Obsah Divadelních novin 2/2023
Kdybych mohl, svlékal bych herce pořád
Tento můj citát vybral před pár lety editor Divadelních novin jako titulek rozhovoru se mnou. Tušil jsem, že to zavání průšvihem. A taky že ano. Od té doby zaručeně poznám, jestli novinář, který se mnou dělá interview, tento dávný článek četl. Většinou ne, titulek ovšem ano.
KaprKód (Kapr Code)
dokumentární opera o rozporuplném životě pokrokového skladatele a významného komunisty Jana Kapra
Josef Morávek: Mou největší chybou bylo, že jsem si nepřivedl na klíčová místa své kolegy
Rozhovor s odvolaným ředitelem Josefem Morávkem
O rozdílu mezi bezdomovcem, tulákem a mnou
Nedávno jsem byl v Praze na Smíchově svědkem tichého dramatu. Projížděl jsem pomalu Zborovskou ulicí ve šňůře, která se vytvořila za popelářským vozem, po chodníku mou rychlost kopíroval bezdomovec s modrou plastovou taškou značky Ikea přes rameno.
Miloš Horanský: Litanie o svatém Jidášovi a hladu po lásce
Závěrečná pasáž z poslední vydané poemy Miloše Horanského Litanie o svatém Jidášovi a hladu po lásce
Kritický žebříček – Tanec, balet
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Marcela Benoniová Jana Bohutínská Lucie Dercsényiová Vladimír Hulec Ivana Kloubková Lucie Kocourková Ivanka Kubicová Zdeněk Prokeš Roman Vašek Národní divadlo, Praha – Tramvaj do stanice Touha (J. Neumeier) 3 (Pokračování textu…)
Paměť národa připomene romský holokaust
Na výročí osvobození Osvětimi připomene Divadlo Paměti národa přes pět tisíc romských obětí holokaustu z Čech a Moravy představením Paměť jsme my: Silnice č. 19. Spolu se studentkami Pražské taneční konzervatoře v choreografii Nely Štarkové je uvede 27. ledna od 19 hodin v Domě U Kamenného zvonu, 31. ledna pak (Pokračování textu…)
Petr nebo Pavel
Říká ve Stroupežnického Našich furiantech oud obecního vejboru Šmejkal při volbě ponocného: Jen když mi dá dobrý pozor na mý včeličky, aby mi je zlodějové v noci nevyloupali!
Kritika /
Jak opustit Rusko
Když za sebou Dušan D. Pařízek v roce 2012 naposledy zavřel dveře divadla Komedie, kde pod značkou Pražské komorní divadlo vybudoval nejen na tehdejší poměry nevídaně originální a především herecky, režijně i dramaturgicky komplexní scénu, dozajista tušil, že končí něco neopakovatelného.
Kritika /
Tramvaj do stanice Minulost
Přední osobnosti dějového baletu druhé poloviny 20. století se postupně dostávají na repertoár Národního divadla – John Cranko, Jurij Grigorovič, Frederick Ashton, nejnověji John Neumeier…
Tři roky terénních průzkumů na poli performativního umění
Terén, pole performativního umění, oslavil na konci září 2022 tři roky působení na (nejen) brněnské kulturní mapě. Svou činnost tato dramaturgická a produkční platforma oficiálně zahájila v říjnu 2019 jako třetí scéna Centra experimentálního divadla (CED) vedle Divadla Husa na provázku a HaDivadla.
Kritika /
Musí nás zdánlivé radosti jen těšit?
Zatímco o depresích slýcháváme díky dnes už poměrně funkční osvětě často, chronická úzkost bývá mnohdy opomíjena či podceňována. V nové inscenaci divadla Masopust Tisíce radostí se však ocitá v hlavní roli.
Kritika /
Strkat prsty do vlastních ran
V toliko třech speciálních předvánočních uvedeních představilo HaDivadlo nový projekt Než skončí válka, v němž pět ukrajinských uprchlíků reflektovalo svůj život v Česku. Dokumentární inscenaci režíroval jejich krajan a student Divadelní fakulty JAMU Max Nowotarski. Válečný exodus takto získal až nepříjemně hodnověrnou...
Rozhovor /
Natálie Holíková: Na jevišti i v životě chci autenticitu
Na podzim roku 2021 se centrem Hradce Králové proháněl bílý jelen a ve Studiu Beseda měla premiéru inscenace Prolomit vlny. Mentálně narušenou dívku v příběhu o sebezničující lásce ztvárnila herečka Natálie Holíková.
Kontext /
Miloš Horanský, jeden z nejbližších přátel
Miloš Horanský se zapsal silně do našich vzpomínek. V letech 1970–1972 spoluvytvářel jako režisér podobu takzvaného Bílého divadla, které působilo v Praze (nejdéle v břevnovském zámečku Kajetánka) a v Chebu, kde v té době Horanský vedl jako umělecký šéf tamější divadelní soubor.
Budeme si pracovně ležet v náručí
A těším se, jak si budeme pracovně ležet v náručí… Tak končil dopis, kterým mě v létě 1980 vítal Miloš Horanský na prahu naší spolupráce v Divadle F. X. Šaldy v Liberci, kam jsem nastupovala jako čerstvá absolventka divadelní a hudební vědy na FF UK. Na liberecké angažmá jsem se těšila. Nicméně po Horanského pracovní náruči jsem nijak...
Jak moc jsme zlobili? aneb Vánoční pohádkový program České televize
Pohádková vánoční nadílka v ČT bohužel i v minulém roce pokračovala v režimu menšího počtu premiér nastaveném v posledních letech, v jehož rámci je programové schéma prvního programu obohaceno dvojicí nových filmů vysílaných na Štědrý den, respektive v první svátek vánoční. Štěpán pak slouží coby odbytiště repríz. Kvantita nicméně...
Bohéma je z Brna…
Kniha Bůh je z Brna…, s podtitulem Karel Fuksa o brněnské bohémě, Arnoštu Goldflamovi, Frantovi Kocourkovi, Janu Novákovi, sobě a dalších, byla pokřtěna v Kongresovém sále Divadla Husa na provázku. Kromě autorů knihy a šéfredaktora nakladatelství Mladá fronta se aktu zúčastnili také Arnošt Goldflam a Miloš Štědroň.
Racek minimalistický
Britský režisér Jamie Lloyd se proslavil rapovou verzí Cyrana z Bergeracu s Jamesem McAvoyem a podobně zpracoval i Čechovova Racka v Harold Pinter Theatre v novodobé adaptaci Anyi Reiss. V Praze byla inscenace k vidění v rámci NT Live, já si však za tím pravým divadelním zážitkem zaletěla do Londýna.
Božský výběr z polského divadla
V Krakově se na začátku prosince odehrál 15. ročník Mezinárodního divadelního festivalu Božská Komedie. Mezinárodní je díky porotě, která zde má nahlédnout s patřičným odstupem to nejlepší z polské divadelní tvorby za poslední rok. Letos byl jejím členem mimo jiné Martin Glaser.
Kay Voges: Chceme vrátit Volkstheater zpět do srdce města
Rozpoutal digitální revoluci v divadelní tvorbě. Deník Die Welt nazval regionální scénu Schauspiel Dortmund pod jeho progresivním vedením přední německojazyčnou divadelní laboratoří.
Burza /
Cirkus bez zvířat v Plzni před 120 lety
Divadelní fotografie z fondů Národního muzea (III)
Došlo do redakce
Tomáš Padevět: Carmen – skutečný život Hany Hegerové Témbr; 2 CD/mp3, 24 h 17 min Obsažný dokumentární román, jak jej označil autor knihy, hudební vydavatel, publicista a výtvarník Tomáš Padevět, vznikal dlouhých deset let a směl být vydán až po smrti Hany Hegerové (20. 10. 1931 Bratislava – 23. 3. (Pokračování textu…)
Cemento mori
Na stromě seděl zajíc. Pod ním skuhrala vrána se zlomeným křídlem. Když na tebe skočím, rozlámu tě jak suchou větev. Já se zas těšila, až zhebneš, že ti vyklovu voči. Je to všechno vzhůru nohama. Strom má kořeny v nebi. Větve se sotva půdy dotýkají. A zajíc skočil. Blesk boží (Pokračování textu…)
William Shakespeare: Jak se vám líbí
Cheek by Jowl, Velká Británie
Pan muzikál Arnošt Moulík
Pár vzpomínek na Arnošta Moulíka…
Výročí 1.−15. února
Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △ Koubek Jan, sólista opery (1. 2. 1948) △ Kubálek Josef, sólista baletu (1. 2. 1938) △ Čejka Petr, sólista baletu (2. 2. 1968) △ Horová Milada, sólistka operety (2. 2. 1943) △ Sova Milan, herec (2. 2. 1938) △ Čechová Milada, loutkoherečka (3. (Pokračování textu…)
Zemřeli
Miloš Horanský (14. 5. 1932 Veľká Bytča, Československo – 7. 1. 2023 Praha) Básník, spisovatel, divadelní režisér, pedagog, příležitostný herec a autor Divadelních novin. Od roku 1997 profesor. Jaroslav Janiš (27. 2. 1929 Prostějov – 10. 1. 2023 Krnov) Výtvarník a režisér, zakladatel a dlouholetý umělecký vedoucí amatérského loutkářského...
Karel Jernek reaguje na Trestní nález
Ústředního národního výboru hlavního města Prahy (1947).
Kritika /
Selfie o zapomenutém Kaprovi
Filmová dokumentární opera KaprKód (Kapr Code) se rodí z mlhy a vody a neurčitého sílícího zvuku – ze zapomnění života a díla Jana Kapra, protežovaného skladatele a laureáta Stalinovy ceny, po kterém umělecky tehdy ani později pes neštěkl.
Roztáhnout křídla a letět (VI)
Během tohoto našeho velmi aktivního období v polovině sedmdesátých let jsme zatoužili po stálém působišti v Paříži, prvním pařížském divadle věnovaném loutkářství pro dospělé.