Obsah Divadelních novin 2/2010
Kritika /
Doslovná Kytice v postmoderním obleku
Jihočeské divadlo České Budějovice – J. Suchý, K. J. Erben, F. Havlík: Kytice. Hudební úprava Pavel Malhocký. Režie a choreografie Martin Pacek. Scéna a kostýmy Samih Maleh. Premiéra 8. ledna 2010.
Kritika /
Královny zápasí o moc i lásku
Recenze Schillerova dramatu Marie Stuartovna v Divadle na Vinohradech.
Kritika /
Jedeme dál
Pražské komorní divadlo – Oliver Bukowski: Hosté. Překlad Tomáš Kafka. Režie Thomas Zielinski, scéna Maxim Velčovský, kostýmy Tereza Beranová, hudba Ivan Acher, dramaturgie Kai Ferstersen. Česká premiéra 30. října 2009.
Kritika /
Kravata jako hrobnická ozdoba
Pražské komorní divadlo – Johannes Urzidil, David Jařab: Weissenstein. Překlad Božena Koseková. Scéna, scénická úprava a režie David Jařab, hudba Ivan Archer, kostýmy Kamila Polívková. Premiéra 17. prosince 2009.
Kritika /
Podraz z čistírny
Východočeské divadlo Pardubice – Wolfgang Spier, Pit Fischer: Čistírna. Překlad Michal Kotrouš. Režie Hana Mikolášková, výprava Zuzana Přidalová, hudba David Smečka, dramaturgie Tomáš Syrovátka. Premiéry 14. a 15. listopadu 2009.
Dopisy z hotelových pokojů Josefu Škvoreckému IV.
Na závěr tohoto krátkého výběru dodávám několik dopisů z 80. let.
Kritika /
Příliš vzdálená planeta
Divadlo Husa na provázku Brno – David Drábek: České moře. Režie Vladimír Morávek, dramaturgie Josef Kovalčuk, hudba Zdeněk Král, scéna Martin Ondruš, kostýmy Eva Morávková, fotomontáže a koláže Miroslav Huptych. Premiéra 7. listopadu 1989. (Psáno z pražské premiéry 13. prosince 2009.)
Kritika /
Půjčil Goldflam Hitlerovi Prager Tagblatt?
Divadlo v Dlouhé Praha – Arnošt Goldflam: U Hitlerů v kuchyni. Režie Jan Borna, scéna Jaroslav Milfajt, kostýmy Petra Goldflamová-Štětinová. Premiéra 4. prosince 2009.
Propadák měsíce – Peníze od Hitlera
Radka Denemarková, Michal Lang: Peníze od Hitlera. Režie Michal Lang, Švandovo Praha.
Tři hlavy a žádná odvaha
Johannes Urzidil, autor divadelní předlohy Weissensteina, byl přítelem Kafky, Werfela a Broda a patřil do okruhu německy píšících pražských spisovatelů sdružených kolem věhlasné kavárny Arco.
Pečujme o Národní divadlo
Každému je jasné, že většina občanů naší země nežije v Praze. Většina tedy ani nenakupuje, neléčí se, nestaví domy, nenavštěvuje školy, kina, zimní nebo fotbalové stadiony a samozřejmě i divadla v hlavním městě. Ani většina poslanců a ministrů nejsou Pražáci. Víme to všichni, až na tvůrce státního rozpočtu...
Jsme jako mravenci
Myslím, že něco je v české kritice zásadně špatně. To slovo – kritika – navenek jakoby nutí kritizovat, ale kritik také může chtít posuzované někam posouvat a poskytovat výklad. Taková kritika je jediná potřebná.
Sukces měsíce – Léda
Miroslav Krleža: Léda. Režie Ladislav Smoček, Činoherní klub Praha
Jak já to vidím – Jiří Srstka
Jelikož píši tento článek do Divadelních novin, sluší se říci něco právě o divadle, byť do toho velikou chuť nemám. Můj náhled na divadelní inscenace je velice subjektivní a profesionálně, či jinak, deformovaný. Možná je to způsobeno tím, že jsem pracoval deset a půl roku v Národním divadle, kde jsem absolvoval všechny premiéry za tu dobu,...