Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Obsah Divadelních novin 20/2022

    Leoš Janáček: Z mrtvého domu / Glagolská mše

    30. listopadu 2022 diskutujte

    Národní divadlo Brno, hudební nastudování Jakub Hrůša, režie Jiří Heřman, premiéra 2. listopadu 2022

    O špatné paměti a kanónech

    O špatné paměti a kanónech
    30. listopadu 2022 Komentáře zakazány

    Je pozoruhodné, jak málo si pamatuju vlastní „hrdinské“ příběhy ze života. Nevím, zda je to skromnost, nebo počínající senilita.

    Mělo se za to, že lidé z kulturních center nemají rádi vlaky

    Mělo se za to, že lidé z kulturních center nemají rádi vlaky
    30. listopadu 2022 Komentáře zakazány

    Rozhovor s dramaturgem činohry NDM v Ostravě Norbertem Závodským

    Alena Zemančíková: Malíř krve a půdy

    30. listopadu 2022 Komentáře zakazány

    jednoaktová hra Ocitli jsme se v nejzápadnějším západním Německu, v kraji Eiffel poznamenaném úpadkem, jaký by člověk v západním Německu nečekal. Na každém vyvřelém sopečném vrcholku tu stojí hrad, někde i dva hrady nad sebou, a každý má něco společného s historií Francké říše, všude se buď narodil, nebo byl (Pokračování textu…)

    Kritický žebříček – Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno

    Kritický žebříček – Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno
    30. listopadu 2022 Komentáře zakazány

    5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Helena Havlíková Josef Herman Radmila Hrdinová Daniel Jäger Olga Janáčková Rudo Leška Michaela Mojžíšová Lenka Šaldová Pavel Unger Národní divadlo Brno – Leoš Janáček: Z mrtvého domu / (Pokračování textu…)

    Konec fosilní režie!

    Konec fosilní režie!
    30. listopadu 2022 diskutujte

    V rámci přemýšlení o tom, jak bojovat na univerzitách i mimo ně za klimatickou spravedlnost, jsme přišli s myšlenkou okupační stávky univerzit v týdnu před 17. listopadem.

    Vykouření jedné kauzy čili Znak je prostě znak

    30. listopadu 2022 diskutujte

    Jedna z mála polistopadových kauz českého divadla, která se netýkala provozních záležitostí, nýbrž přímo „obsahu“, tedy toho, co bylo na jevišti předvedeno, se udála koncem května 2018. V rámci festivalu Divadelní svět Brno byly uvedeny i dvě inscenace chorvatského režiséra Olivera Frljiće a jedna z nich, Naše násilí a vaše násilí, provedená...

    Poznámky k Janáčkovi

    30. listopadu 2022 diskutujte

    Ve dnech 2. až 20. listopadu se do Brna po osmé vrátil mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno.

    Pouťové panoptikum v neklidu tmy

    Pouťové panoptikum v neklidu tmy
    30. listopadu 2022 diskutujte

    Pražské Národní divadlo uvedlo na začátku listopadu premiéru inscenace kdysi skandální hry Rej dramatika vídeňské moderny Arthura Schnitzlera.

    Ima jedna cura mlada

    30. listopadu 2022 diskutujte

    Název nové inscenace režiséra Jana Friče a dramaturgyně Kateřiny Součkové má lehce provokující název: Už není třeba dělat vůbec nic.

    V objetí konvencí i minulosti

    30. listopadu 2022 diskutujte

    Komorní scéna Aréna otevřela sezonu ostravským comebackem slovenského režiséra Romana Poláka.

    Vydatná ochutnávka

    30. listopadu 2022 diskutujte

    Program letošního ročníku Přeletu nad loutkářským hnízdem, festivalu, na němž se každoročně prezentuje to nejzajímavější z loutkového divadla, byl neobyčejně pestrý a vyvážený zároveň.

    Petra Tejnorová: Divadlo je jako Petriho miska

    30. listopadu 2022 Komentáře zakazány

    Její režijní tvorba se vyznačuje zkoumáním hranic uvnitř divadla jako místa pro koexistenci žánrů, zcizováním zažitých rolí, experimentováním s formami zpodobení skutečnosti i konfrontací názorových pólů.

    Geissleři sobě

    Geissleři sobě
    30. listopadu 2022 Komentáře zakazány

    Z divadla, co vzešlo z ulice / stala se nakonec italská tradice / Díky ti, díky, Itálie / tvůj odkaz navěky v divadle přežije! Tak zní jeden z programových hudebních refrénů bilanční inscenace Pudl a pudr pražsko-kukského souboru Geisslers Hofcomoedianten.

    Soukromé apokalypsy

    30. listopadu 2022 Komentáře zakazány

    Podle scénáře spisovatelky Kláry Vlasákové vznikl film vpravdě evropský, a to nejen ve smyslu mezinárodní koprodukce. Na snímku Běžná selhání, teprve druhém celovečerním počinu maďarské režisérky rumunského původu Cristiny Grosan, okamžitě zaujme tvůrčí vyzrálost a žánrová kombinace komorního psychologického dramatu s dystopií. Na...

    Svérázné samomluvy PAKA

    30. listopadu 2022 diskutujte

    Poslední knížka Pavla Kohouta Letorosty samomluv je svérázná obsahem i formou. Hned v úvodu autor instruuje, jak ji číst, který text je myšlený, který psaný, jaký dokonce mluvený…

    Proplouvat divadlem

    30. listopadu 2022 Komentáře zakazány

    Má nejnovější návštěva Londýna měla konkrétní cíl: navzdory vysoké ceně vstupenek zhlédnout imerzivní projekt The Burnt City legendární skupiny Punchdrunk – věrozvěstů novodobého imerzivního divadla.

    Jak je důležité míti Shakespeara

    30. listopadu 2022 Komentáře zakazány

    Sedět v hledišti londýnského divadla a nebýt Angličankou může přinést řadu složitostí. Nemám na mysli jen dokonalou znalost jazyka, ale především nedostatek v krvi kolujícího vztahu rodilých ostrovanů k vlastní historii.

    Burza /

    Sto čtyřicet elektrifikovaných let

    30. listopadu 2022 Komentáře zakazány

    Cyklus Jiřího Orta Budiž světlo žárové jsme s autorem koncipovali tak, aby končil právě na sté čtyřicáté výročí otevření budovy Brünner Stadttheater, později zvané Na hradbách, dnes Mahenovo divadlo

    Nikol Bóková

    30. listopadu 2022 Komentáře zakazány

    Dotazník aneb Vyhlížení divadelního času

    Honza Miřejovský

    Honza Miřejovský
    30. listopadu 2022 Komentáře zakazány

    Byl z nás, ale já se k nim vlastně ani nepočítám, asi v těch šedesátejch nejvzdělanější a nejsečtělejší.

    Hans Belting: Konec dějin umění

    30. listopadu 2022 Komentáře zakazány

    (Mladá fronta 2000, v němčině poprvé 1983)

    Zemřeli

    Zemřeli
    30. listopadu 2022 diskutujte

    Hana Bobková (15. 6. 1941 Praha – 31. 10. 2022 Haag, Nizozemsko) Teatroložka a divadelní publicistka. V roce 1969 emigrovala do Nizozemska, kde se nadále věnovala divadlu. Po roce 1989 publikovala v časopise Svět a divadlo. Petr Rezek (9. 1. 1948 Praha – 8. 11. 2022 Praha)Filozof, estetik, teoretik umění (Pokračování textu…)

    Výročí 1.−15. prosince

    Výročí 1.−15. prosince
    30. listopadu 2022 diskutujte

    Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967) △ Dadáková Stanislava, kostýmní výtvarnice (1. 12. 1947) △ Franková Hana, herečka (1. 12. 1937) △ Kanda Luděk, herec (1. 12. 1972) △ Mašek Ondřej, scénický výtvarník (1. 12. 1972) △ Matuszek Petr, sólista opery (1. 12. 1962) △ Štědrá Libuše, herečka (1. 12. (Pokračování textu…)

    Ambrózie

    30. listopadu 2022 diskutujte

    Od okamžiku, kdy jsem se dozvěděl, že Michal Ambrož zemřel, mi hlavou procházejí jakési oživlé diapozitivy, samy od sebe, od probuzení až do pozdního večera. Momentky, situace, často nijak zvlášť důležité. Někdy nedávné, jindy staré třeba třicet let. Kromě obrázků ze společného klábosení, zkoušení, cestování a koncertování se často...

    Došlo do redakce

    30. listopadu 2022 a diskutujte

    Peter Shaffer: Amadeus Radioservis, CD/mp3, 101:35 min. Oblíbenou a světově proslulou divadelní hru napsal britský spisovatel a kritik Peter Shaffer v roce 1979, dva roky na to ji do češtiny přeložil Ivo T. Havlů a o rok později měla české premiéry v Plzni, Liberci, Brně a Praze. Největší popularity doznala (Pokračování textu…)

    Dopis Vlasty Chramostové Růženě Naskové (1954)

    30. listopadu 2022 diskutujte

    Přání Vlasty Chramostové k sedmdesátým narozeninám Růženě Naskové (1884–1960) je ukázkou neformálního, osobně laděného vyznání obdivu mladé herečky ke starší kolegyni, s níž se na jevišti patrně nikdy nesetkala. Libor Vodička, Divadelní oddělení Národního muzea (Pokračování textu…)

    Fagi a divadlo

    Fagi a divadlo
    30. listopadu 2022 diskutujte

    (Pokračování textu…)

    Potřebujeme nové příběhy

    30. listopadu 2022 diskutujte

    Mnozí budete protestovat, ale třiatřicet roků, které uplynuly od 17. listopadu 1989, je dostatečná časová propast, abychom odložili krásné osobní vzpomínky na zvonění klíči do alba mezi zažloutlé fotografie a začali vědomě tvořit politickou mytologii, kterou bychom chtěli zanechat příštím generacím.

    Roztáhnout křídla a letět (II)

    30. listopadu 2022 a Komentáře zakazány

    Přerod v profesionály se uskutečnil v roce 1964 velmi jednoduše, prostřednictvím Labicheovy aktovky Le Voyage autour de ma marmite (Cesta kolem mého hrnce), kterou jsme hráli s maskami inspirovanými Daumierem.

    Broadwayský comeback a nová éra

    30. listopadu 2022 Komentáře zakazány

    Pandemie koronaviru měla devastační dopad na živou kulturu. Nevyhnula se ani nejrušnější části amerického divadla, Broadwayi, již výrazně zasáhly lockdowny. Ty ve městě zcela zdecimovaly mezinárodní i vnitrostátní turismus, což vedlo k nejdelšímu výpadku v historii broadwayských divadel, která jsou organicky spojená s turistickým ekosystémem New...



    Obsah,