Obsah Divadelních novin 20/2018
Kde končí a začíná Michálek?
Byl jsem osloven redakcí DN, abych napsal text na téma „Proč divadelníci vstupují do politiky a jak se tam cítí?“. Těžký úkol. Nemohu přece psát za Pavla Hekelu, který se stal náměstkem primátora pro kulturu v Olomouci, či paní Jarmilu Levko, nyní i zastupitelku v Liberci, ani za mnohé další. (Pokračování textu…)
Pražská premiéra Ameriky v Arše
Při pražské premiéře adaptace Kafkova románu Amerika v režii Michala Dočekala 10. listopadu hlediště doslova praskalo ve švech a zhlédlo vynikající představení, přizpůsobené prostoru a možnostem Divadla Archa. Je dobře, že existuje import kvalitních projektů do Prahy, v Brně, Ostravě i jinde se tvoří pozoruhodné inscenace. O inscenaci více na...
Radovan Táborský: Zajímají mě detaily
Rozhovor s producentem a režisérem Radovanem Táborským
V rozpočtu CED chybí jedenáct milionů
Zdrcující zprávu o podfinancování Centra experimentálního divadla předložil veřejnosti a brněnské radnici jeho nový šéf Miroslav Oščatka dva a půl měsíce poté, co nastoupil do funkce.
Kritický žebříček 20/2018 – činohra + alternativa
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Josef Chuchma Vladimír Just Jan Kerbr Jiří P. Kříž Kateřina Kykalová Vladimír Mikulka Jana Paterová Marie Reslová Jana Soprová Martin Švejda Petra Zachatá Depresivní děti (Pokračování textu…)
Vypocené pravdy s hořkou příchutí
Ženy u kafíčka, muži u piva projednávají věci důležité a ještě důležitější.
Sametové posvícení 2018
Mohlo by se zdát, že letošní oslavy 17. listopadu zůstanou ve stínu připomínek výročí 100 let od založení Československa. My propojení obou svátků vítáme – oba připomínají důležité momenty budování demokracie u nás. A oba nás vybízejí k posouzení současného stavu naší společnosti, napsali představitelé Iniciativy FÓr_uM o festivalu a...
Kritika /
Res publica III aneb Hrdinové naší doby
V předvečer výročí 17. listopadu, přesně třicet let od zásadního umělecko-společenského počinu Res publica, který se uskutečnil v tehdejším Realistickém divadle Zdeňka Nejedlého na pražském Smíchově, uvedlo soukromé Divadlo Na Jezerce na popud svého principála Jana Hrušínského jednorázové pokračování někdejšího projektu.
Kritika /
Rosťa má vyprodané šapitó
Rosťa Novák, principál Cirku La Putyka, uvedl novou premiéru pod poněkud suchým, zároveň však zneklidňujícím názvem ADHD.
Kritika /
Karel Rossman na cestě k poznání
Inscenaci Amerika v režii Michala Dočekala uvedlo brněnské Divadlo Husa na provázku na sklonku září jako první premiéru sezony.
Kritika /
Proč skládat nové opery?
Festival Janáček Brno hodlá pokaždé uvést operní novinku. Správně! Jiří Najvar pro něj napsal neoklasicistickou operu Falstaff na prastarý překlad (autorskoprávně volný!) libreta Arriga Boita Verdiho opery z pera Václava Judy Novotného. Chyběla mu v něm láska, tak připsal nesmyslné sblížení vdané paničky Alice (!) s Falstaffovým sluhou Bardolfem...
Kritika /
Dianiškovo komiksové šílenství
Herec Tomáš Dianiška napsal také několik her a uplatňuje se i jako režisér. Pro Komorní scénu Aréna vybral, přeložil a drobně aktualizoval Komiks slovenského dramatika Viliama Klimáčka, se kterým ho – i přes jistý generační odstup – pojí vyhraněná poetika.
Kritika /
Dobrodružství v hustníku aneb Čarovná hodina bez počítače
Na stoleté výročí vzniku Československé republiky liberecké Naivní divadlo upozornilo s předstihem už v minulé sezoně inscenací K šípku s Růženkou, takže letošní podzim si mohlo dovolit připomenout méně opěvované jubileum, a sice sto let od zrodu českého trampingu.
Kritika /
Už sto let umí Boryš po skalinách
Karlovarské městské divadlo a Západočeské divadlo v Chebu uvedly na sté výročí republiky premiéru koprodukční inscenace Boryš umí po skalinách. Netradiční dokumentární tanečně-pohybová koláž připomene divákům důležité milníky a významné osobnosti světové historie na příběhu (fiktivního) horolezce Vlastimila Boryše, jehož jméno se...
Kritika /
Česko-ruská (sebe)reflexe
Divadlo Archa přispělo do nabídky festivalu dokumentárního divadla Akcent, který pořádá ve svých prostorách po dobu šesti týdnů od 25. října až do 7. prosince, inscenací Rusáci?.
Kritika /
Bizarní reflexe české prázdnoty
Horácké divadlo v Jihlavě přišlo – krátce po úspěšné Tisícročné včele – s dalším příspěvkem ke stému výročí vzniku Československa. Slovenský režisér Rastislav Ballek nastudoval hru-esej Svatý Václav současné české dramatičky Lenky Lagronové.
Rozhovor /
Tereza Dočkalová: krytému násilí se lidi i zasmějí
Poprvé jsme se s členkou souboru libeňského Divadla pod Palmovkou Terezou Dočkalovou sešli k rozhovoru, když před pěti lety dostala Cenu Thálie pro mladý talent. Po letošní Thálii za titulní roli v Ibsenově Noře jsem dost dobře nemohl nenavázat. Prvně jsme probírali její ostravské období a nyní jsme nemohli obcházet (Pokračování textu…)
Kontext /
Co všechno se dnes považuje za divadlo? Kulatý stůl Divadelních novin
K zamyšlení nad proměnami současného divadla, které z alternativní sféry pronikají i do mainstreamu, do „kamenných“ dotovaných domů, na velké festivaly, se sešli: ředitel Divadla Archa Ondřej Hrab, publicistka Jana Návratová z Institutu umění – Divadelního ústavu, scénograf a pedagog Tomáš Žižka z DAMU a redaktoři Divadelních novin Vladimír...
Kontext /
Hranice myšlení
Petra Zachatá letos v 17. čísle Divadelních novin otiskla článek nazvaný Hranice divadla zabývající se nabídkou letošních zářijových festivalů.
Čestné rozhodnutí
Důvody k ukončení činnosti podle oficiálních prohlášení z webových stránek Divadla NO99 nelze nijak zformulovat a objektivně vysvětlit. Nicméně z některých informací, které se objevily v průběhu posledních měsíců v médiích, je lze odtušit. Už v létě se hovořilo o tom, že divadlo má problémy s návštěvností, která v porovnání...
Tiit Ojasoo: Člověk nikdy neví, dokdy zůstane naživu
Název vašeho divadla je NO99. Začínali jste na čísle 99 a každou další inscenací je o jedno snižujete. Tedy logicky jste si vytkli za svůj existenční cíl maximálně 99 inscenací. Můžete tuto svou číselnou symboliku přesněji objasnit? Inspirovali jsme se esejí estonského filosofa Hassa Krulla, v níž uvažoval, proč počítáme (Pokračování...
Náš čas není neomezený
Letošní Palm Off Fest hostil světově uznávaný estonský soubor, držitele Zlaté trigy z posledního ročníku Pražského Quadriennale, Teater NO99. S jeho uměleckým vedoucím a jedním ze zakladatelů Tiitem Ojasooem jsem se sešla den před pražským hostováním v kavárně Divadla pod Palmovkou. Mluvili jsme o vzniku divadla, číselné symbolice a v...
Vyrovnávat
Vyrovnávat se je skoro vždycky vošajstlich. Někdy to ale bez vyrovnání nejde, nebo třeba hledáte utrpení za každou cenu. Vyrovnávat vykolejení z mařeny rumem je stejná chyba jako přikusovat k rannímu guláši kremroli, když ještě navíc hrozí už popsanej zážitek tý dámy, co v kremroli překousla myš, která tam zhebla (Pokračování textu…)
Burza /
Divadlo 1918–2018
Operní program Národního divadla Na samém počátku devadesátých let se operní soubor pražského Národního divadla pokusil okysličit přístup k operní inscenaci, vystoupit z vyjetých kolejí konvence a stereotypu.
Došlo do redakce
ArteActa Nový odborný divadelní časopis. Studentů nejrůznějších divadelních či s divadlem spojených oborů přibývá, zatímco možností k publikování odborných článků či studií ubývá. Je to tak po celém světě. A právě univerzity či umělecké vysoké školy házejí záchranná lana, tedy iniciují vznik odborných časopisů a jsou jejich...
Zemřeli
Francis Lai (26. 4. 1932 Nice, Francie – 7. 11. 2018 Nice, Francie) Francouzský hudební skladatel, specialista na filmovou hudbu, držitel Oscara. Složil přes 600 písní a hudbu k více než 100 filmům. Marián Geišberg (23. 12. 1953 Piešťany, Československo – 10. 11. 2018 Bratislava, Slovensko) Slovenský herec, folkový písničkář, (Pokračování...
Výročí 1.−15. prosince
Zahálka Martin, herec (1. 12. 1958) △ Fridrich Radek, básník (1. 12. 1968) △ Panenka Antonín, básník (2. 12. 1948) △ Hybler Stanislav, herec (2. 12. 1958) △ Žižka Tomáš, scénický výtvarník (2. 12. 1963) △ Jurinová Eva, moderátorka (3. 12. 1953) △ Poš Martin, fotograf (4. 12. 1948) △ (Pokračování textu…)
Burza /
Pařízek získal znovu prestižní rakouskou cenu
Režisér Dušan David Pařízek obdržel za režii inscenace Před východem slunce Nestroyovu cenu (Die Nestroy-Preis), prestižní rakouské divadelní ocenění. Klasické drama Gerharta Hauptmanna zinscenoval v razantní úpravě Ewalda Palmetshofera ve vídeňském Burgtheateru. V anketě Pařízek bodoval už v roce 2015 se Směšnou temnotou, která byla dokonce...
Burza /
Ladění na Vánoce
Poetická vinárna Viola patří pro mnohé Pražany k místům, kam se pravidelně chodí svátečně naladit na nadcházející svátky. Od roku 1980 tu více než třicet let každoročně uváděli Staročeské vánoční hry, které společně s Evou Kröschlovou připravovali studenti posledního ročníku DAMU. Novinkou, která loni tento legendární projekt nahradila,...
Jednou větou
Novou radní pro kulturu na magistrátu hl. m. Prahy se stala producentka a poslankyně Hana Třeštíková. V listopadu se uskutečnila Valná hromada Evropské asociace nezávislých divadel v rámci mezinárodního setkání IETM (International network for contemporary performing arts); za AND ČR, jednoho ze zakládajících členů, se setkání zúčastnili Jan Bon...
Burza /
Oprava
když klec je pořád na spadnutí se jmenuje kniha korespondence Jana Zábrany s Antonínem Přidalem, o níž psal Milan Uhde v rubrice Slovo v DN 18 na straně 2. Nikoli tedy Když klec je pořád na spadnutí, s velkým písmenem na začátku názvu, jak jsme mu omylem opravili a vytiskli. (Pokračování textu…)
Ekologie ducha (IV)
Do Divadla E. F. Buriana jsem přišel rovnou z DAMU. Zahájil jsem angažmá rolí Pavky v Kazancevově hře Na jaře se k tobě vrátím.
Kritika /
Sám sebe strůjcem…
Režisér Daniel Špinar v textu programové brožury k inscenaci Netrpělivost srdce v Národním divadle přiznává, že pro něj byl Zweigův román vedle Dostojevského Bratrů Karamazových určujícím textem, který jej ovlivnil osobně i pracovně. Velké osobní zaujetí tvůrce pro určité téma nemusí být vždy ku prospěchu věci, ale Špinar si zaslouží...