Obsah Divadelních novin 20/2013
Kritický žebříček 20/2013 – Pražský divadelní festival německého jazyka
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Zuzana Augustová Jan Dehner Lenka Dombrovská Josef Herman Vladimír Hulec Vladimír Just Jan Kerbr Jan Kolář Kateřina Rathouská Marie Reslová Jana Soprová Lenka Šaldová Michal Zahálka Milan Uhde (Pokračování textu…)
Kontext /
Kuchyňský dřez ke všemu
Plzeňský festival Divadlo pravidelně navštěvuje čestný předseda Mezinárodní asociace divadelních kritiků AICT/IATC, britský kritik a zakladatel a šéfredaktor měsíčníku Theatre Record Ian Herbert. O festivalu píše do své revue. Již podruhé – tak jako loni – přebíráme jeho text v – jen z důvodu místa – redakčně o zahraniční produkce...
Kontext /
Grotesky o lidech (a světě)
Fejetony Milana Lasici vydalo nakladatelství Listen v roce 2011 a teď, v roce 2013, jsou k mání s totožným titulem O lidech a lidech ve zvukové podobě na supraphonském CD. Čte samotný autor a čtyřikrát také Zdeněk Svěrák, který k albu napsal a namluvil i poněkud didaktickou předmluvu.
Kontext /
Umbilical Brothers: mimové spojení pupeční šňůrou
V říjnu se na pódiu velkého sálu pražské Lucerny představili australští baviči The Umbilical Brothers. V Čechách byli poprvé. Tito zvláštní umělci jistě nikoli náhodou připomínají slavné dvojice z němých grotesek, jimiž se zjevně inspirují.
Burza /
Divadlo pod Palmovkou
Transformace pražské divadelní sítě
Burza /
3SES3
Přinejmenším od Shakespeara víme, že touhu po pomstě si mstitelé často zaměňují s touhou po spravedlnosti. Jak vy samy rozumíte tomuto především mužskému projevu? A osobně: vám nikdy obě silné emoce nesplynuly v jedno?
Burza /
Burza /
Herecká asociace informuje
Kdo se bojí J. Jiráskové… O. Čuříková (legendární redaktorka ČT) a M. Hradecká (archivářka ND) rozhořčeně zareagovaly na obsah knihy Kdo se bojí Jiřiny Jiráskové (s podtitulem Nemělo by se to říkat, ale …), sepsané Z. Šírovou, která o herečku pečovala v posledních týdnech života. K jejich protestu se připojila (Pokračování textu…)
Kritika /
V hlavní roli komunikace
Na divadle nikdy nezáleží na tom, co se říká. Záleží na tom, jak se slovní spoje umělecky utvářejí tónickým spádem řeči. Již v životě je výrazem nejsilnějšího a nejhlubšího vzrušení nikoliv slovo, nýbrž neartikulovaný zvuk. Asi bych stručněji a přesněji nevyjádřil podstatu nové inscenace skupiny Boca Loca Lab s názvem Řekni něco než...
Velcí i malí hrdinové
Pražský divadelní festival německého jazyka 2013
Kritika /
Zázraky se stávají
Nevěříte? Radím vám zajít do Hudebního divadla Karlín na nový muzikál Lucie – větší než malé množství lásky. Na představení o zoufalé víře v zázraky, o nikdy nekončícím, bolestném boji s tak nechápavým okolním světem a ještě více se svým nepokojným já, o odvaze vrhnout se do neznáma. Na představení, které se zázračně vymyká z...
Nemajetnické světy kultur (No. 3)
Bylo-li cílem letošního festivalu Nad Prahou půlměsíc poznávání různých podob arabského divadla, pak nemohlo být na závěrečný den vybráno lepší dílo než komorní hra Alžířana Slimana Bennaïsse Proroci bez boha.
DOK.TRIN nabízí experimenty s realitou
Premiérou scénické eseje Stefana Zweiga v adaptaci Martina Sládečka o dějinách plných rakviček Svět včerejška zahajuje v pátek v HaDivadle svou činnost nový brněnský divadelní soubor DOK.TRIN, platforma pro divadelní experimenty s realitou.
Tip na pátek: Noc autorů
Nadační fond Cen Alfréda Radoka a agentura Aura-Pont pořádají čtvrtý ročník Noci českých a slovenských autorů, která se bude konat v pátek 29. listopadu v Divadle Na zábradlí. Výrazné režisérské osobnosti představí inscenovaná čtení finálových textů dramatické soutěže o Cenu Alfréda Radoka za rok 2012.
Premiéra videoartu Benešův palouček
V neděli 1. prosince 2013 v klubu Rock Café představí Markéta Jindřichová a Ivan Tatíček svůj nový videoart Benešův palouček.
Kritika /
Hitler, Stalin, Zeman, Klaus… Faust
PanzerFaust pražského Kabaretu Caligula je nesmírně radostná, chytrá, přitažlivě běsná inscenace. Je až s mrazivým podivem, jak se autoři trefili do symptomů doby.
Nemajetnické světy kultur (No. 4)
Poslední den 5. ročníku festivalu Nad Prahou půlměsíc začal v neděli naučnou procházkou centrem Starého města nazvanou Prahou arabskou a zakončen byl v potemnělém sále Eliadovy knihovny čtením z díla Abú Bakra ibn Tufajla Živý, syn bdícího.
Noční můry v HaDivadle
Ode dneška mají návštěvníci a diváci HaDivadla možnost zhlédnout ve foyer divadla fotografickou výstavu HaDivadlo masek, masky v HaDivadle, která je věnována uplynulým pěti ročníkům brněnské Slavnosti masek, na níž HaDivadlo představilo své výtvarné kolekce.
Cena Jarmily Jeřábkové do Maďarska
Nejlepší choreografie 13. ročníku Mezinárodního festivalu současného tance a tanečního divadla o Cenu Jarmily Jeřábkové předvedly maďarské a české tvůrkyně. Vítězem se stala maďarská choreografka a sólová tanečnice Eszter Heroldová, druhou cenu porota neudělila a třetí příčku obsadila česká choreografická debutantka Markéta Maia...
Z deníku Teatropunkera: Ost-ra-var 2013 podruhé
Potěšení stoupá a Gáborův decentní vzestup - dnes o inscenacích Slož mě něžně, Ženy a panenky a Smrtihlav.
Z deníku Teatropunkera: Ost-ra-var 2013 poprvé
Po pauze, způsobené kratším pobytem na druhém břehu (čti v divadelním angažmá), se opětovně na čas vracím k zápiskům teatropunkerským. A kde jinde zahájit decentní comeback než na akci nadevše milené - Ost-ra-varu.
Ostravské pikantnosti (No. 3/2)
Bezruči ukázali dva odlišné pohledy na problematiku partnerských vztahů. B. Vian varuje před nachlazením a plicní botanikou, D. C. Jackson varuje před kondomy z automatů. V Aréně se nebude kácet sad, bude se rovnou bourat. V divadle Jiřího Myrona se šermuje mezi jeptiškami a chrastí řetězy.
Ostravské pikantnosti (No. 3/1)
Představení nejnovější dramatizace Vianovy kultovní Pěny dní od dramatizátora Petra Mašky a režisérky Anny Petrželkové zažili festivaloví diváci v pátek odpoledne v natřískaném Divadle Petra Bezruče.
Ostravské pikantnosti (No. 2/2)
Zpravodajské stráže se střídají. Aréna odívá herečky do pohádkových kostýmů, NDMS zapaluje ohně bez kouře a v klubu Marley zkopávají nasraní herci lidem z hlavy půllitry.
Ostravské pikantnosti (No. 2/1)
Druhý den letošního Ost-ra-varu nabídl opět zajímavý činoherní mix na velkých i malých scénách. I přes kvalitativní nevyváženost si tak ve čtvrtek přišel snad každý na své. O Slož mě nežně Billyho Roche v DAD a kabaretu Petra Sedláčka a kol. Zajíc v pytli ve Staré Aréně.
Ostravské pikantnosti (No. 1)
První den letošního Ost-ra-varu, již tradiční čtyřdenní přehlídky nejpikantnějších počinů místních divadel, se rozběhl včera a hned zkraje uštědřil svým návštěvníkům pořádnou facku. Zahajujeme denní zpravodajství.
Zápisník Jana Kerbra (No. 1)
Bývalý redaktor Divadelních novin Jan Kerbr si na i-DN otevírá svůj (nepravidelný) blog, v němž chce upozorňovat především na akce, které stojí stranou pozornosti. Tentokrát o dvou představeních o víkendu na Žižkově.
Z deníku Teatropunkera: Ost-ra-var potřetí
Bezruči útočí - dnes o skvostných inscenacích Pěna dní a Můj romantický příběh. A poznámka k odvrácené tváři Janusze Klimszy.
Kritika /
V panoptiku masek vrostlých do tváří
Schopnost klamat, podvádět pro vznešené i mrzké cíle a bezskrupulózně manipulovat druhými je do lidské povahy zažraná snad od počátku věků. A právě tuhle pravdu v Horáckém divadle divákům sugestivně připomíná satirická komedie Deník ničemy.
Kritika /
Alzheimer a králíci
Divadelní projekt Šest miliard sluncí Divadla D'EPOG (který vznikl v koprodukci s experimentálním prostorem Roxy/NoD) zpracovává „divadelně opomíjené“ téma Alzheimerovy choroby.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 35)
Velký audit na vás na všechny, jeden velký a konečný audit na ty vaše mocné rody! aneb Mudrování nad bídným blahobytem bídy, nad radostí tvorby a zmíráním radosti
Obdivuji dílo scénografa Josefa Svobody
Rozhovor s akad. arch. Vladimírem Kružíkem z architektonické a projekční kanceláře HELIKA o stavbě nového divadla v Plzni.
Kritika /
V Dlouhé létá babička modrou vzducholodí
Máte doma babičku, která se právě stala důchodkyní? Anebo takovou babičkou (případně dědečkem) jste? Pak si nenechejte ujít představení pražského Divadla v Dlouhé O líné babičce. Poznáte tam její sny a divadlo vám nabídne možnost, jak je realizovat.
Kritika /
Halka na pokraji nervového zhroucení
Popsat, co se na jevišti během představení – či spíš inscenované jevištní akci – trojice pražských hereček Halky Třešňákové, Petry Nesvačilové a Jaroslavy Pokorné S hlavou bez paty v Teatro Roxy/NoD děje, je téměř nemožné.
Kritika /
Depresivní děti útočí
A máme je tu zase! Členové tajemného uskupení Depresivní děti touží po penězích se vloupali do zapomenutého klavírního sálu pražské koleje Švehlovka a zabydleli kdysi vznešený prostor legendárním francouzským filmem Loni v Marienbadu. Navštívit je můžete ještě dnes.
Miloš Orson Štědroň: Dráždí mě všechno tak zvané
Miloš Orson Štědroň je talentovaný skladatel, libretista, hudebník, muzikolog a pedagog. Poprosila jsem nejmenovaného režiséra, aby o něm napsal pár slov. Slušně odmítnul, protože o M. O. Š. se prý nepíše lehko – je příliš inteligentní. Ani rozhovor se s ním nedělá lehko.
Divadlo Kámen: Postřehy (No.1)
Petr Macháček (vedoucí pražského Divadla Kámen) si na i-DN otevírá svůj esejistický blog. První díl věnuje úvahám nad vztahem obsahu a formy a výzvám, možnostem a úskalím "abstraktní činohry" aneb Vstoupení obsahu do formy v činoherním divadle.
Zvěsti z Krytu (No. 18/1)
K čemu svoboda slova? Odpověď je jednoznačná, ale nevyslovitelná, protože napsat, že k hovnu, by bylo neslušné. Cesta bez konce, volání vskutku marnéť aneb Vývoj spěje sice kupředu, a to je na tom právě to nejhorší, protože podivným směrem.
Zvěsti z Krytu (No. 18/2)
Je až k nevíře, jak bohatým repertoárem nectností všeho druhu vládne české herectvo, až je hrůznou radostí meditovat nad touto rozkvetlou loukou paumění! aneb O jednom z nejidiotštějších TV-seriálů Gympl s ručením o(b)mezeným, jehož superblbost dosáhla takové úrovně, že už se tím člověk nemůže ani pobavit.