Obsah Divadelních novin 20/2016
Rozhovor /
Burešová/Otčenášek: Všichni už se tak známe…
Rozhovor s uměleckým vedením Divadla v Dlouhé
Rozhovor /
Miroslav Bambušek: Pálí mě svět
Dramatik a režisér Miroslav Bambušek se zúčastnil diskuse na téma Politika a divadlo, která byla součástí programu Pražského divadelního festivalu německého jazyka. Němečtí a čeští dramaturgové a dramatici, intendant, režiséři a překladatelka na ní mluvili o politickém a dokumentárním divadle, umění v bublinách nebo angažovanosti na...
Kritika /
Ovčáčkova hradní slavnost
To je lež jako věž, nebyla to vička ani čočovička, byl oves. Je to tak notoricky známá písnička, že nám už ani nedochází, o jakém darebáctví se v ní mluví.
Kritika /
Levínského dramatické embryo
Běžný počítačový pokyn „Press space to continue“ René Levínský metaforicky domyslel a učinil z něj jakési motto své nové hry Dotkni se vesmíru a pokračuj, uvedené Národním divadlem na Nové scéně v režii Jana Friče.
Kritika /
Alžbětinec Pavel Kohout
Únorový puč 1948 je dodnes českým národním traumatem – a „zraněním“ je i pro Pavla Kohouta: tragické únorové dny sice prožil v Bulharsku jako delegát Svazu mládeže, leč vzápětí se stal pěvcem „světlých zítřků“: Zítra se bude tančit všude, až naše vítězné vlajky rudé na stožáry světa vyletí.
Kritika /
Eklekticky zakletý vrch
Národní divadlo Brno uvedlo scénickou adaptaci románu Thomase Manna Kouzelný vrch (1924). Kniha loni vyšla v novém českém překladu Vratislava Jiljího Slezáka pod názvem Čarovná hora, neboť ten starý je nepřesný a příliš poetický – podobně asi jako „větrná hůrka“ v názvu jiného slavného díla. Je ovšem zavedený, takže režisérka a autorka...
Kritika /
Těžká příležitost pro operu
Odvážný je úmysl režiséra a šéfa českobudějovické opery Tomáše Studeného zahrát jednoaktovku Gioacchina Rossiniho Příležitost dělá zloděje aneb Italština pro zamilované.
Kritika /
Elegantní bulvár
Martin Čičvák, režisér a kmenový režisér Činoherního klubu, napsal komedii „šitou na tělo“ souboru. Jeho autorská inscenace Urna na prázdném jevišti je pohledem do zákulisí divadelního provozu a zejména sondou do mezilidských vztahů. Autor nepopisuje konkrétní prostředí Činoherního klubu, ale vytváří obecný obrázek kamenného divadla. S...
Kritika /
Příliš racionální bláznovství
Král Lear v Mladé Boleslavi nezačíná jako pohádka o nerozvážném otci a nevděčných dcerách. Režisér Pavel Khek totiž postavy této Shakespearovy tragédie oblékl do civilu, aby ještě více zdůraznil, že její téma nepatří minulosti. Posiluje tím politickou rovinu hry, která prolíná příběhem o králi, jenž musel zešílet, aby prozřel. Na jedné...
Rozhovor /
Pavlína Kafková: K roli přistupuji jako bezelstné děcko
Herečka Pavlína Kafková vystudovala ostravskou konzervatoř, působila v Těšínském divadle a od roku 1991 je věrná Národnímu divadlu moravskoslezskému. Její „nesmlouvavou, neomylnou a spravedlivou“ soudkyni Barbaru sledují na TV Barrandov statisíce televizních diváků. Během našeho rozhovoru v kavárně na Jungmannově náměstí to bylo znát: fanoušci...
Kontext /
Loutky v hlubinách moře i vesmíru
Tradiční podzimní ochutnávka z tvorby tuzemských loutkářů Přelet nad loutkářským hnízdem má za sebou 26. ročník. Amatéři na něm byli zastoupeni jen skromně dvěma soubory, zato studenti či nedávní absolventi katedry alternativního a loutkového divadla DAMU se představili čtyřmi projekty. Mládí vpřed Jako by pořadatelé chtěli zařazením...
Kontext /
Těšínská jablůňka
Festival divadel Moravy a Slezska se v Českém Těšíně letos konal již pošestnácté. Geografická lokalita není ovšem pro účast míněna striktně, na pomyslné klání (porota uděluje ceny, letošní jsou uvedeny na webu DN) jezdívaly také soubory ze slovenského Martina, také polská účast mívá širší orbis (včetně letošní návštěvy divadelníků z...
Kontext /
Sláva a bída seriálů
Desátou epizodou se na ČT2 završila první řada dánského seriálu Vláda (Borgen) – a rovněž desátou epizodou pokračuje na ČT2 už čtvrtá řada amerického seriálu Ve jménu vlasti (v originále Homeland – ani lehce nablblý český název nemůže divákovi kazit radost z jinak dokonalé práce celého českého dabingového týmu). V (Pokračování...
Kontext /
„České“ a „slovenské“ divadlo?
Začátkem listopadu proběhlo ve Štúdiu 12 bratislavského Divadelného ústavu kolokvium nazvané Česká a slovenská divadelní vzájemnost po roce 1993. Šestnáct teatrologů z obou zemí na něm předneslo patnáct příspěvků, které se tak či onak týkaly cest české a slovenské divadelní spolupráce v době, kdy už přestal existovat společný stát.
Filmy o německých traumatech
Devětadvacet celovečerních hraných filmů v pěti dnech nabídl 11. ročník festivalu německy mluvených filmů – DAS FILMFEST. Zlomek toho, co se v poslední době natočilo.
Nikolaj Chalezin: Politické divadlo neexistuje
Od roku 2011 žije v londýnském exilu, kam odešel za dramatických okolností z rodného Běloruska. Momentálně je bez dokumentů a má statut politického běžence. I přes administrativní problémy se mu v říjnu podařilo vycestovat z Británie do České republiky a zúčastnit se festivalu Pražské křižovatky. Na festival současně z Minsku s inscenací Čas...
Burza /
Nenechme kulturu umírat!
Herecká asociace informuje
Burza /
Došlo do redakce
Helena Albertová, Markéta Vöröšová: Irena Greifová Institut umění – Divadelní ústav, Praha, 168 stran Publikace, jež je pátým svazkem obdobně koncipovaných monografií věnovaných osobnostem české divadelní scénografie, je tentokrát věnována kostýmní výtvarnici Ireně Greifové (*1939), manželce zpěváka Josefa Laufera. Mapuje její více než...
Moving Station / Hemžící se zastávka Plzeň
Místa pro „nová“ divadla
Kritika /
Apollinský choreograf Petr Zuska
Brněnské Národní divadlo uvedlo v Janáčkově divadle premiéru autorské choreografie Petra Zusky pod názvem Chvění. Shrnuje uplynulé století jako století kufrů...
Čelákovické glosy (No. 2)
Vycházel jsem z vinohradského divadla omámen, poražen silou zhlédnutého aneb Mimořádný Heiner Müller.
(Politické) výpovědi německého divadla (No. 8)
Sibylle Berg zaostřuje na ženy internetového věku. Ve hře A pak přišla Mirna dokonce i na jejich dcery. Berg si v ní vyřizuje účty s radikálním feminismem, s ženskými kvótami, s politickou korektností.
(Politické) výpovědi německého divadla (No. 7)
Navzdory interesantnímu spojení loutek a dokudivadla by asi málokdo předem čekal, že se loutková inscenace zařadí k festivalovým highlights. Středeční představení F. Zawrel – Geneticky a sociálně méněcenný z vídeňského Schubert Theater v Divadle Rokoko to dokázalo.
(Politické) výpovědi německého divadla (No. 6)
V neděli dospěl festival do své poloviny a v Divadle na Vinohradech nabídl velkoformátovou inscenaci hry Heinera Müllera Pověření s podtitulem Vzpomínky na revoluci v podání Schauspiel Hannover.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 200)
Najdeme cestu z bludného kruhu? Snad… aneb Mudrování nad premiérou baletu Chvění.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 201)
…Neverte mládencom, keď sa vám zapáčia / vyjedia vám všetky čerešne z koláča... aneb Mudrování nad Koncertem slavných filmových melodií v brněnském Divadle na Orlí.
Kritika /
Prodloužená ruka puberťáka
První premiérou Jihočeského divadla byla černá komedie Přisámbůh! Hra Hand to God Roberta Askinse (1980) byla uvedena na Off-Broadwayi, na Broadwayi i v Londýně (ve Vaudeville Theatre) a získala pět nominací na Tony Award, včetně té za nejlepší novou hru.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 203)
Odpovědi jsem se nedočkal… aneb Mudrování nad pozoruhodnou inscenací hry Návraty norského dramatika Fredrika Brattberga v Divadle Feste.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 202)
Kdo touží po smrti nebo se vyrovnává se ztrátou či neschopností komunikace, tančí tango aneb Mudrování nad Morávkovým Tangem Macabre
(Politické) výpovědi německého divadla (No. 9)
Letošní ročník PDFNJ skončil zábavnou, nanejvýš brilantně provedenou inscenací hamburského Deutsches SchauSpielHaus Effi Briest - ovšem s jiným textem a také jinou melodií aneb Klíčové slovo: ironie.
Kritika /
Nebuďme smutní, i když to všechno stojí za hovno
V poslední době se kdejaká inscenace, výborná i méně vyvedená, hlásí ke kabaretu. V souvislosti s inscenací Ferdinande! se kabaret nezmiňuje, přesto k němu má svým způsobem blízko. A to k tomu původnímu, literárnímu a politickému.
Nová generace tance
Ukaž, kdo jsi, na čem pracuješ a o čem přemýšlíš - takovou možnost dostávají studenti tanečních oborů na Festivalu Nové generace. Již pátý ročník se konal ve Studiu Alta.
Grand Prix 2016 pro Roberta Tapperta
Do tretieho ročníka súťaže Bienále divadelnej fotografie sa so svojimi fotografickými kolekciami divadelných inscenácií prihlásilo 14 profesionálnych fotografov, divadiel a študentov. Grand Prix za rok 2016 získal Robert Tappert.
Čelákovické glosy (No. 3)
Pokud chtěl SKUTR jet takový příběh, měl si najít/vybrat jiné dílo než Mozartova Tita. Nejlépe současnou činohru aneb Ostravský Titus.
(Politické) výpovědi německého divadla (No. 10)
Ende gut, alles gut. Slavnostní závěr 21. ročníku PDFNJ se na Nové scéně ND jiskřil vtipem a ironií. Tečku za festivalem udělala činoherně-hudební komedie Effi Briest – ovšem s jiným textem a také jinou melodií.
Kritické teze J. H.: Fibichova Bouře v Ostravě
Nastudování opery Zdenka Fibicha Bouře podle Shakespearovy hry se v Ostravě podařilo víc hudebně než na jevišti. Padesát let nehraná opera také neprokázala, že měla patřit k běžnému repertoáru.
Zprávy /
Vlasta Chramostová 90
Herečka Vlasta Chramostová oslavila devadesátiny (*17. listopadu 1926) nadvakrát. Poprvé jí v mírném předstihu uspořádal hold Národní filmový archiv spolu s Českou televizí v kině Ponrepo v Bartolomějské ulici (14. listopadu). Žádná velkolepá akce, jen příjemné komorní setkání přátel z vesměs divadelních, filmařských a televizních kruhů....
Zprávy /
Kateřina Dušková uměleckou šéfkou Fidlovačky
Pražské Divadlo na Fidlovačce obsadilo místo umělecké šéfky - soubor od 1. ledna povede režisérka Kateřina Dušková, která naposled působila v Horáckém divadle v Jihlavě. Dušková uvedla, že na konceptu uměleckého směřování divadla teprve začíná pracovat.
Kritika /
Krásné nic
Flow je společný projekt režiséra Jiřího Havelky a soboru VerTedance. Tento hodinový kurz čínského bojového umění v kombinaci s živou hudbou Beaty Hlavenkové je odvážným pokusem nesdělit vůbec nic. Prostě jen být.
Kritika /
Narkotické plynutí
Inscenace Flow je meditativní a lehce orientalizující a také konceptualistická. Spolupráce Jiřího Havelky a soboru VerTedance se vydařila. Druhý pohled na inscenaci.