Obsah Divadelních novin 18/2016
Rozhovor /
Viktor Dvořák: Pokud znáte knihu, film vám nestačí
Rozhovor s vypravěčem audioknihy Sirotčinec slečny Peregrinové
Burza /
Přijela Jeho Svatost ČTRNÁCTÝ dalajlama
Ministr kultury Daniel Herman se s ním navzdory čínskému nátlaku sešel v Nostickém paláci 18. října. Miloš Zeman se rozhodl pro odvetu, jejíž pozadí Herman zveřejnil v televizním rozhovoru. Jednal jako státník a ukázal v nedbalkách nejen Zemana, ale další politiky. Jsme hrdi na svého ministra, jakkoli s ním v (Pokračování textu…)
Kritika /
Doslovný Othello
Shakespearův Othello bývá nejčastěji vykládán jako tragédie žárlivosti, i když v poslední době stále více rezonují i jeho další podstatná témata, především xenofobie a rasismus. Režisér Petr Kracik je v pardubické inscenaci nevynechal, ale více se přiklonil k dramatu vášně a zhrzené důvěry.
Kritika /
Držíme palce škůdcům
Velká stínová silueta houbaře se sklání nad úlovkem, v tom se ozve charakteristické komáří zabzučení, hmyz usedne na člověka, ten se ožene a slyšíme plesknutí. Vzápětí se jeviště osvětlí a sledujeme pohřeb, při němž druhové zabitého v elegantních ocelově se lesknoucích kostýmech a s dlouhými sosáky obřadně nesou tělo zavražděného...
Rozhovor /
Vít Peřina: Jak je to s tou slepicí a vejcem?!
Když s ním mluvíte, máte pocit, že se bavíte s dvacetiletým mladíkem. Trochu nesmělým, zvídavým, váhavým, lehce šibalským, ale chytrým a vzdělaným. Alespoň tak na mne dramatik a dramaturg Naivního divadla Liberec Vít Peřina působí. Vůbec si neumím srovnat v hlavě, že mu za dva roky bude čtyřicet, má rodinu, dva syny a v českém divadle je již...
Světlana Alexijevičová: Svoboda, to je dlouhá, dlouhá cesta
Ukrajinsko-běloruská spisovatelka Světlana Alexijevičová navštívila v říjnu Prahu, aby se tu zúčastnila festivalu Pražské křižovatky uspořádaného k nedožitým 80. narozeninám Václava Havla. Není to poprvé, co u nás Alexijevičová pobývala, ale poprvé přijela jako laureátka Nobelovy ceny za literaturu. Setkali jsme se ve foyeru Nové scény ND, kde...
Počátkem léta v Berlíně
Berlín je svobodomyslné město v každé roční době. Počátkem léta má zvláštní půvab očekávaných letních radovánek, na březích řeky a jejích četných kanálů rostou pláže, kde se tančí a popíjí dlouho do noci, bývají už letní vedra. Letos se v každé hospůdce sledovalo fotbalové mistrovství světa. Zároveň se bilancuje končící sezona,...
Burza /
Pozice ČR k směrnici EU o autorském právu
Peníze, nebo politika? Schvalování rozpočtu v neprospěch stálých či nezávislých divadel? DN se pravdivě dotkly citlivého nervu v životě herců. Ti zaměstnaní živoří s platy pod úrovní lidské důstojnosti, ti OSVČ musejí často přijmout i jinou práci mimo obor, aby se uživili. Ministerstvo kultury nakonec (po intenzivním vyjednávání s odbory v...
Kontext /
Kritika /
Rodina jako základ cirkusu
O rodině a historii vypráví trilogie Family Roots in Black Black Woods skupiny Cirk La Putyka. Pokaždé z jiné perspektivy a s využitím jiných uměleckých prostředků. Naštěstí.
Kritika /
Příliš medová Kostelnička
V inscenacích současného uměleckého šéfa ND Brno Martina Františáka většinou nejde o pouhé obrazy z vesměs zmizelého rustikálního světa, ale především o uzemněná dramata lidského svědomí přesahující ducha své doby. Do této základní linie Františákovy režijní práce zapadá i Její pastorkyňa, k níž se pět let po ostravském nastudování...
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 192)
Horší než šrám na tváři jsou šrámy na duši aneb Mudrování o Mezinárodním festivalu Janáček Brno: Od Zápisníku zmizelého po Její pastorkyni.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 193)
Stali jsme se účastníky prapodivného divadelního banketu aneb Mudrování nad zrcadlením Mannova Kouzelného vrchu na jevišti brněnské Reduty.
Na Štvanici bude cirkus!
V pátek a v sobotu 11. a 12. listopadu se ve VILE Štvanice koná festival VILOmeniny. Nabídne divadelní představení, koncert, sérii inscenačních skic nové dramatiky pro děti a doprovodný program - hravou jógu pro děti, cirkusovou výstavu, výtvarné dílny nebo výtvarně-interaktivní bojovku.
Divadlo je mrtvé, ať žije divadlo!
Při jedné noční prohlídce výstavy Nezávislý výzkum subjektivity jsem narazila na historičku umění Radku Schmelzovou, která se snažila vysvětlit prvákům z katedry alternativního a loutkového divadla DAMU, co je to konceptuální umění. Většina z nich se tvářila nedůvěřivě. Nevím, zda je nakonec přesvědčila, že je dnes klasická malba mrtvá. Ale...
Havel 80
nedožitým osmdesátým narozeninám Václava Havla bylo v říjnu uspořádáno mnoho vzpomínkových akcí – výstav, projekcí, koncertů, debat, akcí a samozřejmě bylo uvedeno několik divadelních představení.
Leoš Janáček: z Brna do světa a zpět
5. ročník Mezinárodního divadelního a hudebního festivalu Janáček Brno 2016
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 195)
Máte-li rádi chytré politické divadlo, neopomeňte si zajít do brněnské Marty aneb Mudrování nad uvedením hry Děloha polské autorky Maria Wojtyszko na scéně studentské Marty.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 194)
Tož demokracii bychom už měli, teď ještě nějaké ty demokraty… aneb Mudrování nad jednoaktovou hrou Václava Havla Zítra to spustíme v Divadle Husa na provázku
Čechy leží u moře slaví double
Oborovou loutkářskou Cenu Erik získalo na Přeletu přes loutkářské hnízdo Naivní divadlo Liberec za inscenaci Čechy leží u moře.
Festival pro batolata
V sobotu a v neděli 12. a 13. listopadu se otevřou všechny místnosti KC Zahrada batolatům a jejich rodičům. Festival KUK! slibuje barvy, zvuky, hudbu, různé materiály i jazykovou bezbariérovost.
Kritika /
Bez režie a bez herce
Anglicky psaná hra White Rabbit Red Rabbit íránského dramatika Nassima Soleimanpoura byla od své světové premiéry v roce 2011 na festivalu Fringe v Edinburghu uváděna po celém světě a přeložena do mnoha jazyků. Českou premiéru měla v Paláci Akropolis.
Festival divadel Moravy a Slezska udělil ceny
Deset představení nabídl 16. ročník Festivalu divadel Moravy a Slezska, který se konal ve dnech 8. - 12. listopadu. Hlavní cenu za nejlepší inscenaci festivalu udělila odborná porota inscenaci Něco za něco ostravské KSA.
Valná hromada Tanečního sdružení ČR – 20. 11.
Valná hromada Tanečního sdružení ČR – příležitost prodiskutovat aktuální témata českého tance a baletu.
Clown Bilbo bloguje (No. 57)
Nastal opět čas, kdy být podivínem je jediná možnost, jak přežít s hlavou vztyčenou aneb Svět podivínů.
Zprávy /
Branické divadlo po pěti letech obnovilo činnost
Po pěti letech se Branické divadlo dočkalo v pátek 3. listopadu znovuotevření. Svou obnovenou činnost zahájilo českou premiérou komedie Dva nahatý chlapi francouzského autora Sébastiena Thiéryho.
Shakespeare v perské čajovně
Festival Nad Prahou půlměsíc zahájil svůj 8. ročník v podzemním Swan Baru v Kolowratu. Nabídl svérázný shakespearovský projekt rodačky z íránského Teheránu Azadeh Mohammadi inspirovaný jeho hořkou tragikomedií Troilus a Kressida.
Divadlo odjinud (No. 1)
Ve čtvrtek začal v pražském Divadle Archa 6. ročník mezinárodního festivalu dokumentárního divadla Akcent. Včera nabídl premiéru produkce Divadla Archa New Bohemia (Uprostřed Ameriky / In the middle of America), kterou můžete navštívit i dnes.
Kritika /
Paralelní světy na Kampě
Divadlo NaHraně uvedlo inscenaci hry Pararelní vesmíry Nicka Payna (1984). Tento mladý britský dramatik napsal téměř desítku textů, u nás je ovšem jeho tvorba představena poprvé.
Miro Gavran: Nejhorším hříchem je lenost
V minulém čísle Divadelních novin č. 17/2016 vyšel rozhovor s nejznámějším současným chorvatským dramatikem Miro Gavranem Dobrý příběh, emoce a humor. Čtenářům i-DN nabízíme nyní jeho původní, nezkrácené znění.
Divadlo pod Palmovkou hledá boty (pro Noru)!
Divadlo pod Palmovkou sbírá boty do nově připravované inscenace. Nora v režii Jana Nebeského bude mít premiéru 16. prosince.
Oficiální vyjádření Divadla Petra Bezruče
Divadlo Petra Bezruče se ostře ohrazuje proti lživým obviněním končícího hejtmana Moravskoslezského kraje, pana Miroslava Nováka, která zazněla na tiskové konferenci mapující návstěvu Miloše Zemana v Moravskoslezském kraji.
Nepřišel jsem, neviděl jsem, zhodnotil jsem
V Divadelních novinách 14/2016 jsme uveřejnili kulatý stůl na téma Pražský divadelní mainstream a veřejné peníze. Reagovala na něj dramaturgyně MDP Věra Mašková dopisem, jehož podstatnou část jsme zveřejnili v aktuálních DN 18/2016 a v plném znění nabízíme zde. Je to myslíme si dobrá přílěžitost k veřejné diskusi, k níž vás tímto...
Nepřišel jsem, neviděl jsem, zhodnotil jsem
Ad Kulatý stůl: Pražský divadelní mainstream a veřejné peníze, DN 14/2016, s. 12–14
Havel@80 a co my s tím?
První, koho jsem při vstupu do Lucerny uviděl, byla Dana Němcová, která seděla u stolku pořadatelů. Sklonil jsem se nad ni a políbil ji do vlasů. Protože Dana je jistota, že věci dopadnou dobře a mají smysl.
O stavu divadelní kritiky
V relativně krátké době se sešla dvě rokování o stavu divadelní kritiky: po kolokviu Quo vadis, divadelní kritiko a divadelní časopisy v rámci bratislavského festivalu Nová dráma se 12. října při Mezinárodním divadelním a hudebním festivalu Janáček Brno uskutečnila v Mozartově sále Reduty Konference o kritice.
Kritický žebříček 18/2016 – Činohra a festival 4+4 dny v pohybu
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Veronika Boušová Lenka Dombrovská Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Josef Chuchma Vladimír Just Jan Kerbr Vladimír Mikulka Jana Paterová Marie Reslová Jana Soprová Veronika Štefanová Martin J. Švejda Vít (Pokračování textu…)
Visegrád podle Salzmannové
Budapešť má šmrnc opravdového velkoměsta. Po pařížsku široké bulváry, obří secesní činžáky a kolem Király utca bují v pátek a sobotu nevídaně noční život, restaurace, kavárny, bary mají otevřeno, všude spousta mládeže a dají vám tam najíst i po půlnoci. Kontrast veliký s malátnou Prahou.
Jednou větou
V Moravském zemském muzeu Brno – v sále Jana Jelínka v Dietrichsteinském paláci na Zelném trhu – byla 12. října otevřena výstava z díla „impozantních tvůrců českého loutkového divadla“ František Vítek a Věra Říčařová: Jeden život; výstava potrvá do 30. dubna 2017. V týdnu 17.–21. října slavilo pražské Divadlo v (Pokračování...