Obsah Divadelních novin 21/2022
Zviditelnit, co není vidět
Rozhovor s režisérkou Eliškou Říhovou
O nekorektnosti, Buckinghamu a chcíplém psu
Je mi upřímně líto oné buckinghamské dvorní dámy, která se tak dlouho zvědavě vyptávala nějaké Afroangličanky na původ, až z toho učinila mezinárodní skandál a nechala se vyloučit ze společnosti přicucnuté na královský palác. Úplně tu starou paní vidím.
Petr Nikl: Soupravy
V dopravních prostředcích platí nepsaná domluva o nezírání. Neumím však být netečný, neprohlédnout si, s kým sedím, a jen vpíjet očima mobil, obklopen zvláštními okolnostmi. Mezi zíráním a pozorováním je rozdíl. Mohu sledovat neznámého déle a bloudit jeho vnitřním světem, o němž nic nevím? Práh pohledu je všude rozdílný. Zírání...
Abychom si rozuměli
Spolu s vedením Pražského divadelního festivalu německého jazyka jsem předával v La Fabrice Cenu Josefa Balvína Kamile Polívkové za režii vítězné inscenace Zeď brněnského HaDivadla.
Kritický žebříček – OST-RA-VAR, premiéry
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Natálie Bulvasová David Drozd Lukáš Dubský Jan Grulich Iva Heribanová Josef Herman Radmila Hrdinová Jan Kerbr Jiří P. Kříž Kateřina Kykalová Jiří Landa Tatjana Lazorčáková Iva Mikulová Národní (Pokračování textu…)
Cesta do Vánoc
Soubor Loutky v nemocnici zpříjemňuje pobyt dětem ve zdravotnických zařízeních, zvláště v adventním a vánočním čase nechtějí nechat malé pacienty jejich osudu – a jak lze z fotografie vyčíst, děti i rodiče jsou za to vděčni.
Kritika /
Národní divadlo zamířilo do operní „ligy mistrů“
Norský manažer Per Boye Hansen sliboval při svém nástupu do pozice uměleckého ředitele pražských oper, že bude spolupracovat s renomovanými zahraničními osobnostmi. A konečně je to tu. Andreas Homoki, intendant curyšské opery, adaptoval pro Prahu svou berlínskou inscenaci Straussova Růžového kavalíra.
Kritika /
Nic menšího než otázka: Jak dnes žít?
Humanismus 2022 je pro mě osobně jednou z letošních českých inscenací roku – vzdor výtkám, které vůči této inscenaci HaDivadla mám. Ale jde o počin, který se poctivě snaží nahmátnout aktuální nálady, strachy, bezradnost, přelomovost přítomnosti.
Kritika /
Neadekvátní inscenace pro adekvátní dobu
Inscenace Lukáše Brutovského Iokasté, uváděná v Komedii, na základě režisérova stejnojmenného dramatického textu představuje antický mýtus coby základ evropské civilizace a zdůrazňuje, že byl vždy – byť třeba o ženách – vyprávěný muži mužům.
Kritika /
Klasika pro pokročilé
Do Ostravy už podruhé během necelého půl roku dorazila zbrusu nová jevištní adaptace nejhranější Shakespearovy komedie. Po letně rozjařené plenérové verzi Adély Laštovkové Stodolové, hrané v tradiční jazykové verzi Martina Hilského, tentokrát vstupuje na scénu Divadla Petra Bezruče v úpravě dramaturgyně Anny Smrčkové a režiséra Michala Háby,...
Kritika /
Jazz je vzduch, který dýchám…
… píše Jitka Molavcová v programu k představení Devatenáct tváří jazzu v pražském Semaforu. A jak napovídá jeho titul, hlavní roli tu má hudba, která tak výrazně poznamenala kulturu světa ve 20. století. Od tradicionálu přes spirituál, ragtime, dixieland, blues, boogie woogie ke swingu.
Ocelové srdce nerezaví
Ocelové srdce Evropy, nebo Prdel plná uhlí? Dvěma diametrálně odlišnými přezdívkami častuje Ostravu Ota Filip v románu Nanebevstoupení Lojzka Lapáčka ze Slezské Ostravy, jehož divadelní adaptaci připravil pro Národní divadlo moravskoslezské ostravský dramatik Tomáš Vůjtek.
Rozhovor /
David Švehlík: V sebevyjádření nalézám svobodu
David Švehlík (1972) má herectví částečně v genech (v rodinné konstelaci profesi reprezentují také otec Alois a strýc Jaroslav), sám ovšem nepatří k těm, pro něž by byla popularita, často spojovaná s touto uměleckou disciplínou, hnací silou. Hraje rád, ale dalo by se říci, že s mírou. Mediálně je známý hlavně díky hlavním rolím v několika...
Žena, život, svoboda
Na čtrnáctém ročníku festivalu kultur Blízkého východu Nad Prahou půlměsíc (23.–29. listopadu 2022) bylo uvedeno hned několik představení vztahujících se k Íránu a jeho kultuře. Vzhledem k probíhajícímu protestnímu hnutí, které v této zemi pokračuje již třetí měsíc, se letošní program věnoval i reflexi aktuálních událostí. Zaznělo mimo...
Ve Vídni holdují Janáčkovi
Těsně před zahájením brněnského janáčkovského festivalu zněly Janáčkovy opery také Vídní. Ve Vídeňské státní opeře pětkrát (9. až 23. října) provedli Jenufu (jak ve světě nazývají Její pastorkyni). A ředitel nově ustaveného Hudebního divadla na Vídeňce (MusikTheater an der Wien, MTAW) Stefan Herheim Příhodami lišky Bystroušky novou...
Kontext /
Romeo, Hácha a ženy z Lidic
Zdálo by se, že stále vzdálenější druhá světová válka nemůže současné autory už příliš inspirovat, ale vznikající tituly svědčí o opaku. Rozhlas nedávno uvedl tři nové hry, které spojuje válečné téma protektorátu, heydrichiády a vyhlazení dvou českých vesnic. Značně vytěžená materie nutí současné autory hledat nové cesty....
Došlo do redakce
Beno Blachut: Giuseppe Verdi – Richard Wagner Radioservis / Společnost B. Blachuta 2022, 2 CD, 158:23 minut DvojCD s nahrávkami dosud nevydaných pěvcových árií z děl Giuseppa Verdiho a Richarda Wagnera zásadně doplňuje dnes již klasická a rozebraná CD z produkce Českého rozhlasu a Supraphonu vydaná v roce 1999. Zpěvák (Pokračování textu…)
Design jako všepožírající guláš
Výtvarné umění, architektura, divadlo, film a tanec jsou vizuální obory umění, které ve svých vrcholných formách nesou lidskou kulturu. Mají vlastní specifika, ale jsou vzájemně interaktivně propojeny a doplňují se možnostmi vyjádření. Jejich společným rysem je schopnost existovat jako viditelná forma vytvářející novou skutečnost a nabízet...
Slovan Slovanovi krvi nepreleje! aneb Husák s Mečiarem v jednom svazku
Bratislavský Divadelní ústav vydal sbírku dramatických textů 9 hier o slobode předního slovenského dramatika Viliama Klimáčka. V předmluvě nazvané Humor a politické divadlo píše autor (ročník 1958) s elegancí i neodolatelným nadhledem o sobě i vlivech, které působily na jeho umělecký vývoj.
Kam kráčíš, Polsko?
Koncem října jsem strávil několik dní v Polsku a navštívil divadla v Krakově a Varšavě, abych zjistil, co je nového u našich sousedů.
Česká identita v polském provedení
V úterý 24. května 2022 usedám do hlediště divadla Jerzyho Szaniawského v polském Płocku, abych zhlédl derniéru inscenace Bambini di Praga. Po každé straně vedle sebe nechávám volné sedadlo, abych mohl naprosto nerušeně vnímat hloubku režijní invence ředitele płockého divadla, režiséra Marka Mokrowieckého.
Jubileum Růženy Naskové
Divadelní fotografie z fondů Národního muzea (I)
Oskar Hes
Dotazník aneb Vyhlížení divadelního času
Burza /
Lékařům
Lékařům, kteří vám řeknou pravdu, poděkujeme a těm, co to zatlučou či jinak ukryjí skutečný váš stav, poděkujeme taky.
Jorge Luis Borges: Podvedený čaroděj
(povídka ze sbírky Obecné dějiny hanebnosti / Historia universal de la infamia, poprvé ve španělštině 1935, česky v překladu Víta Urbana 1990)
Zemřeli
Jaromír Vavroš (28. 2. 1932 Brno – 16. 11. 2022 Brno)Dramaturg, režisér, překladatel a divadelní publicista, v letech 1961–1991 člen Státního (Zemského) divadla v Brně (dnes Národní divadlo Brno). Markéta Vojtěchová- -Ambrožová (14. 6. 1957 Praha – 18. 11. 2022 Praha)Knihovnice, v letech 1996–2020 vedoucí knihovny FAMU, zpěvačka a spoluzakladatelka...
Výročí 16.−31. prosince
Roszkopfová Marta, scénická výtvarnice (16. 12. 1947) △ Marečková Emilie, loutkoherečka (17. 12. 1947) △ Megová Něva, sólistka opery (17. 12. 1947) △ Primová Leona, asistentka režie (17. 12. 1952) △ Bambušek Tomáš, scénický výtvarník (18. 12. 1972) △ Eben Marek, herec (18. 12. 1957) △ Knorr Miloš, bavič (18. (Pokračování textu…)
Otakar Ostrčil píše Františku Kyselovi (1935)
Krátce po premiéře děkuje autor opery Honzovo království Otakar Ostrčil (1879–1935) výtvarníkovi scény Františku Kyselovi (1881–1941) za vynikající spolupráci a za to, jak jeho dílo „dotvořil“. Připomeňme, že Ostrčilova opera v režii Hanuše Theina (1904–1974) a ve výpravě Františka Kysely sice mnohokrát reprízována nebyla, zato se dočkala...
Smrt dokumentárního divadla aneb Feeling Blue
Dokumentární divadlo, politické divadlo, sociální divadlo, komunitní divadlo, imerzivní divadlo, divadelní instalace, performativní přednáška… to jsou termíny, jež dnes obcházejí české – a nejen české – divadlo... O 12. ročníku festivalu Akcent.
Roztáhnout křídla a letět (III)
Pak přišel zásadní rok 1968. Zásadní z uměleckého hlediska, protože v roce 1968 jsem se setkal s Bread and Puppet a bunraku, politickým loutkářstvím a tradičním uměním na nejvyšší úrovni.
Malé mlčení k OST-RA-VARU
Neomylným varovným příznakem oslepujícího vlivu kterékoli sebehumánnější ideologie na kritický úsudek je ztráta smyslu pro humor, nadsázku a ironii.