Obsah Divadelních novin 2/2015
Burza /
Kritika /
Opera jako trestný čin
S žalobou na uvedení opery Aloise Háby Nová země kvůli propagaci myšlenek směřujících k potlačení práv a svobod by se dalo uspět. Je to stejné jako uvést operu obhajující holocaust! S diktaturou J. V. Stalina souvisí i uvedení skečů Dmitrije Šostakoviče Orango a Antiformalistický jarmark. Dobrý příspěvek k současným debatám o Rusku, Ukrajině,...
Kritika /
Tak co třeba Mrożek?
Z letmého pohledu na repertoár pražských scén by se mohlo zdát, že dramaturgové v hlavním městě nově propadli kouzlu Sławomira Mrożka. V poslední době se v profesionálních divadlech v Praze objevily hned tři inscenace tohoto polského dramatika a satirika. Poslední dvě, jimž je věnován tento text, měly premiéru před vánočními svátky. Absurdní...
Kritický žebříček 2/2015 – Balet
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Lucie Dercsényiová Vít Dvořák Lucie Hayashi Jana Hošková Ivana Kloubková Lucie Kocourková Ivanka Kubicová Zdeněk Prokeš Tomáš Valníček Roman Vašek Národní divadlo, Praha – L. Vaculík: Valmont 5 4,5 (Pokračování textu…)
Kritika /
Tíha papírové koruny
Uvedení Krále Oidipa v Mahenově divadle vzbuzovalo velká očekávání – je první režií Martina Františáka v pozici uměleckého šéfa a první zásadní hereckou příležitostí pro Martina Siničáka na velkém jevišti. Inscenaci nelze upřít řada silných momentů, místy však vzbuzuje rozpaky.
Kritika /
Tichý křik Simone Weilové
Režisér Jan Nebeský kabaret bytostně cítí – nikoli ten poklesle showbyznysový ani ten český prvorepublikově laskavý se švejkovským humorem, nýbrž onen meziválečný kabaretní tvar s ostrou příchutí, expresivní nemilosrdností, porcí filosofických myšlenek a několika kapkami jedu ironie, po němž se může udělat nevolno a trpko. Nebeského dvorní...
Kritika /
Mozaika bezvýznamných životů
Přicházel s návrhy. My jsme je přijímali i nepřijímali – mimo jiné napsal v jedné z básní, již označil za možný epitaf, Bertolt Brecht. Ve Východočeském divadle Pardubice jeho „svolení“ využili. Nejen původní text rozsáhlého epického dramatu Kavkazský křídový kruh z roku 1945 (spoluautorkou je Ruth Berlau), ale dnes už i pozdější...
Rozhovor /
Jiří Rajniš: Člověk se prostě nesmí bát
Opernímu pěvci Jiřímu Rajnišovi je třiadvacet let. Před rokem a půl se na operním festivalu v Bamberku stal nejmladším českým Donem Giovannim na zahraniční scéně. První sezonu je v angažmá v Landestheateru v Coburgu. Jak to dokázal a proč ještě nestuduje na nějaké škole? A jaké zkušenosti v zahraničí získal?
Kontext /
Štěpán Pácl: Hledáme herce, kteří mají své téma
Od 20. prosince zná činoherní soubor Národního divadla jméno nového uměleckého šéfa – od sezony 2015/2016 ho povede pětatřicetiletý režisér Daniel Špinar. Konkurs vyhrál s koncepcí, kterou nazval Nová krev. Do týmu pozval jako stálého režiséra dvaatřicetiletého Štěpána Pácla.
Kontext /
Daniel Špinar: Vždycky budu vycházet z herce
Od 20. prosince zná činoherní soubor Národního divadla jméno nového uměleckého šéfa – od sezony 2015/2016 ho povede pětatřicetiletý režisér Daniel Špinar. Konkurs vyhrál s koncepcí, kterou nazval Nová krev. Do týmu pozval jako stálého režiséra dvaatřicetiletého Štěpána Pácla.
Kontext /
Kontext /
Mnoho burácení pro nic
Debutanti zpravidla slibují něco neotřelého. Nejinak fotograf a dokumentarista Adolf Zika, který svou hranou celovečerní prvotinou Burácení přinesl do kin „první český film z motorkářského prostředí“.
Mosty přes česko-německé hranice – Reportáž z Regensburgu/Řezna
S Řeznem/Regensburgem nás spojuje kus společné historie. Pamětní deska na kostele sv. Jana v historickém centru města připomíná, že se tu v roce 845 nechalo pokřtít – nejspíš poněkud v opozici k Velkomoravské říši orientované na jižnější Pasov/Passau – čtrnáct blíže nejmenovaných českých knížat. Od konce 9. století až do roku 973, kdy si...
Kritika /
Ďáblice z Tyrolských Alp
Přední rakouský dramatik Karl Schönherr zachytil ve své hře Ďáblice z roku 1914 zápas ženy a dvou mužů o prosazení vlastních protichůdných zájmů: Žena s Mužem si za peníze získané pašováním hodlají pořídit dům, a Žena kromě toho touží počít dítě. S nemocným Mužem děti mít nemohou, ale nelze ho vyloučit z podílu na penězích a na...
Kritika /
V oparu chlastu
Brněnské Divadlo Feste, které se ve své tvorbě zabývá současnými politickými a sociálními tématy, se ve své poslední premiéře soustředilo k fenoménu, jenž je zřejmý z lapidárního názvu inscenace: Chlast. Skrývá se za ním – v kontextu zaměření divadla na první pohled překvapivá – adaptace Zolova Zabijáka.
Kritika /
Dvakrát do téže řeky?
Jiří Hubač napsal před lety pro Jiřinu Bohdalovou hru Generálka, ta měla premiéru v Divadle na Vinohradech v roce 1986 a hrála se tu s úspěchem tři a půl roku. Protagonistka v ní ztvárnila energickou Korsičanku Josefinu, která se díky své neohroženosti a důvtipu dostane k vězněnému „rodákovi“ Napoleonovi (Petr Haničinec) na Ostrov Svaté Heleny a...
Eric Davis alias Red Bastard: Děvka je zábavná aneb Rozesměj mě za 60 vteřin!
Červená zrůda aneb Red Bastard lákající minulý rok na festival pantomimy Mime Prague ve mně příliš důvěry nevzbuzoval. Stejně jako jeho zkratkovitá videa na Youtube s lidmi zděšeně prchajícími ze sálu. Nicméně tvůrce a protagonista stejnojmenné show Eric Davis působí v osobním kontaktu úplně jinak. Spíše jako francouzský introvert z...
Burza /
Just píše Rejžkovi
Milý Honzo, šumavský Pánbu mě letos vyslyšel a seslal mi po celé Vánoce až do Epifanií tolik sněhových vloček, že jsem mohl konečně po bílých pláních prohánět kostru i duši, a zahnat tak na útěk nemoc, jež mi loni ztrpčovala život. Jen jsem ale přijel do Prahy, čekaly mě dvě (Pokračování textu…)
Burza /
Burza /
Blesková rychlost minulosti
Orchestr BERG se pod taktovkou Petera Vrábela specializuje na díla „klasiků“ vážné hudby 20. století a zbrusu nové opusy mladých českých skladatelů. Mnohdy je uvádí do nevšedních souvislostí, kombinuje s divadlem, filmem, baletem, videoartem či využívá originální prostory. V Divadle Archa zakončil začátkem prosince minulého roku svou čtrnáctou...
Bylo nás pět a půl – dějství jedenácté
Přechod z Prostějova do Brna je v mé mysli neuchopitelný jako podivné bezčasí. Sbalili jsme svých pět a půl švestek, vypadli, ale všechna jednání v Brně troskotala. Naše hraní se vyjednalo, byť v obskurním sálku na periferii města, a za pár dní už to nešlo! Měl jsem ještě z Prostějova rozezkoušené monodrama Dnes naposled!, které pro mne a za mé...
Burza /
HaDivadlo je přátelské společenství
…říká Ivan Buraj, který se 1. února tohoto roku stane jeho novým uměleckým šéfem.
Nejoblíbenější jsou kurzy pro děti a street dance
Koncem uplynulého roku byly zveřejněny výsledky výzkumu, který shromáždil a komentoval data o subjektech nabízejících veřejnosti výuku tanečních technik. Z výsledků vyplynulo, že tanec jako volnočasová aktivita je velmi oblíbený v řadě zemí, ČR nevyjímaje, a podnikání v oblasti zdravého životního stylu je na vzestupu.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 88)
Chci žít! I nejmenší mravenec se brání… Umírat je proti přirozenosti, protože nikdo nechce umřít. Já chci žít! Aneb Mudrování nad reprízou inscenace Eugéne Ionesco: Král umírá v Divadle u stolu
OPERA 2015/II – Z jáchymovského pekla (23. ledna)
Druhý festivalový večer patřil "Pravdivému opernímu monodramatu z jáchymovského pekla“ Martin Středa. Komorní opera pro osm instrumentalistů a jediného pěvce měla úspěch v La Fabrice.
Kritika /
Přízračné fanouškovství
Prvního českého uvedení se dočkala komedie Petera Quiltera Celebrity, která vznikla v roce 2009 na základě autorova filmového scénáře. Divácky vděčné téma showbyznysu vetknuté do komediálního textu přetavil v Divadle pod Palmovkou režisér Tomáš Svoboda s dramaturgem Ladislavem Stýblem do sociálního dramatu s přízračnými démony.
Clown Bilbo bloguje (No. 43)
Nechte mě být!… Zůstanu s květinami, přírodou!… Nečekám na vaše milodary!… Stromy mne pohladí, květy věnují svůj čas… aneb Zimní sad
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 87)
Nenaučil jsem se znakové řeči. Teď by se mně to hodilo. Básnivým slovům, plynoucím z reproduktorů jsem nerozuměl. Nebo je neslyšel? Moje škoda! Aneb Mudrování nad premiérou inscenace Ateliéru výchovné dramatiky pro neslyšící Časoprostor.
OPERA 2015/III – Vražedkyně z Opavy (24. ledna)
Opavskou inscenací opery Leoše Janáčka Její pastorkyňa festival OPERA v roce 1993 začínal, resp. stala se jedním z klíčových argumentů pro jeho zřízení. Do Opavy tehdy putovaly hned dvě ceny „Libušky“. Také letos opavská opera inscenací téhož titulu získala velké sympatie.
Jen tak cestou z divadla (No. 14)
Othello v Národním aneb Od této chvíle neřeknu už nic...
OPERA 2015/I – Bezmocný ďábel (22. ledna)
Premiérou opery Arriga Boita Mefistofeles v nastudování souboru Státní opery Národního divadla v Praze byl zahájen ve čtvrtek 22. ledna 12. ročník Festivalu hudebního divadla OPERA 2015. Inscenace však vykazuje povážlivé trhliny. Zahajujeme seriál reportáží.
Kritika /
Nízké vášně klamaného tygra
Daniel Špinar tragédiím Williama Shakespeara rozumí a umí je pozoruhodně inscenovat, troufám si tvrdit po premiéře Othella, benátského mouřenína v Národním divadle. Před rokem režíroval ve Švandově divadle inscenaci Hamlet, jež akcentovala rodinnou linii hry a v níž výrazným motivem bylo šílenství.
V Pardubicích bodoval Špinarův romantický příběh
V pondělí 2. února byly ve Východočeském divadle Pardubice předány ceny XV. ročníku GRAND Festivalu smíchu. Komedií roku 2014 byla vyhlášena inscenace DPB Ostrava Daniel C. Jackson: Můj romantický příběh v režii Daniela Špinara.
Tip: Tanec na ose Praha – Lipsko – Drážďany
Taneční přehlídka Dance transit.PRAHA.LEIPZIG.DRESDEN, jejíž česká část se uskuteční v divadlech Ponec a Archa 8.–12. 2. 2015, nabízí srovnání místních tanečních scén věnujících se nezávislé autorské tvorbě.
Čtení pro přátele (leden 2015)
Čím dál víc se divím, kolik existuje krásných, hlubokých a dobře napsaných písní a jak málokdy na ně člověk narazí právě v rozhlase... aneb Moji hrdinové v písních.
OPERA 2015/IV – Umělec proti diktátorovi (25. ledna)
V Praze se vůbec poprvé hrála opera Viktora Ullmanna Pád Antikrista, blízká příbuzná Nové zemi Aloise Háby. Hudebně i textově komplikovaná disputace o diktátorovi, kterého přemůže síla Umělcovy myšlenky. Zaznamenala zasloužený úspěch, i když se v repertoáru Moravského divadla ocitla trochu nepatřičně.
Připojte se k budování!
Pražské Studio Alta se rozšiřuje a otevírá dvě nové haly. Pomozte Altě rozšířit se do další haly a vytvořte si svůj náhradní obývák i vy!
Výběrové řízení na funkci uměleckého šéfa Divadla Petra Bezruče
Divadelní společnost Petra Bezruče, s.r.o. jako provozovatel Divadla Petra Bezruče vypisuje výběrové řízení na funkci uměleckého šéfa s předpokládaným nástupem od divadelní sezony 2015/2016.