Obsah Divadelních novin 19/2022
Miroslav Oščatka: Naší snahou a přáním je setkávat lidi
Rozhovor s ředitelem Centra experimentálního divadla v Brně
O mluveném slově písemně
Ve středu 2. listopadu jsem si po mnoha letech zahrál v divadle Semafor. Byl to můj první samostatný koncert od března 1989. Tehdy mi Jiří Suchý půjčil sál i s diváky, abych si tam mohl nahrát desku Zabili trafikantku. Řekl mi: K nám choděj dobrý lidi, oni se smějou a tleskají všemu.
Ceny Divadelních novin 2022
V úterý 1. listopadu 2022 odpoledne byli v Divadle U Valšů vyhlášeni laureáti Cen Divadelních novin za počiny vzniklé v sezonách 2020/2021 a 2021/2022, tj. v období od září 2020 do srpna 2022.
Kritický žebříček – Pražské křižovatky, Palm Off Fest, premiéry
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Veronika Boušová Jan Grulich Vladimír Hulec Jan Kerbr Jiří P. Kříž Kateřina Kykalová Jiří Landa Marcela Magdová Luboš Mareček Vladimír Mikulka Kateřina Rathouská Jana Soprová Petra Zachatá Vít Závodský (Pokračování textu…)
Kritika /
Restart divadelní sítě
nad celosezonním hostováním Činoherního studia v Komedii
Kritika /
Nicholas Winton jako vedlejší postava
V pražském hotelu Šroubek se slaví silvestr 1938. Charismatická zpěvačka Lina a démonicky žoviální konferenciér Kašpar za doprovodu piana roztáčejí nablýskaný společenský rej.
Kritika /
Deskriptivní pouť za záchranou vody
Poprvé o sobě dali vědět ještě před covidem, když pro festival 4+4 dny v pohybu vytvořili pod názvem Cern instalaci starých světelných jednotek vycházející z mentálního podloží francouzského antropologa Léviho-Strausse.
Kritika /
Divadlo „teď a tady“ na křižovatkách dějin
Mezinárodní festival Pražské křižovatky se zrodil z iniciativy pražského Národního divadla a nadace Vize 97 v říjnu 2016, k nedožitým osmdesátinám Václava Havla.
Kritika /
Nonsensový bejbypank
Po interaktivních hudebních Libozvucích, které se úspěšně drží na repertoáru divadla Minor od roku 2015, připravil režisér Jiří Austerlitz s hudebníkem Markem Doubravou a částečně obměněným kolektivem herců barevný koncert nonsensové poezie s podtitulem Zbystři smysly pro nesmysly, nazvaný Tramtárie.
Sedět před samopalem a spát
Zdá se mi, jako by si divadlo a divadelníci tváří v tvář současným problémům světa, a to ať jde o ekologii, uprchlickou vlnu, nástup extremistických hnutí a politických diktátorů a autokratů, či nyní o válku na Ukrajině a energetickou krizi, nevěděli rady.
Kritika /
Albee v Ungeltu. Jde to, ale…
V novém překladu Pavla Dominika, v režii Jiřího Pokorného a s Davidem Švehlíkem jako Jerrym a Ondřejem Brouskem v roli Petera zařadilo Divadlo Ungelt do svého repertoáru klasiku amerického moderního dramatu, hru Edwarda Albeeho Příběh ze zoo. Inscenace dá zaznít kvalitám textu, staví na hereckých výkonech, jako celek je to slušný kus, ale něco mu...
Rozhovor /
Pavel Khek: Je čas dělat dobré divadlo
Režisér Pavel Khek vstoupil coby umělecký šéf Klicperova divadla do své čtvrté sezony. Teď se bude lámat chleba, zda si kdysi ředitelka Eva Mikulková vybrala dobře a také jestli mé rozhodnutí šéfovat Klicperáku bylo správné, říká s tím, že dva roky značně poznamenala covidová pandemie. Nyní se musí i královéhradecké divadlo, podobně jako...
Kontext /
Josef Somr a tajemství herectví
Jsou herci a herečky, na kterých je to jejich herectví vidět na první pohled i „v civilu“: jejich civilní chování se od chování před kamerou či na jevišti zas tak moc (aspoň zásadně) neliší. U hvězd a superhvězd je to dokonce povinnost. A jsou herci, kteří oč nápadnější jsou na jevišti, o to míň nápadné je jejich chování „v civilu“. Ne...
Kontext /
Rozhlasové drama je mrtvé, ať žije podcast!
aneb Co ukázal 38. ročník Prix Bohemia Radio
Došlo do redakce
Carl Maria von Weber: Der Freischütz Harmonia Mundi 2022; 2CD, 138 min. Opera Čarostřelec je Weberova nejhranější. Je považována za zakladatelské dílo německého operního romantismu. O jejím významu svědčí i novátorský zájem a přístup dirigenta Reného Jacobse, který se svou nahrávkou vrátil k původnímu libretu Friedricha Kinda. Weber jej při...
Do aktovky svačinu a divadlo
Vzdělávání dětí divadlem a hlavně k divadlu je i v současnosti opomíjené téma jak ve společnosti, tak na většině škol. Absence studentů v divadelních sálech je zvláště po covidových lockdownech znatelná. A právě tímto problémem se zabývalo Bábkové divadlo na Rázcestí na třiadvacátém ročníku mezinárodního festivalu současného loutkového...
Burza /
Budiž světlo žárové (XVIII) Počátky elektrického osvětlení v divadle
Plynárenský průmysl, po desetiletí dodavatel tepla a světla, sleduje ostražitým zrakem zneklidňující nástup světla nového.
Stanislav Slovák
Dotazník aneb Vyhlížení divadelního času
Už se kácí
To jsem poprvé slyšel v devadesátým, když jsem z Kanady přijel.
Otto Opet: Deutsches Theaterrecht
(S. Calvary & co., Berlin 1897)
Zemřeli
Elen Tanasco (25. 11. 1919 Praha – 13. 10. 2022 Vídeň, Rakousko) Tanečnice Osvobozeného divadla či Národního divadla, spolupracovnice Jana Wericha, Oldřicha Nového či Vlasty Buriana, manželka dirigenta Karla Krautgartnera. Po roce 1968 spolu emigrovali do Vídně. Ralf Wolter (26. 11. 1926, Berlín, Německo – 14. 10. 2022 Mnichov, Německo)Německý...
Výročí 15.−30. listopadu
Malíř Ivo, operní pěvec (16. 11. 1932) △ Kováč Attila, loutkoherec (17. 11. 1967) △ Novák Jan, herec (17. 11. 1972) △ Sedláček Otakar, herec (17. 11. 1942) △ Staňková Jana, herečka (17. 11. 1957) △ Kroftová Jana, scénická výtvarnice (18. 11. 1972) △ Krpata Josef, herec (18. 11. 1942) (Pokračování textu…)
Martin
Martin J. Švejda byl pravidelným přispěvatelem Divadelních novin, přísným, ale spravedlivým kritikem, jehož texty jsme rádi publikovali. Osobní vzpomínku připojuje Věra Velemanová.
Burza /
Příběh dušičkový
Převyprávěný podle Jana Hrušínského na Facebooku. Od léta s manželkou Miluší Šplechtovou pátrali po hrobech „praotce“ zakladatele hereckého rodu Hrušínských, principála Ondřeje Červíčka a jeho ženy Anny. Začali na hřbitově v jihočeském Bavorově, kde Červíčkovi prožili poslední léta a kde také zemřeli. Jan Hrušínský tam za života...
Vilém Werner píše Franku Tetauerovi (1948)
Úspěšný prvorepublikový dramatik a filmový scenárista Vilém Werner (1892–1966) byl po únorovém puči za politické postoje umlčen a posléze téměř zapomenut, k práci v divadle se mohl vrátit už jen jako ekonomický ředitel Divadla Jiřího Wolkera (1956–1957). Také dramatik Frank Tetauer (1903–1954) měl politický škraloup, přesto se pokoušel s...
Jiří Jelínek, Tereza Lexová: Spejbl, Hurvínek a JÁ
(režie Jiří Jelínek, premiéra 20. října 2022, Divadlo Spejbla a Hurvínka, Praha)
Ocenit a nesetkat se?
V umění by se nemělo soutěžit. Víme to, a přece se každý necháme čas od času strhnout a lehce si ujedeme na vlně sebestředného ega.
Roztáhnout křídla a letět (I)
Bylo to v roce 1998, kdy jsem nabídla své frankofonní divadelní služby tehdejšímu řediteli Klicperova divadla a Mezinárodního festivalu Divadlo evropských regionů Ladislavu Zemanovi. Společnou řeč jsme našli okamžitě...
Obejmout celý svět a stát se ostrovem
Festival Zébrures d’autumne, kterému se většinou říká festival v Limoges, by měl znát každý. Pro frankofonní divadlo je důležitější než Avignon...