Obsah Divadelních novin 21/2023
Tvořit, spojovat, pečovat
Před čtyřmi lety jsem se v DN zamýšlela nad směřováním regionálního divadla ve 21. století. Definovala jsem čtyři principy, které se letos staly i jádrem mé „ředitelské“ koncepce ve výběrovém řízení na vedení Jihočeského divadla.
Claudio Monteverdi: Korunovace Poppey
Komorní opera HF JAMU, Divadlo Na Orlí, režie Vladimír John, hudební vedení Eduard Kostelník a Adam Štefunko.
Antonín Schneider: Dům tanečního umění je krizové centrum tanečního divadla
Rozhovor s předsedou Správní rady Tanečního centra Praha
O slavení a stávkování
Já stávkuju rád. Poprvé jsem měl to štěstí v roce 1968, hned po nástupu na SVVŠ (to byl takový paskvilný předchůdce dnešních gymnázií, střední všeobecně vzdělávací škola).
Jaromír Typlt: Večeře jako na střelnici
Jeviště se na diváky rozevírá jako obrovitá tlama. Divil bych se, kdyby tvůrci norimberské inscenace hry Wernera Schwaba Nadváha, nedůležité: Neforemnost ani trochu nepomysleli na středověké malby, na kterých bývá, obvykle dole v rohu, zobrazena propast pekelná v podobě nestvůrného chřtánu Leviathana.
Kritický žebříček – Balet, tanec – zřizovaná divadla
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Marcela Benoni Lucie Dercsényi Ivana Kloubková Ivanka Kubicová Zdeněk Prokeš Roman Vašek Národní divadlo, Praha – Moving Rooms (K. Pastor) 3 4 4,5 3,5 4 Národní divadlo, Praha – (Pokračování textu…)
Prezident na DAMU
V předvečer Mezinárodního dne studentstva a výročí sametové revoluce přišel se studenty DAMU diskutovat prezident Petr Pavel. Přístup měli na jeho přání pouze studenti s výjimkou šéfredaktora týdeníku Respekt Erika Taberyho, který setkání ve čtvrtek 16. listopadu od 17 hodin v Divadle DISK moderoval. Petr Pavel se tak stal historicky (Pokračování...
Moderování
Stalo se dobrým zvykem posledních let pořádat – zvláště v rámci festivalů – po představeních hostujících souborů veřejná setkání s jejich tvůrci.
Kritika /
Valérie a mnohost žánrů aneb Kam kráčí Laterna magika
Na Nové scéně Národního divadla postavili dům. Ne ovšem domeček pro panenky, ale prostor, ve kterém se mísí realita se snovými a hororovými představami v procesu poznání života a jeho temných stránek, na jehož konci stojí dívka proměněná v ženu.
Kritika /
Dívčí dospívání jako brakový námět?
Nejen Laterna magika, ale i Západočeské divadlo v Chebu se nechalo okouzlit Nezvalovou Valérií a jejími podivuhodnými dobrodružstvími na pomezí neogotické romance a horroru.
Kritika /
Čtyřnásobný princ ztracený v Labutím jezeru
Platí to stále. Labutí jezero je jakýmsi symbolem baletu a jeho nové nastudování je známkou prestiže, ale také testem, zda soubor jeho náročnosti dostojí. Většina verzí je nemilosrdná a obnaží všechny rezervy, technická manka. Bývaly doby, kdy Labutí jezero uváděly i malé baletní soubory, často v různě zjednodušené podobě. Jenže díky neustále...
Kritika /
Jeden den Daniila Ivanoviče
Postavit inscenaci z díla Daniila Charmse se mi zdá jako nelehký úkol. Texty ruského avantgardního spisovatele většinou dosahují délky jen několika řádek, pracuje se v nich s nonsensem a vykloubenou brutalitou. Umělecký šéf Studia Hrdinů Jan Horák se ve Stařeně, první letošní premiéře podzemní holešovické scény, pustil do statečného souboje s...
Co to děláme se svým životem?
Letošní ročník festivalu Pražské křižovatky nabídl v období měsíce a půl prostory Nové scény Národního divadla čtyřem inscenacím. Portugalec narozený v Mosambiku, američtí zpěváci, německá režisérka či baskičtí tanečníci se v celosvětovém kontextu dotkli existenciálního tématu. Ptali se, jak dnes vůbec žít.
Rozhovor /
Renáta Klemensová: Nerada se vzdávám
Po osmnácti letech v Národním divadle moravskoslezském se loni vrátila do Komorní scény Aréna, i když – jak sama podotýká – jde o návrat-nenávrat. Kdysi jsme ji totiž vídali ještě ve „staré Aréně“ na ostravském Masarykově náměstí, nyní divadlo sídlí kousek od mostu Miloše Sýkory. Z velké části se obměnil také herecký soubor, přesto...
Kontext /
Pražské křižovatky 2023: čas na sebereflexi
Festival Pražské křižovatky byl založen v roce 2016 k uctění památky prvního porevolučního prezidenta Václava Havla. Nyní máme za sebou 8. ročník festivalu (pokud započítáme i dva covidové roky, kdy festival probíhal v upravené podobě, rozložený do celé sezony) a jsme velice rádi, že jsme dostali příležitost letošní program reflektovat.
Kontext /
Magistrátní rokování o tanci
Někdy na jaře jsem domluvil s Odborem kultury a cestovního ruchu pražského magistrátu, že Divadelky zorganizují dva kulaté stoly k problému infrastruktury pražského tance a nového cirkusu. Moc jsem neuspěl, tanečníci – unaveni neustálými anketami a dotazníky – považovali za marné opakovat stále totéž. Přesto jsem záznam názorů těch, kdo...
Susanne Kennedy: Věřím v paralelní světy
V německojazyčné oblasti se o Susanne Kennedy (*1977, Friedrichshafen u Bodamského jezera) mluví jako o dosud nejvýznamnější divadelní režisérce digitálního věku. Spolupracuje s předními scénami, její inscenace se objevují na prestižních divadelních přehlídkách včetně Theatertreffen a Wiener Festwochen.
Pozapomenutý patriarcha
Divadelní fotografie z fondů Národního muzea (XX)
Milujte
Milujte nepřátele své nebo oni pak milovati vás budou tak, až vám to poleze krkem.
Molière: Don Juan
Jsem přesvědčena, že v posledních okamžicích mého pozemského života mi hlavou proběhne nejen celý můj život, ale také útržky divadelních představení, které se uložily v mé paměti. Jádro mnohých je zapomenuto, i z těch výjimečných si často vybavuju spíše atmosféru nežli konkrétní příběhy či tvůrce.
Výročí 16.−31. prosince
Šefrna Karel, loutkoherec (16. 12. 1963) △ Hüttnerová Iva, herečka (17. 12. 1948) △ Kachlíková Kateřina, sólistka opery (17. 12. 1953) △ Pešice Jaroslav, herec (17. 12. 1943) △ Glücková Eva, herečka (18. 12. 1943) △ Majkus Pavel, herec (18. 12. 1958) △ Tomsová Diana, tanečnice (18. 12. 1973) △ (Pokračování textu…)
(S)hořím pro Ostravar
Po pětadvacáté těšili se teatrologové, kritici, recenzenti, glosátoři a publicisté, že se na festivalu ostravských činoherních divadel pohádají se studenty moravských a českých univerzit, s režiséry, dramaturgy, hudebníky, scénografy, herci, milovníky i odpírači Thálie: o kvalitu a smysl artefaktů Národního divadla moravskoslezského, Divadla Petra...
Burza /
Došlo do redakce
Alena Müllerová: Divoké básničky Grada Publishing, 64 stran Po pěti letech od sbírky Nedělní chvilka fejsbukové poezie vyšla televizní dramaturgyni a scenáristce Aleně Müllerové knížka rozverných veršů pro děti. A možná i pro dospělé, pokud mají v literatuře rádi nadsázku, vtip, nonsens, ironii. Autorka má až vypjatý smysl pro slovní...
Zemřeli
Dana Klášterecká-Hradiláková (17. 10. 1929 Lanškroun – 12. 11. 2023 Praha) Herečka, dlouholetá členka Divadla pracujících (dnes Městské divadlo) ve Zlíně. Jan Kadlec (29. 3. 1956 Praha – 30. 11. 2023 Praha) Tanečník, v letech 1977–2001 sólista Baletu Národního divadla, tančil i v souboru Laterny magiky. Později působil jako baletní (Pokračování...
Hornické vdovy
Národní divadlo moravskoslezské nabídlo režisérce Tereze Říhové inscenovat knihu Kamily Hladké Hornické vdovy o ostravském důlním neštěstí. Ta dramatizací pověřila Sabinu Machačovou, pro scénu a kostýmy oslovila Lucii Žilák Labajovou a hudbu měl dodat skladatel Matěj Štrunc. Měla to být první premiéra sezony v Divadle „12“, ale na základě...
Dopis Jiřího Voskovce Andule Sedláčkové (1967)
Jiří Voskovec (1905–1981) psal do své bývalé vlasti opakovaně na vícero adres.