Obsah Divadelních novin 2/2020
Musíme to udělat ZARÁZ!
Pamatujete si doby, které snad trvají dodnes, kdy hlavním městem českého progresivního divadla byla (vyjma Prahy samozřejmě) Ostrava?
Otevření budovy Státní opery Praha 5. ledna 2020.
Galakoncert Státní opera v proměnách času (1888–2018) symbolicky zahájila předehra k opeře Richarda Wagnera Mistři pěvci norimberští.
Lucie Ferenzová: Zvolili jsme horizontální způsob sdílení
Rozhovor se zastupující uměleckou šéfkou A studia Rubín
Státní opera redivivus
Po tříleté rekonstrukci se galakoncertem 5. ledna otevřela budova Státní opery.
Státní opera v novém
V plném lesku se 5. ledna 2020 po generální rekonstrukci poprvé předvedla divákům slavnostního večera pod názvem Státní opera v proměnách času (1888–2018) jedna z nejkrásnějších divadelních budov Evropy. I když dnešní módní vlna hraní v industriálních prostorách má své publikum, pro mnohé diváky symbolizují vysokou kulturu právě divadla...
Jejich starosti…
Náhodou se mi do rukou dostalo mezinárodní vydání The New York Times, víkendové číslo 28.–29. prosince.
Kritický žebříček 2/2020 – činohra
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Josef Chuchma Vladimír Just Jan Kerbr Jan Kolář Jiří P. Kříž Marcela Magdová Vladimír Mikulka Jana Paterová Kateřina Rathouská Jana Soprová Martin Švejda Petra Zachatá (Pokračování textu…)
Kritika /
U nás doma v Knédltrustu
Zadržitelný vzestup Artura Uie napsal Bertolt Brecht v roce 1941 ve finské emigraci jako podobenství o nástupu Adolfa Hitlera k moci.
Kritika /
Dalibor podle Formana
Odhaduji, že začít v Boudě operou bylo už samo o sobě odvážné. K tomu arcidílem české klasiky Daliborem Bedřicha Smetany, o něhož se odjakživa vedly boje, jak holt už jsme na to u nás zvyklí.
Kritika /
Když ne divadlo, tak alespoň Bouda!
Dvě významné skutečnosti si připomíná Jihočeské divadlo – sto let od svého vzniku a pak také to, že se dodnes nepodařilo postavit divadelní budovu.
Kritika /
Jirásek, soudruzi a postmoderna
Příprava příspěvku českobudějovického baletu byla svěřena pražské tvůrčí skupině Dekkadancers, již tvoří především tanečníci pražského Národního divadla.
Kritika /
O rodinném štěstí
Nejnovější nastudování opery Leoše Janáčka Příhody lišky Bystroušky není vhodné pro děti do dvanácti let, oznámilo stroze a překvapivě vedení Divadla F. X. Šaldy v Liberci a dalo tím najevo, že se inscenací nebudou producírovat milá zvířátka, tedy že není dobré, aby na představení babička vzala malá vnoučátka.
Kritika /
Všichni tančí se smrtí, ale nikdo jako Elisabeth
Na Nové scéně plzeňského Divadla J. K. Tyla se uskutečnila jedna z očekávaných muzikálových premiér sezony.
Kritika /
Začalo to kosočtvercem
Jen co bylo Milanu Kunderovi navráceno české občanství, měla premiéru jeho Ptákovina v režii Vladimíra Morávka.
Kritika /
Listování dějinami jedné ulice
Pražská Ypsilonka slaví – už nějakou dobu – výročí: 55 let od první inscenace a 56 let od svého založení.
Kritika /
To by tedy Jan Balabán koukal
V rozmezí tří týdnů měly v Praze premiéru dvě komorní inscenace původních českých dramatických textů, jejichž základní situací je víceméně nechtěné setkání dospělých sourozenců. MeetFactory nasadila Finnmark Matěje Samce, následoval titul Dagmar Radové DIY: po tátovi v A studiu Rubín.
Kritika /
Mrazivá pseudozámecká taškařice
České divadlo si s politikou, zvlášť tou nejbližší, domácí, moc nezadá. Odhodlá-li se nakonec, je výsledkem těchto snah kočkopes, který z jedné strany marně proráží plakát a z druhé se topí v pokleslém humoru.
Rozhovor /
Pavel Pavlovský: Jsem spíš skeptik s anarchistickými sklony
Herec Pavel Pavlovský oslavil v prosinci pětasedmdesáté narozeniny. Po více než padesáti (!) letech na scénách Divadla J. K. Tyla v Plzni je – jak se zdá – stále v kondici. Tvrdí, že tuto dispozici má v genech a od pánaboha, a se skeptickým smyslem pro humor dodává: Zaplaťpámbu, že se na svůj věk cítím poměrně dobře. Pořád ještě se ráno...
Festivaly, kam se podíváš
Kulatý stůl na téma mezinárodních festivalů v Čechách
Děkujeme, že jste nás navštívili aneb Divadelní hity Londýna 2019
Divadelní „přepadovky“ Londýna se pro mě stávají jakousi formou drogy. A proto ani po třiceti letech svobody nevycházím z nadšení, že můžu v podstatě ze dne na den (či na pouhý den) odjet, kam se mi zlíbí. Loni jsem v Londýně byla – vždy na prodloužený víkend – několikrát. Naposledy těsně před Vánoci. Spojení zatím funguje znamenitě....
Ceny Evening Standard 2019
Pětašedesát let se už ve Velké Británii udělují ceny deníku Evening Standard. Distribuují se zdarma, proto jsou s cenami spojováni i významní donátoři a sponzoři. Tentokrát byla anketa spojena se značkou Michael Kors. Navzdory tomu, že se jedná o noviny, které nemají s divadlem jinak nic společného, pro oceněné herce (Pokračování textu…)
Divadlo Jesličky Josefa Tejkla Hradec Králové
Do divadla zadním vchodem
Burza /
Šlitr Šlitr Šlitr
Tři výročí spojená s osobností Jiřího Šlitra (95 let od narození, 50 let od úmrtí a 60. výročí Semaforu) inspirovala Galerii Villa Pellé k uspořádání výstavy, která pod názvem Šlitr Šlitr Šlitr až do 15. února 2020 představuje výtvarné práce tohoto autora. Pod vedením kurátorky Daniely Kramerové vznikne v Galerii (Pokračování textu…)
Došlo do redakce
Petr Bergmann: Bezděkovský kostelíčku Broumovsko Organic / KANT, 120 str. Graficky i edičně pečlivě, čtenářsky přitažlivě, čtivě a přitom fundovaně zpracovaná publikace je poctou české kulturní osobnosti přelomu 19. a 20. století, představiteli tehdejšího literárního hnutí Katolická moderna, který se znal a stýkal s Františkem Bílkem, Josefem...
Výročí 1.−15. února
Hruška Jiří, sólista opery (1. 2. 1965) △ Maléřová Zuzana, publicistka (1. 2. 1965) △ Pekárek Jiří, hudební režisér (1. 2. 1945) △ Grim Petr, dramaturg (2. 2. 1935) △ Kožešníková Jana, sólistka baletu (2. 2. 1950) △ Lasica Milan, herec (3. 2. 1940) △ Rychmanová Jana, sólistka baletu (3. (Pokračování textu…)
Burza /
GRAND Festival smíchu po dvacáté
Východočeské divadlo Pardubice přivítá ve dnech 20.–27. ledna jubilejní 20. ročník GRAND Festivalu smíchu
Jednou větou
Výstava O létání a jiných snech v pražském Centru současného umění DOX, věnovaná tvorbě mezinárodně uznávaného ilustrátora Petra Síse, se od zahájení 13. září 2019 těší nebývalé návštěvnické pozornosti; návštěvníci se mohou seznámit s pěti autorskými knihami Petra Síse: Ptačí sněm, Zeď – Jak jsem vyrůstal za železnou oponou,...
Zemřeli
Otto Ondra (6. 1. 1939 Nebory – 12. 12. 2019 Uherské Hradiště) Herec. Jiří Kratochvíl (8. 12. 1924 Ivančice – 3. 1. 2020) Emeritní pedagog Janáčkovy akademie múzických umění a zakládající člen Janáčkova kvarteta (1947). Byl rovněž koncertním mistrem violové skupiny v orchestru Národního divadla Brno a sólovým violistou. Ivan (Pokračování...
Nesouřadné vzpomínky (II)
Svatba V lednu 1977 vznikla Charta. K jejímu podpisu jsem se vyvíjel dalších deset měsíců. Dne 18. března téhož roku si beru za choť Jitku Luisu Schánilcovou. Zvolili jsme si vyšehradskou obřadní síň a prvního svědka – signatáře Charty Sergeje Machonina. S Petrem Skoumalem se znal už dávno přes literární (Pokračování textu…)
Pověz mi, Táňo… aneb Moje swingová vzpomínka na Táňu Fischerovou
Stalo se to v neděli 19. května loňského roku. Ten den Činoherní klub uváděl program S úsměvem idiota na vděčné časy a někdy jinak k padesátému výročí premiéry. Jako předposlední píseň před finálními Maršály jsem zařadil swingový duet začínající slovy: Pověz miláčku To co chceš od života S úsměvem idiota (Pokračování textu…)
Na okraj jednoho seriálu
Česká televize se už hezkou řádku let systematicky věnuje divadlu. I tomu loutkovému.
Peter Brook: Prázdný prostor
Jako kandrdas v prvním angažmá jsem s úžasem zíral na Brookovu inscenaci Král Lear z RSC, se kterou v roce 1964 hostovali v tehdejším Smetanově divadle.