Obsah Divadelních novin 21/2016
Rozhovor /
Albert Čuba: Ostravští diváci chtějí víc
Rozhovor s novým divadelním podnikatelem
Auftrag, nebo pověření? (PROTI)
„Auftrag“ je česky „příkaz“ (slovníky připouští i význam „objednávka“), nikoli „pověření“. Nepotřebuji být bůhvíjaký lingvista, abych poznal, že „pověření“ a „příkaz“ není totéž. Kdyby autor chtěl napsat hru o „pověření“, jak české diváky mystifikují titulky i dvaatřicet let starý překlad, nejspíš by napsal...
Byl u toho…
Velké zaujetí, umanutost a „osobní ručení“ jsou v případě dokumentárního divadla trumfy, jež snad ani nelze přecenit. Beze zbytku to platí pro inscenaci Hans Schleif, kterou ve zkušebně Vinohradského divadla předvedl německý herec Matthias Neukirch ve službách curyšského Schauspielhausu.
Lidské oči loutky
Přijetí, či odmítnutí inscenace, jako je tato – o „eutanazii“ dementních či nepřevychovatelných dětí –, záleží víc než kdy jindy na tom, co jsme prožili, co vše vytvářelo náš zážitek světa. Nejen kvůli tématu, ale především kvůli způsobu vyprávění.
Chladné kameny
Dokumentární divadlo, v němž Němci mají silnou pozici (i tradici), mívá svá pro a proti. Někdy třeba, ve jménu autentičnosti, nepůsobí celek divadelně. Což je případ inscenace Kameny zmizelých – Staatstheater.
Bez citové účasti
Schwabova Pornogeografie, myslím, nedosahuje brilance proslulých Presidentek, ale je to tentýž svět. Tentýž drastický jazyk plný vulgarismů, tatáž patologická sexualita, totéž násilí a absence jakýchkoli pozitivních lidských vlastností.
Dvakrát Maxim Gorkij Theater
Mládí v určitý moment přestane být zábava – protože už nejsi mladý, ale jenom to předstíráš. Hra A pak přišla Mirna, kterou Sibylle Berg navazuje na text Co je venku, do toho mi nic není, je kousavou sondou do života (nespokojených) třicátnic.
Králové, revolucionáři, nacisté, přistěhovalci, matky i ti druzí
Letošní 21. ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka se uskutečnil od 19. listopadu do 5. prosince a zaměřil se především na politické a dokumentární divadlo. Nabídl deset inscenací, výstavu fotografií Viktora Kronbauera na piazzetě Národního divadla i diskusi Divadlo a politika (její zkrácený záznam přinášíme na stranách deset a...
A příště Anna Karenina?
V Německu je romantikou prosáklý román Effi Briestová lékárníka, básníka a spisovatele Theodora Fontana z roku 1894 obecně známý: sedmnáctiletá dívka z dobré rodiny se provdá za staršího barona, odjede s ním do nudného hnízda na pobřeží Baltu, kde prožije milostný románek s mladým majorem Crampasem, po šesti letech se už v Berlíně manžel o...
Kritika /
Kdo může navrhnout kostým Simoně Pekové?
Imitace a tušení zní podtitul inscenace Náměsíčníci v HaDivadle. A případnější slova pro toto dílo neexistují. Dramatizátor, autor a režisér Ivan Buraj vytvořil velice složitou a propletenou strukturu, ve které si pohrává s možnostmi interpretace, srozumitelností i různými „realitami“.
Kritika /
Krysař s ženskýma rukama
Švandovo divadlo uvedlo premiéru scénické verze novely Viktora Dyka Krysař v adaptaci Martiny Kinské. V posledních letech lze pozorovat fenomén, a to nejen v českém divadle, dramatizaci literárních děl. Znamená to snad, že je málo nových her, v nichž se „řeší“ klíčové problémy doby?
Kritika /
Smrt stojí ve tmě
Jozef Fruček z řecko-slovenské choreografické dvojice RootlessRoot tento fakt pochopil a prožil, a ve spolupráci s Lindou Kapetaneou vytvořili pro taneční skupinu DOT504 inscenaci s povzbudivým názvem You Are Not the One Who Shall Live Long (Ty teda nebudeš žít moc dlouho).
Napravovatel a zajatec světa
Představení Shakespearova Hamleta v režii Thomase Ostermeiera a v podání berlínské Schaubühne am Lehniner Platz začíná pohřbem. Škrt výstupů připravujících zjevení Ducha kompenzoval režisér připsaným obrazem, který beze slov předznamenává celek díla.
Kontext /
Kancelář pro nechtěné otázky
Diskuse na téma Divadlo a politika, jejíž podstatné části publikujeme, se odehrála 22. listopadu. V rámci Pražského divadelního festivalu německého jazyka (PDFNJ) ji organizoval pražský Goethe-Institut (GI) a moderovali Berthold Franke (ředitel GI) a Petr Štědroň (dramaturg PDFNJ). Zúčastnili se jí čeští a němečtí dramatici, dramaturgové a...
Burza /
Zdálo se mi, žes přijel z vězení na koňovi
Blíží se konec roku a s ním i anketa Lidových novin Kniha roku. Je to vždy zajímavé čtení, jaké publikace a proč koho zaujaly, jaké trendy se objevují v současné české, případně i překladové literatuře. Letos však může dojít k paradoxní situaci – mezi jmenovanými tituly by mohla být začátkem tohoto roku vydaná kniha, jejíž podstatná část...
Burza /
Setkání s premiérem (24. listopadu) a Senior Prix
Společně s ministrem kultury (a jeho náměstky) jsme my (zástupci celostátních organizací živé kultury) byli u premiéra Sobotky svědky velmi vstřícné atmosféry a připravenosti ze strany představitelů státu.
Burza /
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 204)
Zbláznil jsem se, nebo jste se zbláznili vy? aneb Mudrování o dlouhém trvání Náměsíčníků v HaDivadle
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 205)
Na tuto inscenaci se bude chodit aneb Mudrování nad premiérou opery Čert a Káča v Mahenově divadle
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 206)
Tohle útulně dřevěné divadlo jsem si oblíbil, je to tady jako v hračkářství aneb Mudrování o Husovickém Betlému v brněnské Radosti.
Divadlo Tramtarie, Olomouc
Místa pro „nová“ divadla
Čelákovické glosy (No. 4)
Kolektivní dílo ilustrativní povahy buď v divákově vědomí odezní okamžitě po ukončení produkce, nebo vybudí velmi negativní náladu aneb Mýtus o Persefoné podle Handa Gote.
Čelákovické glosy (No. 5)
Uvedením Reichova díla Three tales si umělecký ředitel Opery ND Petr Kofroň očividně „dělá radost“. Zcela bez ohledu na zájem většinového publika.
Nikolaus Habjan: Sen se stal skutečností
V aktuálních DN 21/2016 přinášíme velký rozhovor s rakouským loutkářem Nikolausem Habjanem Přišel k loutce a řekl jí: Ahoj. Čtenářům i-DN nabízíme druhou část, která se z důvodu místa do tištěných DN nedostala.
Zprávy /
Vybrána firma pro rekonstrukci Státní opery
Národní divadlo, na základě doporučení hodnotící komise jmenované vládou, rozhodlo o výběru zhotovitele rekonstrukce Státní opery. Vítězným uchazečem je společnost HOCHTIEF CZ a.s., která nabídla v rámci zadávacího řízení nejnižší nabídkovou cenu.
Co si myslí naši herci?
V aktuálních DN 21/2016 přinášíme reportáž o čínské inscenaci Havlovy Zahradní slavnosti a rozhovor s jejím režisérem Chang Laiem. Pro čtemáře i-DN autorka připravila i rozhovory se všemi čtyřmi herci.
Chang Lai: Respektuji konstrukci Havlovy hry
V aktuálních DN 21/2016 přinášíme reportáž o čínské inscenaci Havlovy Zahradní slavnosti a rozhovor s jejím režisérem Chang Laiem. Pro čtenáře i-DN přinášíme zkrácený záznam diskuse režiséra Chang Laie s diváky po premiéře.
Kritika /
Nemilosrdné alternativy
Inscenace Kashy Jandáčkové s názvem Ve dne v noci částečně vychází z dokumentárních materiálů a zaměřuje se na téma teroristických útoků a vyrovnávání se s traumatickými zážitky.
Užívejme života aneb Názory čínského publika
V aktuálních DN 21/2016 přinášíme reportáž o čínské inscenaci Havlovy Zahradní slavnosti a rozhovor s jejím režisérem Chang Laiem. Autorka připravila po premiéře i krátkou anketu na téma, jak se inscenace líbila čínským divákům a jak hře rozuměli. Nabízíme ji jako závěr našeho miniseriálu věnovaného tomuto projektu.
Rozhovor /
Jozef Fruček: Při boji nesmíte myslet na výhru ani na prohru
Jozef Fruček (1975) je performer, choreograf, režisér, pedagog a trenér. Duší bojovník a cestovatel. Vystudoval herectví na VŠMÚ v Bratislavě, v letech 2002–2005 byl členem souboru Ultima Vez Wima Vandekeybuse, v roce 2006 založil v Řecku se svou partnerkou Lindou Kapetaneou RootlessRoot – platformu pro vznik alternativních projektů a výuku. V Praze tvoří...
Chang Lai: Má volba nemohla být jiná
Režisér Zahradní slavnosti Chang Lai je typický představitel nastupující generace čínských umělců, kteří nečerpají pouze z místní historie, tradic a zdrojů, ale vyhlížejí i za hranice „velké“ Číny.
Nikolaus Habjan: Přišel k loutce a řekl jí: Ahoj
Loutky a opera jsou celoživotní vášní vídeňského divadelníka Nikolause Habjana. Vystudoval režii hudebního divadla na Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, ale odmala se věnuje i loutkovému divadlu.
Rapující Heiner Müller v playbacku (PRO)
Urputnost, se kterou se hannoverská inscenace snaží zhmotnit na scéně všechnu tu snovou kolážovitost hry Pověření Heinera Müllera, je místy dost vyčerpávající. Je to brutální divadlo spekulující s několika prostředky či rovinami scénické konkretizace – jako by se inscenátoři nemohli rozhodnout pro jednu vrstvu, jeden, nejlepší způsob divadelní...
MUŠKETÝŘI
Knížku Jak s Tomášem Dvořákem šily všechny loutky právě vydává Divadlo Alfa. Je věnována režisérovi slavných inscenací Krásný nadhasič aneb požár Národního divadla, James Blond a mnoha jiných. Snímek připomíná jednu z nejoblíbenějších inscenací Tomáše Dvořáka – scénický komiks Tři mušketýři. Získala v roce 2006 na Skupově...
VZPOMÍNKA – Františku Peterko
VZPOMÍNKA Františku Peterko, bylo Vám dopřáno devadesát roků, ale stár jste nikdy nebyl. Teď máte věk absolutní a vidím Vás na dosah obdivem k Vám a steskem po Vás. Při posledním setkání libereckém nohy, klouby, bývalé zlomeniny chrastily, vyztužované berlemi, ale duch, humor, nešedivé vlasy, přesnost hovoru, aroma vzpomínek – (Pokračování...
OHLASY AD SLOVO MARIE RESLOVÉ, DN 19/2016, s. 2
Marie Reslová, stejně jako každý příslušník vymírajícího kmene divadelních recenzentů (kritici odešli se Zdeňkem Hořínkem), může mít názorů, kolik si zamane. Udivuje mne však, kolik žánrových přísad dokáže smíchat na pánvičce krátkého komentáře (DN 19). Začíná to jako vtíravá noční můra jedné ostravské holčiny, co nemůže usnout...
Chci se mýlit dál
Slovo Marie Reslové z DN 19, jež nezvykle předcházelo normální divadelní kritiku v čísle následujícím, odsoudilo drama Vítězný únor „an sich"...
Jak opravit operní domy
Od konce minulé sezony čeká uzavřená budova Státní opery v Praze na zahájení plánované rekonstrukce. Jak bylo oznámeno v září 2015, opravy mají trvat 27 měsíců, zahrnují historickou i provozní budovu v ceně lehce přesahující miliardu korun. Projekt musela schválit vláda ČR, až poté bylo možné vypsat veřejnou zakázku na generálního dodavatele...