Obsah Divadelních novin 21/2012
Kritika /
Dravci s obroušeným zobákem
První činoherní premiéra sezony v Jihočeském divadle slibovala strhující divadelní zážitek. Hostinu dravců – předlohu spisovatele arménského původu Vahé Katchy (1928–2003) – zdramatizoval a v pařížském Théatre Michel zrežíroval Julien Sibre (taktéž představitel Vincenta, jedné ze sedmi postav, které se ocitnou v ohrožení).
Kritika /
Těžký život veřejného důvěrníka
David Jařab změřil již své interpretační síly s mnoha skvělými prózami, během režisérova plodného angažmá v Pražském komorním divadle mě nejvíce zaujaly jeho jevištní „přepisy“ Klímova Utrpení knížete Sternenhocha a Urzidillova Weissensteina. K Legendě o svatém pijanovi podle Josepha Rotha a Srdci temnoty Josepha Conrada jsem měl už jako...
Kritika /
Káťa Kabanová pod dozorem nepřátelského prostředí
Leoš Janáček napsal o Kátě Kabanové, své navýsost osobní zpovědi: bude z nejněžnějších mých prací. Text opery, který vytvořil z Ostrovského dramatu Bouře, je už svou podstatou velmi hudební, poetický ve výrazu i formě, vyjádřený unikátní metodou nápěvků mluvy. Vyžaduje od zpěváků nejen tóny, ale i zvuk a výraz slova.
Kritika /
Projít neviditelnou zdí
Věrka Ondrašíková patří k solitérům naší současné taneční scény. Dětsky křehká tanečnice překvapila před několika lety svým rozhodným zájmem o propojení tance a moderních jevištních technologií. Skutečně se dala touto osamělou komorní cestou a vystoupala po ní až k loňskému velmi dobrému přijetí (zejména ze strany cizinců) na České...
Rozhovor /
Břetislav Rychlík: Umím mluvit Magorovým hlasem
Vylekaný bankéř se pak chodil zbytek večera omlouvat, to ale nic neřeší. Pokud všechno půjde tímto směrem, nebudou zde za chvíli ani kulturní politici, ani kulturní podnikatelé a bankéři, ani kulturní klima, což by bylo pozoruhodné završení dědictví Listopadu, kdy se tu nad zemí vznášely duchovní bytosti a v čele země stál krásný prezident...
Kontext /
Kontext /
Šťastné setkání třetího druhu
Hřebejkova filmová verze Odpadu města smrti má – o zhruba půlhodinu – kratší stopáž, než měla premiérová inscenace v Komedii. Schází v ní mimo jiné právě Pechlátovo entrée, to ovšem nikoli proto, že Hřebejk & spol. seznali, že monolog českého pana Müllera zachází v aktualizacích do vod poměrně pomíjivých a pominutelných, nýbrž proto,...
Burza /
Vojtěch Brtnický: Lenka Bartůňková v performanci Lágrima
Příběh fotografie
Burza /
Burza /
Jak se z lenocha státi dobrým hercem
Dva skladatelé, dva Magoři
Burza /
Přátelé i nepřátelé dabingu …
S velkou pozorností jsem si přečetl vaše úvahy na můj článek „Hrozí zánik dabingu?“ v internetové diskuzi DN. Dabingu rozhodně zánik hrozí.
Alfredův překážkový běh VI
V prvních měsících roku 1968 nám Státní divadelní studio nabídlo možnost začlenění a hraní na scéně Reduty. Vedle dalších souborů, kterými byly Makonjovo Vedené divadlo, tříčlenný soubor Růžový palouček – divadlo nebo společnost, už nevím – Jirka Ornest s Danielou Kolářovou a Bednářem.
Burza /
Hana Smejkalová: Gloriana v režii Jiřího Heřmana
Příběh fotografie
Burza /
Příloha /
Vyznání Městskému divadlu Brno
„Pro inteligenty je Mahenova činohra, pro lidi Divadlo bratří Mrštíků,“ říkalo se v šedesátých letech v mém rodném městě. Městské divadlo Brno navázalo na tradici mrštíkovců a zachovalo si pověst, že je pro lidi. Ani náročné obecenstvo však neignoruje. Okusil jsem jako autor spolupráci s oběma brněnskými soubory a vím i jako divák, o...
Příloha /
Stanislav Moša: Rozděluji divadlo na dobré a nudné
Vadí mi, že se hudební divadlo považuje jen za zábavu. Všude v normálním světě jsou lidé, kteří umějí hrát, zpívat a tančit, uznávaní jako ti nejkvalitnější. Jen u nás je podceňování takového divadla silně historicky zakořeněné.
Příloha /
Příloha /
Na počátku byla hudba
Muzikál a opereta Městského divadla Brno
Příloha /
MdB je dnes ve formě
Byl jsem požádán o bilanční příspěvek o mé spolupráci s touto institucí, vybavily se mi však různé velmi osobní vzpomínky. Zůstanu u nich.
Příloha /
Muzikál jako dobrá veřejná služba
Směřování všech souborů MdB, tedy i muzikálového, je silně spjato se základní vizí Městského divadla Brno jako celku, kterou je možno definovat jako Poskytování veřejné služby – dělání dobrého divadla.
Příloha /
Standa
Stanislav Moša je pro mě Schikanederem naší doby. Je to pravý principál, který divadlem dýchá od dílen přes šatny až po poslední praktikábl muzikálově-činoherního kolosu.
Příloha /
Druhá domovská scéna
S Městským divadlem Brno spolupracuji – spolu se Štěpánem Otčenáškem – pravidelně od roku 2003 a považuji je už za svou druhou domovskou scénu. Našla jsem tu řadu vstřícných spolupracovníků a dobrých přátel.
Arezki Mellal: V žádné revoluci nesmí chybět žena
Alžírský dramatik, prozaik a vydavatel Arezki Mellal přijel do Česka na pozvání festivalu Nad Prahou půlměsíc, jehož čtvrtý ročník se konal ve dnech 4.–8. listopadu v Praze, Hradci Králové, Liberci a Plzni. Během příprav světové premiéry scénického čtení jeho nejnovější hry Revoluce bude v sobotu (Samedi, la révolution) v překladu a režii...
Vzpomínky antihrdiny (No. 6)
Těšil jsem se na orgie, a ty vezmeš kramle... Pokračujeme s ukázkami ze vzpomínek herce a bývalého uměleckého šéfa Divadla na provázku a HaDivadla a vedoucího Studia Marta.
Zprávy /
Předvánoční tip na neděli
Švandovo divadlo na Smíchově pořádá v neděli 16. prosince Vánoční bazar. O hudební doprovod se postará nově vzniklé hudební uskupení KMČ (Kdo má čas), které sdružuje herce i zaměstnance ŠD.
Vzpomínky antihrdiny (No. 7)
Deset let ve funkci šéfa dvou divadel, a vy jste bez telefonu...? Pokračujeme s ukázkami ze vzpomínek herce a bývalého uměleckého šéfa Divadla na provázku a HaDivadla a vedoucího Studia Marta.
Zprávy /
Východočeské loutkářství, jidáš i odzemek zapsáni
Ministryně kultury rozhodla o zápisu dalších fenoménů do Seznamu nemateriálních statků tradiční lidové kultury ČR. Jedním z nich je i východočeské loutkářství.
Kritika /
Perspektivou laskavé ironie
Postavu Fagi není třeba čtenářům Divadelních novin představovat. Autor Fagi, všestranný divadelník Jiří Jelínek, stvořil třináctiletou komiksovou dívku jako své alter ego. Městské divadlo Zlín (Dílna 9472): Jiří Jelínek: Carmen – opera podle Fagi.
Kritika /
Přehlídka zralých interpretek
Nové vedení Divadla na Vinohradech ve svém programu usiluje vrátit tuto scénu vinohradskému divákovi a také herci. Volba u nás dosud nehrané komedie Noela Cowarda To byla moje písnička! je tedy z tohoto pohledu pochopitelná. Ve skutečnosti vrací vinohradskou scénu spíše části divácké obce, té tradičnější. Mladé publikum asi do hlediště...
Kritika /
Policejní tandem v krvavé pasti
Svým dosud posledním repertoárovým titulem Divadlo Ungelt značně přitvrdilo. Tentokrát nabízí na obnažené scéně - pouze se dvěma židlemi - drsně krvavý příběh dvou policistů. Divadlo Ungelt – Keith Huff: Deštivé dny.
Kritika /
Návrat ke kořenům
Respekt k poetice předlohy inscenace se dnes nenosí ani od tvůrců scénického tvaru nežádá. Naopak. O to pozoruhodnější je inscenace Molièrova Pána z Prasečkova, již v činohře Národního divadla zrežírovala Hana Burešová.
Time Out Petra Pavlovského (No. 51)
O výjezdním předvánočním večírku úspěšné Společnosti pro východočeské loutkářství.
Zprávy /
Bude vtipná jen decentně
V úterý 18. prosince v 18 hodin bude na budově Divadla Na zábradlí odhalena bronzová pamětní deska Václava Havla. Návrh je z dílny výtvarníka Davida Černého.
Kritika /
V Balbínce se uhnízdily kukačky
V pražské Balbínově poetické hospůdce hrají adaptaci Keseyho Přeletu nad kukaččím hnízdem v autorské dramatizaci tamního principála Petra Borky.
Všechny šatny byly zamčené…
Bylo to před pěti lety, kdy jsem se vypravila za herečkou, kterou jsem znala nejen z jeviště, televize a filmu... Vzpomínka na včera zesnulou herečku Antonii Hegerlíkovou.
Time Out Petra Pavlovského (No. 52)
Život sice je náhoda, ale ta náhoda přeje připraveným. Vzpomínka na legendu českého loutkářství, dlouholetého ředitele hradeckého Divadla Drak Jana Dvořáka.
Dobrý Bože, slavíme dnes Vánoce
...slavnost vykoupení, slavnost narození Tvého Syna ******* Všem divadelníkům a jejich divákům, čtenářům Divadelních novin a i-DN přejeme klidné prožití svátků vánočních a kreativní, důstojný rok 2013.
Úspěšná mise do Washingtonu
Americký deník The Washington Post zařadil inscenaci S/He is Nancy Joe pražské peformerky Miřenky Čechové a jejího souboru Tantehorse mezi "The Best of the Arts" (Nejlepší kulturní počiny) roku 2012 v kategorii Best of dance 2012.
Vzpomínky antihrdiny (No. 8)
Pěkné Vánoce a pozdravuj doma, kontro zatracená! aneb Strašné jsou konce člověka. Závěrečný díl vzpomínek herce a bývalého uměleckého šéfa Divadla na provázku a HaDivadla a vedoucího Studia Marta. (Předchozí díly nejdete v rubrice Paměti, záznamy a deníky nebo v sekci Seriály a blogy.)