Obsah Divadelních novin 22/2019
Veselé Vánoce!
Ty mladistvé byly velmi neveselé: čtyřikrát hnisavý zánět mandlí, který ošetřil bolestivý řez. Po třetím jsem našel pod stromkem za statečnost loutkové divadlo se základními figurami – Honza, král, princezna, dráb a čert – i s kulisami – světnice, síň, les, sluj a peklo, k tomu reflektůrek s kotoučem různobarevných celuloidových fólií....
Sametová simulace
Důstojným a velmi působivým připomenutím 30. výročí listopadu 1989 byl trojdílný projekt Sametová simulace, který byl k vidění 26. listopadu – 1. prosince. Vznikl v koprodukci VOSTO5, Divadla Archa, činohry Národního divadla Praha, souboru 8lidí a Národního muzea. Mapoval tehdejší události na třech úrovních (Tribuna – Federál – Kabinet)...
Ondřej Novák: Je to typ divadla, které musíte dělat s láskou
Rozhovor se zakladateli Divadla NaHraně
Vzpomínka na Petra Lébla
Jeden z nejjiskřivějších divadelních talentů osmdesátých a devadesátých let minulého století, režisér Petr Lébl (16. 5. 1965 – 12. 12. 1999) odešel dobrovolně ze života na vrcholu tvůrčích sil. Smutné dvacáté výročí připomněl 9. prosince na katedře divadelní vědy FF UK vzpomínkový večer s projekcí unikátního videozáznamu Léblovy...
O odpovědnosti za zdmi baletních sálů
Bývaly doby, kdy v našich baletních souborech byla nouze o kvalitního školeného tanečníka. Každý měl jistotu – smlouvu na dobu neurčitou, důchod po dvaceti nebo dvaadvaceti letech praxe. A tak nám v osmdesátých letech soubory stárly, nefungovala zdravá generační výměna, v regionech často tančili lidé bez konzervatoří, s motivací to bylo...
Praotec Čech
Koncem roku připravil fotograf Zdeněk Merta portréty „nových tváří“ Divadla Járy Cimrmana. Jedním z jeho objektů byl i divadelník Andrej Krob v roli Praotce Čecha v inscenaci České nebe. FOTO ZDENĚK MERTA (Pokračování textu…)
Joker
Smutný svět vůkol. Přesmutný. Všechna ta novodobá propojení, spojení, sítě… Místo aby nás opravdu spojovaly, houpaly… víc a víc nás dělí v uvězněné solitéry. Umělý svět ničí svět přirozený, v němž nás prožité problémy a konflikty posouvají k vyzrálosti. Umělý svět propojený jen a jen přes elektronická média nás odstřihává...
Ruce pryč od divadla!
Heslo v záhlaví zaznělo na nedávných demonstracích v ulicích Budapešti…
Kritický žebříček 22/2019 – PDFNJ 2019
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Veronika Boušová Josef Herman Vladimír Hulec Vladimír Just Jan Kerbr Marcela Magdová Martin Macháček Vladimír Mikulka Kateřina Rathouská Marie Reslová Jana Soprová Lenka Šaldová Martin Švejda Petra Zachatá (Pokračování textu…)
Misantrop
Deutsches Theater, jedna ze čtyř berlínských scén subvencovaných státem, přijelo do Prahy s Misantropem, v německém překladu Jürgena Gosche a Wolfganga Wiense, velmi mluvném, ač prozodicky přesném, zachovávajícím molièrovský verš, a v režii Anny Lenk, od loňského roku hlavní režisérky Státního divadla v Norimberku.
Girl from the Fog Machine Factory
Čím lépe vystihnout definici divadla jakožto umění přítomného okamžiku než něčím, co se proměňuje a pomíjí každou vteřinou?
Tanec v temnotách
Inscenaci hamburského Thalia Theater nelze oddělit od stejnojmenného filmu dánského režiséra Larse von Triera z roku 2000 s islandskou zpěvačkou Björk v hlavní roli slepnoucí Selmy Ježkové
Štěstí a pád krále Otakara
Počínaje touto kronikou zní v Českých zemích v zásadě jednotný chorál národního narativu, opěvujícího Přemysla Otakara II. jako postavu heroickou a pozitivní
Farm Fatale
Progresivní „divnodivadlo“ na festivalu zastoupila surreální eko-performance mnichovských Kammerspiele, vzniklá v koprodukci s pařížským Théatre Nanterre-Amandiers.
Noc v Lisabonu (pro)
Dimitrij Schaad, narozen v roce 1985 v Kazachstánu, od studií usídlen v Německu, aktuálně v Berlíně.
Noc v Lisabonu (proti)
Předposlední román Ericha Marii Remarquea Noc v Lisabonu z roku 1962 nepatří ke stěžejním dílům oblíbeného spisovatele.
Penthesilea (pro)
Inscenace nového intendanta Schauspielhaus Bochum Johana Simonse nabízí esteticky i myšlenkově nový pohled na staré antické téma i Kleistovu stejnojmennou hru.
Penthesilea (proti)
Heinrich von Kleist, jehož dílo lze řadit k pozdnímu německému romantismu, napsal Penthesileu v roce 1808.
Zimní slunovrat
Manželé Albert a Bettina žijí víc vedle sebe než spolu, mají svou kariéru – on píše knihy o nacismu a holocaustu, ona točí dokumenty o společenské krizi.
OhnMoc/BezMacht (PDFNJ 2019)
Čtyřiadvacátému ročníku Pražského divadelního festivalu německého jazyka, který od 16. listopadu do 3. prosince opět proměnil Prahu v město česko-německé, dramaturgická rada přiřkla motto Moc a bezmoc
Rozhovor /
Klára Cibulková: Když pánbůh zasáhne svojí palicí
Herečka Klára Cibulková je už sedmnáct let profesně spjata s pražským Švandovým divadlem. Z angažmá sice před dvěma lety odešla, nicméně i nadále s touto smíchovskou scénou spolupracuje.
Kontext /
Poutník – Vojtěch Jasný (30. listopadu 1925–15. listopadu 2019)
Vojtěch Jasný, filmový a divadelní režisér, scenárista, kameraman, fotograf a učitel na vysokých filmových školách. Do poslední chvíle byl neobyčejně vitální.
Duch festivalu se nemění – Festival d’Automne, Paříž
V Paříži se v současnosti představuje 48. ročník Festivalu d’Automne (Podzimní festival, 30. září – 31. prosince 2019), který se zaměřuje na současné divadlo, tanec, hudbu a performativní umění. A svůj záběr přenáší i do filmu a vizuálního umění.
Burza /
Připomenutí
Symbolické setkání Zastávka režiséra Vsevoloda Emiljeviče Mejercholda v Praze na konci října 1936, při jeho cestě z Francie do Moskvy, byla pro českou divadelní avantgardu klíčovou událostí, o níž se v literatuře traduje několik vzpomínek.
Jednou větou
Soubor Městských divadel pražských pilně hostuje v rozmanitých částech Evropy. V posledním měsíci hráli v Norimberku, Lublani, dostali cenu na festivalu v Drážďanech, rozezkoušeli nové inscenace v Augsburgu a Berlíně a letošní pohostinská představení ukončili v transylvánském Kolozsvári Állami Magyar Színház. Cenu Ferdinanda Vaňka získal...
Výročí 1.−15. ledna
Kulhánek Egon, ředitel (1. 1. 1965) △ Vacek Petr, herec (1. 1. 1965) △ Džula Michal, loutkoherec (2. 1. 1970) △ Houdek Jan, herec (2. 1. 1950) △ Brožová Jiřina, dramaturgyně (3. 1. 1955) △ Knížátko Ladislav, režisér (3. 1. 1935) △ Stieber Mirko, dramatik (3. 1. 1945) △ Vetešková (Pokračování textu…)
Došlo do redakce
Luboš Pospíšil a 5P: Live!!! Ostrava CD Supraphon 2019, 79:26 min. Rockový trubadúr, který začínal svoji pěveckou kariéru u C & K Vocalu (připomeňme vznosnou „modlitbu“ Lásko, lásko… z prvního LP této formace), čas od času hostuje se svou skupinou v ostravském klubu Parník. Kombinací nahrávek z let 2016 a (Pokračování textu…)
Burza /
Štěky z Dlouhé
Všimli jste si, že každé pořádné divadlo má „svého“ psa nebo fenku? I když zvířata podle starého pravidla „na scénu nepatří“, za scénou jsou naopak vítána.
Burza /
oprava
V Kulatém stole o pražském divadle II (DN 21/2019) jsme neopraveným překlepem přejmenovali ředitele La Fabriky Richarda Balouse na Valouse, omlouváme se jemu i čtenářům, to hodně mrzí. (Pokračování textu…)
Akce Houslista (III) aneb Bomba pro prezidenta
V následujících šesti dnech popsal Václav Kotas na čtyřiceti stránkách svoji protistátní činnost. Přiznal se, že spolu se svými kamarády z dob druhé světové války Jiřím Wantochem, Karlem Misíkem a Arnoštem Kacířem založili protistátní skupinu. Měli v úmyslu ilegálně přejít hranice.
Příloha /
Celestin + Floridor + x = Miloš Štědroň
Sebeironicky se sám označil jednak jako Celestin, který se na filosofické fakultě zabývá hudební vědou a působí jako vzdělaný, humanitně orientovaný teoretik, jednak jako Floridor, skladatel a muzikant pracující s nadšením a láskou pro Divadlo Husa na provázku. Symbol neznámé jsem do rovnice definující Miloše Štědroně dosadil, protože ač kamarád,...
Zemřeli
Otokar Dobrovský 1. 7. 1938 Česká Třebová – 6. 12. 2019 Česká Třebová Divadelní ochotník, loutkář a recitátor, dlouholetý člen a předseda Divadelního souboru Hýbl v České Třebové. Dagmar Rohová-Boksová (Rohová-Kadeřávková) 14. 6. 1933 Hradec Králové – 2. 12. 2019 Banská Bystrica, Slovensko Pěvkyně- -sopranistka a hudební pedagožka....
Cesta
Cesta na Dušičky nebo na Vánoce autem je daleko větší risk než procházka pravěkým houštím.
Bastian Kraft: Musíme být ve střehu
S režisérem Bastianem Kraftem (*1980) jsme se sešli v pauze mezi jeho přednáškou v Goethe-Institutu a představením Dancer in the Dark, kterou nastudoval v hamburském Thalia Theateru a která hostovala na Nové scéně v rámci PDFNJ.
Rekonstrukce budoucnosti
Výročí třiceti let od sametové revoluce je samozřejmou příležitostí pro připomenutí zásadních okolností vedoucích k pádu totalitního režimu, který tuto zemi sužoval přes čtyřicet let. Ale také pro znovuotevření otázek. Co je to demokracie? Chceme ji? Jakou roli v proměně státního zřízení hraje lid? Otázky, které se dnes více než...