Obsah Divadelních novin 20/2015
Rozhovor /
Jiří Adámek: Fascinuje nás schopnost přežít
Inscenace, kterou připravujete v Experimentálním prostoru NoD, se jmenuje Na útěku. V kontextu uprchlické krize působí ten název velmi aktuálně. Je tu nějaká souvislost? Na našem příběhu o útěku má podíl kauza šíleného střelce v Uherském Brodě. Údajně byl v oné hospodě na obědě jeden host, který projevil daleko více (Pokračování...
Burza /
Plakát k legendární inscenaci Jana Grossmana (1964)
Výstavou Libor Fára/ Rytmus připomíná Museum Kampa 90. výročí narození výrazného umělce, který zasáhl do mnoha médií a žánrů: malířství, kresby, koláže, scénografie, typografie, knižní tvorby. Cyklus s názvem Rytmus je inspirován jazzem a vytvořil ho v roce 1959. Fára byl autorem mnoha divadelních a filmových plakátů, loga Divadla Na...
Kritika /
Herec zavěšený v prostoru
V programu k poslední inscenaci Divadla Na zábradlí je esej (či povídka?) Thomase Bernharda s názvem Je to tragédie? Je to komedie?. Autor v ní na počátku praví, že divadlo je svinstvo a že v nejbližší době dokončí teatrologickou studii DIVADLO – DIVADLO?, neboť to, co člověk nenávidí, dokáže skvěle popsat, a že její první část věnuje hercům....
Kritika /
Vojcek přichází nahý
Neděle odpoledne. První repríza Büchnerova Vojcka. Hlediště plzeňského Nového divadla se zvolna zaplňuje. Přicházejí převážně starší dámy a pánové – svoz z okolních vesnic a městeček. A většina patrně netuší, co je čeká… Büchnerovo drama vychází ze skutečné události: Johann Christian Woyzeck v červnu 1821 ze žárlivosti ubodal svou...
Kritika /
Potkali se u Špinara
Daniel Špinar se na Nové scéně pustil do trochu nebezpečného textu. Divadelní hra Protection (v českém překladu Spolu/Sami) německé autorky Anji Hillingové se skládá z trojice poetických dialogů, jejichž protagonisté tápavě hledají cestu k citovému i jinému sblížení.
Kritika /
Najít, přeložit, zrežírovat, zahrát
To všechno učinil pro první české uvedení muzikálu Andrewa Lloyd Webbera Pískání po větru v Městském divadle v Brně Petr Gazdík. Britský klasik objevil další působivý příběh ve stejnojmenné novele Mary Hayley Bellové z roku 1957 o uprchlém vězni, kterého najdou děti na malé farmě u ospalého městečka kdesi v Louisianě.
Kritika /
V tenatech studijní práce
Brněnský Buranteatr má od léta nové vedení a – zdá se – mění i cíle svého směrování. Zatímco původní zakladatelé, režisér Michal Zetel a dramaturg Jan Šotkovský, byli přesvědčeni, že: hlavní povinností divadla je bavit a zaujmout diváka, ať dramaty, či komediemi, ať naléhavým tématem, nečekanou formou nebo „jen“ suverénním...
Kritika /
Drama kolektivní viny v Mahenově činohře
Šéf Mahenovy činohry a režisér Martin Františák se předvedl na domácí scéně v plném lesku uvedením vlastní adaptace filmového příběhu Jiřího Křižana Je třeba zabít Sekala.
Kritika /
Hlavně je to všechno jedno
Jídlo. Téma Kamily Polívkové. Na konci Štréblova monologu v Hrdinové jako my všechny diváky nahnala k rautovému stolu. Aby se najedli, aby se stali spoluúčastníky oficiální události, spoluviníky Klause Uhltzschta.
Kritika /
Naděje, nebo konec?
Východočeské divadlo Pardubice se pokusilo na Malé scéně dokázat, že Samuel Beckett je něčím víc než jen respektovaným klasikem, který sice obsadil místo v encyklopediích, ale se současným hledištěm rezonuje sporadicky. Zvolilo si k tomu jeho Šťastné dny, které navíc nabízejí mimořádnou příležitost pro zralou hereckou osobnost dámské šatny.
Kritika /
Bulvár ve stínu šibenice
Nejlepší reklamou je skandál. Tak by možná reagovala Adina Mandlová na zprávu, zveřejněnou v den premiéry Pankrác ’45 ve Švandově divadle. Stejnou výchozí situaci – fiktivní setkání Lídy Baarové a Adiny Mandlové v pankrácké cele – totiž použila před Martinou Kinskou již Isabela Soukupová-Siegelová ve své nerealizované hře Vosí hnízdo....
Kritika /
Byla s ním potíž
Letošní dvojí životní jubileum Jakuba Jana Ryby (1765–1815) přispělo k hlubšímu zájmu o skladatele a pedagoga, který je znám jen skrze své nejznámější dílo, Českou mši vánoční Hej, Mistře!. Východočeské divadlo v Pardubicích uvedlo hru Věry Maškové se stejným názvem, která se zabývá Rybovou osobností.
Rozhovor /
EVA SALZMANNOVÁ: Chvála pedagogickému bláznovství
Herečka Národního divadla Eva Salzmannová už dvacet let učí na DAMU budoucí herce. Nedávno své pedagogické působení, jež je jedním z podstatných témat našeho rozhovoru, stvrdila docentským titulem. Sešly jsme se těsně po jejím návratu ze zájezdu s Městským divadlem Kladno, kde hostuje v inscenaci Daniela Špinara Miláček. A samozřejmě jsme...
Kontext /
Klasika jako filmový krvák aneb Estetika vraždění
Reklamní kampaň k premiéře nové filmové verze Macbetha v režii australského režiséra Justina Kurzela nabízí atraktivní thriller o zabijákovi prahnoucím po moci s výpravnou podívanou. Zavádějící jsou i běžně používané slogany o Shakespearově dramatu jako „hře o ctižádosti“ či „hře o svědomí“. Předpokládejme, že filmoví tvůrci si...
Kontext /
Rok Leara
Motto: Dítě ve mně čte, protože lepší je vědět, a idealista ve mně věří, že divadlo tím bude lepší. Clara Lorenzi
Burza /
Uhde píše Levínskému
Ahoj, René, jsem pod čerstvým dojmem představení, které 8. listopadu uvedl Deutsches Theater Berlin v rámci Pražského divadelního festivalu německého jazyka. Miliardářka Klára Zachanasjanová slíbila městu Güllenu miliardu pod podmínkou, že někdo zavraždí Alfréda Illa, který Kláře jako mladičké milence udělal děcko, lživě se z toho vykroutil a...
Burza /
Kultura 2016
Unie zaměstnavatelských svazů uspořádala (3. 11.) za účasti ministra kultury D. Hermana konferenci pro asociace hájící smysluplnou existenci živé a neživé kultury v naší zemi. Za HA jsem ve svém příspěvku sumarizoval, s čím se divadelní soubory v praxi setkávají. Vyjímám: ČR je na prvním místě v Evropě v počtu (Pokračování textu…)
Burza /
Pozůstalost Marie Hübnerové
Z divadelního oddělení Národního muzea
Stoletá historie ve čtyřech skocích (IV) Střípky, kuriozity a omyly
Jak šel čas v Rokoku
Burza /
Kontext /
Kam došel Mikulášek
Jan Mikulášek patřil v uplynulých deseti letech k nejoceňovanějším a nejvýraznějším českým režisérům. V době, kdy se stal kmenovým režisérem Divadla Na zábradlí a dá se říct, že se definitivně v české divadelní špičce etabloval, objevují se v jeho tvorbě zásadní problémy.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 133)
První adventní neděle skončila. Byla tak krásná a usměvavá, že jsem se bál pustit televizi. Ani na internetové zprávy jsem neměl chuť. Jen jsem psal a psal… Aneb Mudrování nad adventní, divadelně zdařilou nedělí.
Zwanzig – neuvěřitelné jubileum! (No. 3)
Hlavní program festivalu pokračoval inscenací Kafkova Zámku frankfurtské činohry, projektem Kontrola kvality/Qualitätskontrolle, s nímž přijela skupina Rimini Protokoll, a Marthalerovou inscenací King Size.
Zwanzig – neuvěřitelné jubileum! (No. 2)
Dnes o off programu festivalu - projektu Čech a Němec se učí cizí jazyky a perforemanci Preenacting Europe/Evropa? Jaká bude? berlínské skupiny Interrobang.
Zprávy /
Konference DIFA JAMU zkoumala „artistic research“
Výzkum uměním, neboli „artistic research“, byl hlavním tématem 7. mezinárodní konference doktorských studií, která se pod názvem Current Challenges in Doctoral Theatre Research konala 20.-21. listopadu 2015 na Divadelní fakultě JAMU.
Kritické teze Josefa Hermana: Mirandolina se přestěhovala do Afriky
Operu Bohuslava Martinů Mirandolina v Komorní opeře JAMU v Brně přesunuli do Afriky. Nemyslím, že to bylo užitečné. Ani obtížné party studenti nezvládali se vším, co k nim patří, jsou na jejich věk myslím obtížné. Ale možná se na tom hodně naučili.
Zprávy /
Martin Hilský obdržel prestižní cenu Česká hlava
Pět prestižních vědeckých cen za výjimečné badatelské výsledky zveřejnil dnes projekt Česká hlava. Tu nejvýznamnější, Národní cenu vlády Česká hlava, si odnesl světově uznávaný překladatel, popularizátor vědy a anglista Prof. PhDr. Martin Hilský, CSc. za celoživotní přínos v oblasti anglistiky. Blahopřejeme!
Clown Bilbo bloguje (No. 49)
Premiéra v Kaštanu byla krásná! Plný sál, ze kterého - po společném zážitku - odchází tlupa zpívajících šťastlivců… Co si přát víc?! Aneb Férie sommelier.
Zwanzig – neuvěřitelné jubileum! (No. 4)
Dnes o dvacátém ročníku PDFNJ naposledy - několik slov o Pařízkově Směšné temnotě a závěrečném představení Don Giovanni. Poslední večírek.
Iva Janžurová a Alice Nellis o Sarah Bernhardt
V Divadle Kalich bude 15. prosince uvedena inscenace Božská Sarah. Přinášíme rozhovory s hlavní představitelkou Ivou Janžurovou a režisérkou Alicí Nellis.
Sedmkrát Martinů na ČT art
Jeden z nejvýznamnějších hudebních skladatelů dvacátého století by v úterý oslavil sto pětadvacáté narozeniny. Soukromý život i uměleckou tvorbu Bohuslava Martinů připomene divákům po čtyři večery program ČT art.
Kritika /
Když slova nejsou potřeba
Mladý soubor BodyVoiceBand představil v prostoru pro nová umění – Jatka78 hudebně taneční kompozici pro herce a živou kapelu s názvem Negativ.
Vánoční speciál festivalu Letní Letná
Novocirkusová LeDní Letná začíná na Výstavišti v pražských Holešovicích již ve čtvrtek 3. prosince. Hlavní hvězdou druhého ročníku tohoto zimního speciálu je francouzský akrobatický soubor Akoreacro.
Zprávy /
Brno navýší v r. 2016 rozpočet na kulturu
Návrh rozpočtu Brna na rok 2016 počítá s tím, že se o desítky milionů korun zvýší výdaje na kulturu. Oproti letošku mají ze 750 milionů vzrůst na 813 milionů. Týká se to především Národního divadla Brno, Centra experimentálního divadla a Filharmonie Brno.
Pět dní, které otřásly kladenským divadlem
Jednu ze tří scén nominovaných letos kritiky na titul Divadlo roku stihl jeho „majitel“ v týdnu mezi 2. a 6. listopadem zcela rozložit. Městskému divadlu Kladno bylo odebráno suverénní postavení v budově, jejíž rekonstrukce se právě dokončuje a kde je už stovku let doma.
Kritický žebříček 20/2015 – činohra
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Lenka Dombrovská Josef Herman Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Vladimír Just Jan Kerbr Luboš Mareček Jana Paterová Marie Reslová Jana Soprová Martin J. Švejda Milan Uhde Vít Závodský Divadlo (Pokračování textu…)
Bojová hra na Beethovena
Stálé, dobře vedené divadlo má být užitečné svému městu, proto si ho město zřizuje a platí – abych parafrázoval dosud platnou osvícenskou myšlenku Friedricha Schillera. Možností, jak divadelníci mohou být užiteční občanům, firmám, radnici, je mnoho.
Plavky jsem právě ušil
Zatím si budu pouze připravovat nějaké koncepty, kdyby náhodou spadla nějaká bomba, aby mne nezastihla bez plavek – naráží Václav Havel v jednom ze svých dopisů otištěných v právě vydané publikaci Gauneři z Horních Počernic na zážitek z dětství, kdy přišel nálet a on se zrovna koupal.