem Ceny Ch. Mackerrase
Ocenění pojmenované po slavném dirigentovi a propagátorovi české hudby začala s desetiletou periodicitou udělovat Nadace Leoše Janáčka. Hrůša cenu získal díky významným uměleckým výsledkům včetně symfonické a operní interpretace Janáčkových děl.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 129)
Máme v Brně koně. Koně vysokého a velikého. Sedí na něm markrabě Jošt. Učí nás, Brňany, dívat se vzhůru. Vzhůru ke hvězdám… Aneb Mudrování nad krásami baletu a vysokostí Joštova koně.
Jen tak cestou z divadla (No. 18)
Už poněkolikáté se pokouším utřídit své zážitky z nedávné premiéry Miřenky Čechové a Jiřího Bartovance Lessons of Touch, dvou vynikajících tvůrců, tanečníků, choreografů a vyjmečných osobností.