Obsah Divadelních novin 19/2012
Kontext /
Rozhovor /
Miloslav König: Odpuzuje mě divadlo plné emocí
Působí plaše, mluví pomalu a tiše. Krásný mladý muž, kterého si po představení odchytli fanoušci a žádali podpis. Větu občas nedokončil, často se na mě uprostřed povídání podíval a zeptal se – víte co?, popřípadě na konci věty dodal – nebo nevím. A já jsem doufala, že vím co, že si rozumíme, i když vše není přesně vyjádřeno....
Kritika /
V listopadu se rozhoduje
Volební satiru zavedeného amerického dramatika Davida Mameta Listopad nastudoval režisér Jan Frič v Městském divadle Kladno. Prezident Charles Smith (hostující Miloslav Mejzlík) chce jít znovu „do toho“, i když průzkumy preferencí vyhlížejí zatím katastrofálně.
Kritika /
Josef a jeho úžasné děti
Pro operetně muzikálový soubor byla volba muzikálu Tima Riceho a Adrewa Lloyda Webbera Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť výtečná: chytlavá přístupná hudba, děti na jevišti, pohodový příběh a legrace pro celou rodinu, to je vždycky dobrý způsob, jak s pomocí tatínků a maminek nabídnout babičkám a dědům dobrou alternativu jejich oblíbené...
Kritika /
Překlenovací titul?
Hru italského filosofa Niccolò Machiavelliho (1469–1527) Mandragora, napsanou prý „podle skutečné události“ z počátku šestnáctého století, charakterizují slovníky jako „commedia docta“, vzdělanecká komedie, v níž si s lidmi své doby i svou dobou jako takovou vyřizují účty vzdělanci, intelektuálové.
Kritika /
Nadmíru ztřeštěná noc
Počtvrté za poslední tři roky se publiku Městského divadla ve Zlíně představil režisér a v současnosti umělecký šéf mladoboleslavského divadla Pavel Khek, tentokrát s dílem Williama Shakespeara.
Kritika /
Jenom mezi židlemi
Na trase Ústí nad Labem – Praha – Ostrava probíhá čilá spolupráce už dlouho, zejména ovšem v podobě četných vzájemných hostování. Je to logické spojenectví: Činoherní studio, Divadlo Petra Bezruče a spolek Kašpar spojuje nejen srovnatelná velikost jeviště, ale i divácká adresa a ne snad hned podobné, ale přinejmenším kompatibilní poetiky.
Kritika /
Parchant ze Smíchova
Lucie Kolouchová a Natália Deáková napsaly původní hru o životě Marilyn Monroe pro Švandovo divadlo. To, jak své téma – mediální ikonu a sexuální symbol Ameriky – pojaly, lze dobře poznat už z titulu hry: Parchant Marilyn.
Alfredův překážkový běh IV
V konci roku 1966 nám Laterna magika nabídla účast na Expu 67. Správně nabídla, protože repríz bylo tolik, že vždy na každou roli se museli připravit dva interpreti. Tedy Boris i já.
Burza /
3MIS3
Frustrace obyvatel České republiky ze současné společenské situace je čím dál hlubší; nedávné volby do Senátu a „krajů“ jsou toho aktuálním důkazem. Má ji divadlo jenom reflektovat, anebo jí může aktivně čelit? Třeba nějak podobně jako v Listopadu 1989?
Zprávy /
Národní divadlo v rozpočtové nouzi
Činohra pražského Národního divadla zrušila v důsledku rozpočtových škrtů spolupráci s americkým režisérem Robertem Wilsonem a inscenace Kafkovy Ameriky, kterou měl nastudovat maďarský filmař a divadelník Kornél Mundruczó, a Rukopisů, které připravoval Jan A. Pitínský.
Zprávy /
Výběrová řízení na šéfy pražských divadel
Pražský radní pro kulturu Václav Novotný řekl, že jako první budou do konce roku vypsána výběrová řízení na šéfy Divadla Na zábradlí a Divadla pod Palmovkou. Transformace čeká i Divadlo Spejbla a Hurvínka a Ypsilonku.
Zprávy /
Živé umění není jen Národní divadlo
Ministerstvo kultury by mělo mít příští rok o 5 % vyšší rozpočet, živému umění však chce 5 % ubrat.
Zprávy /
Premiéry 26. 11. – 9. 12. 2013
Převzato z databáze Divadelní ústavu / Institutu umění v Praze.
Time Out Petra Pavlovského (No. 48)
Na diskusní klání Martina Bursíka s Ondřejem Liškou jsem v neděli 18. listopadu odcházel od přenosu Davis Cupu za stavu 2:2 s myšlenkou, že Radek Štěpánek už stejně moc šancí nemá aneb Zelené déjà vu.
Kritický žebříček 19/2012
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Jan Kolář Richard Erml Jan Kerbr Vladimír Hulec Lenka Dombrovská Jana Soprová Vladimír Just Josef Mlejnek Michal Zahálka Ivan Žáček Luboš Mareček Milan Uhde Vít Závodský Divadlo Komedie (Pokračování textu…)
Dědova mísa
Včera, kdy jsme oslavovali nekulaté výročí obnoveného samostatného státu, dočítal jsem Vieweghovu poslední knihu Mráz přichází z Hradu, pokračování jeho Mafie v Čechách, navykle pustil jsem si k tomu zprávy – a hle, už jsem tam byl, v symbolu české státnosti, v monumentálních prostorách Vladislavského sálu. A jak!
Říšská slepice
Dva z největších divadelních zážitků mi letos připravila režisérka Anna Petrželková. Nejdřív to byl její Tichý Tarzan, filosoficko-revuální zkoumání zarostlého, sprostého a vrostlého fotografa, a nyní její zinscenování Mein Kampfu na jevišti Švandova divadla.
Jak je důležité mít… peníze!
Jsem přesvědčen, že tvůrčí gesto J. Z. Nováka překladem Wildova textu Jak je důležité miti Filipa je tak jedinečné, že si trvalou autorsko-právní ochranu zaslouží.
18.—30. října
18. října Křtili na Jezerce Muzikál Já, François Villon z Divadla Na Jezerce se prezentuje na CD plném písniček Ondřeje Brzobohatého a Pavla Vrby. V divadle, kde lze jevištní dílo zhlédnout, cédéčko pokřtili jeho režisér Radek Balaš a také režisér další zde chystané inscenace Darda (podle prózy Ireny Douskové) Arnošt Goldflam. Malá slavnost...
Pavlína Štorková
představitelka titulní role v inscenaci Richard III.
Jana Kozubková
Byla jsem na koncertě v MeetFactory na australském hudebníkovi žijícím na Islandu Benu Frostovi. Hudebník, který je zařazován ke stylům experimentální elektronika, industrial, noise a moderní minimalismus, remixoval pro Björk, složil hudbu k režijního debutu Julie Leigh Sleeping Beauty, nebrání se divadlu, choreografickým projektům (spolupracuje s...
Slyšíte mě, vy tam v Plzni?
Otevíráme plné znění článku Iana Herberta otištěného v DN 19/2012. Diskuse, která se nad jeho textem na i-DN rozpoutala, je tak nyní přístupná všem čtenářům.
Zemřela Magdalena Rychlíková-Špergrová
Herečka, loutkoherečka, dabérka a pedagožka.
Řvala bych, ale nemůžu
Výčet toho, o co jste v sobotu přišli na 35. Festiválku Jsem spokojenej. Reportáž, jež si neklade za cíl být kritikou, aneb Smysl Festiválku byl opět naplněn.