Obsah Divadelních novin 22/2012
Zprávy /
Premiéry 8. 1. – 21. 1. 2013
Převzato z databáze Divadelního ústavu / Institutu umění
Ostravo, srdce rudé, zpečetěný osude
(Čechov i padesátá léta na Ost-ra-varu)
Kritika /
S takovým malým, tlamkatým bernardýnem…
Už čtvrtý kabaret (nikoliv třetí, jak jsem mylně napsal v Osobnosti měsíce v minulém čísle DN) ozvláštnil repertoár Divadla v Dlouhé – kabaret, který nás z té čtveřice patrně zasahuje nejvíc. Nejen proto, že jeho látkou je výlučně české téma, básník Josef Kainar, jeho verše, songy a fragmenty z naší první „absurdní hry“ Ubu se vrací...
Kritika /
Kluci a holky si spolu nehrají
Zdá se, že se letošní absolvující ročník katedry činoherního divadla DAMU rozhodl v této sezoně zaměřit na genderově vyhraněné inscenace. Po „pánských“ Grázlech, tedy aktualizovaných Schillerových Loupežnících v režii Davida Šiktance, v nichž se objeví pouze němá role Amálie (Marie Poulová), se vrhli na „dámské“ Buchty a bohyně. Petr...
Kritika /
Ale ty stylové vidličky od Malona…
Když před rokem uvedla činohra olomouckého Moravského divadla Schimmelpfennigovu Arabskou noc – navíc v režijním pojetí Martina Glasera, které divákovi (zejména v úvodní minimalistické půlhodině) věru nic neusnadňuje – dočkala se vedle zvýšené publicity také pobouřených (anebo jenom zmatených) úprků abonentů. A když se s velkou slávou...
Kritika /
Autismus pro amatéry
Aktuální znovuzrození činohry Městského divadla Karlovy Vary představuje pro místní umělecký mikrokosmos pozitivní zprávu, zneklidňujícím se naopak jeví způsob, kterým toto zmrtvýchvstání dosud probíhá. Dramaturgická sázka na jistotu či rozpočtové limity by se snad daly v případě instituce ledva z letargie probuzené částečně přehlédnout,...
Kritika /
Mdlý pokus o satiru
Satirická komedie George Bernarda Shawa Trakař jablek, nově přeložená Alžbětou Matouškovou a uváděná činohrou Slezského divadla v Opavě pod názvem Americký císař, nepatří k příliš často hraným dílům slavného autora.
Kritika /
Když Zorba tančí bez nápadu
Městské divadlo ve Zlíně se muzikálu věnuje systematicky už téměř deset let. Má k tomu dobře disponovaný a pracovitý soubor i technické možnosti, především rozlehlé jeviště Velkého sálu divadla. Řek Zorba, je jejím prozatím posledním pokračováním.
Kritika /
Koupit chátrající panství!
Režisér Jan Mikulášek nastudoval v brněnském Divadle Husa na provázku další „klasiku“. Po Shakespearově Hamletovi, kterým na této scéně debutoval, inscenoval Čechovův Višňový sad. S dramaturgickým týmem (Marta Ljubková a Miroslav Oščatka) text radikálně zkrátil a zachoval pouze jádro příběhu. Výrazně tím proměnil tematické akcenty.
Rozhovor /
Aleš Briscein: Alkohol a drogy jsou součástí Marthalerova života
Aleš Briscein pochází z Liberce, kde jeho otec, také tenorista, zpíval v divadle. Možná i díky rodinné zkušenosti Aleše Brisceina zpěv původně nelákal, na pěvecké oddělení konzervatoře ho nakonec nasměroval Miloslav Pospíšil, ale místo na AMU poté Briscein zamířil na Pedagogickou fakultu do Plzně, kde vedle zpěvu studoval hudební historii. Poprvé...
Kontext /
Hořký konec – nadějný začátek?
Je sotva jiná země, v níž by se divadlo hrálo a hraje tolik jako v Čechách. Obyvatelstvo ovládá pozoruhodná rozkoš z přihlížení, která snad vzlíná z půdy, snad z vrcholků hor a roklí Krkonoš, Krušných hor a Šumavy, jež jsou hustě zalidněny mytologickými postavami. Tato rozkoš naplňuje stejnou měrou Čechy i Němce (…) a proto zasahuje srdce na...
Kontext /
Paměti antihrdiny
Pro tištěné DN jsme připravili část o společném projektu scénického časopisu Husy na provázku a HaDivadla Rozrazil.
Kontext /
Hvězdy nad Brnem
Divadlo Husa na provázku je dlouhodobě považováno za jedno z nejmúzičtějších divadel u nás. Většinou se však tím myslí jeho rané období, kdy v něm působila pozdější hvězda world music Iva Bittová se sestrou Idou Kelarovou, perkusista Pavel Fajt a na repertoáru byl muzikál Balada pro banditu či inscenace Evy Tálské vždy plné hudby a zpěvu.
Kontext /
Sázka Alberta Camuse
Příští rok bude rokem stého výročí Camusova narození. André Blanchet S.J. (1899–1973), člen Tovaryšstva Ježíšova a ve své době nejvýznamnější francouzský literární kritik, znal dílo Alberta Camuse velice dobře. Studii Sázka Alberta Camuse, z níž jsem do posledního letošního čísla Divadelních novin vybral několik podstatných částí,...
Burza /
3MIS3
V šedesátých letech bylo české divadlo ve světě pojmem. Dnes – na rozdíl od polského, maďarského, ale i litevského divadla – nikoho v zahraničí nezajímá. Je to jen vinou neochoty státu propagovat české umění, anebo jsme beznadějně „zapouzdřeni“ ve vlastních tématech a poetice?
Burza /
Pamětník vzpomíná…
Ohlasy Ad: Úvahy posttelevizní – Občané proti kalům 22/15
Burza /
Ohlasy
Pane šéfredaktore, zdravím a vracím složenku na předplatné. Byl jsem Vám věrný spoustu let, párkrát jste mě otiskli. Je mě 83 let a i když mám divadlo v krvi, hrál jsem ochotnicky 70 let, na jedno ucho neslyším, tak končím. DN se mě nelíbí pro svou velikost. Jako Rudé právo kdysi. Ještě jednou Vám (Pokračování textu…)
Burza /
Alfredův překážkový běh VII
A teď pár reakcí, které představení Turba tacet vyvolávalo. Na konci premiéry ve Vašinkově Orfeu v září 1970 bylo plno, což nebyl velký problém.
Burza /
Příloha /
Time Out Petra Pavlovského (No. 1/2013)
Silvestr v Dlouhé aneb Jak na Nový rok tak po celý rok. Petr Pavlovský otevírá nový ročník svého blogu.
Time Out Petra Pavlovského (No. 53)
Ať žije naše česká republika/ zpíváme všichni z plných plic... Ano, i Karel Hašler chápal Československo jako republiku především českou. Jako by už tehdy, v roce 1918 tušil, že za 75 let z něj bude opravdu jenom „naše Česká republika“.
Jitka Molavcová: Má osudová cesta
Rozhovor ze semaforské šatny vzniklý u příležitosti nedávno vydaného 12CD historických nahrávek Jiřího Suchého & Comp. ze 70. a 80. let.
Sázka Alberta Camuse
"Neexistuje úděl hůř snesitelný než se v křesťanské době narodit v pohanské zemi." Albert Camus. Plné znění eseje z DN 22/2012.
Zprávy /
Divadlo Alfred o. s.: Pokračujeme
Ve čtvrtek 20. prosince se v pražském Divadle Alfred ve dvoře konala malá slavnost. Ctibor Turba pozval své přátele, mimy, dávné i současné spolupracovníky, aby malým setkáním oslavili dvacet let práce občanského sdružení Divadlo Alfred.
Z deníku teatropunkera (No. 1)
Teatropunker Petr KlariN Klár otevírá na i-DN svůj blog. Prvním dílem se vrací na letošní Ost-ra-var.
Time Out Petra Pavlovského (No. 2/ 2013)
Druhý díl povídání o historii České republiky.
Do Moskvy, do Moskvy… (No. 1)
Zážitky z moskevských divadel - dnes dvakrát Mistr Bulgakov v MCHATu.
Kritika /
Stačí říct ano!
Moravské divadlo Olomouc se rozhodlo jako první činoherní premiéru letošní sezóny nasadit Gogolovu hru Ženitba. K režii přizvali Bogdana Kokotka, uměleckého šéfa polské scény Těšínského divadla.
Zprávy /
Tip na leden: Studio Hrdinů
Studio Hrdinů ve Veletržním paláci NG v Praze otevírá testovací měsíc dobrovolného vstupného.
Novinky z Národního muzea (No. 1)
Divadelní noviny začínají spolupráci s Divadelním oddělením Národního muzea v Praze. Formou krátkých článků budeme informovat o jeho aktuálních službách a aktivitách. První zpráva se týká zpřístupnění fondu divadelních negativů.
Kritický žebříček 22/2012 – Ost-ra-var
Kritický žebříčekOst-ra-var 5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Jan Kerbr Josef Herman Lenka Šaldová Marcela Magdová Vladimír Just Jan Grulich Josef Mlejnek Michal Zahálka Pavla Bergmanová Taťána Lazorčáková Jiří Štefanides Ladislav Vrchovský Vít Závodský Národní (Pokračování...
Dědova mísa
Vzaty do fonografu – pod Janáčkovým dobovým názvem a s jeho kresbou fonografu vyšla třídílná publikace slovenských a moravských písní v nahrávkách Hynka Bíma, Leoše Janáčka a Františky Kyselkové z let 1909–1912. Je to zásluha především muzikoložky Jarmily Procházkové a mezinárodního týmu, který shromáždila v Etnologickém ústavu AV ČR: z...
Divadelní události 2012
Hezký Silvestr a dobrý rok 2013 přejeme všem divadelníkům a jejich divákům, čtenářům Divadelních novin a i-DN. Vydržme pospolu a žijme.
Ohňostroj
Každoročně, den po svátku svatého Silvestra, nastává nový rok. Ještě se nikdy nestalo, aby se tak nestalo. Snad je to potřeba rozloučit se s tím starým, která nutí normálního občana, aby se veselil, aby případně vyšel do ulic a hulákal a odpaloval různou pyrotechniku. Jen jednou v životě jsem se šel podívat na tu (Pokračování textu…)
28. listopadu—11. prosince
28. listopadu Nový Stoppard! Překladatel Pavel Dominik otevřel u nakladatelství Pistorius a Olšanská překladovou edici divadelních her. Představuje v češtině poprvé mimořádnou hru Toma Stopparda (na snímku) Vynález lásky (The Invention of Love) z roku 1977. Rafinovaný text, který pracuje s množstvím literárních odkazů na klasickou filologii, se...