Obsah Divadelních novin 2/2013
Kritika /
Nezdařená cesta vesmírem
Dramata zachycující historické osobnosti mohou (a měly by) vybízet diváky k polemikám a inscenátory k tvůrčím počinům, jenž nacházejí paralely k současnosti. Zvláště při scénickém zobrazování portrétů dějinných váhavců a morálně rozporuplných jedinců může vyniknout progresivní a originální režijně-dramaturgická koncepce. Režisér...
Kritika /
Galileo mezi Bohem a zemí aneb Spiklenci pravdy
Je Galileo hrdina, který si zachránil život, aby mohl dále pokračovat ve své tvorbě, nebo je zbabělec, jenž se zalekl mučidel? Na tuto brechtovskou otázku nepřináší inscenace Život Galileiho v Divadle Na zábradlí jednoznačnou odpověď, což jí však neubírá na svéprávnosti.
Kritika /
Pohádkové dejà vu
Kdo by chtěl novému vedení vinohradského divadla vyčítat sázku na jistotu klasiky – já tedy ne. A Shakespearovo Zkrocení zlé ženy je navíc můj oblíbený titul. Ocenil jsem i program s vykrojeným „véčkem“, které může být stejně tak logem Vinohrad, jakož i kýčovitým valentýnským srdíčkem, z nějž na mě hledí Andrea Elsnerová a Filip Blažek...
Kritika /
Hra na spílání
Studio Ypsilon přichází s novým projektem Ypsilon na druhou (Y2), který chce dát příležitost především mladým a osobitým divadelníkům. V čele projektu i jeho pilotní inscenace Demo demokracie stojí režisér Braňo Holiček.
Kritika /
Sex, drogy a dabing
Dabing Street v Dejvickém divadle jistě je a dlouho bude diváckou vábničkou. Dramatik, scenárista a režisér Petr Zelenka se totiž vrací do divadla, ve kterém již vytvořil dvě veleúspěšné inscenace – Příběhy obyčejného šílenství a Teremina. I potřetí je autorem textu a režisérem. Kultovní inscenace však nyní nevznikla.
Kritika /
Muži sobě aneb Romeo a Julie
Příznivci ústeckého Činoherního studia letos pravděpodobně nezlobili, a proto byli po zásluze odměněni. A to prezentem, jenž se stal specifickým dokladem o aktuální formě pánské části souboru i přizvaných hostů. Na divadelní souboj byli vyzváni Romeo a Julie ve výborném překladu Jiřího Joska. Dramaturgicko-režijní tandem Čepek s Nuckollsem...
Kritika /
Poetický mejdan
Opera Julese Masseneta Don Quichotte se u nás často nehrála. Shodou okolností se objevila hned dvakrát: v březnu 2010 ji uvedla Státní opera a nyní Divadlo F. X. Šaldy v Liberci. Ve Státní opeře Praha ji Jiří Nekvasil s Danielem Dvořákem vizuálně a pohybově koncipovali jako rušné obrazy, oscilující mezi tradiční a modernizovanou podobou vysokého...
Kritika /
Don Juan bez cíle
Hrát dnes Molièrova Dona Juana jen jako poživačníka a sukničkáře by určitě nestačilo, i když vyprázdněnost doby by to částečně charakterizovalo. Ví to jistě i režisérka Kateřina Dušková. Ovšem hned úvodní moment pardubického Dona Juana právě tímto sex akcentem (v choreograficky nepříliš nápadité scéně) začíná. Juan nabízí řadu témat...
Kontext /
Kontext /
Bibliofilie s třaskavými tématy
Exkluzivní vydání projektu Čas utopie, zahrnující tři divadelní hry Karla Steigerwalda, má na svědomí Tomáš Zerzaň (vydavatelství TOGGA). Objemnou publikaci, kterou rozhodně nelze číst v prostředcích hromadné dopravy, zdobí grafické listy Petra Faltuse, Miroslava Pošvice a Martina Salajky, také reprodukce několika kreseb Milana Kundery.
Kontext /
Pomník nebo Pytlík
Přečetli jsme v Literárních novinách
Zprávy /
Premiéry 5. – 18. února 2013
Převzato z databáze Divadelního ústavu / Institutu umění.
Valerij Fokin: Jedna cenzura nahradila druhou
Tři po střechu naložené kamiony, tuny dílů železné konstrukce, padesátičlenný technický tým dvou národností a celonoční stavba a bourání, tak vypadala odvrácená mince třídenního hostování petrohradského Alexandrinského divadla v historické budově Národního divadla s inscenací Hamlet ruské režisérské legendy Valerije Fokina. Naštěstí si ve...
Je-li vám z představení úzko, nepanikařte
Ibsenův Festival Oslo 2012
Burza /
O ztracenosti, lehkosti a věčnosti daleko na severu
Tak jsem byl zas dva měsíce ve Švédsku – to kvůli Turandot – ano, jako už šest roků před tím. Když mi to cca před dvěma lety volal ředitel DILIA – jestli do toho jdu – řekl jsem, co je to za blbost – po šesti letech vracet se k té stejné inscenaci – to je snad divné, ne – ale on mi řekl, že se to tak v Evropě dělá – že to není nic...
Burza /
3MIS3
Vztah mezi divadelníky a kritikou býval vždy napnutý jako kůže na bubnu. Jaké jsou vaše osobní zkušenosti a kolik vás to kdy stálo přemáhání na kritiku nereagovat?
Burza /
Burza /
Protest proti amnestii
Amnestie vyhlášená prezidentem republiky a kontrasignovaná premiérem ČR je bezprecedentním krokem zajišťujícím definitivní beztrestnost pachatelům nejzávažnějších hospodářských trestných činů. Tato amnestie je odsouzeníhodným činem podkopávajícím základy právního státu a její původci si zaslouží celospolečenské opovržení.
Alfredův překážkový běh IX
Tak, pokud jste se prokousali až na tento konec textu, měla by to být poslední kapitola, něco jako adieu. Pokud jste vůbec něco četli? Ne-li, pak ovšem doporučuji tohle vůbec nesoukat do duše, tedy jestli přece jen něco z mých textů vám uvízlo v paměti, pak ano, malé strpení, poslední pozastavení, o které žádám.
Burza /
Tváře a jizvy Vladimíra Marka (No. 1)
Nepublikované části rozhovoru s Vladimírem Markem, který vyšel v aktuálních DN 2/2013. Tentokrát o jeho celoživotním stigmatu.
Zprávy /
Chce to změny, tvrdí komise
Komise odborníků, která se zabývala dalším směřováním pražského Národního divadla, navrhla změnu jeho právní subjektivity.
Rozhovor /
Vladimír Marek: Ochutnal jsem všechno, co je lákavé
Musím se sám sobě smát, jak se mi daří sypat „moudra“, sebeironicky si posteskl během našeho rozhovoru herec Vladimír Marek (1951). Pro mne je od devadesátých let, kdy jsem jej viděl jako slečnu Kostovou v Léblově Kabaretu, ikonickým symbolem nespoutaného, obdivuhodně divokého, odvážného herce s vnější slupkou bizarnosti a extrémně svobodným...
Kritika /
Stavitelé chrámů jako kabaret
Tři jména, tři pojmy moderní architektury, tři muži posedlí svou vizí, jak stavět – to vše se stalo námětem nového hudebně-dramatického tvaru skladatele a libretisty Miloše Orsona Štědroně a režiséra Jana Nebeského.
Zprávy /
Radek Pilař: Viva video
Ve čtvrtek 7. 2. 2013 se od 18:00 v Galerii Restart uskuteční vernisáž výstavy Radek Pilař – Videoart. Obnovená Asociace videa a intermediální tvorby představí k dvacátému výročí úmrtí Radka Pilaře přehled jeho videoartu.
Tváře a jizvy Vladimíra Marka (No. 2)
I andělé mají drápy. Na rozhovor v aktuálních DN 2/2013 navazující dialog. Tentokrát o Mařce Vladimíra Morávka v Divadle Na zábradlí v roce 1996. Předchozí díl najdete v rubrice Rozhovor či sekci Seriály a blogy.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 1)
Mudrování nad scénickým komiksem o době, jež ztratila nit - autorským divadelním experimentem Zpráva o svatém kárání ve Studiu Marta .
Jiřina Jirásková, Strašidla a já
Kruh se uzavřel, Vláďa přežil tuhle tečku jen o necelý rok, teď píšu vzpomínku na Jiřinu. Jak napsal kdysi básník Oldřich Wenzl …bylo nás pár, a přesto nikdo nezůstal! Poslední text Alexe Koenigsmarka.
Průvodce dospívající dcery divadlem (No. 1)
Kandidátka na prezidenku ČR, právnička JUDr. Klára Samková, Ph.D, otevírá na i-DN svůj divadelní blog. V prvním díle píše především o sobě.
Tváře a jizvy Vladimíra Marka (No. 3)
Otázky a odpovědi, které se nedostaly do rozhovoru v DN 2/2013. Tentokrát opět něco více osobního, ale i o Draku a o řeči, jež je pramenem dorozumění.
Zprávy /
Raději Divadlo Alfa
Projekt Plzeň - Evropské hlavní město kultury 2015 opouští ředitel Divadla Alfa Tomáš Froyda. Šéfem se dočasně stává Erich Beneš, ředitel Útvaru koordinace evropských projektů města Plzně.
Do Moskvy, do Moskvy…! (No. 4)
Poslední díl putování po moskevských divadlech. Dnes se vracíme do Teatru.doc. Předchozí díly najdete v rubrice Zahraničí nebo v sekci Seriály a blogy.
Zprávy /
Jan Burian od srpna ředitelem ND
Do čela tuzemské první scény se od srpna postaví dosavadní ředitel Divadla J. K. Tyla v Plzni Jan Burian. Ministryně kultury Alena Hanáková dnes podepsala jeho jmenování do funkce.
Time Out Petra Pavlovského (No. 6/2013)
Dnes pár slov o současné dramatice a především o Kolečkových Buchtách a bohyních v Disku.
Zprávy /
Zadarmo jen ti, co vládnou!
Brněnská divadla zřizovaná magistrátem musí radnici vrátit peníze za čestné vstupenky.
Kritika /
Více než vyčerpání
Po první čtyři únorové večery můžete v pražském Studiu ALTA vidět tanečníky, kteří se narodili v Československu, rozprchli se po Evropě a vrátili se s projektem Much More Than Nothing.
Zprávy /
Ceny Thálie 2012: Nominace
Nabízíme seznam všech nominovaných (včetně širších nominací) na letošní Ceny Thálie.
Zprávy /
Jubilejní ročník Cen Thálií je výzvou
Herecká asociace oznámila nominace na letošní herecké Ceny Thálie. Vyhlášení jubilejního XX. ročníku se bude konat na scéně Národního divadla v Praze v neděli 24. března večer.
Propadák měsíce
Redakce s ulehčením konstatuje, že na tuto „zborcenou lyru“ v hodnoceném období žádná inscenace nedosáhla. (Pokračování textu…)
Dědova mísa
V loňském 5. čísle hudební revue Opus musicum vydal etnolog a muzikolog Lubomír Tyllner studii Folklorní inspirace v díle Antonína Dvořáka. Název studie doplnil podtitulem s provokativní otázkou: Uměl český hudební skladatel zapsat tanec furiant?