Obsah Divadelních novin 19/2013
Kritický žebříček 19/2013
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Lenka Dombrovská Vladimír Hulec Radmila Hrdinová Vladimír Just Jan Kerbr Josef Mlejnek Kateřina Rathouská Marie Reslová Jana Soprová Milan Uhde Michal Zahálka Divadlo Na zábradlí, Praha – L. N. (Pokračování textu…)
Rozhovor /
Miřenka Čechová: Z konzervatoře jsem si odnesla nenávist k baletu
Má ráda slova „hraniční“, „strašně“ a „zásadní“. To první určitě souvisí s faktem, že je z Aše – kdyby se narodila o pár set metrů směrem na západ, byla by dávno slavná a bohatá, a české pohybové divadlo méně známé, a o hodně chudší. „Strašně“ – odráží její dychtivost a živelnost (podle mě se narodila v ašském...
Haf! Psi ovládli Přelet nad loutkářským hnízdem
Hned jak se narodil, bylo jasné, že ho nikdo nebude chtít. Proto skončil na smetišti. To, co mu příroda ubrala na kráse, mu přidala na odvaze, vytrvalosti a víře, že na světě musí existovat aspoň jeden člověk, který by ho mohl mít rád. A tak se vydal na cestu – hledat lásku.
Slast z revoluce
Tento podzim si zapalujeme jednu festivalovou cigaretu o druhou. Součástí „mezinárodního festivalu současného umění“ 4+4 dny v pohybu jsou vždy prezentace mladých českých umělců a promo nějaké kapitoly české architektury 20. století.
Kritika /
Jak (ne)umírá kapitalismus
Městské divadlo Brno uvedlo v režii Hany Burešové hru z počátku 60. let nazvanou Všemocný pan Krott německého autora Martina Walsera. Režisérka tady už několik let otevírá činoherní sezonu exklusivní novinkou. Nepočítáme-li její recyklované hity jako Škola základ života či Faidra, šlo vždy o zajímavý dramaturgický exkurz a jistou divadelní...
Kritika /
Radioaktivní duet
Incident v jaderné elektrárně Fukušima v sobě spojuje řadu motivů, které v jednom ze svých posledních textů prozkoumává Elfriede Jelinek. Kein Licht (v překladu Zuzany Augustové Beze světla) uvedl tým kolem ústeckého Činoherního studia formou instalovaného čtení.
Kritika /
Jedna z davu
V opeře Divadla J. K. Tyla v Plzni pravidelně dávají příležitost mladým režisérů. Vyplácí se to, a vyplatilo i v případě Lindy Keprtové při nastudování opery Giuseppe Verdiho La traviata. Mladou režisérku ocenili na Slovensku, kde nyní pracuje, významnou cenou Dosky za režii Poulencových Dialogů karmelitánok v košické opeře, má též výrazný...
Kritika /
Zmatená deziluze o Krylovi i o nás
Nemá to být o Krylovi, ale o nás, říká v propagačním videu k inscenaci Země Lhostejnost ve Švandově divadle její dramaturg a spoluautor scénáře Libor Vodička.
Kritika /
Kocovina podle Wyspiańského
Na komplikovaný text Stanisłava Wyspiańského Veselka si u nás po sametovém listopadu troufl jen Petr Lébl. Ve hře ho zajímaly groteskní a trochu mystické společenské obřady plné trapného chování, žvanění zastírající prázdnotu v duších a jalových životech. Břetislava Rychlíka v činohře Národního divadla v Brně naopak zajímá obecnější...
Kritika /
Těžký život idolů v Čechách
Při příchodu do funkce uměleckého šéfa Švandova divadla vyhlásil Dodo Gombár speciální program pro Studio – prezentaci aktuálních témat, bezprostřední reakce na situaci ve společnosti, reflexe konkrétní události, uváděných do nadčasového kontextu.
Kontext /
Příběh o vzkříšení Lanďáka
Herecké legendy Činoherního klubu svedla dohromady po pětačtyřiceti letech touha ještě něco vytvořit, vrátit se společně na jeviště. Kamera Josefa Abrháma ml. byla nenápadně u toho.
Kontext /
Jára (da) Cimrman se dočkal
Po 118 letech od velké hudební loupeže, k níž došlo ve Vídni, se Jára (da) Cimrman konečně dočkal satisfakce a velkolepé melodie jeho operety Proso se k němu jako největšímu českému umělci a největšímu světovému smolaři vrátily na koncertu ve Smetanově síni Obecního domu – ovšem jen v jednom jediném koncertním provedení 13. července 2013.
Vittorio Franceschi: Žijeme v nemocné společnosti
Herec, dramatik, básník a pedagog Vittorio Franceschi (1936) přijel do Prahy, aby poprvé zhlédl svoji hru Úsměv Dafné v jiném jazyce než v italštině. Je to zvláštní pocit. Každý jazyk má svou muzikálnost, expresivitu. Jeho působivost nespočívá jen ve slovech, ale v tom, jak jsou řečena. Všemu jsem během představení rozuměl, i když slova byla pro...
Paralelní životy aneb Nezjištěný styk
Mezinárodní festival Divadelní Nitra 2013 měl faktickou předehru už v roce 2012.
Burza /
Burza /
3SES3
Volby nám přinesou mimo jiné i nového ministra kultury. Když popustíte uzdu fantazii, jaký by podle vás měl být?
Burza /
Burza /
Burza /
Chraňme důstojnost herecké profese
Herecká asociace informuje
Burza /
Příloha /
Muzikály ve výkladní skříni
Karlínské divadlo prošlo po povodních v roce 2002 razantní změnou. Týkala se všech aspektů jeho činnosti. Ladislava Županiče v jeho čele vystřídal Egon Kulhánek, od něhož se čekal nový směr už proto, že prošel praxí soukromého (a úspěšného) producenta. Právě to mu však jeho odpůrci vyčítali. Deset let, které uplynuly od nástupu současného...
Příloha /
Egon Kulhánek: Na řízení divadla se mi kapitánské zkoušky hodí
S Egonem Kulhánkem, ředitelem Hudebního divadla Karlín, jsme zkusili probrat radosti i strasti řízení divadla s největší diváckou kapacitou v Praze.
Příloha /
Pavel Polák: Naše divadlo je běžcem na dlouhé trati
Rozhovor s Pavlem Polákem, uměleckým ředitelem Hudebního divadla v Karlíně.
Příloha /
Když se řekne Karlín…
Adam Novák překladatel, dramaturg, producent inscenace Bídníků v roce 1992 Miluju divadlo. Do divadla jsem chodil s rodiči již jako dítě a když jsem byl větší, směl jsem s nimi chodit na premiéry. Fascinovala mě ta slavnostní atmosféra. V srpnu 1968 se mi otevřel nový svět: viděl jsem svůj první (Pokračování textu…)
Kritika /
České dobrodiní spáchané na Němcích
Pár dní před devadesátým pátým výročím vzniku samostatného československého státu uvedla skupina Vosto5 inscenaci, jež ukazuje tři vybrané a dvě nelichotivé kapitoly z naší novodobé historie. Těsně před předčasnými volbami do parlamentu Dechovka v režii Jiřího Havelky opět otevřela otázku kolektivní viny a odplaty. A v neposlední řadě se...
Sametová dramatika
Studio Ypsilon připomene již po deváté výročí sametové revoluce festivalem CUTE. Po loňské pauze opět přichází Ypsilonka s programem plným současné mladé divadelní tvorby. V neděli 17. listopadu se představí Studio Ypsilon/Ypsilon na druhou, Cabaret Calembour, tme divadlo a Divadlo F. X. Šaldy Liberec.
Tip na tento týden: Festival Akcent
Jeviště pražského Divadla Archa bude od 13. do 18. listopadu během třetího ročníku mezinárodního festivalu divadla s přesahem Akcent patřit předním zahraničním souborům, které současným jazykem divadla, tance či multimédií zpracovávají dokumentární historická témata.
Festival Nová generace podruhé
Druhý ročník festivalu tanečních vysokých škol se koná tento víkend - od 22. do 24. listopadu. Současný tanec, fyzické divadlo a pantomima v podání mladých tvůrců - to je festival Nová generace, který startuje dnes ve Studiu ALTA v Praze.
Tip na víkend: Nad Prahou půlměsíc
V pátek 22. listopadu začíná 5. ročník festivalu Nad Prahou půlměsíc. Přináší témata moudrost, myšlení a divadlo.
Operní Popelka
V neděli 15. prosince se uskuteční v Divadle U Valšů dvě představení opery - melodramu Popelka, kterou napsal Zdeněk Zahradník na libreto Kamila Bednáře. Na jeho provedení se sejdou profesionální pevci a tenčnici spolu s činoherními ochotníky z Lázní Toušeně a členkami DPS Kvítek ze ZŠ Buttulova z Chotěboře.
Nemajetnické světy kultur (No. 2)
Egyptské divadlo je společenská terapie. O přednášce profesorky káhirské university Ain Šams, prof. Iman Ezzeldin v sobotu v Hallerově sálu pražské DAMU o současném divadle v Egyptě Divadlo a revoluce.
Nemajetnické světy kultur (No. 1)
V Praze tento víkend probíhá pátý ročník divadelního festivalu kultur Blízkého východu Nad Prahou půlměsíc. Nabízíme denní zpravodajství. Páteční prolog obstaral francouzský loutkář Dominique Houdard.
Zprávy /
Benefice pro Operu Plus
Internetovému portálu Opera Plus stačilo pár let, aby se stal centrem debat a informací o operním i baletním umění. Jeho zakladatel a provozovatel Vít Dvořák zorganizoval na podporu tohoto média 24. listopadu v Sukově síni pražského Rudolfina benefiční koncert.
Up & Down PDFNJ 2013: Otto Linhart
Také si myslím, že se jednalo o ročník nepříliš povedený - a to především výběrem inscenací. Přesto nelze tvrdit, že by letošní festival neměl své světlé okamžiky. I na největších propadácích festivalu se totiž dalo nalézt něco pozitivního.
Zápisník Milana Uhdeho (No. 4)
Představení Odipus město uvedené na PDFNJ záměrně nekončí Antigoninou smrtí, nýbrž její naznačenou výzvou ke vzpouře aneb Antigona byla konfrontační.
Up & Down PDFNJ 2013: Petr Feyfar
Was ist denn los? aneb Co je s Pražským divadelním festivalem německého jazyka? Propad festivalu koreluje se situací této země, která se také ocitla na okraji zájmu... Obsáhlá reportáž z letošního PDFNJ z pera Čecha dlouhodobě žijícího ve Švýcarsku.
Up & Down PDFNJ 2013: Lenka Dombrovská
Možná letošní ročník PDFNJ mnohé zklamal pokleslou dramaturgií, mě však potěšil svým „minimalismem“ a především zařazením dvou monodramat – mnichovským Jidášem a lucemburskou inscenací Sviť, černé Slunce.
Up & Down PDFNJ 2013: Josef Herman
Proč právě takový pražský výběr z německy mluveného divadla? Ekonomické či technické důvody lze pochopit, leč nikoli dlouhodobě a jaksi systémově přijmout – ohrožovaly by samotný smysl existence festivalu.
Up & Down PDFNJ 2013: Jan Dehner
Kapelle eidg. Moos je pro operního kritika zcela mimořádný zážitek. Imprese z festivalu už dospělého.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 34)
Před nedávnem mnou otřásla skutečnost sedmdesátých narozenin souputníka, skvělého herce Pavla Zatloukala. Říkal jsem si, jak je to možné, že se ani věčně mladým divochům nepodaří čas zastavit? aneb Mudrování nad vlivem chemie na život, na svět, na umění, na člověka.