Obsah Divadelních novin 19/2016
Zprávy /
Ceny Josefa Balvína v gesci DN
Na tiskové konferenci v kavárně Nona (8. listopadu 2016) podepsali Jitka Jílková za spolek THEATER.CZ a Josef Herman za Společnost pro Divadelní noviny dohodu o udělování Cen Josefa Balvína v roce 2017. Ceny budou udělovány jako doposud v rámci programu Pražského divadelního festivalu německého jazyka podle stávajících kritérií, o výběru...
Kritika /
Padouši, hrdinové, filosofové a ti další
Muzikálové divadlo je u nás vcelku fungujícím showbyznysem. Repertoár se obměňuje v zavedených stylových mantinelech a občas mírně inovuje. Většinou kvalitní zboží má své věrné konzumenty, kteří se, odhaduji, jen z menší části prolínají s diváky činoher, oper, baletů. I to je zřejmě známka normálních poměrů. Stejně jako to, že...
Kritika /
Cesta do sametové revoluce
Když se sálem Malého libereckého divadla rozezněly první tóny, bylo zřejmé, odkud bral Tomáš Dianiška inspiraci ke hře Atomová kočička. Znělka kultovního filmu Návrat do budoucnosti naznačila, že hlavní zápletkou bude cestování v čase.
Kritika /
Jak narušovat budovy nasáklé tradicí
Jako kmenový režisér vstoupil Daniel Špinar do Národního divadla na počátku sezony 2014/2015, v té následující už působil jako umělecký šéf Činohry s programem, který připomenul v nedávném interview pro Esprit Lidových novin: Je nezbytné divadelní produkci oddělit od budovy nasáklé tradicí, narušovat ji, protože divadlo je živé umění, které...
Kritika /
Cohen jede na konec světa
Hlavní postava sugestivních literárních textů světoznámého choreografa Jiřího Kyliána nese příjmení Cohen, nejedná se však o věhlasného kanadského barda, ale autorovo alter ego, pojednané ovšem ve značně fantaskní až surreální poloze. Pod titulem Kylián: Narozen v cizině, reflektujícím i emigrantské existenciální rozpoložení, jsou Kyliánovy...
Kritika /
Neřestník na cestě
Inscenátoři Molièrova Dona Juana v Divadle pod Palmovkou uvedli, že hru pojali jako road movie. Směřuje k tomu už úprava Michala Langa, která zdařile aktualizuje původní překlad Svatopluka Kadlece. Přizpůsobuje jeho slovník současnému jazyku, opouští některé dobově poplatné momenty textu a také se v něm výrazně škrtá. Nic z toho (Pokračování...
Rozhovor /
Josef Škarka: Z každé banality může vzejít nový příběh
Operní pěvec Josef Škarka (1981) vystupuje v regionálních i národních divadlech, koncertoval také v zahraničí. S Richardem Pohlem tvoří známé pěvecko-klavírní duo. Vymyslel, založil a dramaturgoval první ročník projektu Brundibár z ghetta. K rozhovoru jsme se sešli v jeho garsonce s výhledem na Žižkovskou věž. Zaujaly mě papírky, jimiž měl...
Kontext /
Zploštělé 3D dny ve Wendersově mikrokosmu
Úvahy filmové
Kontext /
Na cestě k identitě pantomimy aneb Pět let Mime Festu
Začátkem listopadu skončil pátý ročník festivalu Mime Fest, jenž se koná v Poličce a od roku 2014 také v Praze. Letos nabídl například vystoupení známého belgického klaunského dua Okidok nebo exotickou čínskou operu. Za ta léta však přivezl do Česka více známých zahraničních souborů a neopomíjel ani české umělce a tvůrce z nejmladší...
Kritika /
Možná je to všechno jinak
Hra Iluze Ivana Vyrypajeva byla na začátku roku 2014 poprvé v Česku představena ve formě scénického čtení na Malé scéně Mahenova divadla a na začátku letošní sezony zaujala hned dvě pražská divadla.
Kritika /
Ústecké historky z podsvětí
Karel František Tománek napsal zběsilou, hyperbolickou i metaforickou, zábavnou a trapnou (zkrátka tarantinovskou, jak se píše v anotaci) hru o boji dobra se zlem. Inscenace Pan Bílý, Zrzka a ti druzí v Činoherním studiu ovšem není černobílá. Zprvu totiž není zřejmé, kdo je padouch a kdo hrdina. A na konci jste si jistí jen o malinko více, ale už aspoň...
Kritika /
Orffovy veselé opery
Nejlepší skladbou Carla Orffa jsou Carmina Burana – potvrdil jsem si to při zhlédnutí jeho oper Chytračka a Měsíc podle pohádek bratří Grimmů v pražském Národním divadle.
Rozhovor /
Michal Hába: Schwabův bujivý jazyk potřebuje na jevišti zchladit
Rozhovor s režisérem inscenace Pornogeografie, která obdržela Cenu Josefa Balvína
Burza /
Každým coulem Lear
Jubilejní shakespearovský rok přinesl mnoho nového o 400 let mrtvém klasikovi a patrně ještě přinese. Shakespeare – česky mluvící už bezmála 250 let a v našich krajích přebývající přinejmenším oněch posledních 400 let – opět prokázal, jak ústřední hraje v naší kultuře roli – počtem nových inscenací, výstav, konferencí,...
Burza /
Cesty a exity
Zpěvačka a kdysi herečka Divadla Semafor Hana Hegerová oslavila 20. října významné životní jubileum. Firma Supraphon jí při té příležitosti vydala box deseti CD Cesta.
FRANK WILDHORN: Muzikály skládám na všech kontinentech
Americký skladatel Frank Wildhorn přijel v polovině října do Prahy na premiéru svého muzikálu Bonnie & Clyde v Hudebním divadle Karlín. Patří mezi nepatrnou hrstku celosvětově vyvolených. Jako jedinému americkému skladateli konce 20. století mu na Broadwayi hráli současně tři muzikály.
Evropu odvál čas – Divadelná Nitra 2016 a Slovensko
Emblémem letošního ročníku mezinárodního festivalu Divadelná Nitra bylo lehké zpochybnění hymny EU, tedy motivu původně ze Schillerovy básně a pozdější Beethovenovy symfonie.
Burza /
Burza /
Zahraniční dramatici zakázáni v Turecku
Prohlášení Mezinárodní asociace divadelních kritiků /IATC/AICT k situaci v Turecku – listopad 2016 IATC důrazně odsuzuje nedávný zákaz několika děl velkých klasických autorů. V mezinárodních médiích bylo odhaleno, že státní divadelní společnosti již nesmějí uvádět hry Shakespeara, Čechova, Brechta a Daria Fo. V tuto chvíli jsou vítány pouze...
Sametové posvícení 2016
Ve čtvrtek 17. 11. již popáté projde Prahou satirický průvod masek, ve kterém pražské občanské iniciativy ve spolupráci s výtvarníky tematizují problémy, kterými se zabývají. Akce začíná dnes v 18:00 prezentací masek před kavárnou Zázemí v Bartolomějské ulici a pokračuje zítra - ve státní svátek 17. 11. - od 14:30 na Kampě.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 197)
Tempo této revuální podívané bylo bláznivé, herecké výkony se pohybovaly na hraně grotesknosti aneb Mudrování o inscenaci Malá vánoční povídka aneb Jak jsem se ztratil.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 196)
Tak jako v Paříži v osmdesátých letech 19. století aneb Mudrování o premiéře Kabaretu U Vrtaného kolena v brněnském Buranteatru.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 199)
Aktéři sotva popadali dech… Deset jsem jich napočítal… aneb Mudrování nad Klapzubovou jedenáctkou v Polárce.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 198)
Hlasy účinkujících se střídaly, proplétaly v obdivuhodném rytmu bublajícího potůčku… aneb Mudrování nad besedou ořechovského Divadla u stolu o spisovateli Eduardu Bassovi.
Petr Odo Macháček: Jsem prostě režisér
Se zakladatelem a vedoucím pražského Divadla Kámen o jeho tvorbě a těžko definovatelných pojmech a jejich smyslu. Úryvek z rozhovoru, který celý najdete v časopise studentů uměleckých oborů Univerzity Palackého v Olomouci S. A. Magazín.
Kritika /
Nuda v Berlíně
Inscenace Hučící třpyt, druhá premiéra nové sezony ve Studiu Hrdinů, vznikla podle knihy Petra Borkovce Berlínský sešit. Režisérem a jedním ze tří performerů je Petr Krušelnický.
Čelákovické glosy (No. 1)
Jan Dehner si na i-DN otevírá nepravidelný blog. V tomto textu porovnává uvedení Smolkovy opery Sezname, otevři se! resp. Bludiště seznamů na Dnech nové opery v Ostravě před dvěma lety a listopadovou reprízu v divadle Alfred ve dvoře v Praze...
Divadlo odjinud (No. 4)
V sobotu nabídl festival Akcent osobní zpověď pětatřicetileté performerky Teng Teng nazvanou Made in Macau 2.0, jež vznikla během rezidenčního pobytu Teng Teng a jejího spolupracovníka Kevina Chio v Divadle Archa. Reprízu můžete navštívit ve středu 23. listopadu.
Básníci s kytarou
Byl to výjimečný den pro poezii – Bob Dylan obdržel Nobelovu cenu za literaturu.
Divadlo odjinud (No. 3)
V pátek pokračoval festival Akcent produkcí britského dua Richard Lowdon a Robin Arthur vystupujících pod hlavičkou Forced Entertainment. Jejich produkce se jmenovala The Notebook a můžete ji v pražském Divadle Archa navštívit ještě dnes od 20 hodin.
Divadlo odjinud (No. 2)
Festival Akcent pokračoval dnes - 17. listopadu - v Malém sále Divadla Archa performancí ukrajinské umělkyně Olji Michajljuk nazvanou Máta. Zpravovává v ní zážitky své a svých známých a přátel v době vzniku ukrajinsko-ruské války v roce 2014 a v letech po ní.
Blahopřejeme, paní Chramostová
Právě na dnešek - 17. listopad - připadá životní jubileum herečky Vlasty Chramostové. Za Divadelní noviny, jejich čtenáře a věříme i celou divadelní obec jí blahopřejeme a přejeme plné zdraví, pozitivní mysl a přístup k životu.
Politické výpovědi německého divadla
Letošní 21. ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka se uskuteční od 19. listopadu do 5. prosince 2016 v několika pražských divadlech.
Evropu odvál čas… II.
aneb Divadelná Nitra 2016 a Slovensko. V dnes vydaných tištěných DN 19/2016 vyšla reportáž Martina Macháčka z Divadelní Nitry 2016. Nabízíme pasáže, které se do textu z prostorových důvodů nedostaly.
(Politické) výpovědi německého divadla (No. 5)
Werner Schwab ve své hořké komedii Pornogeografie pohlédl na lidský život z úhlu, který je přiznávaný a používaný zřídka v tak ostrém tvaru.
(Politické) výpovědi německého divadla (No. 4)
Inscenace The Situation z produkce berlínského Gorki Theater, která měla premiéru 4. září 2015 a nyní se představila v Divadle ABC.
(Politické) výpovědi německého divadla (No. 3)
Herci jsou skutečně původem ze Sýrie, Palestiny, Izraele a Kazachstánu aneb Politické divadlo?
(Politické) výpovědi německého divadla (No. 2)
Po německém Hamletovi jsem shodou okolností viděl v Ostravě francouzské operní zpracování, jež mi zpětně podtrhlo některé momenty činoherní inscenace.
(Politické) výpovědi německého divadla (No. 1)
Pražský divadelní festival německého jazyka vykročil v sobotu 19. listopadu 2016 do další dekády. V Divadle na Vinohradech zahájila 21. ročník inscenace režiséra Thomase Ostermeiera Hamlet z berlínského Schaubűhne am Lehniner Platz.
Diapason d’Or pro Collegium 1704
Václav Luks, dirigent a zakladatel Collegia 1704, převzal ve středu na slavnostním ceremoniálu v Paříži výroční Diapason d’Or de l’année – prestižní ocenění magazínu Diapason v kategorii Barokní vokální hudba za nejnovější CD Collegia 1704 se skladbou Missa Divi Xaverii ZWV 12 Jana Dismase Zelenky.