Obsah Divadelních novin 21/2012
Zvěsti z Krytu (No. 16)
Žiji rozpolcen, neboť mnohému nejsem s to rozumět aneb Kupředu, ne levá, ale všelijak, ke stádnímu myšlení.
Marta Kubišová: Nad tím se zamysli, to‘s ukrad´
Rozhovor se zpěvačkou, jež se nerada ohlíží dozadu, ale raději dívá dopředu. Pro letní scénu Divadla Ungelt chystá muzikál Touha jménem Einodis.
Kritika /
Divoká jízda v temné jeskyni
Režisér Špinar se svou nejnovější autorskou inscenací v A studiu Rubín Dresscode: Amis & Amil vrací do uzavřeného světa gayů.
Kritika /
Aniž by se bral smrtelně vážně
Bez velké pozornosti sdělovacích prostředků uvedlo bývalé Malé Vinohradské divadlo (jmenuje se nově D21) jevištní zpracování světové literární stálice, Swiftových Gulliverových cest.
Zprávy /
Národní divadlo Brno zůstává bez ředitele
Magistrátem pověřená komise ve výběrovém řízení nikoho nevybrala. Divadlo dočasně vede provozní a výrobní náměstek Jan Petr, který vystřídal ekonomickou náměstkyni Marii Hubovou.
Zprávy /
Zákaz Filipa!
V den avizovaného konce světa reaguje Národní divadlo moravskoslezské na předběžné soudní opatření ve věci názvu inscenace.
Zprávy /
Jak naložit s divadly, která spravuje magistrát?
Harmonogram transformace pražských divadel má být připraven do března 2013. Na jeho podobě pracuje tým IU / DÚ vedený Ondřejem Černým.
Pavel Štourač: Spolupracujte s námi, budete chudí
Jihočeské Divadlo Continuo letos oslavilo dvacet let své existence. Tvorbu tohoto souboru je těžké zaškatulkovat, protože prošel mnoha proměnami a neustále se vyvíjí. Vytváří loutkové, pohybové i činoherní inscenace a pouliční performance, v nichž dominuje výtvarná a hudební složka.
Kritický žebříček 21/2012
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Zdeněk Hořínek Jan Kolář Richard Erml Jan Kerbr Vladimír Hulec Lenka Dombrovská Radmila Hrdinová Jana Paterová Jana Soprová Josef Mlejnek Michal Zahálka Luboš Mareček Milan Uhde Vít Závodský Národní (Pokračování textu…)
Přestaňte hvězdičkovat
Sedím a hledím v divadle hraběte Nostitze, tiše se těše z chytré, vkusné a herecky silné inscenace Hany Burešové Pán z Prasečkova...
Dědova mísa
Německý humor obecně podceňujeme (výjimkou však vždycky byl nedostižný politický kabaret), už předem namyšleně vidíme v něm hanswurstiády, obhroublý vtip, kopání do zadku, jež spolehlivě budí smích – jak kdy.
My nejsme na Východě
You know, na chalupě mám instinktivní kunu s „memory card“, zasunutou za ušima, kterážto výbava dodává kuně ladnosti a šetří jí čas. Okolo kuny chalupující mohou pak díky kuní výbavě po večerech naslouchat jistému kunímu rázování, jež podobné je jistému rázování kočičímu, dobře známému i mnohým měšťákům, kteří takto...
Noty jen z počítače?
Když před pár dny Bruselská filharmonie hrála pod taktovkou Michela Tabachnika, stala se prvním orchestrem, který uplatnil digitální monitory. Nešlo o pouhé hraní z displeje, což už několik let provádí řada komorních hráčů, ale o skutečnou interaktivitu: o digitální dialog mezi dirigentem a hráči. Koncertní revoluce? Skutečnost není tak...
14.—27. listopadu 2012
14. listopadu Zaostřeno na osvícenství Druhé číslo letošní Divadelní revue je zaměřeno na evropské osvícenství a tato podstatná část svazku vznikla ve spolupráci s vedoucí Kabinetu pro studium českého divadla Alenou Jakubcovou. Ta se zabývá aktivitami divadelního ředitele Václava Mihuleho na počátku 19. století. Alice Stašková na základě...
Miroslav Hanuš
Sympatický vrchní, gagman, hráč na saxofon, zpěvák, swingař tělem i duší a především hybatel všeho dění v omšelém bistru zdobeném obrazy malířů ze slavné Supiny 42. Kabaret Kainar-Kainar je třetí v řadě jedinečných kabaretů v Divadle v Dlouhé a Miroslav Hanuš je v chumlu těch kromobyčejně talentovaných pánů a dam, kteří dokážou...
Miloš Orson Štědroň
I když je to už přes půl roku, ještě pořád ve mně doznívají dojmy z mezinárodního Iberoamerického divadelního festivalu v Bogotě, kterého jsem se zúčastnil coby skladatel a klavírista spolu se souborem pražského Národního divadla. Svůj vliv určitě má i to, že krátce potom se nám narodila dvojčata Lea a Tea, takže letošní jaro i léto se...
Fénem odfouklá pěna
Pražský multifunkční prostor LaFabrika otevřel nový sál a nazval jej Slévárna. První premiérou v něm měla být dramatizace románu Borise Viana Pěna dní. Nakonec se však konala ještě na starém místě, což – možná příznačně – charakterizuje i samotný výsledek.
Zemřel Josef Klán
(8. 2. 1935 Příbram - 11. 12. 2012 Brno). Operní pěvec, v letech 1965 - 1999 emeritní sólista Janáčkovy opery Národního divadla Brno.
Zemřel Zdeněk Kozák
Se zpožděním jsme se dozvěděli, že 13. dubna 2012 zemřel bývalý herec Horáckého divadla Jihlava.
Zemřel Pavel Pípal
(11. 4. 1938 Pelhřimov - 15. 12. 2012 Praha). Herec, dlouholetý člen Městských divadel pražských.
Zemřela Libuše Lesmanová-Nosková
(5. 11. 1921 Praha - 21. 12. 2012 Brno) Operní pěvkyně, v letech 1949 - 1979 sólistka opery ND Brno, opora mezzosopranového a altového oboru Janáčkovy opery a pedagožka JAMU.
Zemřel prof. František Vajnar
(15. 9. 1930 Strašice u Rokycan – 9. 12. 2012 Praha). Dirigent, houslista a pedagog, v letech 1985-1987 šéf opery Národního divadla v Praze a v letech 1991 – 1993 šéfdirigent Státní opery Praha.
Zemřela Antonie Hegerlíková
(27. 11. 1923 Bratislava – 11. 12. 2012 Praha). Herečka a divadelní pedagožka, v letech 1946-2004 členka hereckého souboru Divadla na Vinohradech v Praze.